Yakari

Yakari på store eventyr

– et undervisningsmateriale

Fag og temaer

På eventyr

Hovedpersonen Yakari går så grueligt meget igennem. Men til sidst finder han hjem efter at have forvildet sig langt ud på prærien i forsøget på at fange den vilde hest Lille Torden. På forunderlig vis bliver hesten hans ven, og sammen klarer de at finde tilbage til Yakaris stamme. På deres færd skal de i mellemtiden igennem nogle forhindringer, som man skal i et rigtigt eventyr. Et godt tema at tage op i forbindelse med eventyr er forandring eller modning. På Yakaris ”eventyrrejse” lærer han meget om at kunne begå sig i verden – og vender hjem som en helt forandret dreng. 

Yakari erfarer, at vejen til at blive en god kriger ikke kun handler om at bevise noget. Han tror, at han ved at fange Lille Torden kan kalde sig for kriger. Men i virkeligheden handler det om, hvordan han takler de udfordringer, han møder. Denne forandringsrejse – eller dannelsesrejse – er klassisk for eventyrgenren og et fortællemæssigt greb, eleverne vil kunne genkende fra andre eventyr.

Yakari
Foto: Another World Entertainment

At udvise mod

Hvis eleverne er bevidste om genren, vil begreberne modighed og tapperhed træde tydeligt frem i filmen. Yakari træffer hele tiden modige beslutninger og tager chancer; da han redder Lille Torden, når han rejser gennem det farlige landskab, eller da han redder vildhestene med sine nye venner og egenskaber. Tal med eleverne om, hvad det betyder at være modig/tapper, og bed dem komme med eksempler på steder i filmen, hvor Yakari og/eller Lille Torden er særligt modige. I kan afslutte med, at eleverne laver et kreativt produkt, der viser situationer, hvor de selv har været modige.

Yakari
Foto: Another World Entertainment

Der er andre fag i indskolingen, som vil kunne skabe en sammenhæng for eleverne, både før og efter de har set filmen. Det kan være:

Natur og teknologi:
I filmen præsenteres Yakari for en række forskellige dyr. Man kan undersøge og skrive om dyrene eller arbejde med naturfænomener såsom tornadoer, som også optræder i filmen.  

Musik:
I faget musik kan man opleve og høre om indiansk musik og udtrykke sig gennem særlig dans. 

Understøttende undervisning:
Her kan man både før og efter filmen bygge tipier eller lave totempæle og bruge musikken og dansen i undervisning, der understøtter og binder filmen sammen med fagene. 

Kontakt

Martin Brandt-Pedersen, Lisbeth Juhl Sibbesen

Det Danske Filminstitut, Gothersgade 55, 1123 København K. Copyright ©2017.

Kontakt os for spørgsmål vedr. undervisningsmaterialer

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle