Mælketænder elev

Hjem
  • Introduktion
  • Film og forforståelse
  • Handling
  • Temaer
  • Filmsprog
  • Videre arbejde
  • Sprogopgaver
    • Vor dem Film
    • Film
    • Nach dem Film

Introduktion

Før I skal se filmen ’Mælketænder’, skal I arbejde med nogle begreber, der kan hjælpe jer med at forstå filmens handling og senere være med til at indkredse, hvilken genre filmen er.

Når I har set filmen, skal I først arbejde med filmens miljø og karakterer for at undersøge, hvordan de driver filmens handling frem. Herefter skal I arbejde med centrale temaer fra filmen.

Foto: Angel Films

I skal arbejde med filmens sprog, idet I undersøger, hvordan kameraets synsvinkel er med til at opbygge en stemning. Det gør I blandt andet ved at lave en øvelse, hvor I selv arbejder med synsvinklen. I skal desuden arbejde med filmens dramaturgi og genre.

Til sidst kan I vælge at afslutte forløbet med at digte videre på filmens handling.

Læringsmål

Når I er færdige med opgaverne, kan I:

  • Reflektere over filmens temaer.
  • Forstå og beskrive filmens virkemidler.
  • Lave små film med afsæt i filmens virkemidler. 
  • Analysere filmens genretræk.
  • Perspektivere filmen ved at digte med på historien.  

Film og forforståelse

Præsentation

To og to

  • Undersøg begreberne utopi og dystopi. Det kan I fx gøre ved at finde dystopi i genrebegreber på lex.dk.
  • Find frem til tre nøgleord, der kan forklare begreberne.
    • Del jeres nøgleord med et andet par, og tal om, hvilke utopier og dystopier I kender fra bøger, film og serier.

Trailer

I grupper af fire

Se traileren til filmen, og tal om:

  • Hvad tror I, filmen handler om? 
  • Hvad er jeres forventninger til filmens genre og udtryk? Kan det være en utopi eller dystopi? Brug jeres nøgleord fra foregående opgave til at begrunde jeres svar.

Handling

Første indtryk

Alene

  • Du skal tænke over dit første indtryk af filmen. Skriv på post-its:
    • Hvad kunne du godt lide?
    • Hvad kunne du ikke lide?
    • Hvad undrede du dig over? Var der noget, du ikke forstod?
    • Var der noget i filmen, der mindede dig om noget, du har læst, hørt eller set før?
    • Svarede filmen til dine forventninger? Hvorfor/hvorfor ikke?

 

I klassen

  • Hæng jeres post-its op, og del jeres tanker om filmen med hinanden i plenum.

 

Filmen begynder in medias res, så vi ved ikke, hvad der har forårsaget de vilkår, landsbyboerne lever under. 

Foto: Angel Films

Miljø

To og to

Da vi har at gøre med en film, der foregår i nær fremtid, ligner miljøet på nogle områder noget, vi kender.  Men det adskiller sig på mange andre områder. I skal nu lave en detaljeret beskrivelse af miljøet.

  • Lav en miljøbeskrivelse, hvor I beskriver stedet, omgivelser og sociale forhold.
    • Forhold jer herefter til miljøets betydning. Har miljøet fx indflydelse på karakterernes tanker, følelser og handlinger i filmen?
    • Som hjælp til jeres beskrivelse kan I læse om miljøbeskrivelse i indidansk.dk
    • Del jeres miljøbeskrivelse med resten af klassen.
Foto: Angel Films

Karakterer

I grupper af fire 

Karaktererne eller personerne i filmen bærer en stor del af handlingen, da det er deres handlinger og dialog, der gør fortællingen interessant.

I skal nu arbejde med nogle af de centrale karakterer i filmen. Husk, at der både er en ydre og en indre karakteristik. De indre karakteregenskaber er ofte dem, vi ”læser mellem linjerne”. De bliver fremstillet igennem de ydre handlinger og den dialog, vi kan iagttage og høre.

  • Fordel karaktererne Skalde, Meisis, Edith og Pesolt imellem jer.
    • Lav en dybdegående personkarakteristik af den karakter, I hver især har valgt. I kan eventuelt dele den op i en ydre og en indre karakteristik.
    • Del jeres karakteristikker med hinanden. I må gerne kommentere på hinandens karakteristikker og tilføje noget, I synes, der mangler.
    • Tal om, hvordan de hver især driver handlingen i historien frem.
       
Foto: Angel Films

Temaer

Dem og os

I grupper af fire

Eventyret eller myten om, at der findes ulvebørn uden for landsbysamfundet, er den centrale drivkraft i filmen.

  • Genfortæl i fællesskab eventyret om ulvebørnene ud fra de brudstykker, der bliver fortalt i filmen.
  • Undersøg, om der er en særlig symbolik i (mælke)tænder. Er der fx en særlig overtro knyttet til mælketænder? 
  • Undersøg også ulvens rolle og symbolik i eventyr og overtro. Giver myten mening? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Hvorfor opstår myter om farlige skabninger, tror I? Skim fx denne artikel om pandemi og fremmedfrygt, og tænk tilbage på jeres overvejelser om, hvad der kan have forårsaget landsbyboernes levevilkår for at finde mulige forklaringer. 

Landsbyboerne bærer deres mælketænder som et symbol på "ikke-ulv" om halsen på samme måde, som man kan bære et kors om halsen for at vise, at man er kristen. Med dette symbol bliver tandskiftet altså rituelt ligesom fx en konfirmation.

Foto: Angel Films
  • Læs om ritualer og ritualets tre faser.
  • Beskriv tandskifte som et ritual, hvor I uddyber hver fase. 
  • Tal om, hvad det betyder for landsbyboerne at have dette ritual. 
  • Har de andre ritualer? Se scenen, hvor landsbyboerne spiser og drikker sammen, inden de skal lede efter de forsvundne piger:

 

KLIP: Landsbyboerne spiser og drikker sammen

  • Beskriv hvordan (eller om) denne scene kan opfattes ritualistisk. Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Læg fx mærke til begyndelsen, hvor Pesolt taler til forsamlingen; hvad siger han? 
  • De sidder i en æbleplantage; har det symbolsk betydning? 
  • Hvad betyder det at spise sammen (”at bryde brød”)?

 

  • Tal om, hvilke ritualer I selv har, og hvad de betyder for jer. Har I fx forskellige ritualer i forskellige fællesskaber? Hvorfor er de vigtige?
Foto: Angel Films

Mennesket i naturen

I grupper af fire

Filmens univers er muligvis et resultat af en form for katastrofe, måske en klimakatastrofe.

  • Tænk over naturen i filmen. Hvilke typer natur findes der? I kan fx skelne mellem dyrket, tam og vild natur, husdyr, kæledyr og vilde dyr. I kan eventuelt inddele jeres undersøgelse i kategorier.
  • Hvilket forhold og hvilke følelser (frygt, glæde, nydelse, afhængighed etc.) har landsbyboerne til de forskellige kategorier?
  • Tal om, hvordan og hvorfor landsbyboernes handlinger er påvirket af deres forhold til naturen.
  • Edith har et nært forhold til naturen og i særdeleshed til hunde. Det har gjort hende til en frygtet outsider i byen, og landsbyboerne anser hende som en slags heks.
  • Tal om, hvordan hendes forhold til naturen adskiller sig fra de andres, og hvorfor det er frygtindgydende.
  • Læs dette citat, der stammer fra en norsk video om menneskets forhold til naturen:

    ”Naturen er amoralsk. Naturen er ikke god i sig selv. Den er bare”.
  • Diskutér, om I er enige med citatet. Holder det fx i forhold til mennesker? Hvad er menneskets natur?
  • Del jeres tanker med klassen.


I klassen

Hvad er jeres eget forhold til naturen? 

  • Tegn eller markér en linje i klassen. 
  • Skriv ”Helt enig” på et stykke papir, og læg det i den ene ende af linjen. Skriv ”Helt uenig” på et andet stykke, og læg det i den anden ende. 
  • Jeres lærer læser nu nogle udsagn op, der handler om menneskets forhold til naturen.
  • Efter hvert udsagn skal I placere jer et sted på linjen, som passer til jeres holdning til udsagnet. Midten af linjen er neutral.
  • Vær forberedt på at begrunde og argumentere for, hvorfor I står, som I står.

Samfundspagten 

Alle samfund har love, regler, pligter og rettigheder, som udgør grundlaget for, at individerne i fællesskabet lever så godt som muligt. De har med andre ord indgået en samfundspagt. Samfundspagten er en nedskrevet, italesat eller underforstået aftale, som en gruppe mennesker indgår med hinanden, når de grundlægger et samfund. Hvis man bryder samfundspagten, vil man oftest blive straffet for det i en eller anden grad.

I grupper af fem

Forestil jer, at I har overlevet en klimakatastrofe og er flygtet til et isoleret sted. I skal derfor opbygge et nyt samfund.

  • Find på fem love eller regler til jeres samfund.
  • Find på fem pligter og fem rettigheder til jeres borgere.
  • Overvej, hvordan I vil (eller ikke vil) straffe dem, der ikke overholder reglerne eller ikke opfylder deres pligter.
  • Skriv jeres samfundspagt på et A3-ark, og hæng det op i klassen.
  • Fremlæg jeres samfundspagt for klassen, og fortæl også om jeres overvejelser om straf.

Alene 

  • Overvej, hvordan I kom frem til en samfundspagt i din gruppe. Var I enige, havde I problemer undervejs, lavede I en afstemning, eller var der en leder, der hurtigt tog føringen?
  • Synes du, at den måde, I løste opgaven på, var retfærdig? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Del dine refleksioner med dine klassekammerater i en dobbeltcirkel.
Foto: Angel Films

 

To og to

  • Undersøg, hvordan landsbyens samfundspagt ser ud:
    • Hvem har magten?
    • Hvem laver lovene og reglerne?
    • Hvilke pligter har landsbyboerne? Hvilke rettigheder har de?
    • Hvordan bliver man straffet, hvis man bryder reglerne?
  • Det lader til, at der lurer konflikter lige under overfladen hele tiden, og der bliver også drukket en del alkohol i landsbyen. Er det ”samfundets skyld”?
    • Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Lav en liste over det gode i landsbysamfundet og en over det dårlige.
  • Del jeres lister med klassen, og diskutér, hvad I synes om landsbyens samfundspagt. Er den fx velfungerende? Eller retfærdig? Hvorfor/hvorfor ikke?
    • Kunne de have organiseret sig på en anden måde?

Filmsprog

Filmiske virkemidler: objektiv og subjektiv synsvinkel

I grupper af tre

Filmleksikon: Læs om objektiv og subjektiv synsvinkel.

  • Gense scenen, hvor Skalde er gået ud i skoven for at finde det, der slår husdyrene ihjel.
    • Hvad gør skiftene mellem synsvinkel for stemningen i scenen?

KLIP: Skalde i skoven

 

To og to (en kameraperson og en skuespiller)

 

  • Find på en scene, hvor I kan skifte mellem kameraets objektive og subjektive synsvinkel. Det kan fx være en scene, hvor I forfølger noget eller løber væk fra noget.
  • Tænk også gerne over, om I kan lege med frø-, normal- og fugleperspektiv.
  • Find en interessant location
  • Film scenen i 2-3 versioner.
  • Hvordan oplever I stemningen i scenerne? Forandrer stemningen sig fra den ene til den anden? Hvorfor?

Dramaturgi: plot og præmis og aktantmodellen

To og to

Filmleksikon: Læs om plot og præmis.

  • Beskriv filmens plot ved hjælp af aktantmodellen.
  • Diskutér derefter filmens præmis, og formuler en enkelt sætning, der kan sammenfatte jeres refleksioner.

Del jeres sætning med klassen, fx i en padlet på skoletube.dk.

Foto: Angel Films

Genre: Fra sci-fi til cli-fi 

To og to 

Filmleksikon: Læs om science fiction.

Filmen er ikke ren science fiction, men blander også en anden genre, cli-fi (climate fiction), der har meget til fælles med science fiction. Den handler også om fremtiden, men med klimaet og ikke teknologien som primært omdrejningspunkt.

Læs eventuelt mere om cli-fi som genre.

  • Brug kopiarket, og lav en oversigt over de særlige genretræk for sci-fi, de særlige genretræk for cli-fi og over det, de har til fælles. Tag udgangspunkt i filmen.

Videre arbejde

Alene

Du skal skrive en novelle, der har en af filmens karakterer som hovedperson.

Du kan vælge imellem følgende tre spørgsmål som udgangspunkt for din tekst:

  1. Hvad sker der med Skalde, efter at hun har krydset floden?
  2. Hvem er Meisis, og hvorfor kom hun til landsbyen?
  3. Hvad skete der med Edith op til hendes død?
     

Sprogopgaver

Introduktion

Før I skal se filmen ‚Milchzähne‘, bliver I introduceret til filmens plakat og skal gætte på filmens handling. Derefter skal I arbejde med jeres indtryk af filmen og genfortælle handlingen. I skal desuden arbejde med et af filmens temaer og filmens genre, og til sidst skal I skrive et eventyr med udgangspunkt i en fortælling fra filmen.

Vor dem Film

Präsentation

In Vierergruppen 

  • Seht euch das Filmplakat an. Beschreibt abwechselnd, was ihr seht. Z. B:  A: „Ich sehe drei Personen.“, B: „Ich sehe graue Haare.“ C: „Ich sehe …“ usw. Beschreibt alles so detailliert wie möglich.
  • Wovon handelt der Film, denkt ihr?

Foto: Angel Films

Der Trailer

Seht euch in der Klasse den Trailer zum Film an.

Zu zweit
 
Diskutiert folgende Fragen:

  • Welche Erwartungen habt ihr an den Film? Ist er lustig, traurig, spannend, unheimlich oder was ganz anderes?
  • Was denkt ihr über den Titel des Films? Wie passt er zum Plakat und zum Trailer?
  • Teilt eure Antworten in der Klasse.

Film

Erste Eindrücke

Einzelarbeit

  • Überleg dir deine Antworten zu den Fragen:
  • Was gefiel dir am Film?
  • Was gefiel dir nicht?
  • Wie findest du den Film?


In der Klasse

Stellt und beantwortet die Fragen in einem Doppelkreis; z. B. so:

  • A: „Was gefiel dir am Film?“
  • B: „Mir gefiel das Mädchen Meisis. Und was gefiel dir?“
  • A: „Mir gefielen die Hunde.“

Nacherzählung

Zu zweit

Beantwortet die Fragen:

  • Wo spielt Film? (Ort)
  • Wann spielt er? Welches Jahr, welche Jahreszeit usw. (Zeit)
  • Wer sind die Hauptpersonen? 
  • Lest im Filmleksikon über das Aktantenmodell. Lest auch die Einträge über die einzelnen Elemente des Modells, z. B. das Subjekt, das Objekt usw.
  • Benutzt das Arbeitsblatt und setzt den Plot des Films ein.
  • Jetzt seid ihr bereit den Film nachzuerzählen. Fangt mit dem Titel des Films an, setzt mit Ort, Zeit und Hauptpersonen fort. Benutzt dann das Aktantenmodell, um die Handlung zu erklären.
  • Nehmt eure Nacherzählung auf und ladet sie z. B. auf skoletube.dk hoch.
     
Foto: Angel Films

Thema

Anderssein

Zu zweit

Skaldes Mutter Edith ist im Dorf eine Außenseiterin, wird aber geduldet. Skalde versucht sich in die Dorfgemeinschaft einzuordnen. Doch als Meisis auftaucht und bei Edith und Skalde aufgenommen wird, ändert sich das.

Macht eine Personenbeschreibung: 

  • von Skalde,
  • von Edith
  • und von Meisis. 
  • Ihr könnt all drei Beschreibungen in Stichwörtern schreiben. Fangt mit dem Aussehen an und macht mit der Persönlichkeit weiter.
  • Setzt euch mit einem anderen Paar zusammen und teilt eure Beschreibungen mündlich. 

 

In Vierergruppen

  • Besprecht zuerst: Was ist ein Außenseiter/eine Außenseiterin?
  • Schreibt einen Satz, der den Begriff erklärt. Teilt ihn mit der Klasse.
  • Beantwortet jetzt die Fragen:
    • Warum passt Edith nicht ins Dorf? 
    • Passt Skalde (auch am Anfang des Films) ins Dorf? Warum/warum nicht?
    • Warum ist Meisis nicht willkommen?
    • Was heißt im Dorf ‚Normalsein‘? Findet ihr es normal? Warum/warum nicht?
    • Was denkt ihr über den Ausdruck: „Anderssein ist eine Superkraft“? Stimmt das? Warum/warum nicht? 
    • Passt der Ausdruck zu dem Film? Inwiefern?

 

Individuell oder zu zweit

  • Macht ein Plakat oder eine Collage zu dem Thema ‚Anderssein/Normalsein‘.
    • Hängt es in der Klasse auf.
Foto: Angel Films

Genre

Nicht ein Märchen, aber …

Zu zweit

Einige Details im Film ähneln den Merkmalen eines Märchens.

  • Seht euch das Video über Merkmale von Märchen an.
  • Findet drei Märchenmerkmale im Film. Schreibt sie auf.
  • Vielleicht habt ihr auch andere märchenhafte Details oder Symbolik bemerkt? Schreibt sie auf.

 

In der Klasse

Vergleicht eure Merkmale:

  • Geht zu zweit in der Klasse herum.
  • Findet ein anderes Paar.
  • Sprecht z. B. so miteinander: 
    • A: „Welche Merkmale habt ihr gefunden?“
    • B: „Wir haben xxx, xxx und xxx gefunden. Was habt ihr gefunden?“
    • A: „Wir haben (auch) xxx, xxx und xxx gefunden.“
    • B: „Habt ihr etwas anderes bemerkt?“
    • A: „Ja, wir haben xxx bemerkt./Nein, wir haben nichts anderes bemerkt. Und ihr?“
    • B: „Wir haben xxx bemerkt./Wir haben nichts bemerkt.“
  • Schreibt die Merkmale und Details auf, die ihr nicht selbst gefunden habt, und geht zu einem anderen Paar weiter.

 

In Vierergruppe

Lest den Eintrag über Filmgenres.

  • Diskutiert, welches Genre der Film hat. Ist es ein Märchen-/Fantasyfilm? Warum/warum nicht?
  • Macht eine Liste mit Argumenten dafür und dagegen.
  • Besprecht: Wenn es kein Fantasyfilm ist, welches Genre hat der Film dann?

Nach dem Film

Einzelarbeit

Im Film wird eine Geschichte über gefährliche Wolfskinder erzählt.

  • Schreibe das Märchen von den Wolfskindern so, wie man ein richtiges Märchen erzählt (150-200 Wörter).
  • Benutze das Aktantenmodell, um dein Märchen aufzubauen. Du bestimmst selbst, wer der Held/die Heldin ist. Vielleicht ist es ein Wolfskind?
  • Sieh dir eventuell das Video über Märchenmerkmale nochmal an.
     
Foto: Angel Films