Introduktion
Til læreren: Opgaverne her er primært tænkt som klassesamtaler i dansk, der følges op af kreative opgaver. Tilpas selv formuleringer, så de passer til elevgruppen.
I skal arbejde med filmens temaer og filmsprog med små kreative opgaver undervejs.
I opgaverne arbejder I frem mod at ...
- Kunne tale om filmen og dens temaer.
- Kunne lave en tegneserie over en scene i filmen
- Lære, hvordan karakterer er vigtige for filmens handling.
Film og forforståelse
I ’Flow’ lever katten et stille og roligt liv, indtil der kommer en stor bølge – og med ét er dens liv forandret. Den må nu leve side om side med dyr, den ellers ikke havde meget til fælles med.
I klassen
- Tal i fællesskab om hvorfor filmen mon hedder ’Flow’.
- Hvad betyder flow?
- Kender I andre ord, der betyder det samme?
- Synes I, titlen passer til filmen? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvad kunne den ellers hedde?
- Genfortæl historien i filmen.

Handling
I skal arbejde med filmens handling.
Alene
- Tegn en tegning, der passer til filmen. Den skal fortælle noget om, hvem der er med i filmen, og hvor den foregår.
To og to
- Øv jer i at genfortælle historien for hinanden – men set fra hunden, sekretærfuglen, lemuren eller kapivarens synsvinkel. Hvordan oplever de andre dyr det, der sker?
- Når I har øvet jer to og to, skal I fortælle for klassen.
Temaer
2.-3. klasse
Fællesskab og forskellighed
I klassen
- Hvad betyder ordet fællesskab? Giv eksempler på gode og svære fællesskaber?
- Hvad betyder forskellighed? Kan man være for forskellige til at være venner? I så fald hvordan?
Fare og mod
I klassen
- Når man er i fare, kræver det mod for at komme videre.
- Snak om, hvordan man finder modet.
- Har eleverne selv prøvet at miste eller finde modet?
- Snak om, hvordan man finder modet.
Klima
I klassen
- Hvad ved I om klimaforandringer? Hvor ved I det fra?
- Er det noget, der gør jer bange? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvad kan man gøre, når man er bange for noget?

Filmsprog
2.-3. klasse
Filmiske virkemidler
Farver, billedstil og kamerabevægelser:
I klassen
- Tal om billederne i filmen; hvilke farver bliver der brugt?
- Hvilken betydning har farverne?
To og to
Samtale om billeder fra filmen. I skal beskrive, hvad I ser på billederne. I skal kigge efter:
- Farver
- Forgrund, mellemgrund og baggrund
- Beskriv, hvordan dyrene og naturen er tegnet
- Hvad ser naturligt ud, og hvad ser unaturligt ud?
- Lav en opstilling, hvor I viser forgrund, mellemgrund og baggrund
- Tag 3 fotografier af opstillingen med en telefon eller en tablet/computer
- Leg med fokus, hvilken betydning har det? Sådan leger du med fokus: Tryk på skærmen, hvor du vil have fokus. Dette vil justere fokuspunktet og eksponeringen automatisk. På den måde kan du tage billeder af samme motiv, men forskellige udtryk.

I klassen
- Se traileren
- Tal om kamerabevægelsen.
- Hvad gør den ved oplevelsen af handlingen?
Trailer
Dramaturgi
I klassen
- Tal om dyrenes bevægelser og ydre fremtoning. Læg mærke til deres bevægelser, hvad mon de betyder? Hvilke ting i filmen fortæller os, hvordan dyrene har det?
- Lav små dramaøvelser i klassen eller to og to, hvor I med kropssprog og mimik viser følelser/sindstilstande.
- Brug klippet til at beskrive, hvordan katten har det. Hvad gør musikken, lydene og kattens bevægelser for at vise dens følelser?
Genre
I klassen
- Kig på filmplakaten. Hvad synes I, den fortæller om filmen? Hvad kan man se?
- Kan man gætte, hvem der er hovedpersonen?
