Tomboy Lærer

Hjem
  • Om filmen
  • Handlingsreferat
  • Faglige mål
  • Fag og temaer
  • Filmfaglige vinkler
  • Links og litteratur

Om filmen

”Tomboy” handler om pigen Laure, der flytter til en ny by, hvor hun udgiver sig for at være drengen Michaël. Kammeraterne tror, hun er en dreng, men hendes forældre ved intet om dobbeltidentiteten. Det bliver sværere og sværere for Laure at holde på sin store hemmelighed.

Historien er fint og følsomt fortalt med et dvælende billedsprog, der giver os god tid til at studere personerne og aflæse følelser og tanker. Det er de indre dramaer, som er i fokus. Filmen tematiserer kønsidentitet, og i undervisningssammenhæng er den oplagt at bruge som afsæt for at tale om køn, roller og identitet.

Instruktøren Céline Sciamma (født 1980) er filmskoleuddannet i Frankrig og har tidligere blandt andet lavet spillefilmen ”Water Lilies” (2007) om en gruppe 15-årige piger. Temaet i denne film er ligeledes køn, roller og identitet.

Céline Sciamma har trods sin unge alder og korte filmkarriere allerede markeret sig i filmkredse som en bemærkelsesværdig, minimalistisk filmskaber, der arbejder med sparsom dialog og sin helt egen visuelle stil.

Hovedpersonen i ”Tomboy”, Zoé Heran, har tidligere medvirket i forskellige tv-film. ”Tomboy” har modtaget flere priser bl.a. på Berlin Filmfestival.

Foto: Angel Films

Filmens credits

Originaltitel: ”Tomboy”
Produktionsland og – år: Frankrig 2011
Instruktion og manuskript: Céline Sciamma
Længde: 80 min.
Distribution: Angel Films
Medierådet for Børn og Unges vurdering: Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år
Læs Medierådet for Børn og Unges vurdering

Medvirkende
Laure/Michaël: Zoé Heran
Jeanne: Malonn Lévana
Lisa: Jeanne Disson
Moren: Sophie Cattani
Faren: Mathieu Demy

Handlingsreferat

Den 10-årige Laure flytter til en ny by sammen med sin lillesøster, far og højgravide mor. Laure har et hemmeligt ønske om at være en dreng og lader derfor som om hun hedder Michaël. Der er en del udfordringer for Laure i at fastholde sin identitet som dreng. For eksempel må hun nøje se efter, om hun er begyndt at få bryster, inden hun smider T-shirten og spiller fodbold i bar overkrop som de andre drenge. Og hun må fabrikere en tissemand af modellervoks, der kan fylde i badebukserne, når hun skal bade med de andre børn. Laures lillesøster Jeanne opdager Laures dobbeltspil men holder loyalt på hemmeligheden. Michaël/Laure bliver venner med pigen Lisa, og der spirer en forelskelse frem mellem dem. Laure frygter, at Lisa finder ud af, at det er en pige og ikke en dreng, hun har kysset.

Da en dreng driller Laures lillesøster, ryger Laure i slåskamp med ham. Drengen møder op sammen med sin mor hjemme hos Michaël/Laure, og Laures mor finder ud af, at Laure har udgivet sig for at være en dreng. Moren bliver meget oprørt; hun tvinger Laure til at tage kjole på og gå med rundt og fortælle sandheden – også til Lisa. Ydmyget og ulykkelig flygter Laure ud i skoven, hvor ydmygelsen kun bliver større, da de andre børn indhenter hende, trækker bukserne af hende og ved selvsyn konstaterer, at Michaël er en pige. Efter en periode, hvor Laure holder sig for sig selv, dukker Lisa op udenfor Laures hus. Laure går ned til Lisa, og de starter på en frisk, da Laure fortæller Lisa sit pigenavn.

Foto: Angel Films

Faglige mål

Formålet med dette materiale er:

  1. at sætte fokus på og give eleverne information om de forskellige roller, piger og drenge har og kan have.
  2. at give eleverne en større forståelse af film, der gør brug af anderledes virkemidler, såkaldte art-film elementer.

Undervisningsmaterialet imødekommer blandt andet følgende krav i Fælles Mål:

Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab:

Seksualundervisning indgår som en del af det obligatoriske emne ”sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab”. ”Tomboy” kan bruges i undervisningen i forbindelse med, at eleverne skal tilegne sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

Efter 6. klasse

  • kende til fysiske og psykiske forandringer i forbindelse med puberteten
  • diskutere kønsrollers betydning for egen udvikling og klassens sociale miljø
  • aflæse og begrunde følelsesmæssige reaktioner

Dansk:

  • at inddrage analyse af film i undervisningen
  • forholde sig analytisk og reflekteret til tekster og andre udtryk fra forskelligartede medier
  • forstå og beherske sprogets samspil med andre udtryksmidler

Fag og temaer

I faget dansk vil det være nærliggende at bruge ”Tomboy” til at arbejde med køn, roller og identitet som led i seksualundervisningen.

Opklarende spørgsmål om filmen

Instruktøren Céline Sciamma arbejder med en særlig ordknap stil, hvor hun viser os en række begivenheder uden at komme med forklaringer eller moraler. Denne fortælleteknik kaldes ”Show it, don’t tell it” og lader en hel del spørgsmål stå åbne. Efter I har set filmen, er det derfor en god ide at indlede arbejdet med en fællessnak om en række opklarende spørgsmål, fx:

Tomboy betyder ’drengepige’ eller ’vildkat’ på engelsk. Laure er født som en pige, men får de nye kammerater til at tro, at hun er en dreng.

  1. Hvordan tror I, at Laure blev opfattet af kammeraterne, der hvor familien boede før?
  2. Hvorfor tror I, at Laure vælger at kalde sig Michaël?
  3. Hvordan tror I, at hun vil få det med drengene, efter det er blevet afsløret, at hun er en pige?
  4. Vil Laure og Lisa stadigvæk være kærester?

Retten til at være den, man er

Laure er født som en pige, men vil gerne være en dreng – i al fald i en periode af sit liv. Hendes mor, far og søster reagerer meget forskelligt på det.

  • Moren kommenterer på Laures adfærd og udseende. Så længe moren ikke ved noget om dobbeltidentiteten, glæder hun sig over, at Laure har fundet en veninde, Lisa, og ikke kun leger med drenge. Hun opmuntrer Laure til at være mere feminin ved fx at komplimentere hende, da hun har makeup på. Og hun reagerer meget voldsomt og vredt, da hun finder ud af, at Laure har udgivet sig for at være en dreng.
  • Faren kommenterer ikke på Laures udseende og lader i højere grad end moren Laure selv bestemme. Han lader Laure styre bilen og giver hende lov til at smage sin øl. Han trøster hende og siger, det nok skal gå alt sammen, da det er blevet afsløret, at Laure har udgivet sig for at være en dreng.
  • Søsteren Jeanne er selv meget optaget af sin pigeidentitet. Hun har langt hår, går klædt i feminint pigetøj, kan lide at danse og vil gerne være frisør. Hun forstår måske ikke, hvorfor Laure hellere vil være en dreng, men accepterer og støtter Laures valg.
Still: Angel Films

Det er meget svært at lave statistik på køn og identitet, fordi det stadig er et tabuiseret område, og forskellige statistikker kommer frem til meget forskellige tal. Som en tommelfingerregel har man igennem en årrække sagt, at der i gennemsnit vil være to elever i en klasse, der ikke er heteroseksuelle.

LGBT Danmark, Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner, har lavet en fin og illustrativ bog, ”Den lille grønne”, der sætter navn på og kommer med bud på forskellige måder at se på kønsidentitet og seksuel orientering. Flere af siderne kan bruges med ledsagende forklaringer til elever i 4.-6. klasse. Find bogen her: http://www.lgbt.dk/2677/

Filmfaglige vinkler

Køn, roller og identitet

”Tomboy” handler om Laure, der flytter til en ny by, hvor hun udgiver sig for at være drengen Michaël. De nye kammerater tror på det. På samme måde lader filmens instruktør os som tilskuere tro, at Laure er en dreng, indtil vi er 15 minutter inde i filmen. Her ser vi Michaël stå nøgen i badet, og det går op for os, at ”han” er en pige. Instruktøren skaber dermed en overraskelseseffekt og en følelse af identifikation med Laures/Michaëls kammerater. Vi er blevet ført bag lyset ligesom kammeraterne. Den overraskelse, vi oplever, gør os bedre i stand til at forstå den overraskelse, kammeraterne senere i filmen føler, da de opdager, Michaël er en pige.

Vi følger igennem det meste af filmen Laures kamp for at opretholde sin identitet som dreng. Emnet kønsidentitet tematiseres på filmens billedside – ofte uden ord/replikker. I stedet er det kostumer (tøj), frisurer og rekvisitter (fx tissemanden af modellervoks), som fortæller historien, fx:

  • Hår og påklædning er en vigtig del af identiteten. Laure holder sit hår kort og får sin søster til at klippe sig. Laure går i løstsiddende tøj, t-shirt, undertrøje og shorts i ’drengefarver’.
Foto: Angel Films
  • Det kropslige udtryk er vigtigt for, at Laure kan opretholde sin identitet som dreng. Inden hun kan spille fodbold i bar overkrop som de andre drenge, må hun sikre sig foran spejlet, at brysterne endnu ikke ligner en piges. Og hun må lave en kunstig tissemand, der kan fylde i badebukserne, inden hun kan bade i søen med de andre børn.
  • Lisa leger med Michaëls kønsidentitet, da hun giver Michaël makeup på og siger, at han ser godt ud som pige. På samme måde leger Laure med lillesøster Jeannes kønsidentitet, da de bruger Laures afklippede hår som overskæg.

Art-film elementer

Filmen ”Tomboy” skiller sig på flere måder ud fra den gængse biograffilm ved at gøre brug af såkaldte art-film elementer.
Instruktøren Céline Sciamma er til trods for sin endnu unge alder og korte filmkarriere allerede kendt for sine stilsikre filmiske virkemidler og sparsomme dialog. Hun viser os, hvad karaktererne føler og tænker ved hjælp af billeder og musik frem for ord. ”Tomboy” er præget af et meget langsomt klippetempo, lange indstillinger og mange nærbilleder af personernes ansigter. Dermed får vi god tid til at studere personernes ansigtsudtryk og kropssprog og aflæse deres følelser og tanker.
I ”Tomboy” er der udpræget brug af dvælende nærbilleder af ansigter. Der er også flere gange nærbilleder af hænder og fødder og af lys i flimrende blade. På lydsiden hører vi bl.a. musik og lyd af vind og hav. Det skaber og understøtter en intens følelsesmættet stemning.

Et meget tydeligt eksempel på filmens særlige visuelle stil er scenen, hvor Laure er blevet afsløret som pige (01:08:14 - 01:10:33, se scenen nedenfor). Hun er flygtet ud i skoven iført kjole. Vi ser Laure tage kjolen af og sidde med den i hænderne. Hun løfter blikket, og kameraet følger i én bevægelse hendes blik op og rundt i en cirkel. Vi ser lyset, der flimrer i træernes blade, og på lydsiden akkompagneres scenen af lyde af vind og hav – et genkommende lydtema i filmen. Kamerabevægelsen slutter med et totalbillede af skoven, hvor kjolen hænger over en gren i forgrunden, mens Laure går bort i baggrunden af billedet. Symbolsk demonstrerer Laure her retten til at være sig selv, trods andres fordomme og ønsker.

Kjole-scene:

Fortællestruktur

”Tomboy” har en cirkulær fortællestruktur. Det vil sige, at den begynder og slutter på samme måde – den bider sig selv i halen og gentager til slut elementer fra indledningen. Det første møde med Lisa, hvor Laure præsenterer sig som Michaël, sætter handlingen i gang. Og filmen afsluttes med, at Lisa og Laure mødes igen efter afsløringen af Laures identitet. Denne gang præsenterer Laure sig som en pige, og historien kan begynde forfra.

Links og litteratur

Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab

Sex & Samfund har mange gode input til seksualundervisning på mellemtrinnet.

Sex & Samfunds interaktive info- og undervisningsmateriale ”Mig og min krop”, der henvender sig specielt til elever på mellemtrinnet.

Link til LGBT Danmark, Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoners hjemmeside:

LGBT Danmark har lavet en bog om kønsidentitet og seksuel orientering. Flere af siderne kan bruges med ledsagende forklaringer til elever i 4.-6. klasse.

Bogen kan også hentes som powerpoint her:

Om filmanalyse

Læs om filmiske virkemidler og analysemodeller i Filmcentralens online Filmleksikon:

- og på sitet Danskfag:

Fakta om filmen ”Tomboy” (på engelsk)

Andre film med samme tema

”Tur & retur”. Instr. Ella Lemhagen (Sverige, 2004). Martin og Julia møder hinanden i lufthavnen i Stockholm og opdager, at de ligner hinanden som to dråber vand. De beslutter sig for at skifte rejsemål og bytte identitet. Kan lånes på biblioteket:

  • https://bibliotek.dk/da/search/work?search_block_form=ella+lemhagen+tur+%26+retur&select_material_type=bibdk_frontpage&op=S%C3%B8g&year_op=%2522year_eq%2522&year_value=&form_build_id=form-5BgZXaAXHEzNlShDQOJSg2IUtjncdUoS7dI9oKaRBpA&form_id=search_block_form&sort=date_descending&page_id=bibdk_frontpage#content