Elevopgaver
Formål
Film påvirker sanserne. En film kan vække følelser, få os til at le, græde, rykke frem i biografsædet eller leve os ind i filmens personer. I opgaverne til filmen ”Krokodillebanden” ser vi på en række af de filmiske virkemidler, en instruktør kan bruge for at skabe spænding i krimi- og actionfilm. Desuden er der opgaver omkring personerne og deres forhold til hinanden.
Spændingen stiger
Genfortæl eller gense tre scener med effektiv spændingsopbygning (se scenerne under menupunktet 'Scener fra filmen')
- Anslaget, hvor Hannes i en nervepirrende klatrescene på et faldefærdigt fabrikstag skal bestå 'Krokodillernes' indvielsesritual og manddomsprøve
- I murstensfabrikkens ruiner, hvor Marias sko sidder fast
- Kørestolsjagten
1. Find fællestræk ved de tre scener. F.eks. noget, der ikke kan stoppe, eller noget, der kan ende galt.
2. Hvis I har mulighed for at gense scenerne, kan I forsøge at tælle antallet af klip i scenen og sammenligne med scener af samme længde, hvor der ikke er intens spændingsopbygning.
3. Med udgangspunkt i DFI’s undervisningsmateriale ”Den gode historie – på film” skal I sætte filmens handling ind i en spændingskurve og gøre rede for filmens anslag, præsentation, uddybning, vendepunkter, point of no return, konfliktoptrapning, klimaks og udtoning.
Krydsklipning – reddet i sidste øjeblik
Genfortæl eller gense filmens indledende sekvens – hvor Hannes er ved at falde ned fra taget, og Kai ser det i sin kikkert og tilkalder brandvæsnet.
- Beskriv åbningssekvensen med 3-5 tillægsord. Skriv ordene op på tavlen. Er der fællestræk ved de ord, I kommer til at tænke på? Hvilke?
- Hvorfor skal Hannes op på taget?
- Hvordan er Kai blevet handikappet?
- Tal om sammenhængen mellem den handikappede Kai og Hannes halsbrækkende manøvre på det faldefærdige tag.
- Tal om, hvad krydsklipning og flashback er, og hvordan klipningen er med til at gøre sekvensen spændende.
- Hvad er en manddomsprøve? Kan I komme med eksempler på lignende eller andre manddomsprøver, som børn, unge eller voksne skal igennem?
Genrefilm: krimi
- Hvordan kan vi se og høre, at en film er en krimi- eller actionfilm? Tænk fx på rekvisitter, personer, handling og location (= det sted, en scene foregår).
- Hvordan kan vi se og høre, at ”Krokodillebanden” er en krimi? Minder den om andre krimi- eller actionfilm?
- Nævn titler på andre film, tv-serier, bøger og tegneserie, der er krimier eller indeholder action.
Gruppen og personerne
- Lav en personkarakteristik af de to hovedpersoner, Hannes og Kai – både i forhold til indre og ydre træk.
- Hvilke tanker og bekymringer præger de to drenges tilværelse og dagligdag?
- Vi får også et billede af de to hovedpersoners mødre. Hvordan er de hver især skildret?
- Lav en karakteristik af de seks øvrige 'Krokodiller'.
- Hvad er de enkelte karakterers særegne træk? Fx den ene hører hele tiden musik, den anden stammer, den tredjes mor ringer hele tiden osv.
- Lav et mindmap, der viser de otte 'Krokodillers' indbyrdes forhold til hinanden.
- Hvis man skulle placere personerne på en målskive, hvor den nærmest midten har størst betydning for gruppen (magt), hvordan vil de enkelte personer så fordele sig?
- Ændrer dette billede sig gennem filmen? Hvordan?
Afsluttende opgaver
- Skriv eller fremlæg mundtligt en filmanmeldelse af ”Krokodillebanden”. Anmeldelsen skal indeholde:
a. Overskrift
b. Stjerner (1-5 stjerner)
c. Handlingsreferat
d. Lidt om filmens baggrund (fx hvem instruktøren er, hvilket land filmen kommer fra, og hvem der spiller rollerne i filmen).
e. Vurdering: er filmen god eller dårlig – og hvorfor? Var den spændende? Virkede det realistisk, at personerne handlede, som de gjorde? Det er meget vigtigt, at du begrunder din holdning. - Skriv en stil med titlen: ”En dag med Krokodillebanden”. Vælg en af personerne i banden og skriv stilen i 1. person (jeg-form). Find på nye eventyr og oplevelser, Krokodillebanden har. I kan også vælge at digte og fortælle historien mundtligt.