Øf! elev

Hjem

Elevark

Introduktion

Foto: 'Øf!' (2023) / Viking Film

I skal nu arbejde med filmens temaer og særlige filmsprog i forhold til animationsfilm. I skal også prøve at lave stopmotion, som er en særlig teknik, man bruger til dukkefilm. 

I opgaverne arbejder I frem mod at …

  • Kende til filmens temaer og kunne snakke om dem.
  • Kende til filmens karakterer og kunne beskrive dem.
  • Forstå begrebet flashback og kunne bruge det i en sammenhæng. 
  • Lave små stopmotion-film

Film og forforståelse

I 'Øf!' får Bea besøg af sin bedstefar, Thorvald. Til sin 9-års fødselsdag får hun en lille gris af ham. Beas mor er ikke begejstret for, at der skal flytte en gris ind, men Bea får lov til at beholde den på den betingelse, at den skal gå til hvalpetræning og overholde familiens regler. Desværre er der flere forhindringer, der gør det svært for Bea og Øf at være sammen.

I klassen 

Flere af karaktererne gemmer på hemmeligheder. Det gør, at omgivelserne ikke forstår deres handlinger.

  • Hvad er tillid?
  • Hvordan får man den?
  • Hvordan kan man miste den?

Filmen rummer scener om at spise grønt og ikke slagte dyrene. Bea nævner også, at hun er vegetar.

  • Hvad vil det sige at være vegetar?
  • Hvilke grunde kan der være til, at man er vegetar?
  • Hvad er antibiotika?
  • Hvad betyder barbarisk?

Handling

0.-2. KLASSE

To og to 

  • Tegn én af de vigtigste personer i historien. Hvis ikke du vil tegne, kan du skrive, hvordan personen ser ud.
  • Genfortæl filmens handling for hinanden. Det må kun tage ca. 1 min.

I klassen (læreren skriver på tavlen)

  • Hvorfor kommer bedstefaren tilbage til byen efter 25 år? 
  • Hvem er hovedpersonen? (Det er den person, som har det problem, der sætter handlingen i gang).
    • Er der flere hovedpersoner? 
  • Hvem hjælper hovedpersonen?
  • Ender filmen lykkeligt? Er der nogen, den ikke ender lykkeligt for?

3.- 4. KLASSE

Alene

1) Skriv et referat af handlingen, hvor du med overskrifter markerer filmens start, midte og slutning. Husk at spørge dig selv om:

  • Starten: Hvem handler det om, og hvad handler det om?
  • Midten: Hvad sker der, som skaber problemer for vores hovedperson?
  • Slutningen: Hvordan bliver problemerne løst?

Eller:

2) Film en anmeldelse af filmen på maks. 2 minutter. Du genfortæller handlingen og fremhæver det, du kunne lide ved filmen, og det, du ikke synes, var så godt. Giv filmen fra 1-6 grise til sidst.

    Temaer

    Temaerne i filmen handler om, hvordan vi mennesker opfører os over for hinanden og dem, vi kender. Men også hvordan vi opfører os over for dyr og folk, vi ikke kender.

    Læreren læser spørgsmålene højt og samler op. 

    Tillid

    To og to og i klassen 

    • Hvad betyder det at have tillid til nogen?
    • Har Bea og Theo tillid til hinanden?
       
    • Hvorfor begynder Bea at få tillid til Thorvald?
    • Hvornår opdagede du, at Thorvald ville lave pølser af Øf?
    • Hvornår mister Bea tilliden til Thorvald?
       
    • Kan Øf have tillid til nogen, når den er et dyr? Kom med eksempler.
    • Er der nogen, der mister tilliden til Bea?
    • Har du prøvet at miste tilliden til nogen?
    • Da Thorvald kommer på besøg, gemmer Beas mor Malene sig. Hvorfor gør hun det?


    Tillidsøvelse (eventuelt)

    To og to 

    • En skal have bind for øjnene, mens den anden skal guide makkeren gennem en forhindringsbane eller legepladsen i skolegården. Man må gerne røre ved hinanden. Rollerne skifter, når banen er gennemført, eller når læreren vurderer, der er behov for det.
       

    Forholdet til dyr 

    To og to og i klassen 

    • Hvordan har Bea det med dyr?
    • Hvorfor skælder Bea slagteren ud?
    • Er Thorvald god mod Øf?
    • Hvorfor tror du, Malene bliver vred, da Thorvald spørger om kødet til middagen?
    • Synes du, det er synd for dyrene at spise dem?
    • Hvordan tror du, de grise, vi spiser i Danmark, er vokset op?

    Filmsprog

    Filmiske virkemidler: Flashback og stopmotion

    Filmen starter med et flashback. Det giver os vigtig viden om handlingen (plottet) i nutiden.

    To og to og i klassen

    • Hvad sker der i starten af filmen?
    • Hvordan springer filmen i tid? Hvorfra og hvortil på billedsiden?
      • 4. klasse: Hvad kalder man sådan et ”spring” i tid?
    • Har Bedstefar, Thorvald, ændret sig fra starten af filmen? Hvorfor/hvorfor ikke?
      • Hvordan kommer det til udtryk i filmen? 

      To og to og i klassen

      • Del et minde med hinanden, der hænger sammen med nutiden. Det kan fx være et venskab, der er opstået på skolen. Eller en gave, I har fået, som I bruger i dag.

       

      Stopmotion

       

      • Find filmøvelsen som pdf under elevark.
      • Der skal være tre elever på hvert hold. Én tager billederne, en anden flytter på ansigtet, og den tredje er en fri hjælper. Brug telefon eller tablet. 

      Dramaturgi: Karaktertræk

      På film får vi indtryk af karaktererne via deres ydre og deres handlinger. Tøjet, ansigtsudtryk og måden, de opfører sig på, siger alt sammen noget om, hvem de er. Det fortæller os noget om deres ydre, men også det indre; deres tanker, følelser og egenskaber. 

      Se på billederne nedenunder, og giv en kort beskrivelse af karaktererne.

      To og to og i klassen 

      • Hvordan ser deres tøj og ansigtsudtryk ud, og hvilke rekvisitter bruger de?
      • Hvordan er deres humør, og hvordan er de over for andre? 
      Foto: 'Øf!' (2023) / Viking Film
      Foto: 'Øf!' (2023) / Viking Film

      Genre: Filmplakaten

      Filmplakaten til 'Øf!' har et legende og positivt udtryk.

      To og to og i klassen 

      Snak med din sidemakker om, hvad I ser og lægger mærke til ved plakaten.

      • Hvad synes I, filmplakaten fortæller om filmens handling?
      • Hvilken slags genre er filmen? Og er den kun den genre?
      • Hvordan kan man se, hvem der er hovedpersonen?
      • Kan man gætte, hvem skurken er, ved at kigge på plakaten?
      Foto: 'Øf!' (2023) / Viking Film
      • Hvorfor tror I, de alle sammen kigger på Øf?