Besættelsen på film

Lærer Elev

Historien om Danmarks besættelse er fortalt mange gange, men ofte fra bestemte vinkler. En lang række film har gentaget fortællingerne om heltemodige modstandsfolk, onde nazister og forræderiske stikkere ...

Men er det hele fortællingen om de fem mørke år?

I dette materiale skal eleverne forholde sig kritisk til historien med udgangspunkt i filmiske kilder. De skal tage stilling til de mange dilemmaer, der altid er til stede i krig og krise, og samtidig perspektivere dem til nutiden.

Forløbet går ud på at analysere og udvælge kilder, såsom autentiske filmklip, fotos og øjenvidneberetninger. Herudfra kan eleverne selv lave film om Danmarks besættelse – og skabe nye og nuancerede fortællinger om perioden. Kilderne findes også på Skoletube, hvor der er filmværktøjer til at klippe og redigere.

Temaet giver bredt kendskab til Besættelsen og 2. verdenskrig i Danmark. Det forbereder samtidig eleverne til afgangsprøven i historie i arbejdet med problemstillinger, kildeudvælgelse og fremstilling af produkt.

Opgaverne viser ikke mindst, hvor let det er at manipulere med visuelle kilder, musik og lyd og på den måde forandre vores opfattelse og billeder af historien.

Alle filmiske kilder er autentiske og dokumentariske optagelser, stillet til rådighed af Danmark på film. Lydinterviews og billeder er leveret af Museerne i Fredericia, Nationalmuseet, FLUGT (Vardemuseerne) m.fl.  

Faglig fokus 


Temaer


Filmsprog

  • Dokumentarfilm og iscenesættelse
  • Vinkling og virkemidler (fokus på musik) 
  • Remediering: Besættelsens film i nye versioner


Dette materiale er skrevet af Rasmus og Mette Welling, januar 2022.
Materialet er udviklet i samarbejde med Museerne i Fredericia.

Original musik af Martin Byrial, maj 2022. 

Lyd produceret af Golden Waves Audio, maj 2022.

Materialetype: