Hund i himlen

2011, 25 min, DK/Kort fiktion, Børnefilm, Animation

Den ni-årige Lora ankommer med sin hund som hedder Hund, til et øde beliggende kloster oppe i bjergene. Lora og Hund er blevet fulgt hertil af nonnen Søster Esperanza, som har lovet Lora, at hun nu kommer hen at bo et bedre sted end før. Så snart de er indenfor den tykke klostermur bliver Lora og Hund imidlertid adskilt. Lora bliver sendt i bad og får uniform på, som klosterets regler foreskriver. Samme aften bliver Hund aflivet og nu må Lora, gennem venskabet med hyrdedrengen Nick og sin egen livlige fantasi, finde ud af hvordan hun kan overleve på det nye kolde og strikse kloster. Et sted, hvor der hverken er plads til følelsesudbrud, individualitet eller oprør mod de strenge regler.

Undervisningsmaterialer

  • Film i dansk og de praktisk-musiske fag

    Film i dansk og de praktisk-musiske fag

    Tre undervisningsmaterialer til filmanalyse, filmleg og filmproduktion i grundskolen.

    • 0. klasse
    • 1. klasse
    • 2. klasse
    • 3. klasse
    • 4. klasse
    • 5. klasse
    • 6. klasse
    • 7. klasse
    • 8. klasse
    • 9. klasse
    • 10. klasse

Egnet Til

Undervisningstrin: 

  • Indskoling

Fag: 

  • Dansk
  • Kristendomskundskab

Undervisningsvejledning

En barsk og stemningsmættet animationsfilm om liv og død, ensomhed og venskab, savn og sorg. Filmen er velegnet til undervisningsforløb i faget dansk på mellemtrinnet, hvor fokus kan lægges på filmens handling og temaer. Da filmen kan virke stærkt på mange børn på mellemtrinet, er det en god idé efter første forevisning at afsætte tid til at tale med eleverne om deres oplevelse af filmen. Man kan i samtalen komme ind på brugen af gyservirkemidler på både billed- og lydsiden i nogle af filmens mest barske scener. Det kan fx gøres ved at gense scenerne. Først med fokus på at finde gyservirkemidler på billedsiden, mens der er skruet ned for lyden, og derefter med fokus på at finde gyservirkemidler på lydsiden, mens billedsiden er masket af. Man kan evt. lade eleverne registrere de forskellige typer af lyd - tale, reallyd, og effektlyd samt underlægningsmusik - og derefter komme ind på, hvordan den enkelte lydkilde virker, og hvordan lydkilderne spiller sammen til et samlet udtryk. Filmen er en fortælling med eventyrlige træk, hvor tid og sted ikke er nærmere fastlagt. Det kan derfor være interessant at arbejde med filmens miljø og persongalleri. Hovedvægten kan være at kortlægge og analysere personernes roller, deres drivkræfter og mål samt deres udvikling i løbet af filmen. Filmen er baseret på en bog af Hanne Kvist fra 2001, som er målrettet mod mellemtrinnet. Det kan derfor være relevant at sammenligne bog og film med fokus på forskelle og ligheder i de to fortælleformers indhold og udtryk.

Stills

Basmati Film 2011

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle