Klassekabalen

Klassekabalen

- et temamateriale om fællesskab og trivsel i skolen

4. "Lejrskole"

I fjerde afsnit af ”Klassekabalen” tager klassen på lejrskole til Middelaldercentret i Nykøbing Falster. Her skal de leve som i middelalderen. Det er med en vis usikkerhed, at pigerne går en dag i møde uden makeup, mobil og hårtørrer. For langt de fleste er det dog en stor, fælles oplevelse at gå klædt og leve sig ind i rollen som middelaldermenneske. Drengene får lov til at kommandere med pigerne, når skønjomfruerne skal opvarte herrerne under måltidet. For andre vækker lejrskolen følelser af hjemve og savn. Ikke alle når at opleve følelsen af sammenhold ved at vågne op sammen i det store telt om morgenen.

Afsnit 4 lægger op til at arbejde med temaerne individ, fællesskab, identitet og kønsroller.

Klassekabalen
Foto: PlusPictures

Ideer til aktiviteter og opgaver i klassen

Identitet

1) Tøj og identitet (45 min.)
Lad eleverne forholde sig til følgende spørgsmål om identitet, tøj og makeup med udgangspunkt i afsnit 4. ”Lejrskole”:

  • Hvordan reagerer eleverne i 5.a på, at de skal undvære bestemte ejendele?
  • Hvorfor oplever flere af pigerne i 5.a, at det er en befrielse at være ens klædt i middelaldertøj?
  • Hvad betyder tøj for eleverne i jeres klasse?
  • Hvordan hænger tøj og identitet sammen?
  • Hvordan kan tøj være med til at markere et fællesskab?
  • Hvorfor bruger piger makeup?
  • Går piger mere op i udseende end drenge? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Er der plads til at være forskellige i klassen i forhold til udseende, tøjstil og væremåde? Hvordan og hvorfor/hvorfor ikke?

2) Hvad gør mig til den, jeg er? (45 min.)
Lad eleverne skrive hurtigskrivning i 5-10 min. ud fra overskriften Det gør mig til den, jeg er. De skal skrive, hvad der umiddelbart falder dem ind. Enkelte elever kan læse deres tekster op for klassen.

Varier øvelsen med andre overskrifter, fx:

  • Sådan ser de andre mig
  • Det gør dig til den, du er

Afslører teksterne nye sider af den enkelte elev?

3) Et personligt puslespil (90 min.)
Eleverne kan lave fotocollager i PowerPoint eller små film på mobilen, som beskriver hvem de er. De skal få så mange facetter med som muligt i deres personlige puslespil – alt det, der gør dem til dem, de er: interesser, venner, familie, kæledyr, glæder, sorger, karakter, væremåde, humor etc. Hvis eleverne laver film kan de arbejde to og to og skiftes til at optage hinanden.

Individ/fællesskab 

1) Mobilfrie dage
I afsnittet skal eleverne undvære deres mobiler og andet elektronisk udstyr under lejrskoleopholdet. Lad eleverne komme med bud på fordele og ulemper ved at have mobiltelefoner i skoletiden.

Lav et forsøg med mobilfrie dage i klassen, hvor alle lægger deres mobil i en kasse, når de møder i skole. Hvilken indvirkning har det på klassens fællesskab, når mobilerne ikke er til stede?

Kønsroller

1) Moderne og traditionelle kønsroller (45 min.)
I afsnittet skal pigerne opvarte drengene. Tal med klassen om traditionelle og moderne kønsroller i deres hverdag. Hvordan er rollerne fx fordelt hjemme hos dem selv? Er der bestemte kønsroller i klassen? Hvilke?

Se flere opgaver om pige-/drenge- og kønsroller under afsnit 1. ”Klassefest”.

Klassekabalen
Foto: PlusPictures

Kontakt

Martin Brandt-Pedersen, Lisbeth Juhl Sibbesen

Det Danske Filminstitut, Gothersgade 55, 1123 København K. Copyright ©2017.

Kontakt os for spørgsmål vedr. undervisningsmaterialer

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle