Til læreren
Der er tidspunkter, hvor tilværelsen forekommer foruroligende. Vi ved ikke, hvad der venter om det næste hjørne i vores livsforløb, og bevidstheden om det ukendte virker skræmmende.
Det er denne urovækkende fornemmelse, som gennemsyrer den japansk/amerikanske tegnefilm 'Chihiro og heksene' og løber som en understrøm gennem hele filmen. Vi kender ikke fremtiden; vi ved kun, at livet kan bringe de særeste oplevelser. Og det kan virke kaotisk, særligt når man kun er 10 år – for lille til at overskue voksenverdenen og for alvor stå på egne ben, og samtidig stor nok til at have forladt det beskyttede barndomsunivers. Man begynder at forstå, at der er en masse, man ikke forstår.
Handlingsmæssigt er 'Chihiro og heksene' en klassisk udviklingshistorie – en ung hovedperson udsættes for en række prøvelser og kommer ud på den anden side som et bedre og mere modent menneske. Men visuelt er filmen hverken klassisk eller forudsigelig. Den er propfuld af en fantasi så ustyrlig, at det grænser til det vanvittige. Intet er givet på forhånd i dette groteske og surrealistiske univers, hvor fantasien viser sig som det tveæggede sværd, den nu engang er: det ene øjeblik manifesteret i sjove situationer og overnaturlig skønhed, det næste øjeblik i frygtindgydende og mareridtsagtige skrækvisioner. Med sit på en gang komiske og dæmoniske univers har filmen lighedspunkter med engelske Lewis Carrols 'Alice i Eventyrland', svenske Tove Janssons 'Mumitrold'-historier og Astrid Lindgrens 'Brødrene Løvehjerte', eller den amerikanske filmklassiker 'Troldmanden fra Oz', instrueret af Victor Fleming i 1939. Det er fortællinger, som trods den fantastiske indpakning og umiddelbart naive tone i bund og grund handler om helt basale sider af mennesketilværelsen – vores livsvilkår og selvopfattelse, vores drømme, længsler og angst. Andre beslægtede film og romaner er 'Harry Potter' og 'Ringenes Herre'.
Dette undervisningsmateriale kommer både rundt om filmens temaer, dens eventyrlige univers og den særlige form, den er lavet i. Da filmen henvender sig fra 2.-6. klasse, er der naturligvis forskel på, hvor dybt man kan gå ind i de forskellige dele af materialet. Det er derfor op til læreren at finde de interessante bidder og bruge dem som udgangspunkt for arbejdet med filmen i klassen. Men 'Chihiro og heksene' er en stærk og usædvanlig film, som i sig selv kan sætte en masse diskussioner i gang.
'Chihiro og heksene' er skrevet og instrueret af Japans store tegnefilmmester Hayao Miyazaki (f. 1941), som går under tilnavnet "Japans Walt Disney". Han er kendt for at lave utæmmet fantasifulde og samtidig meget moralsk bevidste tegnefilm, ofte med piger i hovedrollen, og hans særlige streg har ligefrem dannet skole i tegnefilmkredse. Miyazakis hovedpersoner lever som regel i en genkendelig virkelighed omgivet af en spirituel dimension, og han taler om, at fantasi og fantasy-fortællinger tjener et vigtigt formål, fordi "vi skal ikke lægge os for tæt op ad hverdagens virkelighed, men give plads til hjertets, hjernens og fantasiens virkelighed. Vi skal åbne for fantasiens kraft, for den kan tilføre virkeligheden noget nyttigt."
'Chihiro og heksene' er en co-produktion mellem et par japanske produktionsselskaber og Walt Disney Studios i USA. Filmen har vundet en række priser; bl.a. fik den i 2002 Guldbjørnen ved filmfestivalen i Berlin, og i 2003 vandt den en Oscar for Bedste Animationsfilm.
I tidsskriftet EKKO har Jakob Stegelmann – kendt fra DR's 'Troldspejlet' – skrevet en god introducerende artikel om japansk tegnefilm. Du finder artiklen i EKKO nummer 21, januar 2004 – eller på EKKOs hjemmeside.
Hvis der er interesse for at lade klassen blive introduceret til tegnefilm på et praktisk niveau, er det muligt i FILM-X i Cinemateket i København. Se mere her.
God arbejdslyst!
Liselotte Michelsen
Filmens handling
Chihiro er en pige på 10 år. Hun og hendes forældre skal flytte, og hun skal skifte skole, men hun har ikke lyst til det og er sur og ked af det. Mens de i bil er på vej til deres nye hjem, kører de forkert og havner inde i en skov, foran en stor, gammel bygning. Chihiro fornemmer, at der er noget farligt, men hendes forældre mærker ingenting og vil på sightseeing. De går gennem en mørk tunnel gennem huset, og Chihiro følger modvilligt med. De kommer til en mennesketom by og går hen til en restaurant, hvor der står en masse frisklavet mad, men der er stadig ikke et menneske i syne. Chihiros forældre begynder at spise, men Chihiro vil ikke have noget. Nervøs løber hun gennem den tomme by, og oppe på en bro møder hun drengen Haku. Han råder hende til at skynde sig hjem, før det bliver mørkt. Men aftenen er allerede ved at falde på, og da Chihiro når tilbage til sine forældre, er de blevet forvandlet til grise. Rædselsslagen opdager Chihiro, at underlige, åndelignende væsner dukker op alle vegne. Hun styrter af sted, vil tilbage til bilen, men nu løber der pludselig en stor flod der, hvor hun gik tidligere på dagen. Hun er spærret inde i den uhyggelige by.
Hun løber tilbage og finder Haku. Han forklarer hende, at hun skal gemme sig og i øvrigt opsøge fyrbøderen Kamaji, som arbejder i den store badeanstalt. Badeanstalten ejes af heksen Yubaba, som har forvandlet Chihiros forældre til grise og planlægger at servere dem for badeanstaltens gæster. Haku siger, at Chihiro skal spørge Kamaji, om hun kan få arbejde i badeanstalten – det er den eneste måde, Chihiro kan redde sine forældre. Haku hjælper hende over en bro, hvor hun skal holde vejret for at være usynlig for alle de sære væsner, som omgiver dem.
Kamaji viser sig at være et seksarmet, brysk væsen, som befinder sig i badeanstaltens kælder og sørger for, at der er ild i det store fyr, som opvarmer vandet. En masse små, nullermandslignende dyr kaster kul ind i fyret. Chihiro bliver venner med dem og møder en lidt skrap kvinde, Lin. Hun tager Chihiro med op i badehuset og viser hende rundt. Nu skal Chihiro præsenteres for chefen, heksen Yubaba, og høre, om hun kan få arbejde. Hun tager op med en elevator og suges gennem tomme gange ind til et stort kontor, hvor tre grønne mandehoveder hopper mumlende rundt på gulvet. Chihiro tager mod til sig og spørger Yubaba om arbejde. Yubaba giver hende et job, men tager til gengæld det meste af Chihiros navn – nu hedder hun kun Sen. Yubaba har en kæmpestor baby, som er hendes elskede øjesten.
Chihiro bliver assistent for Lin. Hun sover i en sal med nogle andre kvinder. En aften kommer Haku ind til hendes seng og siger, at hun skal komme med og møde sine forældre. De går ned til en grisestald, og Haku udpeger to af grisene som Chihiros forældre. De er så forædte, at de hverken kan se eller høre. Bagefter er Chihiro ked af det, men Haku giver hende magisk mad til at styrke hende. Hun græder, og de taler om, at han har glemt sit rigtige navn.
Næste dag er Chihiro tilbage på arbejdet. Lin viser hende, hvordan hun skal fylde et af de store badekar. Chihiro opdager, at væsenet Nulfjæs, som hun har set flere gange før, står udenfor badeanstalten, og hun byder det indenfor. Nulfjæs hjælper hende med at få ekstra badepoletter. Det får hun snart brug for – en stinkgud er på vej, og Yubaba tildeler Chihiro det ubehagelige job at hjælpe den med at bade, mens alle andre flygter i afsky. Hun hjælper den ikke kun med at bade – hun ender også med at befri den for en masse ulækkert affald, skrot – og guldklumper. Stinkguden viser sig at være en flodgud, der flyver bort i form af en smuk drage. Chihiro har reddet dagen.
Imidlertid begynder Nulfjæs at trylle guld frem – og i hemmelighed æder Nulfjæs en frø, som er badevagt. Nulfjæs får mere styrke – og alle giver den lækker mad i bytte for guld. Den æder som et svin. Der er kaos i badeanstalten.
Fra sin altan ser Chihiro en drage, som bliver forfulgt af hvide fugle. Dragen brager ind på hendes værelse, og fuglene viser sig at være papirklip. Dragen er såret og bløder. Chihiro vil hjælpe den, men den flygter. Hun følger efter den – og et af papirklippene følger med hende og hjælper hende. Hun finder dragen på gulvet i Yubabas gemakker. I det samme forvandler papirklippet sig til Yubabas tvillingesøster, Zeniba. Hun forvandler kæmpebabyen til en mus, en heksefugl til et insekt og de tre hoveder til babyen. Chihiro og den sårede drage falder ned gennem en lang skakt og havner nede hos Kamaji. Her giver Chihiro dragen en mirakelpille og befrier ham for et forgiftet guldsegl, som han har slugt, og i det samme forvandles dragen til Haku.
Guldseglet tilhører Zeniba, og Chihiro begiver sig af sted for at levere det tilbage. Imidlertid har hun et sammenstød med Nulfjæs, som har ædt endnu to af badeanstaltens ansatte. Chihiro giver Nulfjæs en mirakelpille, og Nulfjæs farer rasende efter hende, mens den brækker sig. Alle dem Nulfjæs har ædt kommer ud i live, og den bliver atter stille og halvgennemsigtig som i starten.
Lin sejler Chihiro, musen og insektet ud til en togperron, der står halvt under vand. Nulfjæs følger efter. Da toget kommer, stiger de ombord, og Chihiro byder Nulfjæs at tage med. De kører i lang tid, til de når Sumpebunden, hvor Zeniba bor. Hun bliver glad for guldseglet og viser sig at være en sød gammel kone. De har det hyggeligt hos hende, og Chihiro kalder hende bedstemor. Dragen/Haku dukker op, og Chihiro bliver lykkelig. Da de rejser derfra, bliver Nulfjæs hos Zeniba og hjælper med at spinde.
Chihiro, musen og insektet flyver tilbage til badeanstalten på ryggen af dragen, og undervejs kommer Chihiro i tanke om, at hun har mødt Haku før – i en flod hvor hun troede, hun skulle drukne. Flodens navn var Kohaku. Fortryllelsen brydes og Haku, hvis navn faktisk er Nigihayami Kohaku Nushi, bliver igen sig selv. De falder ned, men det lykkes dem til sidst at flyve selv, og de ankommer til broen ved badeanstalten.
Chihiro sættes på en sidste prøve: Hun skal befri sine forældre ved at genkende dem i en flok med grise – ellers bliver de ædt. Hun gennemskuer, at ingen af grisene er hendes forældre – og med ét er fortryllelsen ophævet. Musen bliver til baby igen, og da babyen er på Chihiros side, har Yubaba mistet sin magt. Chihiro tager afsked med Haku, og de lover hinanden, at de skal mødes igen. Chihiro løber tilbage over græsengene og ser sine forældre stå ved det røde hus fra starten af filmen. De kalder på hende, som om intet var hændt. Men da de kommer ud til bilen, er den helt støvet og overbegroet med planter, som om den har stået der meget længe. De kører sammen bort gennem skoven.
Morale og budskab
'Chihiro og heksene' er en fantastisk og vildtvoksende historie for både børn og voksne. Der er flere handlingstråde, som vikler sig ind og ud af hinanden, og der er mange forskellige karakterer på spil.
- Begynd med at genfortælle historien i klassen, så alle har et overblik over handlingsgangen i filmen.
- Få styr på filmens centrale figurer. Lav en liste, og skriv nogle kendetegn og egenskaber ud for hver figur, eksempelvis "Kamaji er fyrbøder. Han har sorte briller og seks arme og minder om en edderkop. Han bor i badeanstaltens kælder og holder styr på de sorte fnullermænd, der kaster kul i fyret." Lad eventuelt eleverne, to-og-to eller i små grupper, beskrive hver deres figur/figurer i filmen.
Stil spørgsmål, og forklar fx:
- Hvordan havner Chihiro i det magiske univers?
- Hvorfor bliver Chihiros forældre til grise? Hvordan bliver de til mennesker igen?
- Hvad er Chihiros mission? Hvorfor får hun arbejde på badeanstalten?
- Hvem er Haku? Hvorfor er han både en dreng og en drage? Hvorfor er dragen såret? Han har glemt sit navn – hvorfor? Hvad sker der med ham til sidst?
- Hvorfor er Nulfjæs så interesseret i Chihiro? Hvorfor følger han efter hende? Hvorfor giver han hende badepoletter og guld? Hvorfor giver hun ham den magiske "pille"? Hvorfor bliver han ude hos heksen Zeniba?
- Hvorfor er der pludselig vand over det hele?
- Hvorfor skal Chihiro bade stinkguden, og hvorfor er den fyldt med affald? Hvad sker der, da affaldet bliver trukket ud af stinkguden?
- Hvem er Yubaba og Zeniba? Hvorfor kører Chihiro, musen, insektet og Nulfjæs med toget ud til Zeniba?
- Kan du lide filmen? Hvorfor/hvorfor ikke?
Selvom 'Chihiro og heksene' er en mærkelig og uforudsigelig fortælling, er der alligevel en indre logik i det skøre univers, på samme måde som vi oplever det i drømme. Der er nogle egenskaber og handlinger, som belønnes, og andre som straffes – og det afspejler historiens morale og budskaber.
- Chihiro lærer noget om, hvordan hun skal opføre sig over for andre. Hvilken opførsel belønnes i filmen, og hvilken opførsel straffes? Det virker fx som en straf, at Chihiros forældre bliver til grise – men hvad bliver de straffet for?
- Lav en personkarakteristik af Chihiro. Er hun sød, sej, klog, irriterende eller andet? Hvilke træk hos hende fremstilles i filmen som positive? Er hun en person, man kommer til at holde af? Hvorfor/hvorfor ikke? Minder hun om nogen, du kender, eller nogen du har læst om? Forandrer hun sig i løbet af filmen? Hvordan?
- Er der nogle andre personer eller væsner i filmen, man kommer til at holde mere af end Chihiro? Hvem vil du helst være af personerne/væsnerne? Hvorfor?
- Til slut siger Haku til Chihiro, at han er helt sikker på, at de mødes igen. Tror du, de gør det? Hvordan og hvornår forestiller du dig, at de gør det? Skriv, eller tegn en A4-side, og fortæl historien om, hvordan Haku og Chihiro mødes igen, og hvad der så sker.
Historien minder på flere måder om et klassisk folkeventyr.
- Diskutér, hvilke lighedspunkter der er mellem 'Chihiro og heksene' og et klassisk folkeeventyr. Anvend aktantmodellen, og diskutér, hvem der er hovedperson, hjælper, modstander osv. Lav en liste over de prøvelser og udfordringer, Chihiro udsættes for.
- Det nævnes flere gange i filmen, at kærligheden er vigtig. I hvilke sammenhænge spiller kærligheden en rolle i filmen? Hvordan viser personerne deres kærlighed over for hinanden?
- Hvorfor tror du, instruktøren vil fortælle denne historie? Vil instruktøren have os til at tænke over noget bestemt? Eller vil han bare underholde os? Diskutér, hvad vi kan lære af filmen.
Det fantastiske univers
'Chihiro og heksene' foregår i et farverigt og foruroligende fantasiunivers, hvor alt kan ske – og hvor alt sker. Filmen minder fx om 'Alice i Eventyrland', 'Brødrene Løvehjerte' eller historierne om 'Mumitroldene'.
- Find flere eksempler på film, bøger og tegneserier, som foregår i et fantasiunivers. Er det hyggelige og sjove verdener, eller er de også farlige at befinde sig i?
Fantasi kan have både en god og en dårlig side. Det er sjovt at kunne finde på skøre historier eller forestille sig tossede, fantastiske ting ske. Men fantasien kan også løbe løbsk på tidspunkter, man ikke vil have det – fx hvis man går alene et mørkt sted og begynder at forestille sig alt det uhyggelige, som kan ske, eller monstre, der kunne dukke op.
- Find eksempler i 'Chihiro og heksene' på fantasifulde situationer, som er smukke eller sjove. Hvorfor er de det?
- Find eksempler på fantasifulde situationer i filmen, som er uhyggelige. Hvorfor er de det?
Lige fra begyndelsen er filmen uhyggelig – også selvom der egentlig ikke sker noget uhyggeligt. Tænk tilbage på filmens første scener, hvor familien ankommer til det gamle røde hus og går igennem tunnellen og kommer til den mennesketomme by.
- Tal om det i klassen, og hjælp hinanden med at huske og beskrive detaljer – hvordan var kameravinklerne, scenerierne, musikken og lyden, hvilke reaktioner havde Chihiro? Diskutér, hvorfor filmens start kommer til at virke uhyggelig og ildevarslende, selvom der egentlig ikke sker noget dramatisk.
I filmens eventyrlige og fantastiske univers er naturlovene ophævet – som når Haku kaster en sæbebobelagtig kugle omkring frøen, for at få ham til at tie stille, eller når heksen Yubaba forvandler sig fra menneske til fugl og pludselig kan flyve. Men der er også nogle naturlove, som stadig gælder – vandet falder nedad, rustne rør går i stykker, når man løber på dem, ild kræver kulstykker for at brænde. Der er ting og fænomener, vi kender, men også mange vi ikke kender.
- Nævn eksempler på overnaturlige ting og hændelser i filmen – og på ting og hændelser i filmen, som vi genkender fra virkeligheden.
- Man skal adlyde Yubaba, ellers bliver man forvandlet til et kulstykke eller en gris. Nævn andre eksempler på spilleregler, som findes i filmens univers. Er det spilleregler, som også findes i virkelighedens univers?
- Kunne du godt tænke dig at rejse til det fantasiland, Chihiro er i? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvilke scener i filmen kan du bedst lide? Hvorfor? Er det stemningsscener eller actionscener?
Identitet
En af de centrale temaer i 'Chihiro og heksene' er identitet. Hvem er jeg, hvem vil jeg gerne være, hvem vil andre gerne have, jeg er?
I begyndelsen af filmen står Chihiro over for en forandring og er i krise: Hun er ked af det, fordi hun skal flytte til en ny skole, hvor ingen kender hende, og hun ikke kender nogen. Et sted, hvor hun endnu ikke har en identitet, men skal til at skabe den.
Man har altid forbundet navne med identitet. I nogle kulturer får man sit navn ud fra kendetegn eller karaktertræk – som når vikinger blev kaldt Harald Blåtand eller Leif Den Lykkelige. I 'Chihiro og heksene' er der flere situationer, hvor navne er afgørende. Yubaba "tager" Chihiros navn, hun siger, det er smukt og løfter bogstaverne af papiret, ind i sin hule hånd, idet hun meddeler, at fra nu af hedder Chihiro kun Sen. Haku fortæller Chihiro, at det er altafgørende, at hun husker sit navn. Det opleves som skræmmende, da Chihiros forældre (mens de er grise) ikke længere reagerer på deres navne "Mor" og "Far". Og til slut bliver Yubaba "tæmmet", da Chihiro kalder hende "Bedste".
- Find flere eksempler på, hvordan navne optræder i filmen og spiller en rolle i handlingen.
- Hvorfor er det vigtigt at huske sit navn, og hvorfor ligger der en befrielse i at få sit navn tilbage (som det sker for Haku)?
- Hvordan ville du selv reagere, hvis nogen pludselig meddelte dig, at du havde fået et nyt navn? Hvorfor betyder det noget, om man hedder det ene eller det andet – det er jo bare en samling bogstaver, en tilfældig lyd – eller hvad?
Nulfjæs er en sær størrelse, og det er bl.a., fordi den ikke har nogen klar identitet. Ansigtet er i høj grad en del af vores identitet. Vi ser alle sammen forskellige ud, og vores følelsesmæssige tilstand, vores reaktioner osv. afspejles i vores ansigt. Men Nulfjæs har nul fjæs, intet ansigt – den har i stedet en næsten udtryksløs maske og tomme øjne. Den er halvgennemsigtig og kan heller ikke tale, kun mumle.
- Hvad sker der, da Nulfjæs æder frøen? Hvordan forandrer Nulfjæs sig? Hvorfor?
- Der foregår en byttehandel – Nulfjæs giver guld i bytte for mad, krop, ben, stemme, styrke. Hvad sker der, da Nulfjæs tilbyder Chihiro guld? Hvorfor vil hun ikke have guldet? Hvordan går det til, at Nulfjæs vender tilbage til sin oprindelige form? Hvad tror du, instruktøren vil fortælle os med historien om Nulfjæs?
Der er meget forvandleri og magi, og meget leg med identitet i 'Chihiro og heksene'. Yubaba viser sig at have en tvilling, Zeniba, som kan trylle sig om til papirklip. Babyen bliver en mus, heksefuglen et lille insekt, hovederne en baby. Yubaba truer med at forvandle sine undersåtter til kulstykker. Og i starten af filmen er Chihiro ved at blive gennemsigtig, men får hjælp af Haku.
