Close elev

Hjem
  • Introduktion
  • Film og forforståelse
  • Handling
  • Temaer
  • Filmsprog
  • Videre arbejde
  • Sprogopgaver
    • Før filmen
    • Handling
    • Temaer
    • Personer
    • Min mening
    • Filmøvelse

Introduktion

‘Close’ er en smuk og barsk film. Den handler om overgangen fra barndom til ungdom, om venskab og tabet af selvsamme, om identitetsdannelse, socialisering, sorg og tilgivelse. Du skal arbejde med begreberne i forskellige øvelser og aktiviteter, der sætter fokus på filmens handling, temaer og filmiske virkemidler.

Læringsmål:

Foto: Camera Film

Film og forforståelse

Før filmen

Gå på opdagelse:

  • Se på den officielle filmplakat nedenfor og beskriv først de faktuelle ting (titel, instruktør, priser)
  • Beskriv billedet (personer, alder, farver, stemning)
  • Hvad mon filmen handler om?
  • Hvad betyder titlen? 
Plakat: Camera Film

To og to

Beskriv et venskab, hvor du har været meget ’close’ med en ven – det kan være fra din tidligste barndom eller fra din nuværende ungdom. Hvad gør venskabet ’close’? Hvilken form for samvær og følelser synes du, et tæt venskab indeholder? Måske har du også prøvet det modsatte – at miste en ven eller et venskab – hvad fik det dig til at føle?

I klassen

Stil jer i en rundkreds og lav en “løbeild”, hvor første person begynder med sætningen; “Venskab for mig er….”. Fortsæt kredsen rundt, så alle får mulighed for at bidrage med et input om venskab (det kan være enkeltord, en følelse, men også aktiviteter, eksempler mm).
 

Handling

To og to og i grupper

Se på billederne fra filmen:  

Fotos: Camera Film
  1. Sortér dem i kronologisk rækkefølge, så de følger filmens handling.
  2. Tal om, hvad I husker fra scenen på billedet.
    - Hvem ser man?
    - I hvilken situation?
    - Hvordan er stemningen?
    - Hvordan er farverne
  3. Vælg 2-3 billeder ud og forestil jer, at I kunne stille personerne på billedet et spørgsmål.
    - Hvad får I lyst til at spørge dem om i situationen?
    - Hvad undrer I jer over?
    - Hvad er I nysgerrige på?
  4. Skriv spørgsmålene ned. Mød en anden gruppe, og lad dem svare på jeres spørgsmål. Bagefter bytter I.

I kan også aftale i klassen, at I må stille spørgsmål mere generelt til handlingen. Det kan være noget, I undrer jer over i filmen? Eller noget, I savner at få svar på? I kan sammen diskutere, hvilke mulige svar, der kan være på spørgsmålene.
 

Temaer

Identitetsdannelse og socialisering

To og to

Tegn store cirkler på et stykke A3 papir/karton. Lad hver cirkel repræsentere de forskellige verdener, Léo og Rèmi befinder sig i. Find ord og sætninger, der knytter sig til de forskellige miljøer:

  • Léo og Rémis verden sammen 
  • Skolegården 
  • Ishockeybanen/omklædningsrummet
  • Familien

I klassen

Præsentér jeres cirkler og diskutér, om nogle miljøer er særligt maskuline/feminine. Diskutér også, om I selv oplever, at kønsidentitet spiller en rolle i identitetsdannelse og socialisering – og hvad der er på spil i overgangen fra barndom til ungdom?

Foto: Camera Film

Venskab og tabet af venskab

Tankerne bag filmen

I klassen / To og to

I skal først forholde jer til citater fra et interview med instruktøren, hvor han udtaler sig om tankerne bag filmen.

Læs citaterne sammen i klassen. Diskuter herefter to og to.
- Hvad I tænker om det, han siger om venskaber i forhold til det maskuline/feminine og i forhold til forandringer?
- Er det også jeres oplevelse?

  • Lukas Dhont havde lyst til at lave en film om et ungt venskab, der er intimt og sensuelt, men ikke seksuelt.
  • ”Unge drenge holder op med at udvise ømhed over for hinanden, fordi de er bange for at blive stemplet som feminine”.
  • “…når du lytter til 13-årige drenge, der taler om deres venner, så synes jeg, det er ligesom at lytte til en kærlighedshistorie. De taler om hinanden på den mest ømme og kærlige måde. Det er et sprog og et ordforråd, vi mister, i takt med at vi bliver ældre”.
  • ”Det kommer af frygten for femininitet. Det kommer af frygten for at blive stemplet som feminin, at blive stemplet som homoseksuel, at blive tildelt bestemte mærkater og blive stigmatiseret. I vores meget patriarkalske, heteronormative samfund er maskulinitet blevet forbundet med det at være konkurrencedygtig, selvstændig og følelsesreserveret, fordi det ses som stærkt. Vi fjerner det ordforråd, der handler om ømhed og intimitet, fordi det ses som svagt. Og fordi vi frygter det”.
  • Ifølge Dhont er ’Close’ både en film om maskulinitet og om venskab.
  • ”Lige meget om du er mand, kvinde eller identificerer dig som noget andet, så har alle oplevet, at venskaber forandrer sig – og forandrer dig. Venskab kan være forbundet med hjertesorg, selv om det først og fremmest er noget, vi forbinder med romantiske forhold”.

Lav en fælles opsamling i klassen.

Lyrisk udtryk

Individuelt  

Du skal nu selv forholde dig til venskaber og skabe et lyrisk udtryk:

Fat pen og papir: 

  1. Tænk på venskaber 
  2. Forestil dig, at du går ned ad din barndomsgade for at møde alle dine venner fra dengang og frem til de venner, du har i dag. 
  3. Sans og mærk efter. Hvordan er stemningen, følelserne, duften, lyde, stederne…?
  4. Skriv løs med ord og indtryk, der falder dig ind. Måske tænker du på en bestemt ven eller flere. Eller på venskaber generelt. Eller…. 
  5. Prøv herefter at samle det hele i et digt med titlen ‘Close’.
  6. Du kan forsøge med en bunden form med strofer og vers. Men du kan også eksperimentere med en mere ubunden og fri form eller arbejde med haiku-digtet som ramme for dit lyriske udtryk. 
  7. Skriv det færdige resultat på et lille stykke karton i en farve, du synes understøtter dit udtryk og øv dig i oplæsningen.

I klassen

Lav plads til en venskabsvæg i klassen eller andet sted og hæng jeres lyrik på væggen. Læs digtene højt for hinanden.

Foto: Camera Film

Sorg og tilgivelse

Det filosofiske rum - rummet for de store tanker!

Individuelt

Forestil dig, at du går ind i et filosofisk rum for at tænke store tanker. Du skal arbejde med spørgsmålet om, hvordan vi som mennesker kan komme igennem sorg. Stil dig selv spørgsmålene nedenfor og forsøg at besvare dem. Skriv dine tanker ned.

  1. Hvem og hvad har vi brug for i sorg?
  2. Hvordan ender filmen? 
  3. Kommer Léo videre? 
  4. Er det en lykkelig eller sørgelig slutning?

To og to / gruppe og i klassen

Vend dine tanker i en mindre gruppe eller tag en walk and talk med en makker. Afslutningsvis samler I alle tankerne op sammen i klassen i det filosofiske rum.

Foto: Camera Film

Filmsprog

Filmiske virkemidler

Scene

To og to

En film er sammensat af scener, der indeholder en afgrænset handling. I skal nu to og to arbejde med en af de første scener i ‘Close’ og analysere den i forhold til location, dybde (forgrund, mellemgrund, baggrund) og personer.

I skal først undersøge de forskellige begreber:

Måske kan I huske, at ‘Close’ begynder i mørke, mens vi hører lyden af to drengestemmer, der hvisker. Léo og Rémi leger soldater gemt i en bunker. I skal nu analysere den efterfølgende scene, hvor drengene løber hen over marken med fantasi-soldaterne efter sig.

Se scenen nedenfor. Hav fokus på hvad og hvor der sker noget.

KLIP

Svar på spørgsmål:

  1. Beskriv den location drengene befinder sig i? 
  2. Hvad sker der i forgrunden, mellemgrunden og baggrunden?
  3. Hvilke personer er med i scenen?
  4. Hvilket indtryk efterlader denne scene ved tilskueren? Hvad lykkes det instruktøren at vise med denne åbningscene?

Lav en fælles opsamling i klassen.

Billedbeskæring

To og to

Billedbeskæring kan bruges som et virkemiddel blandt andet til at sætte fokus på menneskelige relationer. 

Først skal I undersøge, hvad de grundlæggende billedbeskæringer fra supertotal til ultranær dækker over og analysere de nedenstående stills i forhold til den valgte beskæring.

Fotos: Camera Film

Hvad udtrykker beskæringen i forhold til personernes indbyrdes forhold? I skal desuden bruge den viden, I fik i den tidligere analyse af scenen.

Lav en fælles opsamling i klassen.

Kamerabevægelser

Et filmkamera kan bevæge sig på mange måder, hvilket du kan læse om her: Kamerabevægelser Bevægelsen påvirker vores opfattelse af en scene. Den er med til at skabe stemning og fortælle om historien og personerne. I ’Close’ er omdrejningspunktet i mange scener “kroppen i bevægelse”. 

