Elevark
Introduktion og formål
‘Lars er LOL’ er en norsk spillefilm, der handler om venskabet mellem Amanda og Lars, som har Downs syndrom. Filmen tematiserer flere konflikter, som børn og unge møder i deres hverdag – herunder identitet, gruppepres, digital mobning og venskab på tværs af forskelle.
Undervisningsmaterialet giver eleverne mulighed for at arbejde med ovenstående temaer. Eleverne skal under filmsprog undersøge lyd som filmisk virkemiddel og filmens dramaturgi med fokus på indre og ydre konflikter. Materialet indeholder også en genreanalyse, hvor eleverne præsenteres for filmtypen ungdomsfilm og genren fantasy og skal arbejde med aktantmodellen.
Dansk efter 6. klassetrin
Kompetenceområde: Fremstilling
Kompetencemål: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer.
Færdigheds- og vidensområder: Fremstilling, præsentation og evaluering
Kompetenceområde: Fortolkning
Kompetencemål: Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og ældre æstetiske tekster.
Færdigheds- og vidensområder: Oplevelser og indlevelse, fortolkning
Kompetenceområde: Kommunikation
Kompetencemål: Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer.
Færdigheds- og vidensområder: Dialog, IT og kultur, krop og drama

Film og forståelse
Om filmen
‘Lars er LOL’ er en norsk film fra 2023, der er baseret på Iben Akerlies roman af samme navn fra 2017. Filmen har vundet 16 priser, herunder for Bedste Børnefilm ved både BUFF Filmfestival og Cinekid i 2024. Den er instrueret af Eirik Sæter Stordahl, som er kendt for kortfilmene ‘Robin’ (2007) og ‘I stykker’ (2015).
Filmen egner sig godt til mellemtrinnet, da den tager fat på centrale problemstillinger i børns liv – såsom digital mobning, fordomme og venskab. Den kan med fordel være afsæt for fælles samtaler i klassen om, hvad det vil sige at være anderledes og være en god ven.
Filmens credits
Titel: Lars er LOL
Produktionsland og -år: Norge, 2023
Instruktion: Eirik Sæter Stordahl
Manuskript: Eirik Sæter Stordahl og Iben Akerlies
Længde: 89 min.
Distribution: Nordisk Film Distribution
Medierådet for Børn og Unges vurdering: Ikke vurderet
Medvirkende
Hovedpersonen (Amanda): Lilly Winger Schmidt
Hovedpersonens venskabsven (Lars): Adrian Øverjordet Vestnes
Hovedpersonens bedsteveninde (Sari): Norah Lulu Ali-Amoafo
Hovedpersonens crush (Adam): Ilias Bouyambib
Personen der leder gruppen, der mobber Lars (Anna): Agnes Grønneberg Hagen
Forforståelse
Eleverne skal i flere af øvelserne arbejde sammen i grupper. For at skabe en god struktur for elevernes arbejde vil det være en fordel at lave faste grupper á tre-fire elever.
Som forforståelse til ‘Lars er LOL’ skal I i klassen arbejde med:
Downs syndrom og fordomme
Her kan du starte med en kort introduktion til, hvad Downs syndrom er, og hvad fordomme betyder. Derefter skal I se traileren til ‘Lars er LOL’, før eleverne arbejder videre i grupper.
Trailer
Digital mobning
Start med at komme med nogle konkrete eksempler på, hvad digital mobning er; fx deling af billeder uden samtykke, sårende beskeder og udelukkelse fra online fællesskaber. Afslut med at vise hjemmesiden SletDet fra Red Barnet. I kan med fordel gennemgå de forskellige punkter sammen i klassen.
Handling
Amanda glæder sig til at starte i 6. klasse efter sommerferien sammen med sin bedste veninde, Sari. Det er tradition, at eleverne i 6. klasse skal være venskabsvenner for en sød elev i 0. klasse.
Men Amanda bliver i stedet venskabsven for en ny dreng i hendes egen klasse, Lars, som har Downs syndrom. Amanda er fortvivlet og klager til Sari. Hun tvivler på, om hun både kan være ven med Lars, der er anderledes, og samtidig være populær og få opmærksomhed fra Adam, som hun er forelsket i.
Da Lars starter i klassen, bliver Amanda positivt overrasket og opdager, at Lars er sjov og fuld af fantasi. Han elsker Harry Potter og magi, og Amanda nyder hans lege – men synes, det er pinligt, når han tryller foran de andre i klassen, især foran Adam.
De seje piger i klassen driller Lars og kalder ham “retarded much”. Amanda og Sari synes ikke, det er sjovt. Konflikten vokser, da pigerne opretter en blog, hvor de gør grin med Lars. Amanda prøver at sige fra, men giver efter for gruppepres og deler nogle personlige billeder af Lars.
Til en skolepræsentation bliver bloggen vist for hele skolen, og billederne afslører Amanda. Lars bliver såret og løber væk. Han vil ikke tale med Amanda, og det vil Sari heller ikke.
Amanda fortryder og prøver at gøre det godt igen. Sari tilgiver hende, og sammen med Adam planlægger de en overraskelse, der kan vinde Lars’ tillid tilbage. De laver et eventyr til skolens julefest, hvor Amanda skal besejre onde troldmænd og afslutte med en undskyldnings-trylleformular.
Lars tøver, men efter lidt tid ser han på Amanda – og tilgiver hende.

Temaer
Identitet
Temaet identitet spiller en central rolle i ‘Lars er LOL’. Amanda står i en konflikt mellem ønsket om at være sej og voksen og sin glæde ved det barnlige, fantasifulde univers, hun deler med Lars. Lars har Downs syndrom og er umiddelbar, legende og anderledes. Det gør de seje piger i klassen grin med og kalder Lars ”retarded much”. Amanda føler sig derfor presset til at tage afstand fra Lars og det fantasifulde venskab, de har.
Filmen viser, hvor svært det kan være at stå ved sig selv og dem, man holder af – især når man er bange for at blive udelukket fra fællesskaber. Da Amanda prøver at passe ind og lader sig rive med af gruppepresset, mister hun både Lars’ og sin bedste veninde Saris tillid. Først da Amanda tør tage ansvar og vise, hvem hun virkelig er, genvinder hun deres venskab.
Som en del af arbejdet med temaet skal I fælles i klassen snakke om, hvad identitet betyder. Herefter laver eleverne en ”identitetsblomst”, hvor de tegner og skriver ord, der beskriver forskellige sider af deres egen identitet.

Venskab
Filmen viser, hvordan venskaber kan opstå på tværs af forskelligheder, og hvor stærkt et bånd kan blive, når man tør være sig selv. Amanda og Sari er bedste veninder og bruger meget tid sammen. Og da Amanda bliver venskabsven for Lars, udvikler deres relation sig til at blive et sjovt og betydningsfuldt venskab. Filmen viser, at venskab kræver mod, ærlighed og tilgivelse – og at ægte venskaber kan bære selv svære konflikter, hvis man tør stå ved sig selv og hjælpe hinanden.
Eleverne skal lave en bevægelsesøvelse. I øvelsen skal du læse forskellige udsagn op, der handler om venskab. Hvis eleverne er enige, skal de rejse sig op, og hvis de er uenige, skal de blive siddende.

Digital mobning
Bloggen ´Retarded much´ bliver lavet af en gruppe piger i klassen, som gør grin med Lars. Her deler de billeder og videoer af ham og skriver grimme kommentarer. Gruppen består af fire-fem piger, men det er Anna – Amandas gamle veninde – der står i spidsen. Da Anna filmer en video af Amanda, der krammer Lars, truer hun med at lægge den på bloggen. Amanda føler sig presset og ender med at dele personlige billeder af Lars, hvis pigerne lover ikke at offentliggøre videoen.
‘Lars er LOL’ viser, hvor svært det kan være at sige fra over for digital mobning – og hvor stor en betydning det kan have, når der bliver delt billeder og videoer uden samtykke. Filmen understreger også, at man ofte har brug for støtte og opbakning for at turde sige fra.
Eleverne skal arbejde med at skrive beskeder, hvor de siger fra over for digital mobning – eller støtter en ven, der bliver udsat for det.
Filmsprog

