Sweet Sixteen Lærer

Hjem
  • Til læreren
  • Filmens handling
  • Liams verden
  • Liams mission
  • Liams moral

Til læreren

Den engelske instruktør Kenneth Loach, eller Ken Loach som han oftere krediteres, er en ener på filmens verdenskort. Han er årgang 1936 og blev efter jurastudier og et par forsøg som skuespiller ansat på BBC. Han havde især med to tv-spil, ”Cathy kom hjem” (Cathy Come Home, 1966) og ”Det splittede sind” (In Two Minds, 1967), og en spillefilm, ”Stakkels ko” (Poor Cow, 1967), vakt opsigt, inden han instruerede mesterstykket ”Kes” (1969). Et hovedværk i filmhistorien, som ”Sweet Sixteen” (2002) har flere lighedspunkter med. Både Billy i ”Kes” og Liam i ”Sweet Sixteen” har drømme, der minder om himmelflugt: Billy træner en falk, som bliver symbol på frihed, og Liam sanser stjernerne på den vældige himmelhvælving. Og begge drenges himmelflugt standses brat af ufølsomme, for ikke at skrive forråede personer. Disse ’skurke’ kan godt udvise dæmoniske eller ligefrem psykopatiske træk, men er samtidig resultater af det knugende, socialt uretfærdige omkringliggende samfund, der usvigeligt sikkert kvæler alle drømme om et anstændigt liv på jord.

Ken Loach er da også erklæret socialist, og hans venstreorienterede ståsted og stærke sociale engagement var selv i en politisk bevidst tid usædvanlig. Dette engagement har han bevaret gennem hele sin karriere, selv om tiderne er skiftet og ikke nødvendigvis er til film om såkaldte almindelige menneskers vilkår i en brutal og uretfærdig verden. ”Family Life” fra 1972 om en pige, der af familie og institutioner drives ind i sindsmørke, er et andet hovedværk, og bortset fra 1700- tals dramaet ”Black Jack” (1979), ”Land and Freedom” (1995) om den spanske borgerkrig og ”Vinden der ryster kornet” (The Wind That Shakes the Barley, 2006) om IRA’s tidlige dage har denne stædige socialist holdt sig til beske, men samtidig hjertevarme nutidsskildringer. Film, der ikke anviser nemme løsninger eller entydigt giver håb, men som maner til eftertanke og handling uden for filmenes rammer. Og som ubetinget er på samfundets taberes side, selv om disse skæve eksistenser aldrig romantiseres, men skildres i samme grelle lys som de ofte trøstesløse storbymiljøer, der agerer grå kulisse for filmenes handling. Efter trilogien ”Riff-Raff” (1990), ”Raining Stones” (1993) og ”Ladybird, Ladybird” (1994) står han som den ubestridte mesterskildrer af små skæbner i et kuldslået Storbritannien, hvilket også film som ”Carla's Song” (1996) og ”My Name Is Joe” (1998) samt altså ”Sweet Sixteen” er klare vidnesbyrd om.

Dette undervisningsmateriale til ”Sweet Sixteen” koncentrerer sig om tre temaer, der alle ligger i forlængelse af emner, som Ken Loach har vendt og drejet og anskuet fra alle synsvinkler i sin lange karriere:

  1. ”Liams verden” handler om hovedkarakteren og påvirkningerne fra hans familie, omgangskreds og miljø, hvor narkohandel er en naturlig indkomstkilde.
  2. ”Liams mission” drøfter den i virkeligheden umulige plan, som hovedpersonen har lagt og følger for enhver pris.
  3. ”Liams moral” diskuterer de moralske aspekter af at være på en mission, der involverer narkohandel for at kunne lykkes.

Opgaver og spørgsmål er tilrettelagt således, at hvert tema kan behandles for sig og give inspiration til yderligere arbejde med ”Sweet Sixteen”. Man kan også plukke i opgaverne og vælge de emner, der passer til ens klasses undervisningsniveau. Arbejdet kan strække sig fra en enkelt lektion med diskussion af filmens problemstillinger til et større forløb, hvor filmen kan indgå som udgangspunkt for en snak om livsvilkår, fremtidsudsigter og drømmen om et anstændigt liv. Hvis man kun kan afse en enkelt lektion til efterarbejdet med filmen, foreslår vi, at man bruger dele af det første emne, "Liams verden", der lægger op til at tegne et billede af personer, miljø og konfliktstof i filmen.

Opgaverne er på dansk, men kan lige så godt oversættes og besvares på engelsk. Man skal ikke fortvivle over, at man selv som rimelig engelskkyndig ikke altid forstår, hvad personerne i filmen siger. Den skotske dialekt er nemlig så tyk, at man i England viste ”Sweet Sixteen” med undertekster!

Det Danske Filminstitut har lavet et undervisningsmateriale til Ken Loachs ”Kes”. Det kan hentes gratis på Filmcentralen.

God fornøjelse med film og arbejde,
Judith & Ulrich Breuning

Filmens handling

15-årige Liam er på mange måder en driftig ungersvend. Han tager sig betalt for at lade småbørn få et kik i sin stjernekikkert, og så sælger han sammen med vennen Pinball billige smuglercigaretter på pubberne. Han er også en spasmager, der hjælper en bil med at bakke – direkte ud i en parkeret politimotorcykel!

Liam elsker sin mor og drømmer om en ny tilværelse for dem begge, når hun kommer ud fra fængsel. Han hader sin stedfar Stan og er også på kant med sin morfar, der begge er involveret i narkohandel. De vil da også smugle stoffer ind til Liams mor, da de besøger hende i fængslet, men det forpurrer Liam, der ønsker, at mor skal være ’clean’. Dog ikke omkostningsfrit, for Stan gennembanker drengen på vej hjem fra fængslet. Liam bliver derefter også smidt ud af sit værelse hos morfar.

Liam er også meget glad for sin søster Chantelle, der bor i en lille lejlighed sammen med sønnen Calum. Chantelle har gennemskuet moderens svigt og svagheder og skabt sig en egen tilværelse uden illusioner om en lykkelig familiegenforening. Liam kan bo hos Chantelle, hvis han vil hjælpe med at passe Calum. Det gør Liam med glæde, og Pinball må derfor stjæle en bil med barnesæde, da de to venner og Calum skal på skovtur. Her ser Liam en husvogn, der ligger smukt i naturen. Og husvognen er til salg. En plan tager form i Liams hoved. Han vil købe husvognen til moderen, så hun kan komme væk fra Stan og narkomiljøet. Men hvordan skal han skaffe de forholdsvis mange penge?

Liam og Pinball udspionerer Stan og morfar og finder ud af, hvor de gemmer deres narko. Drengene stjæler så stedfaderens lager og begynder selv at sælge de kostbare varer. Pengene strømmer ind, og Liam kan hurtigt lægge udbetaling plus første rate til husvognen på bordet. Han viser stolt billeder af det kommende hjem til moderen i fængslet, men hun virker ikke just begejstret for ideen.

Narkosalget er ikke blot en dans på roser. Tre drenge banker simpelthen Liam og snupper varerne, men Liam får dem tilbage med hjælp fra Pinball. En dag standser en bil foran drengene, og nogle brutale mænd tvinger dem til at tage med. De bringes til et fashionabelt fitnesscenter, hvor den lokale narkoboss Douglas vil se de nye konkurrenter an. Douglas dropper hurtigt Pinball, men ser et potentiale i Liam, der finder ud af, at han og Pinball kan køre sammen med pizzabudene. Når folk modtager en udbragt pizza, kan de også få et fix!

Douglas sætter Liam på en barsk prøve. Han skal likvidere en mand i en pub med en kniv. Liam er rede til at fuldføre drabet, men standses i sidste øjeblik og bliver optaget i banden. Pinball er nu helt ude, og den forsmåede ven hævner sig ved at stjæle narkobossens bil og smadre den. Pinball skal følgelig straffes. Liam opsøger sin ven, men inden han når at foretage sig noget, snitter Pinball sig selv med en kniv i ansigtet. Og senere nedbrænder han også Liams moders husvogn. Douglas har købt pizzariaet og gør Liam til bestyrer. Han forærer også drengen en luksuslejlighed, som Liam kan dele med moderen.

Liam henter sin mor i taxa, da hun løslades fra fængsel. Han har sørget for, at Stan ikke dukker ubelejligt op. Liam viser stolt moderen den nye lejlighed, og han holder en rigtig fest, hvor også den skeptiske Chantelle og Calum dukker op. Næste morgen er moderen væk. Hun er taget tilbage til Stan. Liam giver Chantelle skylden, men hun forsøger at forklare, at moderen ikke kan gøre for det. Alt er ved det gamle – og mænd som morfar og Stan ødelægger alt, hvad de rører ved!

Liam opsøger moderen i Stans lejlighed og stikker i frustration og skuffelse en kniv i maven på Stan. Nu er Liam på flugt fra loven og søger tilflugt ved vandet. Hans mobiltelefon ringer. Det er Chantelle, der ønsker ham tillykke med de 16 år!

