Introduktion
Læringsmål: I opgaverne skal I arbejde med at:
- Lære at forstå lette norske sætninger og synge sange på norsk.
- Tale om filmens personer, og hvordan man kan genkende dem.
- Forklare filmens handling, og hvem der er de vigtigste personer.
- Se på forskelle og ligheder på bogen og filmen og tale om, hvorfor der er forskel.
- Bygge huse og lave personer fra filmen og spille små scener.
Til læreren: Opgaverne er skrevet som udgangspunkt for klassesamtaler. Tilpas selv formuleringer og brug af fagudtryk i forhold til elevernes alder og faglige evner.
Film og forforståelse
I klassen
- Læs/hør først bogen, og syng sangene, så I kan dem godt.
- Mens I ser film, skal I holde øje med personerne. Vælg én-to hver, som I følger. I kan vælge mellem følgende personer:
- Røverne
- Tante Sofie
- Tobias
- Politimester Bastian
- Slagteren
- Bageren
- Sporvognsstyrer Syversen
- Barberen
- Læg mærke til:
- Hvordan ser de ud? Hvad for noget tøj har de på?
- Hvordan ser deres hjem/butik ud?
(Man ser ikke, hvor alle personerne bor). - Hvilke ting har de?
- Hvordan kan man se, hvilket job de har? Hvordan kan man se, hvem de er?
Handling
To og to
- Hjælp hinanden med at genfortælle handlingen.
- Var der noget, I ikke forstod?
- Hvad var det sjoveste sted? Hvorfor?
- Hvad var bedst – bog eller film? Hvorfor?
(Hvis I har læst bogen).
Temaer
I klassen
- Vælg én eller flere scener fra bogen, og find vigtige navneord – fx kamel, røver, paraply, sporvogn osv. Skriv dem gerne ind i et oversættelsesprogram, der også læser op, så I kan høre, hvordan ordene lyder på norsk.
Opgaver til klip 1-4:
- Hvordan lyder norsk anderledes end dansk?
Opgaver til klip 1:
- Hvilke ord kunne I genkende?
- Hvilke ord var helt anderledes på norsk end på dansk?
- Syng røvervisen på dansk og på norsk.
KLIP 1 (DANSK)
KLIP 1 (NORSK)
Opgaver til klip 2: Kamomilla spiller
- I sidste strofe linje 5-6 synger Kamomilla på norsk ”kan jeg sagtens lære / stykker der er svære”. Kan man også synge det på dansk?
- Hvad synger hun i stedet på dansk?
KLIP 2 (DANSK)
KLIP 2 (NORSK)
Opgaver til klip 3: Kardemommesangen
- Hvilke ord i sangen rimer på dansk?
- Hvilke ord i sangen rimer på norsk?
- Hvad synger de på norsk i linje 3-4?
- Kan man også synge det samme på dansk?
- Hvorfor mon det er lavet om?
KLIP 3 (DANSK)
KLIP 3 (NORSK)
Opgaver til klip 4: Røverne leder
- Er teksten mest oversat eller mest gendigtet?
KLIP 4 (DANSK)
KLIP 4 (NORSK)
Filmsprog
Filmiske virkemidler: Arketyper, kostumer og rekvisitter
I klassen
- Tal om de personer, I har holdt øje med i filmen:
- Røverne
- Tante Sofie
- Tobias
- Politimester Bastian
- Slagteren
- Bageren
- Sporvognsstyrer Syversen
- Barberen
- Når I taler om personerne, skal I komme ind på følgende:
- Hvordan ser de ud? Hvad for noget tøj har de på?
- Hvordan ser deres hjem/butik ud?
(Man ser ikke, hvor alle personerne bor). - Hvilke ting har de?
- Hvordan kan man se, hvilket job de har? Hvordan kan man se, hvem de er?
- Overvej desuden følgende:
- Er Bastian en helt typisk politimand?
- Synes I, at personernes tøj, hjem og ting passer til, hvad de laver/hvem de er?
(Brug fx ordene karakterer, kostumer, location/kulisse og rekvisitter)
KREATIV ØVELSE – lav en scene fra Kardemomme By
Små grupper
Gå sammen i små grupper på to-tre, og vælg én eller flere af personerne, I har holdt øje med. I skal lave personens hjem/butik og personen selv.
- Tal først om:
- Hvad skal der være på husets udvendige mure?
- Hvordan skal huset se ud indenfor på væggene?
- Hvilke møbler skal der være i huset?
- Hvilke ting (rekvisitter) skal der være i huset?
- Byg hjemmet/butikken i en liggende skotøjsæske eller lignende. Tegn tingene på pap eller form dem af modellervoks.
- Tegn og farv personen på et stykke pap, og klip ud. Lim figuren på en ispind.
- Brug en tablet eller mobiltelefon, og optag en sang eller en scene, som I spiller med jeres ispindefigurer i skotøjsæsken. Prøv fx at optage den samme sang på dansk og norsk.
I kan også vælge at bygge brandstationen og cirkusset, hvor Kasper og Jesper skal arbejde. Tegn dem med deres nye kostume på.
Dramaturgi: Filmens plot
I klassen
- Hvem er filmens vigtigste personer (hovedpersoner)?
- Hvem er filmens næst-vigtigste personer (bipersoner)?
- Hvilke problemer har røverne?
- Hvilke problemer har folk i byen?
- Hvad gør røverne for at løse deres problemer? Hvorfor lykkes det ikke for dem?
- Hvem hjælper røverne?
- Hvordan bliver røvernes og byens problemer løst til sidst?
Genre: Filmatisering
I klassen
- Se klip 5 herunder, og læs side 37-38 om Tobias' og kamelens sange. Hvordan er det vist i filmen? Hvorfor er der forskel?
- Se klip 6 herunder, og læs side 60-62 om bortførelsen af Tante Sofie. Hvordan er det vist i filmen? Hvilken anden scene er kommet med? Hvorfor er der forskel?
- Hvilke personer mangler i filmen? Hvorfor tror I, at de ikke er med?
- Hvad manglede ellers fra bogen? Hvorfor tror I, at det er lavet om?
- Hvordan er bogens billeder med i filmen? Er det godt eller skidt? Hvorfor?
- Sammenlign kostumerne fra filmen med bogens billeder. Er de ens eller ikke? Hvorfor mon man har gjort det på den måde?
- Hvad synes I, der var godt i filmen i forhold til bogen? Hvad synes I manglede eller var lavet dårligt?
KLIP 5 (DANSK): TOBIAS' OG KAMELENS SANGE
KLIP 6 (DANSK): TANTE SOFIE RØVES
Klip fra filmen
KLIP 1 (DANSK): RØVERVISE
KLIP 1 (NORSK): RØVERVISE
KLIP 2 (DANSK): KAMOMILLA OG TOMMY
KLIP 2 (NORSK): KAMOMILLA OG TOMMY
KLIP 3 (DANSK): KARDEMOMMESANGEN
KLIP 3 (NORSK): KARDEMOMMESANGEN
KLIP 4 (DANSK): RØVERNE LEDER
KLIP 4 (NORSK): RØVERNE LEDER
KLIP 5 (DANSK): TOBIAS' OG KAMELENS SANGE
KLIP 6 (DANSK): TANTE SOFIE RØVES