Folk og røvere i Kardemomme By elev

Hjem
  • Introduktion
  • Film og forforståelse
  • Handling
  • Temaer
  • Filmsprog
  • Klip fra filmen

Introduktion

Læringsmål: I opgaverne skal I arbejde med at:

  • Lære at forstå lette norske sætninger og synge sange på norsk.
  • Tale om filmens personer, og hvordan man kan genkende dem.
  • Forklare filmens handling, og hvem der er de vigtigste personer.
  • Se på forskelle og ligheder på bogen og filmen og tale om, hvorfor der er forskel.
  • Bygge huse og lave personer fra filmen og spille små scener.

Til læreren: Opgaverne er skrevet som udgangspunkt for klassesamtaler. Tilpas selv formuleringer og brug af fagudtryk i forhold til elevernes alder og faglige evner.

Foto: Nordisk Film

Film og forforståelse

I klassen 

  • Læs/hør først bogen, og syng sangene, så I kan dem godt.
  • Mens I ser film, skal I holde øje med personerne. Vælg én-to hver, som I følger. I kan vælge mellem følgende personer:
    • Røverne
    • Tante Sofie 
    • Tobias 
    • Politimester Bastian
    • Slagteren
    • Bageren
    • Sporvognsstyrer Syversen
    • Barberen 
  • Læg mærke til:
    • Hvordan ser de ud? Hvad for noget tøj har de på?
    • Hvordan ser deres hjem/butik ud?
      (Man ser ikke, hvor alle personerne bor).
    • Hvilke ting har de?
    • Hvordan kan man se, hvilket job de har? Hvordan kan man se, hvem de er?
Foto: Qvisten Animation

Handling

To og to

  1. Hjælp hinanden med at genfortælle handlingen.
  2. Var der noget, I ikke forstod? 
  3. Hvad var det sjoveste sted? Hvorfor?
  4. Hvad var bedst – bog eller film? Hvorfor?
    (Hvis I har læst bogen).
Foto: Qvisten Animation

Temaer

I klassen 

  • Vælg én eller flere scener fra bogen, og find vigtige navneord – fx kamel, røver, paraply, sporvogn osv. Skriv dem gerne ind i et oversættelsesprogram, der også læser op, så I kan høre, hvordan ordene lyder på norsk.

Opgaver til klip 1-4:

  • Hvordan lyder norsk anderledes end dansk?

Opgaver til klip 1:

  • Hvilke ord kunne I genkende?
  • Hvilke ord var helt anderledes på norsk end på dansk?
  • Syng røvervisen på dansk og på norsk.

KLIP 1 (DANSK)

KLIP 1 (NORSK)

Opgaver til klip 2: Kamomilla spiller

  • I sidste strofe linje 5-6 synger Kamomilla på norsk ”kan jeg sagtens lære / stykker der er svære”. Kan man også synge det på dansk?
  • Hvad synger hun i stedet på dansk?

KLIP 2 (DANSK)

KLIP 2 (NORSK)

Opgaver til klip 3: Kardemommesangen

  • Hvilke ord i sangen rimer på dansk?
  • Hvilke ord i sangen rimer på norsk?
  • Hvad synger de på norsk i linje 3-4?
  • Kan man også synge det samme på dansk?
  • Hvorfor mon det er lavet om?

KLIP 3 (DANSK)

KLIP 3 (NORSK)

Opgaver til klip 4: Røverne leder

  • Er teksten mest oversat eller mest gendigtet?

