Madagascar Lærer

Hjem
  • Til læreren
  • Filmens handling
  • Farligt firspring
  • Når hjertet er større end maven
  • Rejsen ud i livet
  • Fjerne lande og sjældne dyr

Til læreren

Den computeranimerede ”Madagascar” er en energisk og æstetisk filmoplevelse for såvel børn som voksne – en underholdende film, der sørger for, at publikum får rørt lattermusklerne i mødet med en flok kugleskøre vilddyr. Figurernes replikker er veloplagte, og animationen er en farvemættet nydelse – karakteriseret ved en let stiliseret streg og masser af anarkistisk humor. Morsomt er det, når giraffen Melman kæmper med sine lange lemmer i Manhattans undergrundsbane; når fire gangsterpingviner planlægger forbrydelser, og når dyrene møder de technodansende lemurer på øen Madagaskar og livet for alvor udfordrer de fire forkælede hovedpersoner.

Tematisk set beskæftiger ”Madagascar” sig med venskab, forandring og udfordring. Med sin alment genkendelige og humoristisk fortalte historie er det en film, som er velegnet til brug i undervisningen i de yngste klasser.

I virkeligheden har Central Park Zoo i New York hverken løver, zebraer, giraffer eller flodheste – men de har pingviner! Den ene af filmens instruktører, Eric Darnell, har i tidligere projekter arbejdet med at udvikle en musikalsk, Beatles-lignende pingvinkvartet. I animationsfilmen ”Madagascar” har pingvinerne ændret karakter til fire hjælpsomme, men barske typer, der sætter deres præg på filmens handling. ”Madagascar” er produceret af selskabet DreamWorks, som også stod bag bl.a. ”Shrek” og ”Shrek II”. DFI har lavet et undervisningsmateriale til ”Shrek”, som kan hentes gratis på Filmcentralen.

Undervisningsmaterialets opbygning

Temaerne og opgaverne i dette materiale er tænkt som inspiration til arbejdet med filmen i klassen. Det er op til læreren, hvorvidt han/hun vil anvende hele materialet eller plukke enkelte afsnit og opgaver ud.

Materialet bygger på dialog og analyse, og den musisk-kreative dimension er taget med i opgaverne. De varierer mellem mindre, skriftlige udfordringer, tegneopgaver, mundtlige fremlæggelser, dramatiseringer og meddigtningsopgaver. Undervejs lægger materialet op til at give eleverne mulighed for at arbejde selvstændigt, parvis og i mindre grupper.

Handlingsreferatet er primært tænkt som en håndsrækning til læreren – en hjælp til at holde styr på handlingen undervejs i arbejdet med filmen.

Materialet består af fire temaafsnit. I de første tre – ”Farligt firspring”, ”Når hjertet er større end maven” og ”Rejsen ud i livet” – kan læreren finde inspiration og konkrete opgaver til arbejdet med filmens karakterer, karakterernes indbyrdes relationer og filmens tematikker. I fjerde afsnit, ”Fjerne lande og sjældne dyr”, anskuer vi ”Madagascar” ud fra en geografisk og zoologisk vinkel – her går opgaverne bl.a. ud på at rekonstruere dyrenes rejse og søge information om sjældne dyrearter.

Hvis du ønsker at arbejde yderligere med animation i skolen, kan vi henvise til DFI’s temamateriale om animationsfilm, "Animation i skolen", som kan hentes gratis på Filmcentralen.

God arbejdslyst.

Hanne Probst

Filmens handling

Løven Alex er storbyjunglens konge. Han lever et behageligt liv i Central Park Zoo i New York som havens stjerne og hovedattraktion. Maden bliver serveret på klokkeslæt, og i dagtimerne poserer Alex foran et begejstret publikum. Når stjerneprojektørerne slukker, bliver Alex sammen med vennerne, zebraen Marty, giraffen Melman og flodhesten Gloria, passet og plejet af et opvartende personale. Et tilsyneladende problemfrit liv blandt gode venner. Men noget er imidlertid under opsejling.

Marty er blevet inspireret af de frihedskæmpende pingviner, der ihærdigt er i færd med at grave sig en vej ud fra zoo – med kurs mod Antarktis. Da Marty holder fødselsdagsfest for vennerne, afslører han sin drøm om at komme tilbage til naturen. Alex, Melman og Gloria forsøger at tale Marty fra det; de synes, det er en fiks ide. Men da mørket falder på, og de andre dyr sover, stikker Marty af fra den zoologiske have og ud i Manhattans natteliv.

