Rammefortælling
I en rammefortælling er der flere historier indeni hinanden. En af historierne er rammen for de andre historier. Rammehistorien kan fx foregå i nutiden, hvor en person fortæller en historie, der foregår tidligere.
I en rammefortælling er der ”en ramme” – dvs. et selvstændigt og tit ret kort handlingsforløb. Inde i rammen er der et andet handlingsforløb, der som regel er filmens hovedhandling. Nogle gange er der flere forskellige handlingsforløb inde i rammen. Rammehistorien foregår som regel på et senere tidspunkt end hovedhandlingen. Så ser man tilbage på hovedhandlingen. Nogle gange kommenterer rammehistorien på hovedhandlingen. Andre gange giver hovedhandlingen en forklaring på tingenes tilstand i rammehistorien.
|
Hvis rammehistorien foregår i nutiden, og hovedhandlingen foregår i fortiden, er hovedhandlingen faktisk et meget langt flashback. Det ser vi i fx spillefilmen 'Titanic' (1997). Her foregår rammehistorien i filmens nutid, hvor en af de overlevende fortæller historien om Titanics forlis. Hendes fortælling om Titanic er filmens hovedhandling.
Rammehistorien ligger tit i begyndelsen og slutningen af filmen. Så kan det også kaldes prolog (indledning) og epilog (afslutning).
Kortfilmen 'Sommersøndag' (eksempel 1) er en rammefortælling. Vi har en rammehistorie i filmisk nutid, hvor en mand går rundt på en kirkegård. Og så har vi filmens hovedhandling, der foregår i fortiden – dvs. før rammehistorien. Den handler om, hvordan manden mistede sin søn i en ulykke ved en togbro.
Det er ikke fra begyndelsen klart, hvordan scenerne på kirkegården og scenerne ved togbroen hænger sammen. Men i løbet af filmen finder vi ud af, at der er tale om en rammefortælling. Manden på kirkegården kommenterer de ting, der foregår ved togbroen. Scenerne ved togbroen er flashbacks. Forskelle i lys, location og mandens udseende hjælper os til at forstå, at der er tale om en rammefortælling.
Eksempel 1: En rammefortælling (fra 'Sommersøndag')
Læs mere om filmens dramaturgi og se eksempler her:
Filmens dramaturgi
Karakterer/personer
Konflikt
Plot og præmis
In media res
Set-up og pay-off
Suspense og surprise
Analysemodeller