KLIP 4 (DANSK)

KLIP 4 (NORSK)

Filmsprog

Filmiske virkemidler: Arketyper, kostumer og rekvisitter

I klassen 

  • Tal om de personer, I har holdt øje med i filmen:
    • Røverne
    • Tante Sofie 
    • Tobias 
    • Politimester Bastian
    • Slagteren
    • Bageren
    • Sporvognsstyrer Syversen
    • Barberen 
  • Når I taler om personerne, skal I komme ind på følgende:
    • Hvordan ser de ud? Hvad for noget tøj har de på?
    • Hvordan ser deres hjem/butik ud?
      (Man ser ikke, hvor alle personerne bor).
    • Hvilke ting har de?
    • Hvordan kan man se, hvilket job de har? Hvordan kan man se, hvem de er?
  • Overvej desuden følgende:
    • Er Bastian en helt typisk politimand?
    • Synes I, at personernes tøj, hjem og ting passer til, hvad de laver/hvem de er?
      (Brug fx ordene karakterer, kostumer, location/kulisse og rekvisitter)
Foto: Qvisten Animation

KREATIV ØVELSE – lav en scene fra Kardemomme By

Små grupper

Gå sammen i små grupper på to-tre, og vælg én eller flere af personerne, I har holdt øje med. I skal lave personens hjem/butik og personen selv.

  • Tal først om:
    • Hvad skal der være på husets udvendige mure?
    • Hvordan skal huset se ud indenfor på væggene?
    • Hvilke møbler skal der være i huset?
    • Hvilke ting (rekvisitter) skal der være i huset?
  • Byg hjemmet/butikken i en liggende skotøjsæske eller lignende. Tegn tingene på pap eller form dem af modellervoks. 
  • Tegn og farv personen på et stykke pap, og klip ud. Lim figuren på en ispind.
  • Brug en tablet eller mobiltelefon, og optag en sang eller en scene, som I spiller med jeres ispindefigurer i skotøjsæsken. Prøv fx at optage den samme sang på dansk og norsk.

I kan også vælge at bygge brandstationen og cirkusset, hvor Kasper og Jesper skal arbejde. Tegn dem med deres nye kostume på.

Foto: Qvisten Animation

Dramaturgi: Filmens plot 

I klassen 

  1. Hvem er filmens vigtigste personer (hovedpersoner)? 
  2. Hvem er filmens næst-vigtigste personer (bipersoner)?
  3. Hvilke problemer har røverne? 
  4. Hvilke problemer har folk i byen?
  5. Hvad gør røverne for at løse deres problemer? Hvorfor lykkes det ikke for dem?
  6. Hvem hjælper røverne?
  7. Hvordan bliver røvernes og byens problemer løst til sidst?
Foto: Nordisk Film

Genre: Filmatisering

I klassen 

  1. Se klip 5 herunder, og læs side 37-38 om Tobias' og kamelens sange. Hvordan er det vist i filmen? Hvorfor er der forskel?
  2. Se klip 6 herunder, og læs side 60-62 om bortførelsen af Tante Sofie. Hvordan er det vist i filmen? Hvilken anden scene er kommet med? Hvorfor er der forskel?
  3. Hvilke personer mangler i filmen? Hvorfor tror I, at de ikke er med?
  4. Hvad manglede ellers fra bogen? Hvorfor tror I, at det er lavet om?
  5. Hvordan er bogens billeder med i filmen? Er det godt eller skidt? Hvorfor?
  6. Sammenlign kostumerne fra filmen med bogens billeder. Er de ens eller ikke? Hvorfor mon man har gjort det på den måde? 
  7. Hvad synes I, der var godt i filmen i forhold til bogen? Hvad synes I manglede eller var lavet dårligt?

KLIP 5 (DANSK): TOBIAS' OG KAMELENS SANGE

KLIP 6 (DANSK): TANTE SOFIE RØVES

Klip fra filmen

KLIP 1 (DANSK): RØVERVISE

KLIP 1 (NORSK): RØVERVISE

KLIP 2 (DANSK): KAMOMILLA OG TOMMY

KLIP 2 (NORSK): KAMOMILLA OG TOMMY

KLIP 3 (DANSK): KARDEMOMMESANGEN

KLIP 3 (NORSK): KARDEMOMMESANGEN

KLIP 4 (DANSK): RØVERNE LEDER

KLIP 4 (NORSK): RØVERNE LEDER

KLIP 5 (DANSK): TOBIAS' OG KAMELENS SANGE

KLIP 6 (DANSK): TANTE SOFIE RØVES