Alex er oprevet over Martys forsvinden, og sammen med Melman og Gloria sætter han efter den flygtende zebra. Afrikas vilde dyreliv viser sig hurtigt at være uforeneligt med bylivet på Manhattan. Selv om dyrene gør deres bedste for at overbevise de rædselsslagne newyorkere om, at de er ganske fredelige, ender de fire venner med at blive omringet af bevæbnede betjente. Alex bliver ramt af en bedøvelsespil, og inden vennerne får set sig om, har menneskene placeret dem alle fire i aflåste kasser på et fragtskib – på vej til Afrika!

De snarrådige pingviner, der også befinder sig ombord på skibet, er ikke begejstrede for bestemmelsesstedet. De barske herrer vil til Antarktis og beslutter resolut at begå mytteri og ændre skibets kurs. Idet skibet krænger, falder kasserne med Alex, Marty, Melman og Gloria overbord og havner i de oprørte bølger.

Efter en strabadserende sejltur som skibbrudne havner vennerne på øen Madagaskar, hvor de straks begiver sig ud for at lede efter personalet. Men de eneste mennesker, de finder, er skeletterne af et par havarerede piloter. På øen hersker en flok livlige, danselystne lemurer, der har skabt et lille samfund med den selvbestaltede kong Julian på tronen. Her er fest og glade dage – dog indimellem afbrudt af glubske fossaer, Madagaskars største rovdyr. Lemurerne tager derfor godt imod de fire newyorkere, som de forestiller sig kan hjælpe med at holde fossaerne på afstand.

Inden længe indfinder splittelsen sig i venskabet mellem kammeraterne fra storbyen. Alex, Melman og Gloria længes tilbage til fangenskabet, hvorimod Marty helst vil nyde sin nyvundne frihed. Alex deler stranden op i to halvdele, så Marty kan passe sig selv. Foretagsomme Marty giver dog ikke så nemt op, men bygger hurtigt en lille ’Villa Vildmark’, der med bar, stjernehimmel og lækre tang-retter tiltrækker Melman og Gloria. Til sidst overgiver en slukøret Alex sig også til den optimistiske og energiske Marty.

Noget hidtil ukendt og angstfremkaldende er imidlertid brudt frem i det ellers så civiliserede rovdyr Alex. Efter flere kødløse dage har han svært ved at styre sine løveinstinkter. Om natten drømmer han om bøffer og er flere gange ved at sætte tænderne i Marty.

Efterhånden tvivler lemurerne også på, at de kan stole på Alex, og flere af dem ser ham mere som en trussel end som en beskytter. Da alle dyr efterhånden forvandler sig til spiselige bøffer for øjnene af Alex, ser han ingen anden udvej end at fortrække til øens rovdyr-område og bure sig inde bag spidse spyd. Marty, der påtager sig en del af skylden for, at instinkterne er vakt i Alex, lader sig ikke skræmme ved tanken om at blive ædt af sin bedste ven.

I mellemtiden har pingvinerne været et smut på Antarktis, som viste sig at være ’nederen’, og nu ankommer de med skibet til Madagaskars kyst. Men Marty nægter resolut at tage af sted uden Alex. Fossaerne ligger på lur efter vennerne, og der udspiller sig en dramatisk kamp, hvor Marty er faretruende tæt på at blive spist af de glubske rovdyr. Alex’ hjerte viser sig nu at være større end hans mave, og han kommer sine venner til undsætning. Pingvinerne, som er mesterkokke til at lave sushi, serverer forsøgsvist fiskekød for Alex – der bliver vildt begejstret for den nye spise.

Afslutningen på de fire venners ophold i naturen nærmer sig, da de atter står om bord på skibet med kursen sat mod ordnede forhold i fangenskab. Eller rettere: Det tror de. For nede på stranden sidder de vinkende pingviner tilbage i behagelige liggestole, vel vidende at skibet er løbet tør for olie.

Farligt firspring

Alex, Marty, Melman og Gloria er filmens menneskeliggjorte dyrefigurer. De kommer ud for lidt af hvert. Næsten uforskyldt bliver de fire venner kastet ud i en strabadserende rejse fra det trygge fangenskab i New Yorks Zoo til det vilde og farefulde liv på øen Madagaskar. Undervejs på rejsen kommer vennerne bl.a. ud for en dramatisk oplevelse som skibbrudne. Da dyrene senere ankommer til øen, skal de ses an af en flok herskende lemurer og tage sig godt i agt for ikke at blive spist af truende fossaer. Den værste trussel ligger dog og lurer inden for egne rækker. Alex’ instinkter vækkes, og han bliver besat af tanken om kød – også selv om kødet skulle komme fra hans bedste ven Marty!

  • Lad eleverne genfortælle filmens handling. Tal om, hvorfor der sker de ting, der sker. Hvorfor bliver dyrene sat ind i trækasser og sendt med skib? Hvorfor havner dyrene på Madagaskar? Hvorfor forandrer Alex sig, og hvorfor vil han spise Marty? Hvad er lemurernes plan med de fire venner? Hegnene i zoo er meget lave – hvorfor er alle dyrene ikke for længst stukket af?
  • Tegn en spændingskurve på tavlen over filmens forløb. Snak i klassen om, hvilke scener eleverne oplevede som sjove, farlige eller konfliktfyldte for dyrene.
  • Tal med eleverne om, hvorvidt de synes, det var en god eller dårlig film. Lad dem begrunde deres svar. Hvad var godt eller dårligt, og hvorfor?
  • Tal med eleverne om andre film, fabler, historier og eventyr, som handler om dyr. Lad eleverne nævne forskellige historier med dyr, skriv titlerne på tavlen, og tal om, hvilke genrer historierne tilhører, og hvorfor.
  • Diskuter ud fra de titler, I har skrevet på tavlen: Har dyr hovedroller og/eller biroller i de historier, I har skrevet op? Kan dyrene tale, og opfører de sig som mennesker eller som dyr? Hvorfor fortæller man historier, hvor dyr opfører sig som mennesker – kunne man så ikke lige så godt have lavet historien eller filmen med mennesker i rollerne? Nævn også historier, hvor der både er dyr og mennesker i hovedrollerne. Hvordan er relationen mellem dyr og mennesker i de historier?
  • Lad eleverne tegne og male dyrene i episoder fra filmens forløb, som de husker særlig godt. Hæng billederne op i klassen, og lad eleverne på skift, med udgangspunkt i deres billeder, fortælle om filmen.

Figurerne

På trods af dyrenes forskellighed drager de fire venner omsorg for hinanden og lader ikke hinanden i stikken. Filmen skildrer med humor og et skarpt blik for mennesketyper de fire dyrs karakteristika.

Hovedfiguren Alex lever et behageligt superstjerneliv i zoo, hvor han helt har glemt sine rovdyrinstinkter. Alex udvikler sig undervejs i filmen. Da hans indre rovdyr vågner til live, kæmper han med angst, selvbebrejdelser og svigtende mod. Løven bliver så bange for sig selv, at han spærrer sig inde for at beskytte sine venner. For at frelse sin bedste ven Marty fra fossaerne, overvinder Alex i filmens slutning sin egen frygt og kontrollerer instinkterne.

Marty er den handlekraftige og forandringsvillige overlever. Han forfølger sine drømme, møder friheden med åbent sind og tager imod udfordringerne i den rækkefølge, de byder sig. Han er også lidt naiv, men fordi han samtidig er god til at løse problemer, klarer han sig alligevel igennem udfordringerne.

Når Alex og Marty strides, træder moderlige Gloria til og tager ansvaret for at dæmpe gemytterne. Hun er både skrap, omsorgsfuld og robust.

Den langbenede giraf Melman har svært ved at få stængerne til at lystre, hvilket fører til sjove og halsbrækkende scener. Melman lider af mere end én skavank, han fejler hvad som helst og har sin egen livlæge i zoo. Han har rollen som pauseklovn eller som en fjumset lillebror, som de andre indimellem må hjælpe.

  • Lad eleverne skrive et brev til et af de fire dyr. I brevet kan de skrive, hvad de synes, dyret gjorde godt eller sjovt, og hvad de ikke brød sig om, eller hvad de undrede sig over. Bed eleverne om at slutte brevet med et godt råd til dyret. De yngste elever kan tegne i brevet og få hjælp til skrivningen.
  • Lad eleverne læse brevene op for hinanden i klassen.