Filmiske virkemidler: Lydens betydning
Lyd spiller en central rolle og bruges som filmisk virkemiddel til at forstærke stemninger. Når Amanda og Lars leger, bliver lydene lettere og eventyrlige, hvilket understøtter følelsen af magi og frihed. Lyden er mere dæmpet – eller helt fraværende – i de momenter, hvor Amanda bliver konfronteret med konflikter. Det bidrager til en følelse af ubehag og spænding.
Lydeffekter og underlægningsmusik får det magiske univers til at føles ægte – fx når Amanda og Lars svinger deres tryllestave. Det er en subjektiv lyd, fordi den afspejler, hvordan de oplever deres leg. Set fra deres perspektiv er magien virkelig.
Eleverne skal i grupper arbejde med filmens brug af lyd. De ser to korte klip fra filmen. Sammen skal I diskutere, hvad lyden gør for scenerne, og hvilke følelser det vækker.
Filmens dramaturgi: Ydre og indre konflikt
I ‘Lars er LOL’ er der flere ydre og indre konflikter, som tilsammen driver handlingen frem.
Den ydre konflikt opstår, da Amanda bliver venskabsven med Lars, som har Downs syndrom. De andre i klassen gør grin med Lars, og Amanda bliver presset til at vælge mellem ham og fællesskabet. Konflikten vokser, da pigerne laver en hadefuld blog om Lars, og Amanda modvilligt deler billeder af ham.
Den indre konflikt handler om Amandas egne følelser og værdier. Hun kæmper med ønsket om at være populær og samtidig være en god ven. Hun er splittet mellem loyalitet over for Lars og Sari – og frygten for at miste status i klassen.
Filmens klimaks viser, hvordan Amanda tager ansvar og forsøger at gøre det godt igen. Dermed bliver hendes indre konflikt også løst: Hun vælger venskabet og det, hun selv tror på – frem for at følge gruppepresset.
Eleverne skal se tre forskellige scener fra filmen og ud fra dem finde frem til Amandas ydre og indre konflikter. Print konflikt-ark ud, som eleverne kan udfylde, efter de har set scenerne.
Filmens genre: Ungdomsfilm og fantasy
‘Lars er LOL’ er på flere måder en klassisk ungdomsfortælling, da den tematiserer erfaringer, som mange oplever i overgangen fra barndom til ungdom – som forelskelse, identitetskonflikter og brugen af sociale medier. Det gør den særligt relevant for elever i mellemtrinnet, som kan spejle sig i Amanda.
Samtidig har filmen klare træk fra fantasygenren – fx brugen af magi og tryllestave. Fantasy bruges som et fortællergreb til at give form til Amanda og Lars’ særlige venskab og de stærke følelser, Amanda oplever i sin indre konflikt. Magien bliver et billede på det bånd, de deler – og understreger, at den største forvandling ikke sker i det ydre, men i deres relation og mod til at stå ved sig selv.
Eleverne skal arbejde med aktantmodellen, som ofte bruges til at analysere eventyrlige fortællinger. Det kan være en fordel, hvis du viser et billede af aktantmodellen og gennemgår de seks aktanter. Du kan også printe modellen ud her, så eleverne selv kan udfylde den.
Videre arbejde
Større produktionsopgave i dansk og billedkunst hos FILM-X
Eleverne kan lave deres egen kortfilm, hvor de arbejder med lyd som et filmisk virkemiddel. I FILM-X’ forløb om filmmusik kan eleverne lære om, hvordan musik og lydeffekter understøtter stemninger i film. Eleverne kan producere deres egen film og skabe passende lydlandskaber, der understøtter filmens temaer, som fx venskab, mobning eller magi.
Misinformation og digital mobning i engelsk
I engelskundervisningen kan eleverne arbejde med temaet misinformation og digital mobning. De kan undersøge, hvordan misinformation spredes online, og diskutere, hvordan det relaterer sig til mobning og fordomme. Eleverne kan arbejde med at skrive oplysningsartikler om, hvordan man håndterer digital mobning, og hvordan man kan hjælpe andre i en online kontekst.
Arbejde med nabosproget norsk i dansk
Som en del af arbejdet med nabosproget norsk, kan eleverne analysere og sammenligne ‘Lars er LOL’ med en anden norsk ungdomsfilm, fx ‘Dancing Queen’ eller ‘Victoria skal dø’. Eleverne kan diskutere, hvordan de to andre film behandler temaer som venskab, identitet og mobning, og de kan arbejde med at oversætte udvalgte dialoger for at forstå de sproglige og kulturelle forskelle mellem dansk og norsk.