Super Charlie elev

Hjem
  • Introduktion
  • Film og forforståelse
  • Handling
  • Temaer
  • Filmsprog
  • Videre arbejde

Introduktion

Først skal I arbejde med filmens temaer og filmsprog med små øvelser undervejs. Derudover skal I også tegne jeres egen superhelt.

Foto: 'Super Charlie' (2025) Nordisk Film

Læringsmål: I opgaverne skal I arbejde frem mod at …

  • Forstå hvordan musik kan skabe karakterne og stemninger i filmen. 
  • Forstå filmens opbygning og dramaturgi.
  • Kunne sætte sig i andres sted.
  • Kunne tænke i alternative handlingsforløb.
     

Film og forforståelse

’Super Charlie’ er en animationsfilm, der handler om en baby med superkræfter. 10-årige Wille har altid drømt om at blive superhelt, så han kan bekæmpe kriminalitet sammen med sin far, der er politimand. Hans drøm bliver sat på prøve, da hans lillebror Charlie bliver født og viser sig at have superkræfter. Sammen må de to brødre samarbejde for at stoppe en superskurk og en gal videnskabsmand, der truer byen.

Misundelse er et af filmens temaer. Snak i fællesskab i klassen om misundelse og hvilke følelser det kan sætte i gang.

Foto: 'Super Charlie' (2025) Nordisk Film

Handling

1.- 2. klasse

I klassen og to og to

  1. Hvordan opfører Wille og Charlies forældre sig?
  2. Hvordan får Charlie superkræfter?
  3. Hvad synes Wille om, at Charlie har superkræfter?
  4. Synes du, at der nogen, der lytter til Wille?
  5. Hvorfor må de andre ikke opdage Charlies superkræfter?
  6. Hvem er skurken i filmen?
  7. Er der flere skurke i filmen?
  8. Hvorfor er Inferio en skurk og ikke en superhelt?
  9. Slutter filmen godt?
Foto: 'Super Charlie' (2025) Nordisk Film

3.- 4. klasse

Alene eller to og to

Skriv et kort referat af handlingen. Brug overskrifter til at markere filmens start, midte og slutning.

Husk at spørge dig selv om:

  1. Starten – Hvem handler det om? Hvad handler det om?
  2. Midten – Hvad er det, der skaber problemer for vores hovedperson?
  3. Slutningen – Hvordan bliver problemerne løst?
     

Temaer

1.- 2. klasse & 3.- 4. klasse

To og to og i klassen

Mig og mine forældre 

  1. Hvorfor tror du ikke, at Willes forældre lytter til ham?
  2. Hvornår oplever du, at dine forældre ikke lytter?
  3. Hvad gør du for at få dine forældre til at lytte?
  4. Er der nogle tidspunkter, hvor man ikke skal lytte til hinanden?

Misundelse 

  1. Har du oplevet misundelse? Kom med et eller flere eksempler.
  2. Hvad ville du gøre, hvis du fik superkræfter?
  3. Hvordan ville du have det, hvis en af dine søskende eller venner fik superkræfter, og du ikke havde nogen?
  4. Tror du, det ville være rart at kende en med superkræfter?
  5. Wille vil gerne have Charlies superkræfter, men da han har muligheden for det fortryder han. Hvorfor gør han det?
  6. Hvordan føles det, når andre kan noget, du meget gerne vil kunne?
Foto: 'Super Charlie' (2025) Nordisk Film

3.- 4. klasse

Alene

Hvad ville du gøre? (moralske valg)

  1. Skriv dine svar ned. Du skal mindst skrive to sætninger til hvert svar.
  2. Hvilke svære valg træffer Wille og Charlie?
  3. Hvad betyder det at gøre det rigtige, selv når man er jaloux?
  4. Kan forkerte valg være rigtige?
     

Filmsprog

Filmiske virkemidler: Musik og komposition

1.- 2. klasse + 3.- 4. klasse

To og to og i klassen

 

Musikken er med til at fortælle historien, når vi fx skal være glade, håbefulde eller triste.

Se et klip ad gangen og snak med din sidemakker om:

  1. Hvorfor tror du, den musik er blevet valgt?
  2. Fortæller musikken noget om det, der sker i klippet?
  3. Hvordan virker det, når der ikke er noget musik?

 

KLIP 1

 

KLIP 2

 

KLIP 3

 

KLIP 4

 

KLIP 5

 

KLIP 6

 

Prøv om I også kan svare på:

  1. Hvordan kan musikken være med til at vise, hvordan en person har det?
  2. Hvordan er musikken, da Wille opdager Charlies superkræfter?
  3. Hvordan er musikken, da skurken kommer frem?
  4. Hvordan er musikken, da Wille og Charlie lærer at samarbejde?

 

Filmøvelse

1.- 2. og 3.-4. klasse 

Billedkomposition

To og to

  1. På filmplakaten til ’Super Charlie’ er Charlie forrest. Hvorfor det? 
  2. Hvem og hvilke ting er i midten? Hvem er bagerst? 
    • Tal om hvorfor I tror, at personer og ting er anbragt sådan?
  3. Krum dine hænder som en kikkert foran øjnene. Fortæl din makker, hvad du ser i forgrunden (tæt på) og baggrunden (længst væk)? 
    • Hvis du kan, må du også gerne sige, hvad du kan se i mellemgrunden (området mellem forgrunden og baggrunden).
Foto: 'Super Charlie' (2025) Nordisk Film

3.- 4. klasse

Alene


Dramaturgi

1.- 2. klasse + 3.- 4. klasse

To og to

  1. Hvad gør en film spændende?
  2. Hvad betyder “start, midte og slutning” i en historie?
  3. Hvad er en helt? 
  4. Hvad er en skurk?
  5. Hvordan tror I, filmen havde været, hvis det var Anton og ikke Inferio der havde fået superkræfter?
  6. Prøv at ’flytte superkræfterne’ til de andre karakter i filmen. Hvad ville der fx ske, hvis det var Willes far eller mor, der fik superkræfter. Hvilke kæfter ville de have, og hvordan ville de bruge dem?

 

3.- 4. klasse

To og to 

  1. Har I set andre film, hvor der er en start, midte, slutning? Kom med eksempler.
  2. Hvordan passer musikkurven, som I tegnede tidligere, sammen med kurven fra berettermodellen? Er der nogle ligheder?
  3. Hvordan fortæller starten noget om, hvad filmen kommer til at handle om?
  4. Fortæller starten noget om, hvem filmen handler om?
  5. Fortæller starten noget om, hvad filmen kommer til at handle om?
  6. Fortæller starten noget om tid og sted?
  7. Hvis du kigger på berettermodellen, hvornår synes I så, at klimakset i ‘Super Charlie’ er? 
Foto: 'Super Charlie' (2025) Nordisk Film

Filmøvelse

Et storyboard er en række tegninger der fortæller filmens handling. Lav et storyboard på tre billeder, der fortæller det vigtigste fra ’Super Charlie’. Du skal kun lave tre tegninger. Det behøver ikke være flot, men det er vigtigt, man kan se hvad der sker. Tegn fx tændstikpersoner.


Genre

3.- 4. klasse

I klassen

  1. Hvad gør Charlie til en superhelt, selvom han er en baby?
  2. Hvem er skurken i filmen, og hvad prøver han at gøre?
  3. Hvordan bruger Charlie sine superkræfter til at hjælpe?
  4. Synes du Wille også er en slags helt – hvorfor eller hvorfor ikke?
  5. Hvordan er ’Super Charlie’ anderledes end andre superheltefilm, du har set?
     

Videre arbejde

Tegn din egen superhelt eller skurk

1.-2. klasse + 3.-4. klasse

Alene eller to og to

Tænk over følgende spørgsmål inden I tegner:

  1. Hvilke superkræfter skal din helt/skurk have?
  2. Hvilket udstyr har din helt/skurk?
  3. Kan dragten noget særligt?
  4. Har din helt/skurk et bælte med udstyr, der kan hjælpe? 
  5. Hvilket udstyr er der i bæltet?
  6. Hvordan kommer din superhelt hurtigt hen til skurkene?
  7. Hvordan undgår din skurk at blive fanget?
  8. Hvad vil din helt/skurk gerne have? (fx rigdom, magt, alt slik i hele verden)
  9. Hvordan ser din helt/skurk ud?
  10. Hvor er din helt/skurk født og vokset op henne?