Forløb for specialgrupper (max 10 elever)

I studie 5 tilbyder vi varierende forløb for små grupper, der især egner sig til elever med særlige behov.

Alle forløb varer 2 timer og på den tid kommer holdet gennem en klassisk filmproduktionsproces: De idéudvikler, optager i vores bilstudie, en Morris Mascot med bagprojektion, og klipper til sidst filmen med indklipsbilleder, effektlyde og musik.
Se mere om studie 5 og baggrundsfilmene

Forløbet giver erfaring med

  • At samarbejde på et filmhold (bestående af skuespillere, instruktør, kameramand/ klipper)
  • At udvikle en filmisk fortælling
  • At anvende filmens særlige virkemidler
  • Eleverne kan få en oplevelse af at lykkes i en gruppe og kommer hjem med et færdigt produkt, de kan vise til kammerater og familie.

Holdet arbejder i faste rammer i et struktureret forløb og med kyndig vejledning af vores filmpædagogiske FILM-X guider. 

Vi har positive erfaringer med at arbejde med små grupper af elever med særlige behov. Eleverne samarbejder i en medskabende proces om et konkret produkt. Vi oplever ofte, at de er stolte over at nå i mål med at have skabt noget sammen.

Ekstroverte elever kan få succesoplevelser med at træde i karakter og spille skuespil i en setting, hvor det boglige ikke er vigtigst, men hvor de kan arbejde med sig selv og deres fantasi på en anden måde.

Mere introverte elever kan fordybe sig i den tekniske del - redigeringen af filmen med valg af indklipsbilleder, musik og effektlyde. 

Erfaringen har vist, at elever med særlige behov mange gange kommer i blandede aldersgrupper. Derfor undervisningsdifferentierer guiden ud fra den enkelte elevgruppes forudsætninger, så godt vi kan i samarbejde med jer (pædagog/ lærer).

Vi tilbyder følgende tre forløb til grupper af elever med særlige behov

Action – Biljagten 

I dette forløb danner baggrundsfilmen ”Biljagten” rammen om elevernes fortælling: En mand i en sort jaguar forfølger den bil eleverne sidder i, indtil de i sidste øjeblik formår at slippe væk. Dramaturgien er således på forhånd fastlagt, men eleverne skal finde ud af hvem de er, og hvor de er på vej hen.

Forløbet giver mulighed for at arbejde med spænding og effektlyde, opbygning af forskellige karakterer, der spiller op mod hinanden og udvikling af en kort fortælling. 

Olsenbanden kan med fordel benyttes som reference og til inspiration. 

Gys – Den Øde Skovvej (4.-9. klasse)

I denne film kører bilen på en hyggelig skovvej, men pludselig stopper bilen og i baggrunden dukker en mystisk maskeret person op. I sidste øjeblik når bilen væk. Baggrundsfilmen har en handling indbygget, og eleverne kan koncentrere sig om karakteropbygning, plot og de filmiske virkemidler, der er særlige for gysergenren.

Fri fortælling – valgfrit tema og baggrundsfilm

I dette forløb skal eleverne lege en fortælling frem i en kreativ proces, hvor der er fokus på at lytte, give hinanden plads og selv komme på banen. Eleverne vælger frit mellem vores fem baggrundsfilm, og I kan vælge at tage afsæt i et tema, som I har arbejdet med på skolen. Dette noteres meget gerne i jeres booking, så guiden kender til jeres fokus på forhånd.

BOOK FORLØB