Introduktion

Først skal I arbejde med filmens temaer og filmsprog med små filmøvelser undervejs. Derefter har I mulighed for at lave jeres egne små animationsfilm.
I opgaverne arbejder I frem mod at ...
- Lære at genkende og bruge billedsprog.
- Lære, hvordan filmmusik og rekvisitter er vigtige for filmens handling.
- Forstå filmens handling i forhold til kontraktmodellen.
- Kende forskellige typer animationsfilm.
Film og forforståelse
’Dounia og prinsessen fra Aleppo’ er en animationsfilm om den seksårige Dounia, der sammen med sine bedsteforældre er nødt til at flygte fra borgerkrigen i Syrien.
Flygtninge
I klassen
Tal i fællesskab om:
- Hvad er en flygtning?
- Hvorfor flygter folk?
- Går der flygtninge på jeres skole?
- Hvorfra kommer de flygtninge, der er i Danmark?

Animationsfilm
I klassen
Tal i fællesskab om:
- Hvad er en animationsfilm?
- Hvilke animationsfilm kender I?
- Hvilke former for animationsfilm findes der?
- Hvordan laver man dem?
Handling

To og to
- Genfortæl filmens handling. Var der noget, I ikke forstod?
- Hvad er der sket med Dounias mor? Hvilke fortællinger bruger bedstemoren som forklaring? Hvorfor gør hun det?
- Hvilke andre fortællinger er der ud over Dounias historie?
Temaer
Magi, poesi og billedsprog
I grupper på tre
Der bliver brugt meget billedsprog i filmen – se listen herunder.
- Hvilke sætninger er sammenligninger? Og hvilke er metaforer?
- En enkel sætning er en besjæling. Det betyder, at man giver en ting menneskelige egenskaber. Hvilken sætning?
- Hvad betyder hver sætning?
- Vælg 1-3 af sætninger, og tegn dem.
- Kvinderne i Aleppo kan lave marmelade af sten.
- Når Nour taler, skinner lyset ind i vores sjæl.
- Leylas ansigt var så dejligt som Månen og hendes stemme som en prinsesses.
- Dounias mund er så lille som en pistacienød.
- Din kop er hvid som sne, og din fremtid er så smuk som dine øjne.
- Mine knogler er ældre end Aleppos fæstning.
- Det er fuglen i min mave, der pipper.
- Natten lyser sjælen op.
- Et hår, der skinnede som Mælkevejen.
- Hendes hår bølgede som havet.
- Der er krig, fordi deres hjerter er tørstige.
- Et tørstigt hjerte skrumper til en lille rosin.
- Havet er så sødt som en mor.
- Jeres hjerter er som indtørrede små rosiner.
- Beskriv hinanden med billedsprog. Husk at skrive positivt!
- Hvorfor er der så meget billedsprog i filmen?
- Hvordan hjælper billedsprog og fortællinger familien med at klare flugten?
- Djwann siger: ”Vores rødder giver os vinger til at udforske verden”. Hvad betyder det?

Musik er sjælens føde
I grupper på tre
- Se Klip 1-4, og tal om hvert klip:
- Beskriv musikken med tre tillægsord.
- Er musikken munter eller trist? Hurtig/langsom? Kraftig eller svag?
- Er der mest lyse eller mørke toner?
- Se klippet uden lyd. Hvilken forskel gør musikken for billederne?
- Hvilken betydning har musikken for handlingen?
- Hvad bliver musikken brugt til i scenen?
- Passer musik og billeder godt sammen?
- Vælg et andet stykke musik og spil det til scenen. Hvilken forskel gør det?
- Hvilken rolle spiller musik for Dounia og de andre flygtninge?
- Hvorfor siger bedstefaren: ”Jeg kan ikke leve uden musik?”. Har han ret?
Klip 1
Klip 2
Klip 3
Klip 4
Filmsprog
Filmiske virkemidler: Magiske rekvisitter
I klassen
Læs om rekvisitter og beskæring i fællesskab.
I grupper på tre
- Hvilke beskæringer bruger man typisk, når man skal vise en rekvisit?
- Hvilke vigtige rekvisitter er der i filmen med betydning for handlingen?
- Hvilke rekvisitter fortæller om filmens miljø?
- Hvilke rekvisitter har symbolsk betydning?
![]()
To og to
|

Dramaturgi: Kontraktmodellen
I klassen
Læs om kontraktmodellen i fællesskab.
I grupper på tre
- Hvad er hjem – ud – hjem i filmen?
- Hvornår sker kontraktbruddet?
- Hvilke prøver skal familien igennem?
- Hvem/hvad hjælper familien igennem prøverne?
- Jeddo siger ved flugtens begyndelse: ”Vi forlader ikke vores hjem. Vores hjem er over den hele vide verden, og vi har det her i vores hjerte”. Hvad mener han med det? Har han ret?
Genre: Animationsfilm
I klassen
- Hvad er forskellen på 2D-animation og 3D-animation?
- Hvilke andre 2D-animationsfilm kender I?
- Hvad kan 3D-animation, som 2D-animation ikke kan? Og omvendt?
- Hvad synes I bedst om? Hvorfor?
![]()
To og to / i klassen
|

Afsluttende produktion (eventuelt)
![]()
En scene fra filmen I grupper på tre
NB. Hvis det er for svært at lave en hel scene, kan I nøjes med at lave jeres egne udgaver af filmens personer.
|