Barske og hjælpsomme fyre

De handlekraftige og gangsteragtige pingviner begår mytteri ombord på skibet og sender mandskabet til Mandalay. Tilsyneladende har pingvinerne ikke i sinde at svigte deres gamle venner fra zoo. Efter en skuffende visit på Antarktis sætter de kursen mod Madagaskar, hvor de finder Alex, Marty, Melman og Gloria. Senere viser pingvinerne sig igen som hjælpere. De gør Alex klar til hjemrejsen ved at stille hans værste kødsult og proppe ham med sushi. Snu sidder pingvinerne tilbage på strandbredden og glæder sig over, at de ikke kommer til at mangle selskab. De har undladt at fortælle, at skibet er sejlet tør for olie.

  • Snak i klassen om pingvinernes rolle i filmen. Få eleverne til at fortælle om episoder fra filmen, hvor pingvinerne optræder som henholdsvis skurke og helte.
  • Fordel eleverne i firmands grupper. Lad eleverne tegne/farvelægge nogle af figurerne fra filmen og sætte dem på blomsterpinde. Bed eleverne om at forberede rollespil med figurerne fra filmen i rollerne. Eleverne kan spille udvalgte scener fra filmen. De kan også digte videre på filmens afslutning.

Når hjertet er større end maven

Løven Alex er bedste venner med zebraen Marty. Som det sker for alle gode venskaber, bliver også Alex og Martys venskab udsat for prøvelser. Undervejs på dyrenes rejse optrappes konflikten mellem Alex og Marty. Alex har svært ved at håndtere friheden og utrygheden, hvorimod Marty tager udfordringen op. Heldigvis løser problemerne sig, og venskabets bånd knyttes endnu stærkere mellem de to forskellige dyr.

Følgende episoder fra filmen kan hjælpe eleverne med at huske forholdet mellem Alex og Marty:

Da Alex forærer Marty en fødselsdagsgave i filmens begyndelse. Da Marty afslører sine flugtplaner for Alex, og løven forsøger at opmuntre sin nedtrykte ven med en munter sang. Da Marty flygter ud af zoo, og Alex bliver ulykkelig og sætter efter for at redde sin ven.

På øen opstår der uenigheder imellem Alex og Marty. Alex er vred på Marty og savner de ordnede forhold i fangenskabet. Det ender med, at Alex i afmagt deler stranden op imellem dem. Senere savner Alex sine venner og kommer over på Martys side.

Alex er sulten efter dyrekød. Han ser syner og drømmer om kød. Flere gange er Alex ved at sætte tænderne i Marty.

I filmens slutning vil Marty ikke opgive sin ven. Marty går ind til Alex i indhegningen, vel vidende at det er farligt for ham. Marty synger for sin ven og forsøger at overtale Alex til at komme med hjem. Fossaerne dukker op og jagter Marty, men nu vågner Alex op og kommer Marty til undsætning. Alex’ ’hjerte er større end hans mave’.

  • Snak i klassen om forholdet mellem vennerne Alex og Marty. Hvad mon de to venner godt kan lide ved hinanden? Hvorfor er venskabet ulige? Hvordan udvikler venskabet sig?

En vennebog

  • Lad eleverne lave en vennebog, hvori de tegner og skriver om venskabet mellem Alex og Marty. Konstruer vennebogen ved at hæfte 5-10 ulinjerede A-4 sider sammen på tværs. Bed eleverne om at lave linjer på papiret til teksten. Lad eleverne tegne Alex og Marty på forsiden, og lad dem finde individuelle titler til vennebogen, f.eks ”Alex og Marty”, ”Løven og Zebraen” eller ”Gode venner”.
  • Bed eleverne tegne og skrive om deres egne venskaber på bogens sidste sider.
  • Lad eleverne læse vennebøgerne højt i klassen og vise billeder fra bogen.

Andre venskaber og fjendskaber

Filmen skildrer andre eksempler på venskaber – og fjendskaber. Alex og Marty er gode venner med Melman og Gloria. Dyrevennerne er på samme måde som lemurerne bange for fjenderne, de livsfarlige fossaer.

  • Bed eleverne komme i tanke om flere episoder fra filmen, der skildrer venskaber og fjendskaber.
  • Diskuter i klassen, hvordan dyrene kunne have undgået de konflikter, de kommer ud for med hinanden.
  • Snak generelt med eleverne om begrebet venskab. Hvorfor er det godt at have en ven? I hvilke situationer kan det være særligt godt? Skriv en liste på tavlen over, hvad man kan foretage sig sammen med sine venner.
  • Snak med eleverne om uvenskaber. Hvordan føles det at være uvenner? Hvad kan man gøre for at forhindre at blive uvenner?

Rejsen ud i livet

Filmens hovedpersoner er ’vilde dyr’ fra Afrika, men de har fundet sig godt til rette i en konform tilværelse i zoologisk have. Det er derfor noget af en omvæltning for dyrene at komme fra den beskyttede tilværelse i fangenskab til den storslåede og farefulde natur på øen Madagaskar. Filmen skildrer undervejs en række tematiske modsætninger som kultur/natur, fangenskab/frihed, rovdyr/kæledyr, venskab/fjendskab, tryghed/utryghed.

  • Snak med eleverne om de modsætninger i filmen, som dyrene oplever. Hvordan synes eleverne, at dyrene har det i zoo? Hvordan vil eleverne beskrive dyrenes nye tilværelse i friheden? Hvorfor er det svært for dyrene at omstille sig?
  • Snak generelt med eleverne om forandringer. Lad eleverne drøfte gode og svære forandringer med udgangspunkt i deres eget liv. Lad eleverne hjælpe hinanden med at komme med forslag til, hvordan man kan gøre store forandringer i tilværelsen lettere.

Vægmaleri – og mundtlig fremlæggelse

  • Beklæd en væg i klasselokalet med papir. Del vægbeklædningen op i henholdsvis en byside og en naturside. På den ene halvdel tegner og maler eleverne en baggrund, der ligner New Yorks byliv og zoo. På den anden halvdel af papiret tegner og maler eleverne den storslåede og farefulde natur på Madagaskar. Brug filmens klare og stærke farver, og hjælp eleverne med at huske figurer og locations. Figurerne er: Alex, Marty, Melman og Gloria, menneskene, pingvinerne, lemurerne og fossaerne. Andre dyr: f.eks. edderkoppen, der kravler på Alex’ skulder og skræmmer ham, eller ællingen, der bliver spist af en krokodille.
  • Fordel eleverne i grupper. Lad eleverne tegne/male figurerne fra filmen, når de befinder sig på henholdsvis Manhattan og på Madagaskar.
  • Lad eleverne forberede en mundtlig fremlæggelse til vægmaleriet.
  • Snak med eleverne i klassen efter fremlæggelserne om, hvordan livet for vennerne forandrer sig fra tryghed til utryghed og fra venskab til uvenskab.
  • Lad de ældste elever finde/skrive ord ved hjælp af figurer og situationer på vægmaleriet. F.eks. kan I beslutte at finde substantiver, verber eller adjektiver på vægbilledet. Lad eleverne skrive ordene ned i hæftet. Lad eleverne ved hjælp af ordene fabulere/skrive små historier om dyrene på billedet.

Meddigtning

Filmen ender med, at de snu pingviner sidder på strandbredden og vinker til Alex, Marty, Melman og Gloria på skibet. Inden filmen slutter, får pingvinerne den sidste replik om, at skibet er løbet tør for olie. Vores gode venner fra filmen vil derfor, sandsynligvis, ikke nå særligt langt og er måske nødsaget til igen at slå sig ned på øen for en tid.

  • Snak med eleverne om filmens slutning. Diskuter i klassen, hvordan de fire forskellige dyr vil reagere, når de finder ud af, at de må blive tilbage.
  • Lad fire elever på skift spille henholdsvis Alex, Marty, Melman og Gloria i den ’varme stol’. Bed resten af klassen stille spørgsmål til figurerne om deres optræden i filmen – og det videre forløb efter filmens slutning.

Fjerne lande og sjældne dyr

Geografi I ”Madagascar” kommer de fire hovedpersoner, vennerne Alex, Marty, Melman og Gloria, ud på en lang rejse. I begyndelsen af filmen bor de i en zoologisk have i New York. Men så venter der dem en længere sejlads. Undervejs falder de over bord og driver op på øen Madagaskar.

