Vitello Lærer

Hjem
  • Om filmen
  • Før I ser filmen
  • Handlingsreferat
  • Fælles mål
  • Fag og temaer
  • Filmfaglige vinkler
  • Filmstills
  • Links og litteratur

Om filmen

I animationsfilmen 'Vitello' giver instruktøren, Dorte Bengtson, sit eget kærlige og humoristiske bud på det moderne familieliv. En underholdende hyldest til børns fantasi, fortalt af lækre bløde børnestemmer i et behageligt tempo. 

Der er intet ondt skabt i mørkhårede Vitello med det runde Alfons Åberg-lignende ansigt. Som en anden Emil fra Lønneberg har han en særdeles livlig fantasi, der sommetider får lege til at udvikle sig til de rene drengestreger. 

For 'Vitello' finder sig ikke i noget. Han udfordrer hele tiden sig selv og alt det, han ikke forstår i de voksnes verden. 

I filmens indledning har Vitello klistret sin mors dyre smartphone på en fjernstyret helikopter. Som en drone flyver den rundt i luften og filmer personerne på jorden. For selvom Vitello er en børnefilm, så giver den os voksne lov til, i helikopterperspektiv, at få et kærligt og humoristisk indblik i det moderne familieliv set med et barns øjne. 

Det er ikke første gang, at filminstruktør Dorte Bengtson udfordrer forældre og børn-relationen. I sin afgangsfilm fra Filmskolen, kortfilmen ’Sylfiden’ fra 2009, kommer en meget forsigtig pige til at ligne sin mor mere og mere. Moren puster sig op som en ballon og svæver rundt under loftet, heldigvis har hun en ventil. 

Vitello undrer sig over de voksne. En undren, han folder ud i mangfoldige og farverige paletter af fantasi og kreativitet. I sin egen enkle, æstetiske billedstil er filmen en hyldest til, at leg, fantasi og kreativitet kan bearbejde oplevelser, livsvilkår og følelser – og til at skabe forandring og udvikling. 

Foto: Angel Films

Filmens credits

Titel: Vitello
Produktionsland og år: Danmark, 2018
Instruktion: Dorte Bengtson
Manuskript: Dorte Bengtson og Kim Fupz Aakeson
Længde: 72 minutter
Distribution: Det Danske Filminstitut og Angel Scandinavia
Medierådet for Børn og Unges vurdering: Tilladt for alle
Læs Medierådet for Børn og Unges vurdering

Danske stemmer:
Vitello: Samuel Søby Bang
Mor: Sidse Babett Knudsen
Max/Hasse: Sander Herstad Lauridsen
William: Adrian Seier Aarup
Gregers: Nicolaj Kopernikus

Før I ser filmen

Mange elever vil formentlig være bekendt med ’Vitello’-bøgerne af Kim Fupz Aakeson. Tal i klassen om bøgerne, og lad eleverne fortælle om personerne, billederne og handlingerne. Fortæl eleverne, at en filmatisering af en bogserie har sit eget udtryk og sin egen fortolkning, der ikke nødvendigvis indfrier bøgernes universer. 

Vitello har en livlig fantasi. Han gør sig mange forestillinger om sin far. Han leger monster- og zombielege, så han bliver helt bange for, om der ligger et monster under sengen. Tal med eleverne om, hvordan de oplever, at fantasifulde lege sommetider kan skabe store følelser, som fx angst og frygt.

I filmen kalder Vitellos mor Vitellos far for en sjuft. Tal med eleverne om, hvordan nogle voksne af og til bruger udtryk, som børn ikke nødvenligvis forstår. Lad fx eleverne selv komme med eksempler på voksenudtryk, som de undrer sig over. 

Tematisk kredser filmen om drengen Vitello, der savner sin far, som han ikke kender. Filmens øvrige temaer er fantasi og virkelighed, stedforældre, venskaber og kærester. Tal i klassen om børnenes forforståelse i forhold til temaerne. 

Foto: Angel Films

Handlingsreferat

Vitello bor alene med sin mor. Han savner sin far, som han ikke kender. Hans mor forstår ham ikke rigtig. Hun vil helst ikke svare på alle hans spørgsmål om faren, for faren er en sjuft, som hun siger.

Sammen med vennerne Max, Hasse og William finder Vitello på drengestreger og uhyggelige lege om zombier og monstre. I fantasiens og virkelighedens grænseland kidnapper de en kat, leger halloween, finder på løgnehistorier og tigger folk om penge. Gode gerninger som havehjælp og bilvask ender også galt for drengene.

På ”omvendtsdagen” udfordrer Vitello sproget, og i legen udfordrer han sine fysiske grænser. Heldigvis venter mor derhjemme, da Vitello kommer udmattet hjem.

Vitello indleder en eftersøgning i det lokale storcenter efter sin far, og undervejs gør han sig mulige forestillinger om ham.

Vitello finder nogle gamle familiefotos derhjemme i en skuffe. Fotografierne forestiller mor sammen med en mand, men han mangler sit hovedet på billederne. Vitello begynder at stykke en fotocollage sammen af manden, som han tror, er faren. Først giver han figuren krop, siden vinger. Til sidst får faren også hår og et ansigt.

En dag møder Vitello en gammel mand og hans hund, Krejler. Manden siger, at han er Gud, og at Vitellos far er hans bedste engel. Vitellos far hjælper de syge og får solen til at stå op hver morgen, så han er ikke lige at undvære. Vitello bliver stolt af sin far.

Mor bliver kæreste med Gregers. Vitello ønsker sig kun sin rigtige far. Heldigvis møder han pigen, Kamma, der snusfornuftigt perspektiverer far-begrebet, for det er ”smart at have en far flere steder,” som hun siger.

Filmen slutter med en dejlig dag på stranden for Vitello, Kamma, Mor og Gregers. Hjemme igen finder mor fotocollagen af faren. Hun spørger, hvem collagen forestiller. Da Vitello svarer: ”Det er jo min far”, blinker faren på collagen til Vitello.

Foto: Angel Films

Fælles mål

Formålet med undervisningsmaterialet er at give eleverne indsigt i og forståelse for menneskelige relationer, såsom venskab, familieforhold og livsbetingelser. Samt at udvikle elevernes indlevelsesevne, empati og sociale kompetencer.

Temaer og opgaver i materialet knytter sig til Fælles Mål 2014.

Gennem arbejdet med filmen i dansk trænes eleverne i følgende faglige mål og almene kompetencer:

Dansk

EFTER 2. KLASSETRIN 

Kompetenceområde: Fremstilling
Kompetencemål: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i nære og velkendte situationer

  • Eleven kan udarbejde enkle tekster med titel, start, midte og slutning (færdighedsmål) 
  • Eleven har viden om genretræk ved enkle fortællende og informerende tekster (vidensmål) 

Kompetenceområde: Fortolkning 
Kompetencemål: Eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster. 

  • Eleven har viden om tema, genre, forløb og personskildring (vidensmål) 
  • Eleven kan deltage i enkel fortolkning (færdighedsmål) 

Fag og temaer

Dansk

Eleverne vil få mulighed for at:

  • behandle filmens temaer.
  • sætte ord på oplevelser og tanker, erfaringer og følelser.
  • træne genfortælling og analyse samt få inspiration til meddigtning.
  • fremlægge og referere en oplevelse samt styrke ordforråd og begrebsdannelse.

Vitello savner sin far

Vitellos mor er mest optaget af sin mobiltelefon. ”Smut ud og leg,” siger hun, når Vitello spørger til sin far. Vi ved ikke, hvorfor faren ikke er i familien længere, men blot, at han ikke er velkommen. Fraværet af både faren og moren får Vitello til at forsvinde ind i legens fantasifulde universer.  

Hjemme finder Vitello nogle gamle familiefotos af sin far, men hans hoved mangler på alle fotografierne. Vitello klipper fotografierne i mindre stykker og begynder at samle en fantasifuld og farverig collage af faren. Collagen udvikler sig undervejs, som handlingen tager fat. Den bliver dermed en symbolsk rekvisit på far-søn-relationen – eller manglen på samme. 

Selvom mor siger, at Vitellos far er en sjuft, synes Vitello godt, at han kan bruge en sjuft til far. For Vitello har nemlig brug for en far; og hvad er mere nærliggende end at gå på jagt efter en i det lokale storcenter? Helt ligetil bliver det dog ikke: Elektrikeren, der holder stigen, forærer Vitello flasker i stedet for faderskab. Men pølsemanden med dårlig hørelse kalder Vitello for ”Min dreng”, hvilket giver ham håb og mulighed for at lyve. Vitello bilder vennerne Max og Hasse ind, at pølsemanden er hans far.

Misundeligt iagttager Vitello forholdet mellem Max og Hasse og deres far. Drengenes far vasker bil sammen med sønnerne, laver sjov og sprøjter med vand. En dag kommer faren susende for at hente sønnerne, for at de kan købe ind til pandekager. Vitello går i stedet i parken. Her møder han en mand, der siger, at han er Gud. Vitello spørger, om han kan få et ønske opfyldt: Hans far skal kigge forbi en aften til spaghetti og kødsovs. Det kan imildertid ikke lade sig gøre, mener manden.

Mødet bidrager til gengæld til Vitellos fantasi. Faren er selvfølgelig en engel, der hjælper de syge og får solen til at stå op. Derfor sætter Vitello vinger på collagen af sin far og er stolt af ham:

”Min far er en superengel, men det ville også være lidt fedt, hvis han var her engang imellem,” siger hovedpersonen til sine to venner.

I mellemtiden kommer Gregers til middag. Vitello er skeptisk over for den "nye faderfigur" og vælter blomsterne på bordet, som Gregers har haft med til mor.

Heldigvis flytter Kamma ind i kvarteret. Kamma forstår, om nogen, at perspektivere Vitellos opfattelse af en far. Kamma får Vitello til at fortsætte med collagen, der nu også får hår på hovedet. Kamma synes godt om Gregers sportsvogn og kalder ham for Vitellos papfar. For det er jo smart at have en far flere steder, siger Kamma.

Vitello og Kamma har efterfølgende en dejlig dag på stranden sammen med mor og Gregers.

Hjemme igen tegner Vitello et ansigt på far-collagen. Mor spørger Vitello, hvem collagen forestiller. ”Kan du ikke se det? Det er jo min far,” siger Vitello glad. Hans mission er lykkedes.

Foto: Angel Films

Vitello og mor

Findes der en opskrift på den perfekte mor? Mange forældre kender vist følelsen af ikke at være nærværende i øjeblikket, hvor barnet søger en vigtig forklaring. For hverdagen består af en række valg, især for en enlig mor som Vitellos. I fremstillingen af Vitellos mor giver filmen sit eget humoristiske bud på den uperfekte mor. Man kan godt være en god og kærlig mor og lykkes på sin egen ufuldkomne måde. 

Vitellos mor er ikke altid så nærværende og snaksaglig, som Vitello kunne ønske sig. Mor er optaget af sin mobiltelefon eller af tilbudsaviser. Først tænker man, at Vitello er blevet – og bliver – overset af sine forældre. Men i virkeligheden er moren et troværdigt og moderne portræt af forælderrollen, der sikkert er genkendeligt fra mange elevers perspektiv. På den måde er temaet et godt udgangspunkt for at tale familier og familiemønstre med de yngste.    

Vitello spørger hele tiden sin mor om sin far, men hun afviser, fordi samtalen gør ondt på hende. Det er brutalt, men også ærlig snak, hvilket måske er det vigtigste over for børn. Vi er desuden ikke i tvivl om, at moren elsker Vitello og omvendt. Hun siger søde ting til ham om morgenen, når han er træt, og hun venter derhjemme med chokoladekage. Mor er derudover god til at skræmme monstre væk under Vitellos seng: ”for det eneste, monstre og zombier er bange for, er en vaskeægte mor i natkjole.” 

Ikke mindst er moren stolt af Vitello. Det viser hun netop i filmens slutscene, hvor hun tager billeder af Vitello og Gregers og kalder dem for "mine to drenge".

Foto: Angel Films

Filmfaglige vinkler

Fantasiens virkemidler   

Filmens æstetik inviterer os ind i fantasiens legeland, hvor farver og grafik varierer fra farverige universer til enkle blå streger afhængig at tematik, sjov og alvor. Mørke nuancer og musik hjælper fx med at trappe stemningen op, når der er uhyggelige skygger på væggen i soveværelset og afrevne kropsdele overalt.

Ved hjælp af de filmiske virkemidler bliver der skruet op for dramatikken i legeuniverset om monstre, zombier. Filmen har dog i de uhyggelige scener en legende og undersøgende grafik, der gør, at målgruppen ikke er i tvivl om, at det er leg og fantasi – og ikke virkelighed. 

Børne-bløde stemmer og animationer fører os trygt, humoristisk og i et behageligt langsommeligt klippetempo gennem de små fantasiuniverser. Af den grund har de yngste eleverne let ved at identificere sig med karaktererne, der netop er animeret i børnehøjde.

Leg og konflikt

Børns venskaber er mangfoldige, dybe, kærlige og af og til fyldt med konflikter, kompromiser og udvikling. For hvem er det lige, der bestemmer, når fantasien slippes fri? Er det den med den største og bedste fantasi? Hvordan sættes grænsen i legen? Og hvad sker der, når den overskrides? Venskabernes "magtkamp" og grænseleg giver filmen et både realistisk og genkendeligt bud på.

Vitello har en meget livlig fantasi. Vitello finder på, at drengene skal ”katnappe” naboens kat, men drengene er ikke så gode til at være kriminelle, som Vitello kunne ønske sig. En gang imellem bliver Vitellos livlige fantasi for meget for vennerne Max og Hasse, som trækker sig fra legen. En dag finder Vitello på en farlig leg om spøgelser, zombier og monstre. Vitello er den farlige hånd, som vil æde dem. Max og Hasse protesterer og siger, at deres far ved.. "Hvad ved jeres far om zombier," afbryder Vitello dem "når han arbejder i en bank"?

I den forstand bliver Vitellos venskaber en ydre konflikt, han skal slås med at dominere. Men fantasien kan faktisk også blive for farlig for Vitello, der også oplever en indre konflikt på grund af sin fantasifuldhed:

Da Vitello skal lægge sig til at sove om aftenen, er han overbevist om, at der ligger en afskåret hånd under sengen, eller et stort monster med hugtænder. Hans egen fantasi er altså løbet af med ham.

Foto: Angel Films

De gamle familiefotos sætter gang i hovedkonflikten, hvor Vitello alene og sammen med sine venner skal prøve at finde sin far. Vitellos collage udvikler sig undervejs, som forestillingen om faren bliver skabt og tager form. Moren er ikke til nogen hjælp i spørgsmålet om hans far, så fantasien får her frit spil. 

Først da Vitello (med Kammas hjælp) får en god oplevelse med stedfaren, bliver hovedpersonen i stand til at sætte ansigt på collagen af sin far; og pludselig er fantasi gået hen og blevet til virkelighed.  

Filmstills til collage 

Til opgaverne i elevarket om billedcollagen kan man bruge de stills, der er til rådighed til filmen (se Filmstills i den orange menu til venstre), eller tag framegrabs fra Vitello-kortfilmene på Filmcentralen. 

Filmstills af drengenes lege kunne være: katnapning, monster- og zombielege, halloween og gode gerninger.

Foto: Angel Films

Filmstills

Foto: Angel Films
Foto: Angel Films
Foto: Angel Films
Foto: Angel Films
Foto: Angel Films
Foto: Angel Films
Foto: Angel Films
Foto: Angel Films
Foto: Angel Films

Links og litteratur

Læs om filmiske virkemidler og dramaturgi i Filmcentralens online Filmleksikon:

Film-X Animation har lavet et gratis program til de yngste elever, hvor eleverne kan lave deres egne animationsfilm. Se instruktionsfilmen her:

Nyttigt link til brug i elevarket – 0.-2.klasse - Foldebøger fra Gyldendal:

Find 13 korte film om Vitello på Filmcentralen:

’Vitello’-bøgerne - filmen ’Vitello’ er baseret på bogserien af samme navn. Forfatteren Kim Fupz Aakeson har skrevet 19 bøger om drengen Vitello illustreret af Niels Bo Bojesen. Bogserien er udgivet på Gyldendal.