Da Hitler stjal den lyserøde kanin

Da Hitler stjal den lyserøde kanin

– et undervisningsmateriale

Filmfaglige vinkler

Filmens temaer om at være flygtning og miste et hjem bliver illustreret gennem brug af centrale rekvisitter og fokus på etablering af miljø og tid.

Rekvisitter (4.-7. klasse)

Følgende rekvisitter har konkret betydning for handlingen, personerne og etablering af tiden. Nogle er også omtalt i øvrige afsnit:

  • Den lyserøde kanin og de øvrige stofdyr er symbolet på Annas barndom og uskylden, hun mister ved at flygte.
  • Elefanterne og uret viser venskabet mellem Julius og Anna. Se også afsnittet ’Symboler og symbolske handlinger’.
  • Hagekorsemblemet repræsenterer tiden og den fare, der truer.
  • Annas tegninger og flipbøger viser hendes angst for fare, men rummer også håb om at gense Tyskland (foldefilmen om ballonen og tegningen af kaninen og Heimpi).
  • Diverse officielle papirer, der giver dem mulighed for at flytte (deres pas, tilladelsen i Frankrig).
  • Skrivemaskinen er farens arbejdsredskab, og flygelet er morens.
  • Kagen og sneglene, som faren køber.
  • Farens hat, som han giver til Anna, da hun rejser fra Schweiz.
  • Postkortene fra forældrene og onkel Julius.
  • Morens tørklæde.
  • De dyre julegaver, som moren sælger smykker for at få råd til.

Rent visuelt er der fokus på rekvisitterne via indstillinger i nær eller ultranær, hvor de er vist igennem POV eller over-the-shoulder.

Da Hitler stjal den lyserøde kanin
Foto: Angel Films

Miljø og tid (4.-7. klasse)

Der er tre filmklip til rådighed til filmanalyse, hvor eleverne skal fokusere på, hvordan rekvisitter m.m. er med til at etablere både tidsperiode og miljø. I klippene ser man, hvordan familien mister deres status fra rig til fattig: 

I Berlin har de en lys, stor og dyrt indrettet lejlighed med masser af legetøj, dyr kunst, designermøbler, luksus og deres egen husholderske. I deres samtale får vi indtryk af tiden og den politiske situation.

Statusskiftet er især tydeligt i klippet fra Paris, hvor de bor i en mørk, lille lejlighed, der er spartansk indrettet. Deres ændrede situation bliver understreget af, at lejligheden tidligere har været til tjenestefolk. De er nødt til at slukke lyset for at undgå værtinden, fru Prune, der, irriteret over den manglende husleje, udtrykker sin foragt og fordomme over for jøder.

Man kan diskutere, hvor tydelig etableringen af tid er i de to lejligheder. Der er ikke meget i personernes påklædning eller hjemmenes indretning, der direkte signalerer 1930’erne. Perioden fremgår derimod klart af dialogen mellem personerne.

Da Hitler stjal den lyserøde kanin
Foto: Angel Films

Kontakt

Martin Brandt-Pedersen, Lisbeth Juhl Sibbesen

Det Danske Filminstitut, Gothersgade 55, 1123 København K. Copyright ©2017.

Kontakt os for spørgsmål vedr. undervisningsmaterialer

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle