Skab film med dilemmaer

Filmmediet har potentialet til at fremstille verden nuanceret og vise forskellige synspunkter. Men rigtig ofte støder vi på indhold, der fremstiller verden stereotypt og med en vinkling der peger i retning af, at der er gode og onde kræfter på spil. 

I dette forløb skal eleverne skabe deres egen film ud fra et dilemma, hvor de skal udvikle en fortælling med karakterer, der repræsenterer forskellige synspunkter.

I starten af forløbet vil vi se og analysere filmeksempler, der dels indeholder stereotype fremstillinger og dels eksempler på fortællinger, der åbner op for flere perspektiver. Vi undersøger, hvordan man bruger filmsproget til at fremme et bestemt budskab, og efterfølgende producerer eleverne deres egne film, hvor de skal anvende filmsproget til at understøtte deres budskaber.

Målet er, at eleverne skaber en film, der kan være afsæt for at skabe en sund og nuanceret debat, samtidigt med at de får styrket deres kritiske bevidsthed omkring, at filmsproget i mange tilfælde anvendes til at fremme bestemte synspunkter ganske overbevisende.

Book forløb