Elevark
Opgaver før filmen
- Læs afsnittet 'Den poetiske dokumentargenre' i bogen 'DOX', s. 53-55.
Opgaver mens I ser filmen
A: Skyggeopgave – Hvordan præsenterer filmen de tre venner?
- Mens I ser filmen, skal I individuelt skygge/følge én af de tre hovedkarakterer: Josephine, Mareridt eller Jay.
- Skriv løbende stikord om din persons ydre og indre i nedenstående skema. Se PDF til print.
- Overvej også, om din person gennemgår en personlig udvikling.
![]() Foto: Josephine i 'Klub Kranium' / Made in Copenhagen
|
![]() Foto: Mareridt i 'Klub Kranium' / Made in Copenhagen
|
![]() Foto: Jay i 'Klub Kranium' / Made in Copenhagen
|
B: Subgenrer og subkulturer
- Dokumentaren ’Klub Kranium’ leger med æstetiske udtryk. Som dokumentar henter den især træk fra den poetiske og den observerende dokumentar.
- Noter, mens du ser dokumentaren, hvilke filmiske virkemidler, der anvendes i fremstillingen af den person, du følger. Notér, hvilke af disse, der kan opfattes som træk fra den poetiske dokumentar i en tabel. Se PDF til print.
Josephine | Mareridt | Jay | |
Ydre karakteristika | |||
Indre karakteristika | |||
Poetiske filmiske virkemidler, som gengiver personen + effekt |
Opgaver efter filmen
A: 'Klub Kranium'-grupper
Gå sammen i grupper af tre med henholdsvis en Josephine, Mareridt og Jay i hver gruppe
- Genfortæl sammen filmens plot – brug to minutter.
- Skim stikord og præsenter dig kortfattet i førsteperson som den person, du har skygget.
- Fortæl igen på skift, hvordan filmen fremstiller de tre hovedkarakterers indre og ydre karakteristika. Inddrag her også din viden om filmiske virkemidler i den poetiske dokumentargenre.
- Tal i gruppen om funktionen af disse poetiske virkemidler.
B: Når virkeligheden tager røven på instruktøren
B1: Interview om filmens baggrund
- Før-læsning: Hvordan tror I, at instruktøren har ’fundet' Josephine?
- Læs/skim interviewet ’Virkeligheden tager røven på dig’ (EKKO, april 2021). Her fortæller instruktør Frigge Fri om ’Klub Kraniums’ tilblivelse og de overraskelser, hun mødte undervejs i optagelserne (OBS: Læs kun første del – fra begyndelsen til traileren for ’Klub Kranium’).
- Svar på følgende:
- Hvordan fandt instruktøren frem til Josephine?
- Hvordan lykkedes det Frigge Fri at skabe de nære scener og portrætter af de tre venner?
- Hvordan blev Frigge Fri overrasket af virkeligheden under filmens tilblivelse?
B2: Næranalyse af SoMe-sekvenser
- Analyser nedenstående klip, hvor Jose og Mareridt har en sleepover med fokus på setting, lys og lyd.
- Hvor i klippet er Jose og Mareridt henholdsvis front- og backstage her?
(Læs om de to begreber og iscenesat virkelighed på SoMe her).
B3: Hvilken funktion har filmens brug af SoMe-sekvenser?
- Læs afsnittet om brugen af autenticitetsmarkører i 'DOX', s. 18-21.
- Gå sammen i grupper af tre og nævn hver to autenticitetsmarkører.
- Fungerer filmens brug af SoMe-sekvenser som autenticitetskoder i dokumentaren? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Diskuter også virkningen af filmens brug af hovedkarakterernes egne legende SoMe-optagelser i dokumentaren.
- Kan SoMe-videoernes fokus på identitet og æstetiske gengivelser af sammenholdet give et forkert billede af venskabet i filmen? Begrund jeres svar.
- Vil I vurdere, at det er blevet nemmere eller sværere at producere dokumentarfilm, når man fx som i ‘Klub Kranium’ kan inddrage hovedkarakterernes egne optagelser? Begrund jeres svar.
C: Udvælg en sekvens fra Klub Kranium
- I grupper skal I udvælge og præsentere én sekvens fra ’Klub kranium’ (maks to minutter – gerne under).
- I præsentationen skal indgå en analyse og fortolkning af jeres sekvens. Fokusér her bl.a. på undergenre, front-/backstage, autenticitetsmarkører samt brug af filmiske virkemidler i sekvensen.
- Post jeres sekvens på en fælles Padlet (som læreren har oprettet). Fremlæg for klassen eller som matrixfremlæggelser.

Foto: Made in Copenhagen
D: Filmens hensigt
Gense slutsekvensen i nedenstående klip.
- Hvilken kommentar til de tre hovedkarakterer i ’Klub kranium’ sender instruktøren med klip og musikvalg i denne sekvens?
- Hvad er filmens hensigt?