Dounia og prinsessen fra Aleppo elev

Hjem

Introduktion og formål

'Dounia og prinsessen fra Aleppo' (2023) / Haut et Court

Til læreren: Opgaverne her er skrevet som udgangspunkt for klassesamtaler. Tilpas selv formuleringer og brug af fagudtryk i forhold til elevernes alder og faglige evner.

Først skal I arbejde med filmens temaer og filmsprog med små filmøvelser undervejs. Derefter har I mulighed for at lave jeres egne små animationsfilm.
  
I opgaverne arbejder I frem mod at ...

  • Kunne tegne billedsprog.
  • Lære, hvordan filmmusik og rekvisitter er vigtige for filmens handling.
  • Kunne tale om filmen og fortællebroen.
  • Kende forskellige slags animationsfilm.

Film og forforståelse

’Dounia og prinsessen fra Aleppo’ er en animationsfilm om den seksårige Dounia, der sammen med sine bedsteforældre er nødt til at flygte fra borgerkrigen i Syrien.

'Dounia og prinsessen fra Aleppo' (2023) / Haut et Court

Flygtninge 

I klassen 

Tal i fællesskab om:

  1. Hvad er en flygtning?
  2. Hvorfor flygter folk?
  3. Går der flygtninge på jeres skole?
  4. Hvorfra kommer de flygtninge, der er i Danmark?

Animationsfilm

I klassen 

Tal i fællesskab om:

  1. Hvad er en animationsfilm?
  2. Hvilke animationsfilm kender I? 
  3. Hvilke former for animationsfilm findes der? 
  4. Hvordan laver man dem?
     

Handling

I klassen

  1. Genfortæl filmens handling. Var der noget, I ikke forstod?
  2. Hvad er der sket med Dounias mor? Hvilke fortællinger bruger bedstemoren som forklaring? Hvorfor gør hun det?
  3. Hvilke andre fortællinger er der ud over Dounias historie?
'Dounia og prinsessen fra Aleppo' (2023) / Haut et Court

Temaer

Magi, poesi og billedsprog

Alene / i klassen

Der bliver brugt meget billedsprog i filmen – se listen herunder. 

  • Vælg 1-3 af sætningerne, og tegn dem.
  • Hvad tror I, at de betyder?
    • Kvinderne i Aleppo kan lave marmelade af sten. 
    • Når Nour taler, skinner lyset ind i vores sjæl. 
    • Leylas ansigt var så dejligt som Månen og hendes stemme som en prinsesses. 
    • Dounias mund er så lille som en pistacienød. 
    • Din kop er hvid som sne, og din fremtid er så smuk som dine øjne. 
    • Mine knogler er ældre end Aleppos fæstning. 
    • Det er fuglen i min mave, der pipper. 
    • Natten lyser sjælen op. 
    • Et hår, der skinnede som Mælkevejen. 
    • Hendes hår bølgede som havet. 
    • Der er krig, fordi deres hjerter er tørstige. 
    • Et tørstigt hjerte skrumper til en lille rosin. 
    • Havet er så sødt som en mor. 
    • Jeres hjerter er som indtørrede små rosiner. 
  • Hvorfor er der så meget billedsprog i filmen?
'Dounia og prinsessen fra Aleppo' (2023) / Haut et Court

Musik er sjælens føde

To og to / i klassen

  • Se Klip 1-4, og tal om hvert klip:
    • Beskriv musikken med tre tillægsord.
    • Er musikken munter eller trist? Hurtig/langsom? Kraftig eller svag?
    • Er der mest lyse eller mørke toner?
    • Se klippet uden lyd. Hvilken forskel gør musikken for billederne?
    • Hvilken betydning har musikken for handlingen? 
    • Hvad bliver musikken brugt til i scenen?
    • Passer musik og billeder godt sammen?
  • Hvorfor siger bedstefaren: ”Jeg kan ikke leve uden musik?”. Har han ret?

Klip 1

Klip 2

Klip 3

Klip 4

Filmsprog

'Dounia og prinsessen fra Aleppo' (2023) / Haut et Court

Filmiske virkemidler:  Magiske rekvisitter

I klassen

  1. Tal om, hvad en rekvisit er. 
  2. Hvorfor er følgende rekvisitter vigtige i filmen? Hvor optræder de i handlingen? 
    • Barake-frø
    • De talende figurer, Ay og Choum 
    • Sæbe-fuglen, som bedstefaren snitter
    • Fuglene (duerne)
    • Legetøjsbåden

 

To og to / i klassen 
 

  • Lav en billedserie (maks. fem billeder), der viser, hvordan man spidser en blyant. 
'Dounia og prinsessen fra Aleppo' (2023) / Haut et Court

Dramaturgi:  Fortællebroen

I klassen

  1. Hvad er hjem – ud – hjem i filmen?
  2. Hvornår rejser familien ud? Hvorfor?
  3. Hvilke prøver skal familien igennem?
  4. Hvem/hvad hjælper familien igennem prøverne?
  5. Hvad er det nye ”hjem”?

Genre:  Animationsfilm

I klassen

  1. Hvad er forskellen på 2D-animation og 3D-animation?
  2. Hvilke andre 2D-animationsfilm kender I?
  3. Hvad kan 3D-animation, som 2D-animation ikke kan? Og omvendt?
  4. Hvad synes I bedst om? Hvorfor?

 

To og to / i klassen 
 

  • Lav et meget kort stopmotion-klip via FILM-X-appen.
     
    • En ting går fra den ene side af bordet til den anden. 
       
    • Eller en tændstikmand løber hen ad bordet eller tavlen. 

 
Afsluttende produktion (eventuelt) 

 

En scene fra filmen 
 

I grupper på tre 
 

  • Genskab en scene fra filmen, eller find selv på en ny. Det kan fx være farens ankomst til Canada, eller hvordan bedstemoren laver mad i det nye køkken. Brug FILM-X-appen eller et andet stopmotion-program.
     
    • Planlæg først, hvilken scene I vil lave. Tegn eventuelt et storyboard først. Overvej, hvilken musik I kan bruge til scenen.
       
    • Lav jeres egne udgaver af karaktererne. Tegn og gør figurerne mere levende ved at klippe billeder ud fra ugeblade. Brug fx en stjernehimmel som Dounias hår.
       
    • Optag scenen, og vis den for klassen.
       

NB. Hvis det er for svært at lave en hel scene, kan I nøjes med at lave jeres egne udgaver af filmens personer.