Til læreren
'Fighter' er en hudløst ærlig og socialrealistisk film om frihed, tvang og integration – fortalt i en gennemført raffineret actionkoreografi. Det er en film, der både stiller skarpt og går på tværs af kulturelle og religiøse ligheder og forskelle. Vigtigst af alt fremhæver filmen kærlighed og tilgivelse som livets eksistentielle grundvilkår.
Tyrkisk fødte Aicha går i 3.g i gymnasiet. Hendes far lægger planer for hendes fremtid, men Aicha vil hellere bruge tiden på kampsport end lektier.
I al hemmelighed begynder Aicha at træne intensivt i en kung-fu-klub, hvor hun møder den danske dreng Emil. De forelsker sig i hinanden, men familiens tyrkiske traditioner står imellem dem. Hendes kamp for selvstændighed får store konsekvenser, ikke bare for hende selv, men for hele hendes familie. Aicha er kompromisløs og parat til at kæmpe den nødvendige kamp for frihed og løsrivelse.
'Fighter' er en realistisk og dramatisk dansk ungdomsfilm i noget så usædvanligt som actiongenren. Med hjælp fra en af verdens bedste kampsportskoreografer har instruktøren Natasha Arthy lavet en dansk kampsportsfilm. Den kinesiske skuespiller og kung-fu-mester Xion Gao, der stod bag koreografien i den anmelderroste kinesiske actionfilm 'Tiger på spring, drage i skjul' (2000), har således stået for både træningen af de unge skuespillere og filmens koreografi. Xion Gao spiller selv Aichas vise og fåmælte træner, der lærer hende at fokusere og at se sin modstander i øjnene.
Instruktøren Natasha Arthy (f. 1969) debuterede som spillefilmsinstruktør med den anmelderroste og prisbelønnede familiefilm 'Mirakel' (2000). I 2003 instruerede hun dogmefilmen 'Se til venstre, der er en svensker' med manuskript af Kim Fupz Aakeson. I artiklen 'Et besværligt cirkelspark', Berlingske Tidende den 13. december 2007, udtaler Natasha Arthy om filmen 'Fighter':
”Der er lavet mange danske film om unge, der skal finde sig selv, og som er i opposition til deres forældre. Ved at gøre en pige med indvandrerbaggrund til kung-fu-kæmper kunne jeg sætte den situation på spidsen. Det er nemlig også der, hvor kampsportsfilm er mest interessante, altså når de fysiske kampe bliver en metafor for psykologiske kampe inden i personerne eller mellem personerne.”
Natasha Arthy har skrevet filmens manuskript sammen med Nikolaj Arcel, der som instruktør er kendt for de amerikansk inspirerede genrefilm 'Kongekabale' (2004) og 'De fortabte sjæles ø' (2007). Og man mærker da også i 'Fighter' en skarp fornemmelse for, hvordan genrefilm skal fungere.
'Fighter' er en både følsom og energisk fortælling om universel løsrivelse fra barndommens land og regelsæt. En udviklingshistorie om at træffe sine egne valg og stå fast – også selvom konsekvenserne synes uoverskuelige. Aichas viljestærke kampe udspiller sig overvejende i kampsportsmiljøet, og netop filmens tekniske og æstetiske raffinement gør den oplagt til brug i undervisningen. For i de mange flotte og intense kampscener foregår på en og samme tid en bearbejdning og en forløsning af fortællingens problemstillinger. En nærværende film med aktuelle og eksistentielle problemstillinger, der lægger op til diskussion og fortolkning i klasseværelset.
Undervisningsmaterialets opbygning
Undervisningsmaterialet består af fire temaafsnit. Det første afsnit, 'Frihed og identitet', beskæftiger sig med filmens universelle løsrivelseshistorie. 'Fighter' er en socialrealistisk historie i actiongenren; i andet afsnit, 'Actiongenren', får eleverne opgaver, der lægger op til diskussion og fortolkning af filmens kampscener. Tredje afsnit, 'Forskelle og ligheder', beskæftiger sig med de kulturelle og religiøse problemstillinger, som filmen rejser. Materialets fjerde afsnit, 'En historie om kærlighed', giver eleverne mulighed for at arbejde med det brede kærlighedsbegreb, som filmen skildrer.
Bemærk, at materialet er tilrettelagt, så læreren frit kan plukke enkelte afsnit og spørgsmål ud alt efter klassetrin, interesse og tidsforbrug.
Hvis I vil læse mere om den særlige form for asiatisk kampsportsfilm, som 'Fighter' er inspireret af, kan vi henvise til Filminstituttets undervisningsmateriale til filmen 'Tiger på spring, drage i skjul'.
God fornøjelse!
Filmens handling
Tyrkiskfødte Aicha går i 3.g i gymnasiet. Hendes far lægger planer for hendes fremtid og ønsker, at hun, ligesom sin bror Ali, skal uddanne sig til læge. Aicha vil hellere dyrke sin passion for kampsport. I al hemmelighed og imod forældrenes ønske melder hun sig ind i en karateklub. Her møder hun danske Emil – og de to forelsker sig forsigtigt i hinanden.
Aichas bror Ali skal forloves med sin tyrkiskfødte kæreste, Jasmin. Familien har accepteret Ali som Jasmins kommende ægtemand, og Aicha deltager i forberedelserne til Jasmins polterabend. Til festen er stemningen høj, og pigerne danser. Aicha løber fra festen for at møde Emil uden for træningslokalet. Emil skælder hende ud, fordi hun kommer for sent. Han fortæller, at han ikke kender så mange piger, der er muslimer. Han får udtrykt sig kejtet om muslimske piger. Aicha er træt af at høre på fordomme og opfordrer Emil til at spørge hende om noget ordentligt. Det får ham til at spørge hende, om hun har en kæreste.
På gymnasiet er Aicha til fraværssamtale hos studievejlederen. Han gør hende opmærksom på, at hvis hun skal læse medicin efter gymnasiet, så må hun tage sig sammen. Aicha kan ikke engagere sig i samtalen, for hun er sent på den og skal træne med Emil. Uden for træningssalen bliver Aicha set af Jasmin. Svigerinden gør Aicha det tydeligt, at hun ikke skal komme i vejen for hende og brorens forlovelse ved at kæreste med en dansk fyr.
Under træningen bliver et nyt medlem præsenteret som klubbens mesterskabshåb. Det er den tyrkiske Omar. Omar nægter at kæmpe med Aicha, fordi hun er pige, og siger, at hun ikke har noget at gøre i klubben. Træneren overværer Aichas træning. Han fortæller hende, at vrede er godt, men at hun skal fokusere. Hun skal kigge sin modstander i øjnene. Hun får at vide, at hun skal gradueres, og Aicha får det sorte bælte. Omar bortvises fra klubben, fordi han ikke vil kæmpe imod Aicha.
Til Ali og Jasmins forlovelsesfest får Aicha øje på Omar. I køkkenet udspiller der sig et slagsmål imellem de to. Madvarer og køkkeninventar ryger gennem luften. Kampen bliver stoppet af ophidsede familiemedlemmer fra begge sider. Snart ryger beskyldningerne gennem luften. Jasmins bror Mehmet afslører Aichas hemmelige kung-fu-træning. Omar beskylder Aicha for at komme sammen med en "kartoffel" og for at være luder. Omar bebrejder Ali, at selvom han er læge, så har han ikke styr på sin søster.
Hjemme i lejligheden hos forældrene græder Aicha over, at hun har ødelagt Ali og Jasmins forlovelsesfest, og hun beder forældrene om tilgivelse. Ali kommer hjem og fortæller, at han og Jasmins familie har brudt forlovelsen pga. Aichas skandaler. Forældrene siger, at de aldrig mere vil hjælpe hende. Ulykkelig flygter Aicha hjemmefra. Hun søger tilflugt hos Sofie fra klubben, hvor hun får lov til at bo et par dage.
Til træning, under meditationen, fortæller træneren en grundlæggende læresætning: Når man lærer kung-fu, skal man være et menneske. Aicha føler sig ramt på sine følelser og forlader træningssalen. Emil følger efter hende, og det kommer til et følsomt øjeblik imellem de to på trappen. De er ulykkeligt forelskede og kærtegner hinanden. Aicha siger til Emil, at de ikke kan være kærester – de kan jo ikke blive gift! Et udsagn, der kommer fuldkommen bag på Emil.
Aicha låser sig ind i Sofie lejlighed. Sofie sidder med en flok veninder og drikker og griner. De opfordrer Aicha til at slå sig ned. Pigerne stiller en række fordomsfulde spørgsmål, der går på muslimers traditioner og livsform.
Fortvivlet og ulykkelig bryder Aicha ind i træningssalen, hvor hun lægger sig til at sove. Om morgenen vækker træneren hende. Det er et møde med få ord. Han læser dybden i hende og overrækker hende udtagelsesbrevet til klubmesterskaberne. Aicha afslår og fortæller, at hun vil stoppe med træningen.
Aicha vender hjem igen og bliver modtaget af moren, som er lettet over, at der ikke er sket hende noget. Under sengen på værelset finder Aicha det sammenkrøllede brev om klubmesterskabet, og hun beslutter sig for at deltage alligevel.
Samme aften bliver Aicha og hendes far vidner til, at Ali bliver slået ned af Jasmins bror og hans venner, deriblandt Omar. De er vrede på Ali over, at han har gjort Jasmin gravid. Aicha tager kampsporten i brug og forsvarer sin bror. Dagen efter råder Aicha Ali til at bede Jasmins far om forladelse. Faren tager imod undskyldningen, og Ali og Jasmin finder sammen igen.
I en dramatisk semifinalekamp vinder Aicha over Emil, hvilket bringer hende videre til en ligeså dramatisk finalekamp mod Omar, som hun taber. Efter kampen forenes Aicha og Emil i et kærligt møde, hvor de aftaler, at de vil være kærester, men at de vil tage den med ro.
Hjemme fortæller Aicha sin far, at hun ikke bliver læge. Hun har planer om at gå 3.g om og håber, at hendes far alligevel vil blive stolt af hende.
Frihed og identitet
Som ung, tyrkisk-dansk gymnasieelev har Aicha nok at slås med i sit teenageliv. Hendes bror er på vej ind i ægteskabet, og faren lægger planer for Aichas fremtid. Men Aicha vil ikke underlægge sig forældrenes syn på, hvordan en ung tyrkisk pige skal opføre sig. I al hemmelighed begynder hun at træne kampsport, og dermed er grundlaget lagt for en vej ud af barndommens stærke favntag.
- Arbejd i grupper. Giv en indre og ydre karakteristik af Aicha. Hvordan ser Aicha ud? Hvilke egenskaber besidder hun? Hvordan opfører hun sig? Hvorfor trodser hun sine forældres forbud?
Kampsport er en gammel, stolt sport med mange forgreninger. I klubben lærer Aicha at fokusere og at se sin modstander i øjnene. Hun lærer respekt for sine medmennesker, og hun optræner fysisk og psykisk kontrol. Da hendes lærer fortæller hende, at hun skal turde at være ”et rigtigt menneske”, bliver hun overrumplet i sin løsrivelsesproces og løber væk fra klubben. Senere vender hun afklaret tilbage for at deltage i mesterskabskampene.
- Arbejd i grupper, og søg oplysninger om kampsportens værdigrundlag. Skriv en liste på tavlen med de værdier, som Aicha søger og får i kampsporten. Diskutér på hvilken måde Aicha bliver i stand til at bruge sporten i sin egen identitetsdannelse. Diskutér også den positive indflydelse sporten har på Aichas løsrivelse. Hvordan vil I beskrive de kræfter, hun henter i sporten? Diskutér om fysisk træning kan påvirke psyken og bevidstheden – og kom med bud på hvordan og hvorfor.
Aichas hemmelige træning bliver afsløret og får alvorlige konsekvenser for både hende selv og familien. Til Ali og Jasmins forlovelsesfest kommer Aicha op at slås med Omar, som foran de to familier afslører Aichas træning. Aicha bliver, kortvarigt, udstødt af familien og må søge tilflugt hos Sofie og i klubben. Forlovelsen mellem Ali og Jasmin bliver brudt pga. hende.
- Diskutér, hvorfor Aicha netop vælger kampsport som middel i sin løsrivelsesproces, når forældrene nu har så meget imod denne sport? Hvilke problemer fører Aichas hemmelige sportsliv med sig? Hvorfor stopper Aicha ikke bare med sporten, da Omar og forældrene presser hende?
Hen imod filmens slutning falder problemerne på plads for Aicha. Hendes kompromisløse kamp har tydeligvis gjort hende stærkere og mere moden. Hun råder sin bror til at gå tilbage til Jasmins far for at bede om tilgivelse. Selv opsøger hun sin far og forklarer ham, at hun har taget stilling til sit eget liv.
- Diskutér, hvilke konsekvenser Aichas kamp for frihed får for hendes familie. Beskriv forholdet mellem Aicha og forældrene. Hvordan udvikler forholdet sig undervejs? Har Aicha været egoistisk, sig selv nærmest og ligeglad med familien? Har Aichas kamp været på bekostning af andres ulykke? Synes I, at Aicha viser, at hun har tankerne på familien? Hvordan?
- Skriv en novelle med udgangspunkt i filmen. En novelle er en kort historie med få personer. I historien sker der en begivenhed, et vendepunkt, hvoraf der opstår en ny situation. Novellens hovedperson skal være en ung, tyrkisk pige i Danmark. Hvad sker der for hovedpersonen? Hvilke konsekvenser får begivenheden?
- Skriv en anmeldelse af filmen til et ungdomsblad. I din anmeldelse kan du både komme ind på filmens temaer, genre, stil, form, udtryk, æstetik og din egen mening om filmen. I din anmeldelse kan du også vurdere filmen ved at sammenligne den med andre film for unge – og med andre actionfilm.
Actiongenren
Karakteristisk for 'Fighter' er, at filmens handling på sin vis går i stå i de æstetiske kampscener. Her glemmer vi for en stund fortællingen for at koncentrere os om de tempofyldte stunts og den kunstfærdige koreografi. Dette er typisk for actiongenren: Actionscenerne (som er genrens forudsætning) skal have god tid og plads, og ofte standser plottet så at sige op, mens scenerne udspiller sig. Alligevel er der tydeligvis en sammenhæng mellem 'Fighter's smukt udførte actionscener og fortællingens fremdrift, for når vi igen vender tilbage til fortællingen, synes vi meget klogere på både personer og plot.
- Diskutér i klassen, om 'Fighter' er en god actionfilm. Sammenlign filmen med andre actionfilm, I har set. Hvad kigger I efter i en god actionfilm? Hvad skal den efter jeres mening indeholde? Hvad er attraktionen ved actiongenren?
- Diskutér sammenhængen mellem actionscenerne og fortællingen i 'Fighter'. På hvilken måde spiller de sammen? Hvad får I ud af actionscenerne i filmen? Hvilken betydning tillægger I scenerne? Diskutér i klassen, hvad filmen ønsker at opnå ved at gøre brug af actiongenrens virkemidler.
Gentagne gange løber Aicha under en mørk viadukt forfulgt af en sortklædt skikkelse – en indre dæmon. Skikkelsen kommer nærmere Aicha, for hver gang vi følger hende, for til sidst at gå i nærkamp. Stilistisk viser filmen Aichas indre kamp gennem løbeturene og konfrontationen med skikkelsen. Scenerne, hvor vi følger Aicha i flugt fra den sortklædte skikkelse, har deres egen dramaturgi. I komprimeret form fortæller de en lille historie.
- Tal i klassen om den symbolske betydning af Aichas løbeture under viadukten. Beskriv stemningen/musikken/kulisserne/farverne. Hvad lærer vi om Aicha i løbescenerne? Hvem er den sortklædte skikkelse, som kommer nærmere for hver gang? Hvordan udvikler Aicha sig i forhold til den sortklædte skikkelse? Hvem vinder over hvem?
- Ligesom actionfilmen 'Tiger på spring, drage i skjul' (se evt. Filminstituttets undervisningsmateriale til filmen på Filmcentralen) har 'Fighter' en ung, smuk kvinde i centrum. Modig og beslutsom udfolder hun sig sikkert og fremadrettet i kampsporten. Forestil jer, at filmens hovedperson var en ung fyr. Hvordan ville filmens sanselige udtryk forandre sig? Ville en ung fyr imponere på samme måde, som Aicha gør? Diskutér, hvilket indtryk Aicha gør som hovedrolleindehaver.
Emil træner Aicha i kampsport, og det er ganske tydeligt, at der helt fra begyndelsen er en god kemi mellem de to unge. Den spirende forelskelse lader filmen første gang komme til udtryk i en tempofyldt løbetur med kunstfærdigt udførte luftspring. Imens står filmens "tid" nærmest på standby. Når vi igen vender tilbage til handlingen, er det med en viden om, at Emil og Aicha er forelskede i hinanden.
- Diskutér i klassen, hvad vi lærer om Emil og Aicha i scenen, hvor de løbetræner sammen. Hvordan er kontakten mellem de to inden, under og efter løbeturen? Hvordan udvikler styrkeforholdet sig mellem dem? Diskutér den symbolske betydning af, at kampene delvist foregår på tagene og i luften. Hvilken hensigt tillægger I den billedlige elegance, hvormed de to unge nærmest svæver gennem luften?
I filmens konfliktoptrapning indgår Aichas forhold til klubbens nye håb, Omar. Forholdet mellem de to er særdeles anspændt. Omar er imod, at en pige dyrker kampsport, og han nægter i begyndelsen at kæmpe imod Aicha. Samtidig har Omar en klemme på hende i kraft af sin viden om hendes hemmelige passion. Da han dukker op til Ali og Jasmins forlovelsesfest, udspiller der sig en hæsblæsende kamp i køkkenet mellem de to. Omar afslører Aicha over for de to familier, med det resultat at forlovelsen mellem Ali og Jasmin sættes over styr.
- Diskutér i klassen, hvordan magtforholdet mellem Aicha og Omar kommer til udtryk i kampscenerne i træningslokalet. Kampscenen i køkkenet er meget stiliseret. Beskriv klipningen, musikken, rekvisitterne? Samtidig er konflikten i scenen meget virkelighedsnær. Hvordan opfører personerne sig over for hinanden? Hvilke bevæggrunde driver dem hver især? Hvem vinder? Hvorfor og hvordan? Hvordan synes I, blandingen af realisme og action fungerer i scenen? Og i filmen i det hele taget?
- Ved mesterskaberne kæmper Aicha og Omar igen imod hinanden, og Omar vinder den fysiske kamp. Men Aicha synes ikke ulykkelig over nederlaget. Hvorfor? Hvordan har de hver især udviklet sig? Hvordan har deres forhold udviklet sig?
Forskelle og ligheder
Aicha er vokset op i en traditionsbunden tyrkisk familie i Danmark. Aichas far lægger planer for sine børns fremtid og forbyder Aicha at dyrke kampsport. Da Aicha bryder med farens krav, giver faren udtryk for, at han aldrig vil se hende mere. Alligevel finder Aicha og faren sammen igen i et forhold, der synes mere ligeværdigt og respektfuldt.
- Beskriv de værdier, der kommer til udtryk i Aichas familie. Diskutér, hvilke kulturelle grunde der danner grundlag for Aichas opdragelse. Diskutér, hvorfor faren alligevel ikke slår hånden af Aicha. Er situationen realistisk? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Forestil dig, at du er Aicha og skal skrive et brev til din far. I brevet skal du fortælle ham om dit liv som en tyrkisk pige i Danmark, om dit forhold til kampsport og om din forelskelse i Emil. Kom også ind på dit forhold til familien og på, hvordan du ønsker at leve dit liv som voksen.
I Aichas omgivelser oplever hun fordomme og uvidenhed om sit liv som muslimsk pige. Samtidig oplever hun at føle sig iagttaget, vurderet og begrænset af sine nærmeste.
- Gå sammen i grupper. Skriv en liste med omgivelsernes forventninger og forestillinger om Aichas liv. Diskutér, hvordan opdragelse og miljø spiller ind på Aichas kamp for selvstændiggørelse og frihed.
- Hvordan opfører de unge tyrkiske mænd sig under diskussionen mellem familierne i køkkenet? Diskutér, om det efterfølgende overfald på Ali er realistisk. Hvilke faktorer i deres opdragelse forklarer de unge mænds opførsel? Kan I identificere jer med mændenes måde at reagere på?
Da Aicha første gang kommer hjem til Sofie for at bo et par dage, ser hun sig undrende omkring i lejligheden. Kommunikationen mellem Sofies mor og Aicha kommer ikke rigtig i gang på grund af morens kejtethed. Aicha opgiver til at begynde med også at få en dialog i gang med Sofie om Emil, da hun oplever, at deres to verdener er for langt fra hinanden.
- Sammenlign Aichas og Sofies familier. Diskutér forskelle og ligheder i de to familier. Hvordan kommer de til udtryk i indretning, musik, livsstil? Aicha og Sofie synes tydeligvis godt om hinanden. Diskutér, hvorfor Aicha ikke søger og henter mere hjælp hos Sofie.
- Diskutér scenen i Sofies lejlighed, hvor de festklare veninder sidder og drikker i stuen. Forestil dig, at du var Aicha. Hvordan ville du opleve at blive udspurgt om din kulturelle og religiøse baggrund? Hvordan håndterer Aicha efter din mening situationen? Gå sammen i grupper, og rekonstruer scenen fra filmen i et rollespil – evt. med rollerne byttet om i forhold til filmen. Beskriv hvilke følelser rollespillet frembragte.
I filmen får vi indtryk af, at Aicha som ung muslim må leve med begrænsninger og restriktioner. Omvendt får vi indtryk af, at fx Emil og Sofie som unge protestantiske danskere kan leve et liv efter egne forestillinger.
- Undersøg, hvad det vil sige at være henholdsvis muslim og protestant. Diskutér med udgangspunkt i filmen, hvilke problemstillinger de to religioner kan føre med sig. Hvilke associationer får I, når I hører ordene muslim/protestant? Er alle muslimer ens? Er alle protestanter ens? Hvilke forskelle kan der være? I Danmark har vi kristne mindretal som fx Indre Mission, Jehovas Vidner og Pinsemissionen. Undersøg, på hvilken måde disse trosretninger adskiller sig fra protestantismen.
- Skriv en liste på tavlen med de religioner, der er repræsenteret i jeres klasse. Diskutér, hvordan jeres religion kommer til udtryk i jeres selvopfattelse og leveforhold. Hvilken betydning har jeres religion for jeres identitet? Giv eksempler.
En historie om kærlighed
Kærlighed – og kærlighed med forhindringer – er et af filmens grundtemaer. Kærligheden mellem den unge, danske, protestantiske fyr Emil og den unge, tyrkiske, muslimske Aicha er dybtfølt, men også fyldt med forhindringer og misforståelser. Filmen byder også på andre typer af kærlighed. Nemlig den stærke kærlighed mellem Aichas forældre og deres børn. En kærlighed, der tilsyneladende tåler og tilgiver alt. Den arrangerede kærlighed mellem Ali og Jasmin er ligeledes stærk og tilgivende, men også sårbar, da problemerne i familierne kommer i vejen.
- Diskutér de former for kærlighed, der beskrives i filmen. Karakterisér og beskriv kærligheden mellem de forskellige personer. Brug fx beskrivelser som: uselvisk, tilgivende, lidelsesfuld …
- Kender I kærlighedshistorier fra virkelighedens verden, som overgår fiktionen? Nævn lighedspunkter og forskelle på fiktionens og virkelighedens kærlighedshistorier.
Emil har ofte svært ved at forstå Aichas opførsel. Han ved ikke, at hendes træning foregår i al hemmelighed, og skælder hende derfor ud, når hun gentagne gange kommer for sent. Emil giver også udtryk for, at han ikke ved noget om muslimske piger, og han får udtrykt sig kejtet i sine spørgsmål. Undervejs lærer Emil, at han skal have tålmodighed i forholdet til Aicha. På et tidspunkt i filmen siger Aicha til Emil, at det ikke kan blive de to, da de jo aldrig kan blive gift. Den udtalelse kommer helt bag på Emil. Han har tilsyneladende slet ikke tænkt på ægteskab.
- Diskutér forholdet mellem Aicha og Emil. Hvilke problemer har Aicha og Emil i deres spirende kærlighedsalliance? Hvordan, hvornår og hvorfor går kommunikationen skævt mellem de to? Skyldes deres problemer, at de kommer fra to forskellige kulturer? Eller er ung forelskelse altid så kejtet og fuld af misforståelser? Hvilke råd vil I give Aicha og Emil, nu hvor det skal være de to?
- Sammenlign filmens forskellige kærlighedshistorier med andre kærlighedshistorier, I kender fra fiktionen – fra litteratur, film, skuespil, opera eller andet. I kan fx se den engelske kærlighedsfilm 'Et dristigt kys' (instrueret af Ken Loach, 2004) om kærligheden mellem en ung pakistansk mand og en ung engelsk kvinde. Filminstituttet har udarbejdet et undervisningsmateriale til filmen, som kan findes her på Filmcentralen.
Efter semifinalekampen, hvor Aicha har besejret Emil, finder de to unge sammen i forening om ”at det må være de to”. De aftaler også, at de ikke har spor travlt … Filmen slutter således med en ny åbning til en måske ikke helt problemfri kærlighedsalliance.
- Skriv videre på Aicha og Emils kærlighedshistorie. Vælg selv genre – det kan fx være et brev, en novelle, handlingen til en film, osv. Overvej, hvordan forholdet kommer til at udvikle sig. Hvilke problemer vil de støde på? Hvilke glæder vil de opleve sammen? Hvilke perspektiver har forholdet? Bliver de gift og får børn sammen? Hvordan vil Emil blive modtaget i Aichas familie? Hvordan vil Aicha blive modtaget i Emils familie?
- Skriv en artikel om kærlighed på tværs af kulturer og religioner. Undersøg i din omgangskreds eller på skolen, om du kender et kærestepar fra to forskellige kulturer. Interview parret til din artikel, og inddrag svarene.