Dancing Queen elev

Hjem

Introduktion

’Dancing Queen’ er en norsk film fra 2023. Den handler om danseren Mina, der oplever kærligheden på alle mulige måder – familiekærlighed, vennekærlighed, kæreste-kærlighed, næstekærlighed og manglende kærlighed til sig selv. 

Jeres lærer laver grupper på tre personer, som skal være jeres faste gruppe gennem hele forløbet. 

Før I ser filmen, skal I arbejde med, hvilke ting man kan fortryde. I skal også se filmens trailer sammen i klassen. 

Efter I har set filmen, skal I arbejde med temaerne, musikken, karaktererne og genren i filmen. I skal også prøve at lave jeres egen kortfilm om at være ung. 

'Dancing queen' (2023) / Amarcord

I opgaverne arbejder I frem mod at …

  • Kunne arbejde i faste grupper. 
  • Kunne skrive et kærlighedsbrev.
  • Kunne undersøge, hvilken betydning musikken har i filmen. 
  • Kunne lave en personkarakteristik ud fra replikker. 
  • Kunne lave jeres egen kortfilm med ungdom som tema.  
  • Kunne arbejde med det norske sprog og forståelsen af det. 
     

Film og forforståelse

Hovedpersonen, Mina, oplever, at hun gør ting, som hun kommer til at fortryde. Vi har alle gjort noget, som vi har fortrudt.

I skal tænke over, hvad I har gjort af fejltrin. 

'Dancing Queen' (2023) / Amarcord

     
I grupper / i klassen  

  1. Overvej, om der er noget, du nogensinde har fortrudt. Skriv en eller flere ting ned.
  2. Tal i gruppen om de ting, I har fortrudt.
  3. Se traileren til ’Dancing Queen’ sammen i klassen.
  4. Diskuter ved bordet, hvad I tror, hovedpersonen kommer til at fortryde i filmen. 
  5. Saml op i klassen – jeres lærer skriver jeres eksempler ned. 
     

Handling

Alene / i grupper 

Minas liv indeholder mange konflikter. For at få et overblik skal I lave et referat. 

  1. Alene: Skriv et referat af filmens handling. 
  2. Gå sammen med gruppen. Giv en anden i gruppen dit referat, og læs hinandens. 
  3. Diskuter, hvilke ting I har til fælles, og hvad I ikke har.
    • Hvad synes I selv, var det vigtigste i ’Dancing Queen’?
    • Hvad var det vigtigste i filmen ifølge de andre? 
'Dancing queen' (2023) / Amarcord

Temaer

Kærlighed 

Kærlighed kan få en til at gøre ting, som man ikke helt forstår. Mina oplever kærligheden på mange måder. Hun forelsker sig i E.D. Win, mens Markus er forelsket i hende. Samtidig har hun et tæt forhold til sin mormor, som til gengæld har et dårligt forhold til Minas mor. I skal nu prøve at beskrive de forskellige former for kærlighed gennem kærlighedsbreve. 

'Dancing Queen' (2023) / Amarcord

I grupper 

  1. Giv hver person i gruppen et nummer fra 1 til 3. Husk dette tal. 
  2. Alene: Skriv et kærlighedsbrev eller en kærlighedserklæring fra følgende personer, alt efter jeres tal. Brug eventuelt ”sætningsstartere” længere nede, hvis I går i stå: 
    • Nr. 1: Fra mormor til mor, eller fra mor til mormor (du bestemmer)
    • Nr. 2: Fra Mina til E.D. Win
    • Nr. 3: Fra Markus til Mina
  3. Find sammen med jeres gruppe igen. 
  4. Læs jeres breve op for hinanden. 
  5. Tal om følgende: 
    • Hvilke følelser er der i de tre breve? Er de glade, vrede, triste eller noget fjerde?
    • Hvordan er brevene forskellige?
    • Hvordan er sproget forskelligt?

Sætningsstartere:

  • Du får mig til at føle mig…, fordi…
  • Det gør mig glad, når…
  • Det gør mig vred, når…
  • Det gør mig trist, når…
  • Jeg forstår ikke, hvorfor du…
  • Undskyld, at jeg…

Identitet

Mina eksperimenterer meget med sig selv og prøver gennem filmen at finde ud af, hvem hun egentlig er. Det gør hun blandt andet igennem sin familie, Markus og forelskelsen i E.D. Win. 

Hvordan vil I beskrive både Mina og de andre karakterer i filmen? Det skal I nu arbejde med i en bevægelsesøvelse. 

'Dancing Queen' (2023) / Amarcord

 
I klassen 

  1. Jeres lærer gennemgår følgende punkter med jer i fællesskab:  
    • Hvad betyder identitet?
    • Hvorfor er identitet et stort tema i filmen? 
  2. Stil jer i en cirkel, hvor jeres lærer også er med. Lærer begynder med en bold eller pose, som man kan kaste rundt.
  3. Læreren nævner en person fra filmen, fx E.D. Win, og kaster bolden til en af eleverne. 
  4. Bolden kastes rundt i cirklen. Når man får bolden, skal man sige en ting om personen og personens karakter. Man kan fx sige, at E.D. Win er god til hiphop. Eller at han ikke er sød mod Mina. Når man har sagt noget, kaster man bolden videre til en anden osv. 
  5. Hvis man ikke kan finde på mere at sige, kaster man bolden tilbage til læreren, som nævner en ny person, og bolden kastes rundt igen. I kan fx sige ting om Mina, E.D. Win, Markus, mormoren, moren, læreren Shaan, Bella.

Nabosprog: Læreren præsenterer sig

’Dancing Queen’ foregår i Norge. Norsk ligger tæt op ad det danske sprog, så nogle gange kan man forstå, hvad nordmænd siger, selv om man ikke får det oversat. I skal nu lytte til læreren Shaan og arbejde med, hvor meget af det norske sprog I forstår. 

I klassen / to og to 

  1. Lyt til Shaans præsentation sammen i klassen – med lyd uden at se videoen. 
  2. Tal med din sidemakker om, hvad du forstod. Var der noget, din makker forstod, som du ikke gjorde?
  3. Lyt endnu en gang til Shaans introduktion sammen i klassen, stadig kun med lyd. Her pauser jeres lærer efter hver sætning, som I skal prøve at oversætte til dansk to og to. Herefter kan I byde ind med jeres oversættelse i klassen. 
  4. Til sidst: Tal i klassen om, hvordan det var at lytte til det norske sprog uden undertekster – var det svært, nemt eller noget midtimellem?

Filmsprog

Filmiske virkemidler: Musikkens betydning

For Mina spiller musikken en vigtig rolle. Hun bruger den til at blive bedre til hiphop, når hun danser med sin mormor og til at komme tættere på både E.D. Win og Markus. Flere kendte sange er med i filmens handling.  

'Dancing Queen' (2023) / Amarcord

I grupper 

  1. Gå i jeres grupper.
  2. Hver gruppe får et nummer af læreren. 
  3. Til hvert nummer hører en sang fra filmen og to framegrabs, der ses i forbindelse med sangen (se arket Musik (sange)). 
  4. Lav et produkt, som I skal præsentere – fx en planche, podcast, video, powerpoint m.m. I skal fremlægge følgende:
    • Hvilken sang har I fået? Find den på YouTube, og lyt til den. 
    • Hvilken stemning giver sangen? 
    • Er der noget i sangteksten, som er relevant for filmens handling?
    • Kan I finde en sang, der har den modsatte stemning?


      Kig på framegrabs:
    • Sammenlign sang og framegrabs – passer de sammen, passer de ikke sammen? Hvorfor/hvorfor ikke?
    • Eventuelt: Læs om filmiske virkemidler i Filmleksikon. Er der nogle virkemidler, der forstærker stemningen? Fx lys, farve, billedbeskæring eller andet?
  5. Fremlæg for klassen. 

Dramaturgi: Karakterer og replikker

Personerne i filmen er meget forskellige. Ofte siger de ting, som man kan tænke, er lidt sjovt eller underligt at sige. I skal nu arbejde med filmens replikker – altså det, personerne siger i dialogen undervejs. I skal herudfra lave personkarakteristikker. 

'Dancing Queen' (2023) / Amarcord

 I grupper / i klassen 

  1. Hver gruppe får et papir med replikker (se arket Replikker). Klip sætningerne ud. 
  2. I får derudover fem stykker papir. På hvert papir skal I skrive følgende navne, så der er et navn på hvert stykke papir: E.D. Win, Mina, Mormor, Mor, Markus. 
  3. I vælger på skift en replik, læser den op for jeres gruppe og limer den fast på den karakter, som I enten kan huske eller gætter på, har sagt dette. Der skal være tre replikker under hver person. 
  4. Efter I har limet alle replikkerne på hver karakter, vælger I en af de fem personer og skriver svarene på følgende spørgsmål ned på det tilhørende papir: 
    • Hvordan ville I beskrive karakteren i tre ord?
    • Hvad siger deres replikker om dem som personer?
    • Hvordan udvikler de sig gennem filmen?
      Gentag med alle fem personer.
  5. Præsentér jeres overvejelser for jeres klassekammerater.
  6. Fælles opsamling:
    • Hvilke konflikter opstår der mellem karaktererne (Ydre konflikt)
    • Hvilke konflikter opstår der inden i Mina? (Indre konflikt)

Genre: Ungdomsfilm og dannelseshistorie

Mina får mange erfaringer med det at være ung – hun oplever både kærlighed, venskaber, familiekonflikter, identitetskonflikter og en spiseforstyrrelse. I skal nu arbejde med genren ungdomsfilm gennem en fælles øvelse og en filmøvelse. 

'Dancing Queen' (2023) / Amarcord

 I klassen 

  1. Tal om følgende spørgsmål i fællesskab: 
    • Hvad kendetegner en ungdomsfilm og fortællinger om coming of age?
    • Hvilke ting oplever Mina, som gør, at 'Dancing Queen' både kan kaldes en ungdomsfilm og en dannelseshistorie?
    • Havde I ret i nogle af de ting, I tænkte, Mina ville fortryde?
      • Tænk tilbage på aktiviteten under 'Film og forforståelse'.

 

Fortrydelser

 

I grupper
 

  • Film en ungdomsfilmscene, der handler om, hvad man som ung kan fortryde. 
     
  • Hent gerne inspiration i, hvad I selv eller jeres klassekammerater har fortrudt. 
    • Maks. 2 minutter og 3 klip. 
    • Mindst 2 karakterer.