Malous jul

Malous jul

– et undervisningsmateriale

Filmfaglige vinkler

Karakterer

Filmens karakterer er arketypisk baseret, hvilket vil sige, at de har et særligt karakteristisk handlemønster. Den eneste, som adskiller sig fra at have den forventede adfærd, er nissen Nils. Dermed er han drivkraften i visualiseringen af Malous indre konflikt og medvirker til at skabe drivkraft i filmens fortælling. 

Filmens karakterer: 

Malou: Ligner, opfører sig og taler som en utilpasset, ung pige, der er ligeglad med omverdenen. Hun går hele tiden i det samme tøj, har store høretelefoner på og blåt hår. Malou har en indre konflikt i forhold til sit ønske om at være en del af sin biologiske familie. Hun har også en ydre konflikt, der handler om at være anbragt og lære at acceptere det.  

Plejeforældrene: Ældre, rummeligt og tilgivende ægtepar, der spiser sovs og kartofler og lever et trygt, forudsigeligt liv. 

Sagsbehandleren: Omtaler Malou uden store følelser, skal have underskrifter på papiret i mappen og udfører ”bare” et job. Hun bruger mange talemåder fx: ”Man ligger, som man har redt” og ”Du har brændt dine broer”. Flosklerne underbygger hendes professionalisme som anbringer. 

Læreren: Anerkender og imødekommer Malou på hendes første skoledag ved at lægge en arm på hendes skulder. Men da Malou kommer op at slås, har hun svært ved at rumme hende i den lille lokale folkeskoleklasse. Læreren leder ø-koret. 

”Mobberne”: To af drengene i klassen (rødhåret, skeløjet og store tænder) passer måske heller ikke ind og udfordrer Malou. 

Brugsuddeleren og landbetjenten: Er den samme person. Han har en klar holdning til, hvordan reglerne skal overholdes på Lunø og ser sig selv som den udøvende magt.  

Nissen: Nissen Nils er skurken, der forklædt som ydre hjælper bliver en indre modstander. Nils bliver Malous motivation for at handle og dermed skaber nissen drivkraften for filmens ydre konflikt. 

Ved at arbejde med filmens karakterer kan det blive mere overskueligt for eleverne at se hvilke relationer, de hver især har til Malou, og den udvikling, hun gennemgår. Der ligger opgaver i elevarket til dansk om filmens karakterer, som de kan finde i bilag B. 

Det kan også være en god idé at bruge aktantmodellen til at skabe overblik. Hvem er giver, modtager eller hjælper?

Malous jul
Foto: Angel Films

Dramaturgi

’Malous jul’ har en klassisk opbygning med tre akter: indledning – midte – afslutning. Det vil være oplagt at arbejde med filmens dramaturgi i forhold til berettermodellen

I elevarket til dansk er der en opgave, hvor eleverne skal udvælge billeder fra filmen og indsætte i deres egen berettermodel. Billederne ligger i bilag A med framegrabs.

Gennem den strukturalistiske analyse kan eleverne argumentere for deres oplevelse af filmens dramaturgi og skabe sig et overblik over handlingens forløb. 

Set up og pay off er dramaturgiske elementer, der er med til at drive handlingen frem. Der bliver plantet en information – set up – der senere får betydning for handlingen – pay off.

Eksempler:

  • Set up: Malou ser noget bevægelse bag et staldvindue. Pay off: Hun møder nissen på loftet.
  • Set up: Malou tegner på sin væg med en Posca-tusch. Pay off: Nissen Nils skiver på væggen i staldbutikken.
  • Set up: Malou stjæler chokolade i Brugsen. Pay off: Brugsuddeleren/landbetjenten antager, hun har stjålet pengene.  
  • Set up: På vej op på loftet passerer Malou motorsaven. Pay off: Den redder hende senere, da hun bliver angrebet af nissen. 
  • Set up: Nissen Nils hugger hovedet af havenissen (fungerer nærmest som et varsel). Pay off: Han forsøger senere at skade Malou. 

Rekvisitter og location

I filmen har valg af locations stor betydning for handlingen. Den ensomt beliggende gård, landsbyen og ø-livet underbygger Malous konflikter som en kontrast til storbypigen, eneren og nomaden. Valg af rekvisitter har også betydning for vores oplevelse af miljøet som værende hyggeligt, genkendeligt og trygt. Fx skålen med risengrød, juletræer og julepynt. I elevarket til dansk er der en opgave om rekvisitter, der knytter sig til filmens personer.

Malous jul
Foto: Angel Films

Kontakt

Martin Brandt-Pedersen, Lisbeth Juhl Sibbesen

Det Danske Filminstitut, Gothersgade 55, 1123 København K. Copyright ©2017.

Kontakt os for spørgsmål vedr. undervisningsmaterialer

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle