Filmleksikon

Hjem

Fugleperspektiv

Fugleperspektiv er en kameravinkel, hvor vi ser motivet oppefra. Dvs. at vi kigger ned på motivet.

Det hedder ”fugleperspektiv”, fordi vi ser motivet ligesom en fugl: oppefra. Fugleperspektiv giver os en fornemmelse af at se ned på motivet. Fugleperspektiv kan få en person (eksempel 1) til at se mindre ud, end hvis vi ser personen i normalperspektiv, dvs. i øjenhøjde. Derfor bliver fugleperspektivet ofte brugt til at understrege, at en person er svag og skræmt.

Kameravinklen afspejler tit magtforholdet mellem filmens personer. En person i fugleperspektiv kan fremstå magtesløs, underlegen og undertrykt. Vi ”ser ned på” personen.

Framegrab fra 'Beast'
  Eksempel 1
Person i fugleperspektiv
 

I begyndelsen af kortfilmen 'Beast' (eksempel 2) ser vi et eksempel på, at fugleperspektiv og frøperspektiv understreger magtforholdet mellem en far, en søn og en hundehvalp. Den svage bliver set i fugleperspektiv, den stærke bliver set i frøperspektiv. Drengen er underlegen i forhold til sin far, men overlegen i forhold til hunden. Faren er hele tiden overlegen.

Eksempel 2: Kameravinkel og magtforhold (fra 'Beast')

Fugleperspektiv bliver også brugt, når tilskueren skal have overblik over en location (eksempel 3). Det kan fx være i begyndelsen af en scene (et såkaldt establishing shot). Hvis billedbeskæringen er supertotal eller total i fugleperspektiv, kan vi tydeligt se, hvor scenen foregår og evt. hvilke personer, der er med. Når vi ser en location i fugleperspektiv kan det give forskellige oplevelser. Det kan fx give en fornemmelse af at være ovenpå og have styr på tingene. Andre gange kan fugleperspektiv virke overvældende og voldsomt – fx hvis man følger en faldskærmsudspringer, der suser ned mod jorden.

Framegrab fra 'Ung mand falder'
  Eksempel 3
Location i fugleperspektiv
 

Læs mere om kameravinkler og se eksempler her:

Kameravinkler
Frøperspektiv
Normalperspektiv