Kærlighed på film (6.-9. klasse)

Kærlighed er nærmest et fast tema i alle klassiske filmfortællinger. I dette forløb, skal eleverne producere en filmscene, hvor de skildrer hvordan kærlighed opstår – eller hvordan den slutter. Forløbet giver både en fælles refleksion omkring filmmediets indflydelse på vores forestillinger omkring kærlighed – og samtidigt får eleverne egner erfaringer med at anvende filmens virkemidler til at fremhæve bestemte følelser.

Forløbet indledes hjemme på skolen, hvor I arbejder med vores undervisningsmateriale - se linket til materialet nederst på denne side.

Første del af forberedelsen er analytisk: Eleverne ser og analyserer forskellige scener fra både nye og gamle film som inspiration. Derefter går de på jagt efter den interessante kærlighedshistorie, som skal være rammen i deres egen filmscene. Her arbejder de sammen på filmhold af 5-7 elever.

Undervisningsmaterialet rummer spørgsmål, som filmholdene tager udgangspunkt i, og som støtter dem i at opbygge en historie med en kærlighedskonflikt som tema. Fokus vil være på enten begyndelsen eller slutningen på en romantisk relation.

Når klassen besøger FILM-X studierne, starter vi i vores biograf med at se på forskellige kærlighedsscener. Vi har en dialog omkring, hvordan filmen påvirker vores forestilling omkring kærlighed. Om hvornår et forhold er lykkeligt – og hvornår det ikke er.

Efter dialogen i biografen indspiller filmholdene deres kærlighedsfilm i et af de fire optagestudier. Underviserne går i dialog med filmholdene omkring deres fortælling, og hvordan de får brugt filmens virkemidler til at understøtte stemningen og følelserne i scenen. Også når filmen klippes, og der skal tilføjes musik og lyd.

Forløbet slutter med en fælles filmvisning og evaluering i vores biograf.

Undervisningsmateriale

Book forløb (11-28 elever)

Se andre relevante film og arrangementer på Filminstituttets temaside om kærlighed på film