Liams verden

”Sweet Sixteen” har et anslag, en prolog, hvor hovedkarakteren Liam præsenteres i forskellige situationer. Han tager penge for et kik i sin stjernekikkert, han sælger billige smøger, og han bevirker, at en parkeret politimotorcykel køres over. Vi befinder os i byen Greenock, som ligger nogle kilometer vest fra Glasgow i Skotland ved floden Clydes munding mod Atlanterhavet. Byen var tidligere et driftigt industrisamfund med mange væverier. I dag er der stor arbejdsløshed, hvilket præger byen negativt.

  • Kig på filmens prolog (gense den evt. hvis I har filmen på dvd) og snak om, hvad den fortæller om Liam. Skriv de ord på tavlen, der karakteriserer hovedpersonen i starten. Del ordene i negative og positive egenskaber. Snak om hvilke ord, der fylder mest?

Instruktøren Ken Loach bruger oftest en realistisk fortælleform, der minder om direkte dokumentariske optagelser fra den såkaldte virkelige verden.

  • Hvordan er Liams verden beskrevet? Hvordan bruges den realistiske fortælleform til at beskrive miljøet. Hvor er vi henne i verden? Og i hvilken socialgruppe?
  • Snak også om filmens titel: ”Sweet Sixteen”. Hvad betyder ’de søde seksten’? Og hvorfor har filmen netop den titel?

Efter prologen præsenteres Liams familie. Liam skal besøge sin mor i fængslet sammen med sin morfar og stedfar Stan, og han skal endog smugle narko med ind til hende. Hans stedfar og morfar skildres som aggressive, voldelige og kriminelle mænd.

  • Snak om relationerne mellem de tre personer på vej til fængslet. Hvordan er Liam nu skildret? Hvordan reagerer han over for Stan? Og hvordan reagerer han over for sin mor, da han møder hende i fængslet? Hvordan er Liams forhold til sin mor? Og hvordan er hendes forhold til sønnen?

Liam nægter at give narko til sin mor og gennembankes på vejen hjem af Stan og morfar – og smides ud af lejligheden, hvor han har boet. Han opsøger derfor sin søster Chantelle og får lov til at bo hos hende, hvis han vil være sød ved hendes søn Calum. Han møder også søsterens veninde Suzanne. 

  • Hvad siger det om Liam, at han ikke vil være med til at give moderen stoffer i fængslet? Hvorfor vil han ikke være med på Stans plan?
  • Snak om Liams forhold til sin søster? Giv en karakteristik af søsteren – hvordan er hun fx forskellig fra Liam? Hvordan har hun valgt et leve sit liv? Hvordan betragter hun moderen? Hvorfor tror I, hun er, som hun er?
  • Hvordan reagerer Liam ved mødet med Suzanne? Hvorfor?

Liam har et fatalt møde med gangsterbossen Douglas, der ser stort potentiale i den dedikerede dreng.

  • Snak om narkohandelen. Hvordan fungerer den? Hvordan er den organiseret? Hvad er det ved Liam, som Douglas kan lide? Hvorfor kan Douglas bruge Liam og ikke Pinball?
  • Tegn i jeres hæfter en cirkel, hvor I skriver Liam. Placer yderligere otte cirkler som satellitter omkring Liam med navnene Mor, Chantelle, Calum, Stan, Morfar, Pinball, Suzanne og Douglas. Udfyld cirklerne med de ord, der karakteriserer de forskellige personer.
  • Snak derefter i klassen om hver enkelt person og især om, hvordan personens forhold er til Liam. Og hvordan Liam ser på personen. Hvordan påvirker personerne ham? Hvilke relationer er positive, og hvilke er negative?
  • Snak videre om, hvad det skulle være sket, hvis filmen skulle have haft en lykkelig slutning. Hvilke personer kunne have ændret Liams liv? Og hvordan?
  • Skriv en tekst, hvor I tager udgangspunkt i filmens slutscene. Liam står ved vandet, og hvad sker der nu med ham? I kan fx kalde teksten for ”Nulpunktet”.

Liams mission

Liam har en drøm om, at moderen skal være ’clean’, og at de skal leve sammen uden den onde ånd Stan, når hun løslades fra fængsel. Hendes liv skal ændres, og en plan tager form, da Liam sammen med vennen Pinball og nevøen Calum er på skovtur. Han vil købe et ’slot’, en husvogn, til moderen. Og den ligger ude i naturen – langt fra Stans fangarme. Det synes som en uoverskuelig opgave for en 15-årig knægt, men Liam tager den på sig. Koste hvad det vil. Fra nu af er Liam determineret. Han har en mission, som for enhver pris skal lykkes.

