To på flugt Lærer

Hjem
  • Om filmen
  • Handlingsreferat
  • Fag og tema
  • Filmfaglige vinkler
  • Litteratur, film og links

Om filmen

”To på flugt – et hårrejsende eventyr” er en medrivende og velfungerende animationsfilm med livagtige og udtryksfulde figurer. Et hjerteligt og moderne eventyr om den bortførte og underskønne Rapunzel, der holdes som fange i et tårn af sin onde stedmor.

Med humor, sprogligt overskud og et væld af velfungerende scener, beskæftiger filmen sig tematisk med kærlighed, udvikling, løsrivelse, undertrykkelse og længsel. Både indholds- og formmæssigt er den relevant at arbejde med i undervisningen. Musikken er stemningsunderbyggende, og lyrikken i sangnumrene byder på tekster med eksistentielt indhold, der både tjener til at perspektivere handlingen og skabe refleksion. Billedsiden er en palet af bløde og eventyrlige farveblandinger. I Disneys udgave af eventyret om Rapunzel er hendes hår gyldent og magisk, et overnaturligt element, der understreges visuelt i filmen.

”To på flugt – et hårrejsende eventyr” er instrueret af Nathan Greno og Byron Howard, der har en baggrund som animatorer og historiedesignere på bl.a. ”Bolt”, ”Min skøre familie Robinson” og Lilo & Stitch”. Filmens vellykkede animation skyldes ikke mindst inspiration og indflydelse fra Disney-animatoren Glen Keane, der er animationsleder på filmen. Keane står bag animationsfilm som bl.a. ”Mads og Mikkel”, ”Den lille havfrue” og ”Aladdin”, og hans stil og udtryksfulde figurer er let genkendelige.

Handlingsreferat

Som spæd bortføres prinsesse Rapunzel af den ondskabsfulde heks, Gothel. Rapunzels magiske og gyldne hår besidder nemlig helende kræfter og er kilde til den evige ungdom, Gothel higer efter. Gothel bilder Rapunzel ind, at hun er hendes mor og holder hende indespærret i et tårn under påskud af at ville beskytte hende.

Kort før Rapunzels 18 års fødselsdag søger en ung, charmerende tyv, Flynn Rider, tilflugt i tårnet. Han har netop stjålet en tiara fra slottet og jages nu af både slottets ryttere og sine to medsammensvorne. Rapunzel gemmer tiaraen for Flynn Rider og forlanger, at han for at få den tilbage skal tage hende ud i friheden for at se de lanterner, der hvert år bliver sendt op på den forsvundne prinsesses fødselsdag. Bevæbnet med en stegepande indleder de to unge et hæsblæsende og romantisk eventyr, hvor de jages af såvel forbryderne, slottets ryttere som Gothel.

Ved hjælp af list spærrer Gothel igen Rapunzel inde i tårnet, og da Flynn kommer for at befri hende, sårer Gothel ham dødeligt. Rapunzel lover at blive hos Gothel for evigt, hvis hun får lov at hele Flynns sår. Men idet Rapunzel bøjer sig over ham, klipper Flynn hendes lange hår af. Straks mister Rapunzels hår sin magiske kraft, og Gothel forvandles til en gammel heks og dør. Flynn reddes, idet Rapunzels magiske kræfter overføres til hendes tårer, som rammer hans kind. Vel hjemme igen hos kongen og dronningen kan Rapunzel krone sit hoved med tiaraen, blive prinsesse og få Flynn til sin prins.

Fag og tema

Faglige sammenhænge

Undervisningsmaterialet byder på opgaver, hvor eleverne får mulighed for at arbejde danskfagligt med genre, temaer, personbeskrivelser, symbolik og stil. I musik er det oplagt at lytte til filmens musiknumre og analysere lyrikken, samt at beskæftige sig med filmmusik som stemningsskabende element. I billedkunst lægger materialet op til at efterligne de udtryksfulde figurer, lave påklædningsdukker og fortolke filmens visuelle udtryk.

Temaer

Mor/datter: Rapunzel lever i bevidstheden om, at den besidderiske Gothel er hendes mor. Under påskud af at ville beskytte Rapunzel fra en verden fyldt med selviske mennesker, holder den forløjede Gothel hende indespærret i det høje tårn. I virkeligheden ønsker den onde stedmor at udnytte Rapunzels magiske kraft til at bevare evig ungdom til sig selv. Rapunzel har i alle årene lystret sin dominerende stedmor, men i en alder af 18 år får hun lyst til at se verden udenfor tårnets mure. Det er et ønske, der ikke falder i Gothels smag, da hun frygter at miste forbindelsen til ungdommens kraft. Det bliver en ung mand, Flynn Rider, der hjælper Rapunzel ud i friheden. Hen imod filmens slutning klipper han hendes lange hår af og løser hende således fra stedmoderens snærende bånd.

Drømme om fremtiden: Rapunzel nærer en drøm om at se stjernerne udenfor tårnets tykke mure. Hun vil opleve naturen og friheden. For Flynn Ryder handler drømmen om rigdom og succes. Filmen har en central scene, hvor det unge par sidder i en båd på søen under stjernehimlen. Rapunzel giver udtryk for, at hun frygter at blive skuffet, hvis hendes drøm ikke lever op til virkeligheden. Flynn beroliger hende med at: ”… viser vores drømme sig ikke at leve op til virkeligheden, så opfinder vi nye …”. Gothels drøm er at eje evig ungdom. Kongen og dronningen, der har levet i sorg, siden deres datter blev bortført, drømmer om at få deres datter igen. Og gæsterne på værtshuset drømmer om at spille musik, mime, finde en kæreste og meget andet.

Andre temaer

  • kærlighed (kærligheden mellem kongen, dronningen og Rapunzel, mellem Rapunzel og Flynn Ryder)
  • forvandling/transformering (Rapunzel udvikler sig fra barn til voksen, Rapunzel mister sin magiske kraft)
  • løsrivelse (Rapunzel og Gothel løsriver sig fra hinanden, Rapunzel løsrives fra sin magiske kraft)
  • undertrykkelse (Gothel spærrer Rapunzel inde, Rapunzel udnytter Flynn Ryder til at komme ud i friheden)
  • længsel (Rapunzel efter friheden, kongen og dronningen efter deres datter, Flynn Ryder efter rigdom, Gothel efter evig ungdom)
  • bortførelse (Gothel bortfører Rapunzel)

Filmfaglige vinkler

Personbeskrivelse

Rapunzel: Den ungdommelige skønhed Rapunzel er godheden selv. Med sin charmerende naivitet og yndefulde sødme er hun indbegrebet af uskyld. Samtidig er hun en handlekraftig, ung kvinde med en stærk vilje, der tager favntag med de udfordringer, hun møder på sin vej. Med sit magiske hår holder hun stedmoderens drøm om evig ungdom i live. Håret tjener hende også som en slags våben i vanskelige situationer og som bindeled til et liv i frihed. Med en spirende drøm om at se ”de svævende lys” i den storslåede natur, forcerer hun, sammen med Flynn Ryder, strabadserende forhindringer for at opdage sin sande identitet – og kærligheden. Til sidst kan hun sætte kronen på hovedet i sin sande rolle som den forsvundne prinsesse. Hun genforenes med sin mor og far og kan tage hul på et nyt kapitel som voksen og uafhængig af stedmoderen.

Opgaveforslag

  • Hvad bruger Rapunzel sit hår til, og hvad symboliserer håret? Hvorfor opnår hun først frihed, da hårpragten bliver klippet af? Tag udgangspunkt i scenerne hvor Rapunzel hejser stedmoderen ind i tårnet, binder Flynn Ryder fast til stolen, giver Gothel evig ungdom, bliver befriet for håret.
  • Beskriv og tegn Rapunzels hår. Fx: glat, gyldent, langt, magisk, smukt, fortryllende, begrænsende, beskyttende m.m.

Flynn Rider: Den charmerende og tyvagtige Flynn Rider har stjålet prinsessens tiara fra kongeslottet og har både kongens hest og forbryderne efter sig. Da han søger tilflugt i tårnet, bliver han inden længe filtret ind i Rapunzels hår, og det bliver mødet med den store kærlighed for ham. I selskabet med Rapunzel viser han sig både at være indfølende, eftertænksom og beskyttende.

Opgaveforslag

  • Filmens måde at karakterisere Flynn Ryder på hjælper os med at føle sympati med ham. Tal i klassen om Flynns første møde med Rapunzel. Hvordan behandler hun ham? Hvorfor føler vi sympati med ham – også selvom han er tyvagtig?
  • Tal i klassen om hvordan kongens hest, Maximus, behandler Flynn Ryder. Beskriv de komiske scener, hvor Maximus forsøger at bekæmpe Flynn Ryder. Hvori består komikken?

Gothel: Den onde og egoistiske stedmor har bortført Rapunzel og holder hende fanget i et tårn i skoven. Besat af at bevare sin evige ungdom bilder hun Rapunzel ind, at verden består af selviske mennesker, der kun vil hende ondt. Da Rapunzel flygter fra tårnet sammen med Flynn Ryder, går det op for Rapunzel, at Gothel er udspekuleret og ondskabsfuld. Hun forfølger de unge mennesker og får nu også forbryderne til at jage Rapunzel. Det lykkes Gothel at få Flynn Ryder spærret inde i tårnet, men inden længe må hun se sig slået, da Flynn Ryder får befriet Rapunzel fra sit magiske hår. Gothel mister sin trolddom og bliver til den gamle og ondskabsfulde heks, hun i virkeligheden er.

Opgaveforslag

  • Tal i klassen om Gothel. Skriv og tegn en liste på tavlen om, hvordan Gothel er som person, og hvordan hun ser ud. Hvordan kommer hun til at se ud til sidst i filmen? Lav Gothel som påklædningsdukke. Lav to forskellige udgaver af hende som ung og smuk og som en gammel, grim heks.
  • Arbejd med figurer
    Hent inspiration til at tegne de flotte og udtryksfulde figurer fra filmen på Disneys hjemmeside (jf. link nedenfor). Lyt til filmens musik eller et stykke klassisk musik og genskab en scene fra filmen. Eleverne kan tegne i hånden eller på computer. Lad eleverne skrive eller mundtligt fremlægge personbeskrivelser til tegningerne. Udstil de færdige billeder, så andre kan få glæde af dem.

Eventyrgenren

”To på flugt” er genremæssigt bygget op som et klassisk eventyr. Figurerne består af den onde stedmor/heks, der har bortført prinsessen fra kongen og dronningen og holder hende fanget i et højt tårn i skoven. Hjælperen er ungersvenden Flynn Ryder. Før Rapunzel kommer ud på den anden side som et frit menneske, må hun gå tre prøver igennem: Hun må bryde ud af tårnet og opleve sit sande jeg i den storslåede natur, hun må gennemleve at blive svigtet af den, hun elsker (såvel Gothel som Flynn Rider), og endelig må hun blive sin magiske hårpragt kvit for at kunne kappe alle bånd til sin onde stedmor og nå frem til sine rigtige forældre. Til slut bliver hun prinsesse og gift med sin prins.
(Find link til at arbejde med aktantmodellen nedenfor)

Opgaveforslag

  • Tal i klassen om, hvad der gør ”To på flugt – et hårrejsende eventyr” til et eventyr. Hvilke figurer er med i filmen? Hvilke hændelser/udfordringer kommer Rapunzel ud for? Hvem hjælper Rapunzel? Hvilke figurer er gode/onde? Hvad gør Rapunzel til en prinsesse? Hvordan hjælper musikken og farverne med til at gøre filmen eventyrlig?
  • Tegn eventyrlige scener og situationer fra filmen. Fx da vi første gang møder Gothel i tårnet sammen med Rapunzel; da Rapunzel slår og binder Flynn Ryder; da de sammen flygter ud i naturen; og da Flynn Ryder befrier Rapunzel fra det lange hår.
  • Læs Brødrene Grimms eventyr om Rapunzel (se link nedenfor) og sammenlign med filmen. Snak om forskelle og ligheder mellem eventyret og filmatiseringen. Tag fx udgangspunkt i følgende spørgsmål: Hvordan begynder og slutter eventyret i henholdsvis tekst og film? Hvilken rolle spiller stedmoderen? Hvad gennemlever Rapunzel? Er der figurer i filmen, som ikke optræder i Grimms oprindelige eventyr? Tegn og skriv en liste på tavlen med elementer fra filmens nyskabende univers.
  • Tal om andre eksempler på filmatiseringer, I kender – lige fra ”Harry Potter” til ”Peter Plys” og ”Den lille havfrue”. Tal om forskelle og ligheder mellem ’originalen’ og filmatiseringen.

Musik og visuelt udtryk

Filmens stemningsopbyggende musik og udtryksfulde figurer harmonerer godt med det magiske univers. Filmen har musicaltræk, idet fortællingens forløb jævnligt bliver brudt op af musiknumre, der er relateret til handlingen. Her bryder personerne ud i sang, og filmens visuelle udtryk ændrer sig: Farver, lys, klipning og kameraføring forandrer sig og underbygger stemning og indhold i musiknummeret.

Et eksempel er det dramatiske nummer, hvor Gothel synger til Rapunzel, mens hun stadig er spærret inde i tårnet. Visuelt er her næsten tale om surrealisme. Rummet omkring de to personer ændrer sig og fremstår drømme- eller mareridtsagtigt og illustrerer personernes følelser: Her er fyldt med mørke afkroge som i Gothels sind, og Rapunzel bliver kastet rundt i hastige, kaotiske klip – præcis som hun føler sig, når Gothel manipulerer med hende. Et andet eksempel er det drømmeriske, romantiske nummer, Flynn og Rapunzel synger sammen i båden på søen, mens luften er fyldt med svævende, lysende lamper. Verden er forvandlet til et magisk lyshav og spejler personernes følelse: stormende forelskelse. Personerne er i gang med at miste jordforbindelse og virkelighedsfornemmelse – men på en dejlig måde.

Opgaveforslag

  • Tal om filmens musiknumre. Hvordan passer de ind i handlingen? Er numrene sjove, dramatiske, romantiske eller noget fjerde? Beskriv sammenhængen mellem musikkens stemning, sangteksten og det visuelle udtryk.

Lys og farver

Filmens valg af farver er en blanding af klare, kulørte, varme nuancer. Farverne underbygger stemningerne i filmens scener og er afstemt efter handlingen og personernes følelser. Udendørs er her ofte solskin, frodigt grønt og klar, blå himmel, og indendørs (i fx Rapunzels værelse) er der varme, hyggelige, ’bløde’ farver og dejlig god plads. Byen virker velholdt og venlig, præget af rene farver, og den dybblå sø er rolig og behagelig at sejle på. Det er generelt et univers, vi føler os godt tilpas i og har lyst til at være i. Enkelte scener er ubehagelige – fx scenen, hvor Rapunzel og Flynn er spærret inde i en klippehule, mens vandet stiger. Her er mørkt, trangt og fugtigt og stedet virker på alle måder klaustrofobisk – her har vi lyst til at komme væk fra!

Opgaveforslag

  • Tag udgangspunkt i de magiske scener med Rapunzels hår og de dramatiske og poetiske scener, der udspiller sig i naturen. Tal om, hvordan stemningen er, og om man får lyst til at befinde sig i filmens univers. Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Tal om, hvordan figurerne udtrykker følelser med mimik og kropssprog. Tag fx udgangspunkt i scener, hvor Rapunzel slår og binder Flynn Ryder, og hvor Maximus forsøger at vriste Flynn Ryder af sig. (
    Jf. nedenfor hvor I kan finde billeder fra filmen)

Litteratur, film og links

Interview med filmskaberne

På Troldspejlets hjemmeside kan I læse om ”To på flugt – et hårrejsende eventyr” og se et interview med filmens to instruktører, Nathan Greno og Byron Howard. I kan også se et interview med den kendte Disney animator Glen Keane, som har inspireret animatorerne til filmens stilistiske univers

Læs Grimms eventyr

På sitet Grimmstories kan I læse Brødrene Grimms eventyr ”Klokkeblomst” (Rapuntzel)

Om filmatisering af litteratur

Læs mere om filmatiseringer og forholdet mellem litteratur og film i artiklen ”Fra bog til film” af lektor Peter Schepelern. Artiklen kan hentes gratis på DFIs hjemmeside

Andre filmatiserede eventyr

Den tyske filminstruktør Lotte Reiniger (1899-1981) har ved hjælp af smukke papirklip skabt to flytteanimationsfilm (silhuetfilm) af brødrene Grimms eventyr ”Tornerose” og ”Askepot”. Filmene kan lånes på biblioteket

Billeder fra To på flugt

Hvis I ikke har filmen på dvd, kan I finde stillbilleder fra filmen på Disneys site:

Inspiration til at arbejde med filmanalyse

Læs om filmanalyse og filmiske virkemidler  på sitet Danskfag