  • Lad eleverne rekonstruere ruten på et verdenskort. Snak i klassen om rejsen. Hvor er skibet på vej hen? Hvor kunne man forestille sig, at kasserne med dyrene falder af? Er det realistisk, at de driver på land så tæt ved hinanden?
  • Overvej, hvor lang tid rejsen med skib fra New York til Madagaskar tager. Hvor mange kilometer er der – henholdsvis i fugleflugtslinje og hvis man skal sejle? Hvilke transportmidler kan man benytte for at komme fra New York til Madagaskar? Find i fællesskab og ved hjælp af rejsebureauer ud af, hvor lang rejsetiden er, og hvad turen koster.
  • Drøft i klassen elevernes egne rejsemål. Se på landkort, og lad eleverne fortælle om deres egne rejser. Eleverne kan også tegne en tegning eller skrive et brev hjem fra deres rejse.
  • Lad eleverne tegne og farvelægge deres egne landkort ved hjælp af originale landkort. Udstil kortene i klassen på opslagstavlen.
  • Se nærmere på Madagaskar. Hvor stor er øen, hvad er det højeste punkt etc.? Find kort, hvor f.eks. fauna, klima og råvareproduktion er markeret. Er Madagaskar tropisk, subtropisk eller andet? Hvor mange mennesker bor der på øen? Lav i fællesskab et stort vægmaleri af Madagaskar ud fra de oplysninger, I har fundet.
  • Se nærmere på New York. Hvor stor er byen, hvor mange mennesker bor der, hvor ligger byen, er det en hovedstad etc.? Er New York særlig kendt for nogle bestemte ting eller hændelser?

De fire rejselystne pingviner er en tur på Antarktis, inden de også ankommer til Madagaskar.

  • Find Antarktis på et verdenskort. Rekonstruer pingvinernes sejlrute. Undersøg ved hjælp af fagbøger og internet, hvordan klimaet på Antarktis er. Snak i klassen om, hvilke dyr fra filmen der egner sig til at leve i den kolde natur, og hvilke dyr der ikke gør. Hvorfor forholder det sig sådan?

Sjældne dyrearter

I filmen optræder to sjældne dyrearter, lemurer og fossaer. Lemurer er en særlig type halvaber, som findes på Madagaskar. Også de kattelignende fossaer findes på Madagaskar, hvor de er øens største rovdyr og bl.a. gør stor skade på fjerkræ.

  • Lad eleverne ved hjælp af leksikon, fagbøger og internet søge oplysninger om de to sjældne dyrearter. Hvor store er dyrene, hvordan ser de ud i virkeligheden, hvad lever de af, hvor lever de etc. Bed eleverne tegne og skrive om dyrene ud fra de oplysninger, de har fundet frem til. Bed eleverne fremlægge resultaterne i grupper eller i klassen.
  • Snak i klassen om andre sjældne dyrearter, f.eks. de tasmanske pungdjævle, som Københavns Zoologiske Have netop har fået i varetægt. Hvad er forskellen på ’sjældne’ og ’truede’ dyrearter? Hvorfor er nogle dyrearter truede? Der findes så mange dyrearter i verden – gør det noget, at nogle uddør?
  • Ved hjælp af hjemmesider fra zoologiske haver i Danmark kan eleverne finde frem til, hvilke sjældne og specielle dyrearter haverne har i fangenskab. Lad eleverne i mindre grupper tegne og skrive om de sjældne dyr på plancher. Fremlæg plancherne i klassen, og udstil dem på opslagstavlen.
  • Tal om, hvilke kæledyr eleverne har. Hvor kommer dyrene fra, og hvordan er deres naturlige omgivelser og levevis? Er det en ’oprindelig’ dyreart, eller er den særligt fremavlet til at have som kæledyr?

Her følger nogle links, som kan være til gavn under arbejdet med opgaverne ovenfor:

Københavns Zoologiske Haves hjemmeside findes på: www.zoo.dk

Den tropiske zoologiske have Randers Regnskovs hjemmeside findes på: www.randersregnskov.dk

Læs mere om og se billeder af både almindelige og sjældne danske dyr på den børnevenlige hjemmeside: www.danskedyr.dk

På Verdensnaturfondens danske hjemmeside kan man bl.a. finde en række interessante links: www.wwf.dk