  • Tegn en handlingslinje på tavlen, der går fra drømmen om et fristed til realiseringen af en luksuslejlighed til den lille familie. Plot de steder ind på linjen, der har betydning for planen, og som fungerer som vendepunkter, hvor missionen går i en ny retning. Vendepunkterne kan være både negative og positive for planens realisering.
  • Snak i klassen om hvert enkelt punkt på linjen. Hvilke omkostninger har Liams valg? Hvordan påvirker valgene fx forholdet til vennen Pinball?
  • Snak videre om Liam og Pinball og deres venskabs ophør. Se især på deres sidste scene sammen, hvor Pinball skamferer sit ansigt med en kniv. Hvorfor snitter Pinball sig selv i ansigtet? Hvad er hans bevæggrund til den drastiske handling?
  • Snak videre om begrebet venskab. Hvad forventer man for eksempel af et venskab? Honorerer Liam og Pinball venskabets krav? Hvor er der svigt? Og hvor er der opofrelse?
  • Del jer i grupper og sæt fokus på karakteren Pinball. Hvordan er han? Hvad er hans baggrund? Og hvad er hans fremtid? Gruppens resultater præsenteres for klassen med en tekst, der bygger på ét af følgende oplæg:
  1. Pinball fortæller, hvad han føler og tænker.
  2. Hvordan har Pinball det ét år efter bruddet med Liam?
  3. Hvordan har Pinballs barndom været med en far, der er narkoman?

Opgaven kan eventuelt også besvares som en monolog, en båndoptagelse eller et videoindslag.

Den vigtigste brik i Liams mission er moderen. Det gælder simpelthen om at få hende væk fra pusheren Stan og narkomiljøet. Liams plans succes er betinget af, at moderen ikke alene er med på ideen, men også synes, at det er en rigtig god plan at samle familien. Men moderen er tydeligt ganske uinteresseret, når Liam for eksempel begejstret viser hende billeder af husvognen. Stan fortæller brutalt, at hun har kaldt den ’en knold midt i ødemarken’!

  • Snak i klassen om Liams mor. Hvordan er hun? Hvorfor er hun i fængsel? Hvordan reagerer hun på Liams begejstring over fremtidsudsigterne? Hvorfor vælger hun Stan frem for livet i en luksuslejlighed sammen med sin familie?

Liam er pludselig blevet den ”voksne”, der tager ansvar for sin mor, mens Chantelle i virkeligheden mener, at den eneste mulighed for et liv er at slippe forbindelsen til moderen. Chantelle fortæller, at når Liam fik bank som dreng, var han ligeglad med sig selv og smerten fra de mange tæv. Hun fortæller også, da Liam er lige ved at slå hende i den ny lejlighed, som moderen har forladt, at det er, hvad hun altid har oplevet: Morfar, far (som ikke optræder i handlingen) og Stan slår og ødelægger alt, hvad de rører ved. Og nu er Liam altså ved at gøre det samme.

  • Snak sammen i grupper om, hvordan Liams og Chantelles barndom har været. Hvad har de oplevet hjemme? Hvad har de oplevet i skolen? Hvorfor er Liam ligeglad med at få tæv? Hvordan har deres forhold været til moderen? Og hvordan har hun været over for dem? Hvordan tror I, at faderen har været?
  • Skriv et digt med overskriften ”Barndom”, hvor følgende ord skal indgå: ’aftensmad’, ’hygge’, ’sengetid’, ’løgn’, ’elske’, ’straf’ og ’penge’.

Liams moral

Egentlig kan man opfatte Liams plan om et hjem til familien som en succeshistorie. Liam sætter sig et mål, finder ud af, hvordan planen kan finansieres, og når målet efter en tapper indsats. For der er hele tiden forhindringer, som han skal forholde sig til, men som en sand hovedperson står han til sidst med sin ’sejr’. Men der er jo i virkeligheden ikke tale om en succes. For det første gør Liam nøjagtig som de personer, han afskyr. Han sælger fx narko ganske som sin stedfar Stan. For det andet er han ikke i nærheden af at nå sit egentlige mål, nemlig at holde moderen væk fra Stan og stoffer og derved forene familien.