- Nævn flere eksempler på figurer, som forvandles og ændrer udseende. Hvorfor gør de det? Hvilken følelse giver det, at filmens figurer kan forvandle sig, og at man aldrig ved, om den, man ser, i virkeligheden er en anden?
- Er der situationer i virkeligheden, hvor man oplever, at et menneske er en anden, end han/hun først giver sig ud for? (fx hvis en person, man troede var ens ven, svigter en og får andre venner – eller hvis en, man syntes virkede irriterende, pludselig viser sig at være sød). Hvordan føles det, når mennesker pludselig viser sig som en anden, end man troede, de var? Hvorfor? Er der situationer, hvor du selv ændrer dig og forsøger eller føler dig tvunget til at være en anden, end du normalt er? (fx ved at prøve at virke ældre, mere cool, modigere etc.)
I flere tilfælde ændrer man gennem filmen opfattelse af figurernes personlighed. Ved første øjekast virker Kamaji brysk og uhyggelig, men senere virker han rar, da han omsorgsfuldt lægger tæppet over den sovende Chihiro. I begyndelsen virker Lin skrap og strid, men mod slutningen er hun meget sødere, og da hun sejler Chihiro ud til togperronen, råber hun undskyld for at have kaldt Chihiro skældsord.
- Nævn flere eksempler på, at man ændrer opfattelse af figurernes personlighed i løbet af filmen. Beskriv, hvordan man opfatter dem i starten, hvordan man opfatter dem til slut, og hvad det er, der ændrer ens opfattelse.
- Diskutér, om hver enkelt figur i filmen er god eller ond.
Tegnefilm
Der findes forskellige slags tegnefilm. Nogle af de mest kendte her i Danmark er de amerikanske film fra Walt Disney. Walt Disney lever ikke selv mere, men han grundlagde et filmselskab, hvor der arbejder mange tegnere, som fortsætter den tradition og tegnestil, Disney stod for.
- Nævn nogle af de Disneyfilm og Disneyfigurer, du kender. Har du dem også som legetøj, bøger, på tøj eller andet? Tal om hvilke af historierne og figurerne, Disney selv har opfundet, og hvilke historier og figurer han har "lånt" andetsteds fra og omsat til tegnefilm. Disney har fx selv opfundet 'Løvernes Konge', men har lånt 'Snehvide' fra et gammelt folkeeventyr.
Der er også dygtige animatorer, tegnfilminstruktører og tegnere i Danmark. Nogle af dem er inspireret af Disneys streg.
- Kender du nogle danske tegnefilm og tegnefilmfigurer? Beskriv måden, de er tegnet på – farverne, stilen, stregen, bevægelserne, baggrundene. Sammenlign dem med måden, Disney-filmene er tegnet på. Hvad kan du bedst lide og hvorfor?
'Chihiro og heksene' er lavet af en japansk tegnefilminstruktør. Japan har deres egen tegnefilmtradition, som adskiller sig fra europæisk og amerikansk tradition, både hvad angår måden, filmene ser ud på, figurerne og de historier, de fortæller.
- Kender du andre japanske tegnefilm og tegnefilmfigurer, fx fra tv? Beskriv måden, de er tegnet på – farverne, stilen, stregen, bevægelserne, baggrundene. Sammenlign dem med måden en Disney-film eller en dansk tegnefilm er tegnet på. Hvad kan du bedst lide og hvorfor?
- Selvom 'Chihiro og heksene' foregår i et eventyrunivers, er der en række japanske træk ved figurerne, scenerierne og historien. Prøv at nævne nogle eksempler.
- Diskutér, om tegnefilm kun er for børn, eller om tegnefilm også kan være for voksne. Diskutér, hvad tegnefilm kan, som "realfilm", dvs. film der foregår i den virkelige verden, ikke kan.
- Tegnefilm er en form for animationsfilm. Der findes også en særlig type animationsfilm, som er computerskabt. Nævn eksempler på computeranimationsfilm. Hvordan kan man se, at de er lavet på computer? Beskriv, hvordan håndtegnede animationsfilm adskiller sig fra computerskabte. Hvad kan du bedst lide og hvorfor?
- Der er også film, hvor den virkelige verden blandes med tegnefilm eller computerskabte scener eller figurer. Kender du eksempler på det? Kan du lide den type film? Hvorfor/hvorfor ikke?