Hvad vil folk sige

Hvad vil folk sige

- et undervisningsmateriale

Filmfaglige vinkler

Parallelle verdener uden magiske passager

I filmens anslag bliver der krydsklippet mellem Nisha og hendes far Mirza. Nisha haster hjem fra samvær med vennerne og kravler ind gennem vinduet, og Mirza slukker lys, trækker gardinerne for og ser til sine børn. Scenen indfanger tematisk det dobbeltliv, Nisha fører i Oslo. På den ene side er hun ung med de andre unge, på den anden side byder hendes pakistanske kultur, at hun efterlever visse moralske værdier. Denne gang når Nisha sin seng, inden faren kigger til hende. Scenens hastige klipning og underlægningsmusikken varsler dog, at netop dette dobbeltliv vil blive udfordret.

Værelsets vindue er bogstavelig talt passagen til livet udenfor. Det er bestemt ikke første gang, Nisha tager turen gennem vinduet. Herigennem sniger Daniel sig også til det besøg, som får fatale konsekvenser. Og det er gennem vinduet, at Nisha flygter i filmens slutning, hvor hun trodser familiens plan om ægteskab og vælger sit eget liv. Gennem stuens vindue ser faren til slut Nisha flygte uden at gribe ind. Et kort men insisterende øjeblik ser faren direkte i kameraet i filmens allersidste indstilling og bryder den magiske ”fjerde væg”. Han henvender sig til publikum med et sørgmodigt, tårevædet blik, og vi bliver delagtiggjort i hans negligering eller accept. Passagen mellem de to verdener er på ingen måde magisk. Vinduet sidder faretruende højt oppe, og der er bogstaveligt og i overført forstand risiko for at falde. Nisha falder moralsk i familiens øjne, da hun lader Daniel kravle gennem vinduet. Familien har tabt ære. Gardinerne må trækkes for. Nishas syndefald kan kun afbødes ved, at hun ofrer sig selv ved en klippekant i Pakistan eller bliver gift ind i en god familie, hvor sønnen er læge.

grundskolen
Foto: Øst for Paradis

Filmen bruger lyslocation, kostumer og rekvisitter til at tegne modsætningen mellem frihed og fængsel. I Oslo kan Misha lade håret flagre eller dække det bag en cool hættetrøje og kasket og gå klædt som andre unge. I hjemmet må hun gå i tøj, der skjuler kroppen - og i Pakistan også med tørklæder, der skjuler håret.

Livet og fristelser lokker på den anden side af vinduesrammen – og også på den anden side af gitteret, som skærmer familiens hus i Pakistan. Fra taget ser Nisha kvarterets drenge flyve med drager. Men dragen falder prompte til jorden, da Nisha selv forsøger. Fætter Amir og Nisha sniger sig en aften uden for gitteret for at kysse, men også de bliver pågrebet og spottet. Nisha bliver bortvist endnu engang. Filmen understreger, at der ikke findes magiske passager mellem de to kulturer. Nisha må vælge, hvilken side hun vil høre til.

Kontakt

Martin Brandt-Pedersen, Lisbeth Juhl Sibbesen

Det Danske Filminstitut, Gothersgade 55, 1123 København K. Copyright ©2017.

Kontakt os for spørgsmål vedr. undervisningsmaterialer

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle