Yakari på store eventyr Lærer

Hjem
  • Om filmen
  • Før I ser filmen
  • Handlingsreferat
  • Fælles mål
  • Fag og temaer
  • Filmfaglige vinkler
  • Links og litteratur

Om filmen

’Yakari på store eventyr’ er en animationsfilm produceret på baggrund af tegneserien af samme navn. Yakari er kendt fra blandt andet DR Ramasjang, hvor man finder en del tegnefilm om Yakaris eventyr i serieformat. Animationsfilmen henvender sig primært til elever i indskolingen, og med temaer som mod og eventyr er filmen god at bruge i undervisningen. Filmen giver mulighed for at tale om genretræk i forhold til eventyr, og hvordan handlingen er bygget op. Det overordnede tema i filmen er mod, som også er oplagt at tale om.

Foto: Another World Entertainment

Filmens credits

Titel: Yakiri på store eventyr
Originaltitel: Yakari, Le film 
Produktionsland og -år: Belgien/Frankrig/Tyskland, 2020
Instruktion: Xavier Giacometti, Toby Genkel (co-director)
Baseret på den klassiske tegneserie af Derib og Job
Længde: 82 min.
Distribution: Another World Entertainment 
Medierådet for Børn og Unges vurdering: Tilladt for alle 
Læs Medierådet for Børn og Unges vurdering her

Medvirkende: 
Yakari: Samuel Glem Zeuthen
Lille Torden: Gordon Kennedy
Stor Ørn: Jens Zacho Boye
Hængeøre, Langsomme Elg: Peter Pilegård
Puma Høvding: Christian Fuhlendorff
M.fl. 

Før I ser filmen

Før I ser filmen, vil det være en god idé at forberede eleverne på følgende:

Baggrundsviden:

  • Hvad var indianerne for et folk?
  • Hvor i verden levede indianerne?
  • Hvordan levede indianerne?
  • Hvilke dyr levede indianerne af?
  • Hvad troede indianerne på?
  • Hvad er vilde heste, og findes de stadig?
  • Hvad er en mustang?

Handlingsmodel:

  • Præsentér eleverne for berettermodellen (med fokus på begyndelse, midte, slutning), og brug gerne en modeltekst til at vise, hvordan en fortælling eller film kan være bygget op. En modeltekst kan være en tekst i samme genre som filmen, de skal se. Teksten skal bruges til at tale om handlingsforløbet. Ved at opdele den i begyndelse, midte og slutning får eleverne en fornemmelse for handlingsforløbet og begreber i berettermodellen. 

At udvise mod: Her kan man eventuelt spørge eleverne: 

  • Hvad vil det sige at være modig?
  • Kender I nogle personer/karakterer fra film, der er modige?
  • Kom med et eksempel på at være modig.
Foto: Another World Entertainment

Handlingsreferat

Drengen Yakari lever sammen med sin sioux-stamme på prærien. Yakari er en eventyrlysten dreng, der sammen med sine to venner og tro følgesvend, hunden Hængeøre, øver sig i at blive en rigtig kriger. Stammen må følge de store bisoner for at overleve – og for at kunne følge dem, må de fange vilde heste. Derfor er mustanger det foretrukne dyr. Yakari har længe udset sig en helt særlig mustang, som bliver kaldt for Lille Torden. 

Lille Torden har ingen kunnet fange, men Yakari sværger, at netop den hest skal blive hans. Under en middagslur i trætoppene viser Store Ørn sig for ham i drømmene og lover ham en belønning for at være tapper. Yakari og vennerne følger, uden forældrenes viden, efter krigerne for at fange heste til deres rejse, inden tornadoer rammer området. De to venner vælger at gå hjem, da området er for farligt, men Yakari fortsætter rejsen sammen med Hængeøre. 

Foto: Another World Entertainment

Yakari opdager Puma-indianere, der er ved at indfange nogle heste; heriblandt Lille Torden, der som den eneste undslipper. Yakari redder Lille Torden, da han sidder fastklemt i et klippeområde, og derefter viser Store Ørn sig igen. Denne gang giver han ham en gave: at kunne tale med dyr. Sammen med Lille Torden redder de hestene fra at blive fanget, men Yakari falder i floden og driver væk fra sin hest. 

I sit forsøg på at finde hjem igen møder Yakari forskellige dyr, der alle bliver hans venner. De guider ham i den rigtige retning, og heldigvis lykkes det Lille Torden og Yakari at blive genforenet. De to klarer sig over de store bjerge og udholder Moder Naturs voldsomme kræfter, indtil Yakaris forældre finder ham og bringer ham tilbage til stammen. Her afholder de en ceremoni for at fejre hans mod, mens Lille Torden forbliver Yakaris ven som en fri hest. 

Foto: Another World Entertainment

Fælles mål

Dansk

EFTER 2. KLASSETRIN

Kompetenceområde: Fortolkning 
Kompetencemål: Eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster

Oplevelse og indlevelse

  • Eleven kan følge forløbet i en fortælling (færdighedsmål)
  • Eleven har viden om begyndelse, midte og slutning (vidensmål)

EFTER 4. KLASSETRIN

Kompetenceområde: Fortolkning
Kompetencemål: Eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster

Undersøgelse

  • Eleven kan undersøge personers motiver, konflikter og handlinger (færdighedsmål)
  • Eleven har viden om personkarakteristik (vidensmål)

Elevarket består af opgaver, der handler om:
Handlingsforløb, genretræk og personkarakteristik.

Playful learning: Playful learning er et projekt, der handler om at bringe det legende element ind i undervisningen. Det er ikke en særlig metode, men snarere læring gennem leg og sociale aktiviteter. I dette forløb er det legende element knyttet til samarbejde og forhandling om de valg, der træffes i filmen. Opgaven 'Novel engineering' bringer leg i spil ved at arbejde efter en designmodel, hvor eleverne skal arbejde på bestemte måder i samarbejde med hinanden. Samtidig skal de selv vælge, hvilke problemstillinger de finder interessante, og argumentere for/fortolke deres valg (se 'Links og litteratur' for en uddybning af metoden novel engineering). 

Fag og temaer

På eventyr

Hovedpersonen Yakari går så grueligt meget igennem. Men til sidst finder han hjem efter at have forvildet sig langt ud på prærien i forsøget på at fange den vilde hest Lille Torden. På forunderlig vis bliver hesten hans ven, og sammen klarer de at finde tilbage til Yakaris stamme. På deres færd skal de i mellemtiden igennem nogle forhindringer, som man skal i et rigtigt eventyr. Et godt tema at tage op i forbindelse med eventyr er forandring eller modning. På Yakaris ”eventyrrejse” lærer han meget om at kunne begå sig i verden – og vender hjem som en helt forandret dreng. 

Yakari erfarer, at vejen til at blive en god kriger ikke kun handler om at bevise noget. Han tror, at han ved at fange Lille Torden kan kalde sig for kriger. Men i virkeligheden handler det om, hvordan han takler de udfordringer, han møder. Denne forandringsrejse – eller dannelsesrejse – er klassisk for eventyrgenren og et fortællemæssigt greb, eleverne vil kunne genkende fra andre eventyr.

Foto: Another World Entertainment

At udvise mod

Hvis eleverne er bevidste om genren, vil begreberne modighed og tapperhed træde tydeligt frem i filmen. Yakari træffer hele tiden modige beslutninger og tager chancer; da han redder Lille Torden, når han rejser gennem det farlige landskab, eller da han redder vildhestene med sine nye venner og egenskaber. Tal med eleverne om, hvad det betyder at være modig/tapper, og bed dem komme med eksempler på steder i filmen, hvor Yakari og/eller Lille Torden er særligt modige. I kan afslutte med, at eleverne laver et kreativt produkt, der viser situationer, hvor de selv har været modige.

Foto: Another World Entertainment

Der er andre fag i indskolingen, som vil kunne skabe en sammenhæng for eleverne, både før og efter de har set filmen. Det kan være:

Natur og teknologi:
I filmen præsenteres Yakari for en række forskellige dyr. Man kan undersøge og skrive om dyrene eller arbejde med naturfænomener såsom tornadoer, som også optræder i filmen.  

Musik:
I faget musik kan man opleve og høre om indiansk musik og udtrykke sig gennem særlig dans. 

Understøttende undervisning:
Her kan man både før og efter filmen bygge tipier eller lave totempæle og bruge musikken og dansen i undervisning, der understøtter og binder filmen sammen med fagene. 

Filmfaglige vinkler

’Yakari på store eventyr’ er en animationsfilm med eventyrlige fantasytræk, som udspiller sig efter berettermodellen. Handlingen følger modellen ret præcist, som den ofte gør i denne genre. 

Handlingsbro/berettermodel

Når man skal tale om handlingsforløbet, kan man sætte spot på starten, midten og slutningen af filmen og tale om, hvad der sker i de sekvenser. For at tydeliggøre handlingsforløbet kan man tegne en handlingsbro sammen i klassen og tegne/skrive elevernes udsagn. 

De forskellige handlingspunkter er selvfølgelig altid til diskussion, men overordnet set fordeler handlingen sig i følgende tre dele:

  • Starten: Yakaris liv på prærien; præsentationen af Yakaris trofaste venner og frem til, at Yakari tager på jagt efter vilde mustanger.
     
  • Midten: Yakaris møde med Lille Torden (point of no return) og videre rejse med forskellige udfordringer og konflikter
     
  • Slutningen: Yakari genfindes af sine forældre, der bringer ham tilbage til stammen (med hans nye ven, Lille Torden).  

Berettermodellen kan også benyttes til opgaven, dog skal man tage stilling til, om hele modellen skal med på indskolingstrinnet. 

Foto: Another World Entertainment

Genretræk og personkarakteristik

Filmen om Yakari befinder sig et sted mellem fantasy, eventyr og den virkelige verden. Drengen Yakari leger med sine venner og går på opdagelse i naturen – og lytter med, når de voksne taler. Han øver sig i at blive en dygtig kriger og kommer ud i situationer, der nogle gange ikke er så hensigtsmæssige. Yakaris væremåde kan eleverne nikke genkendende til. I filmen sker der mange ting, man kan forbinde med noget magisk eller overnaturligt. Der optræder talende dyr og ånder, og Yakari kan forstå, hvad de siger, hvilket er typiske fantasy- eller eventyrtræk. Karaktererne, der befolker fantasy- og eventyrgenren, er ofte modsætninger som gode eller onde. Der kan både være hjælpere og modstandere, der arbejder mod hovedpersonen. Og hovedpersonen skal ofte klare en række prøvelser, for at historien kan ende lykkeligt (som den gør i dette tilfælde). 

Noget andet, der træder frem i filmen, er overgangsritualet, der findes i de fleste kulturer – og derfor i mange eventyr. I filmen er det knyttet til Yakaris modning; det at kunne stå på egne ben og klare sig igennem livets udfordringer med snarrådighed og tapperhed. Det vil være oplagt at perspektivere filmen til andre film eller tekster, hvor en lignende handling udspiller sig, og hvor ritualet også står centralt som genretræk. I filmen går Yakari sine egne veje og lytter hverken efter, hvad de voksne eller vennerne siger. Han sætter sig for at fange Lille Torden for at bevise, at han er en rigtig kriger. Men i sit forsøg finder han ud af, at man skal gøre sig fortjent til titlen som kriger, og at man ikke kan klare alle udfordringer alene. Det kræver mod og evnen til samarbejde.

Foto: Another World Entertainment

Links og litteratur

Filmiske virkemidler 

Læs om filmiske virkemidler, dramaturgi og genrer i Filmcentralens Filmleksikon:

  • https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog

Om fantasygenren

Genretræk m.m.

  • https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/fantasy

Om novel engineering som metode i undervisningen 

Se bl.a. video:

  • https://inserohorsens.dk/da/nyheder/seneste-nyt/kom-i-gang-med-novel-engineering/

Om Sioux-folket 

  • https://denstoredanske.lex.dk/sioux