Introduktion og formål

Til læreren: Opgaverne her er skrevet som udgangspunkt for klassesamtaler. Tilpas selv formuleringer og brug af fagudtryk i forhold til elevernes alder og faglige evner.
Først skal I arbejde med filmens temaer og filmsprog med små filmøvelser undervejs. Derefter har I mulighed for at lave jeres egne små animationsfilm.
I opgaverne arbejder I frem mod at ...
- Kunne tegne billedsprog.
- Lære, hvordan filmmusik og rekvisitter er vigtige for filmens handling.
- Kunne tale om filmen og fortællebroen.
- Kende forskellige slags animationsfilm.
Film og forforståelse
’Dounia og prinsessen fra Aleppo’ er en animationsfilm om den seksårige Dounia, der sammen med sine bedsteforældre er nødt til at flygte fra borgerkrigen i Syrien.

Flygtninge
I klassen
Tal i fællesskab om:
- Hvad er en flygtning?
- Hvorfor flygter folk?
- Går der flygtninge på jeres skole?
- Hvorfra kommer de flygtninge, der er i Danmark?
Animationsfilm
I klassen
Tal i fællesskab om:
- Hvad er en animationsfilm?
- Hvilke animationsfilm kender I?
- Hvilke former for animationsfilm findes der?
- Hvordan laver man dem?
Handling
I klassen
- Genfortæl filmens handling. Var der noget, I ikke forstod?
- Hvad er der sket med Dounias mor? Hvilke fortællinger bruger bedstemoren som forklaring? Hvorfor gør hun det?
- Hvilke andre fortællinger er der ud over Dounias historie?

Temaer
Magi, poesi og billedsprog
Alene / i klassen
Der bliver brugt meget billedsprog i filmen – se listen herunder.
- Vælg 1-3 af sætningerne, og tegn dem.
- Hvad tror I, at de betyder?
- Kvinderne i Aleppo kan lave marmelade af sten.
- Når Nour taler, skinner lyset ind i vores sjæl.
- Leylas ansigt var så dejligt som Månen og hendes stemme som en prinsesses.
- Dounias mund er så lille som en pistacienød.
- Din kop er hvid som sne, og din fremtid er så smuk som dine øjne.
- Mine knogler er ældre end Aleppos fæstning.
- Det er fuglen i min mave, der pipper.
- Natten lyser sjælen op.
- Et hår, der skinnede som Mælkevejen.
- Hendes hår bølgede som havet.
- Der er krig, fordi deres hjerter er tørstige.
- Et tørstigt hjerte skrumper til en lille rosin.
- Havet er så sødt som en mor.
- Jeres hjerter er som indtørrede små rosiner.
- Hvorfor er der så meget billedsprog i filmen?

Musik er sjælens føde
To og to / i klassen
- Se Klip 1-4, og tal om hvert klip:
- Beskriv musikken med tre tillægsord.
- Er musikken munter eller trist? Hurtig/langsom? Kraftig eller svag?
- Er der mest lyse eller mørke toner?
- Se klippet uden lyd. Hvilken forskel gør musikken for billederne?
- Hvilken betydning har musikken for handlingen?
- Hvad bliver musikken brugt til i scenen?
- Passer musik og billeder godt sammen?
- Hvorfor siger bedstefaren: ”Jeg kan ikke leve uden musik?”. Har han ret?
Klip 1
Klip 2
Klip 3
Klip 4
Filmsprog

Filmiske virkemidler: Magiske rekvisitter
I klassen
- Tal om, hvad en rekvisit er.
- Hvorfor er følgende rekvisitter vigtige i filmen? Hvor optræder de i handlingen?
- Barake-frø
- De talende figurer, Ay og Choum
- Sæbe-fuglen, som bedstefaren snitter
- Fuglene (duerne)
- Legetøjsbåden
![]()
To og to / i klassen
|

Dramaturgi: Fortællebroen
I klassen
- Hvad er hjem – ud – hjem i filmen?
- Hvornår rejser familien ud? Hvorfor?
- Hvilke prøver skal familien igennem?
- Hvem/hvad hjælper familien igennem prøverne?
- Hvad er det nye ”hjem”?
Genre: Animationsfilm
I klassen
- Hvad er forskellen på 2D-animation og 3D-animation?
- Hvilke andre 2D-animationsfilm kender I?
- Hvad kan 3D-animation, som 2D-animation ikke kan? Og omvendt?
- Hvad synes I bedst om? Hvorfor?
![]()
To og to / i klassen
|
Afsluttende produktion (eventuelt)
![]()
En scene fra filmen I grupper på tre
NB. Hvis det er for svært at lave en hel scene, kan I nøjes med at lave jeres egne udgaver af filmens personer.
|