  • Diskuter i klassen: er Liams plan en succes eller en fiasko?
  • Snak i klassen om Liams forhold til narkotika. Hvordan opfatter han narko, hvordan opfatter han narkosælgere, stofbrugere og en narkoboss som Douglas? Hvordan opfatter han sig selv i forhold til narko? Del klassen i to grupper. Den ene stiller fem spørgsmål om narkotika til Liam, som den anden gruppe skal bevare på Liams præmisser.

En central replik afleveres, da en kvinde skælder et pizzabud med narko i baglommen ud, fordi vedkommende har solgt stoffer til en ung mor med et barn. Liam leder altså et driftigt foretagende, der blandt andet kan risikere at ødelægge en mor og hendes barn. Det er formodentlig noget lignende, der har stjålet Liams egen barndom, hvilket han tilsyneladende er ganske uvidende om eller ligeglad med.

Moral subst. –en
1. opfattelsen af hvad der anses for rigtigt med hensyn til menneskets handle- og tænkemåde.
(Politikens Nudansk Ordbog, Politikens Forlag 2000)

  • Snak i klassen om Liams moral. Diskuter for eksempel om ’målet helliger midlet’, og tal om fraserne ’kun den stærke overlever’ og ’den enes død, den andens brød’. Diskuter også begrebet ’den sociale arv’. Hvilke andre muligheder har Liam for eksempel i det miljø, han er opvokset i? Kunne han have handlet anderledes? Hvordan skulle han have handlet, hvis hans drøm skulle gå i opfyldelse?
  • Liam prøver at overleve. Men er det muligt for ham at forene moral og overlevelse? Eller kræver hans hårde liv tvært imod en flosset moral?

En dramaturgisk hovedregel hedder, at hvis man i handlingen indfører en pistol, skal den bruges. I ”Sweet Sixteen” er der ingen skydevåben, men en kniv spiller en stor rolle på afgørende punkter. Faktisk kan man se Liams moralske deroute i forbindelse med hans håndtering af knive.

  • Snak i klassen om de scener, hvor en kniv optræder, og skriv dem i rækkefølge på tavlen. Diskuter derefter, hvordan Pinballs og Liams forhold er til knive i de enkelte scener, og hvad det fortæller om drengene. Hvorfor vil Liam for eksempel ikke modtage den kniv, som Pinball tilbyder ham, da de har stjålet stedfaderens narko? Og hvorfor er han senere tilsyneladende rede til at dræbe en mand med en kniv?

Til sidst får kniven fatal betydning, da Liam stikker Stan ned. Derefter flygter drengen til floden Clyde. Han står med front mod Atlanterhavet. Scenen refererer til den franske instruktør Francois Truffauts filmklassiker ”Ung flugt” (”Les quatre cents coups”) fra 1959, hvor hovedkarakteren Antoine Doinel flygter fra en opdragelsesanstalt og løber mod havet. Tolkningsmulighederne er mange. Havet kan symbolisere livets begyndelse, altså at noget nyt begynder. Men havet kan også være en selvmorders tilflugtssted, og det har da også været diskuteret, om Truffauts lille hovedperson vil begå selvmord. Men inden slutbilledet fryser til et portræt af drengens ansigt, har han vendt sig bort fra havet. Truffaut bruger da også karakteren Antoine Doinel i senere film, så han overlever altså og ender som en voksen mand med kone og barn.

Liam derimod vender sig ikke bort fra havet, og han har i mobiltelefonen til søsteren, der lykønsker ham med hans 16-års fødselsdag, sagt den dobbelttydede replik, at hans batteri et fladt. Man kan imidlertid ikke tolke slutscenen så bastant, at Liams eneste udvej er selvmord. Det er og bliver en såkaldt ’åben’ slutning, og hvis man bliver ved sammenligningen med ”Ung flugt”, så fortsætter Antoine Doinels og altså også Liams liv. Liam står ved et vendepunkt. På den anden side også et absolut nulpunkt. Hans mission er uhjælpeligt og fatalt fejlet, og politiet leder nu efter den dreng, der i filmens prolog drømte om at nå stjernerne i det uendelige himmelrum.

  • Snak i klassen om den sidste scene i ”Sweet Sixteen”. Hvad tror I, der sker med Liam både på kort og langt sigt? Hvilke muligheder har han? Har han nogle positive holdepunkter tilbage? Se eventuelt ”Ung flugt” (eller bare slutningen) og sammenlign de to film. (”Ung flugt” kan lånes på mange biblioteker).
  • Skriv en tekst, formet som forsideartiklen i en avis, der fortæller om knivdramaet i Greenock. Artiklen skal beskrive begivenheden og have en stillingtagen til knivstikkerens motiver.