To og to 

Gense scenen ovenfor. Hav denne gang fokus på, hvordan kameraet bevæger sig.

Svar på spørgsmål:

  1. Er der bevægelse eller ej?
  2. Hvordan bliver kameraet brugt? Hvilken stemning skaber det?
  3. Hvordan er kameraets bevægelser med til at skabe et indtryk af personerne i scenen? 

I klassen

Lav en fælles opsamling i klassen, hvor I snakker om følgende:

  1. Hvor i filmen er Rémi og Léo, familien og klassekammeraterne i bevægelse? Notér på tavlen.
  2. Hvad synes I, at det gør i forhold til opfattelsen og forståelsen af personerne med meget bevægelse og knap så meget dialog? 
  3. Hvad kan stilstand og manglen på bevægelse omvendt skabe af stemning? Kan I huske nogle af de mere stille scener? Brug gerne stills fra filmen for at understøtte jeres forklaringer.

 

Grupper af 3-4


Forskellige kamerabevægelser med fokus på kroppen i bevægelse.

Brug mobilen til at optage korte eksempler på forskellige kamerabevægelser.

Hav fokus på at skabe stemning og indtryk af en person eller flere personer i bevægelse. Prøv minimum to eksempler af. 
 

Dramaturgi

Dramaturgi drejer sig om at skrue en god historie sammen. Hvordan gør man, og hvilke dele kan man justere på for at lave den gode fortælling? I kan læse nærmere om de forskellige dele her: Filmens dramaturgi

Set up og pay off

I klassen / To og to

Fortællingen i ’Close’ strækker sig over et skoleår, hvor vi følger hovedpersonen, Léo. Filmens dramaturgi arbejder med set up og pay off – vi kan også kalde dem for filmens spor eller varsler.

Genopfrisk nedenstående scener fra filmen sammen i klassen. Diskutér herefter to og to, hvorfor og hvordan disse set ups kan betegnes som spor eller varsler i fortællingen:

  1. (12 min): Første skoledag konfronteres Léo og Rémi med spørgsmålet “Est-ce que vous êtes ensemble?” (Er I et par?) fra pigerne i klassen. Drengene er uforstående og afviser det. 
  2. (24 min): Léo sover ved Rémi. Léo lægger sig på madrassen ved siden af Rémi i stedet for at blive liggende i sengen ved ham som tidligere. Om morgenen vågner Léo ved, at Rémi alligevel har lagt sig ved siden af ham. Drengene begynder at slås.
  3. (26 min): Efterfølgende ser vi Rémis mor stå foran den låste dør til badeværelset og indtrængende sige til sin søn, at han ikke må låse. Rémi klager over mavepine ved morgenbordet.
  4. (36 min): Léo er cyklet til skole med de andre drenge. Da Rémi kommer ind i skolegården, går han direkte hen til Léo og konfronterer ham med, at han ikke har ventet og overfalder ham.
  5. (40 min): Léo er på vej på klasseudflugt. Ved navneopråbet i bussen viser det sig, at Rémi er fraværende.
  6. (44 min): Léo kigger ind gennem ruden og ser badeværelsesdøren, der er brudt op.
  7. (1.23 min): Léo falder og brækker armen i ishockeykampen. Han får armen i gips.
    Mellem disse scener udspiller scenerne sig, hvor Léo opsøger Rémis mor på hospitalet og scenen i skoven.
  8. (1.36 min): Léo får skåret gipsen af.

Lav en fælles opsamling i klassen.

Årstiderne som dramaturgi

To og to / I klassen

Årstiderne optræder som ramme omkring fortællingen. Filmen begynder om sommeren og slutter et år senere om sommeren. 

Svar på spørgsmål:

  1. Hvad betyder årstiderne for filmens fremdrift? 
  2. Hvordan iscenesætter instruktøren årstiderne?
  3. Hvordan tydeliggøres det ved, at forældrene netop er gartnere, der planter blomster, der spirer, bliver plukket og bliver til jord igen?

Lav en fælles opsamling i klassen.

Foto: Camera Film

Genre: Coming of age

‘Close’ handler om Léo og den udvikling, han gennemgår i sit 13. leveår. Det er en ungdomsfilm og kan betegnes som "Coming of age”, da denne genre knytter sig til konflikter, man ofte møder som ung. Det kan være konflikter som i ‘Close’, hvor identitetsdannelse og socialisering, venskab og tabet af venskab, sorg og tilgivelse er omdrejningspunkter.

To og to

Læs om genren Ungdomsfilm/Coming of age: Ungdomsfilm 
Fordyb jer i punktet omkring konflikter og tal om, hvad der kendetegner indre og ydre konflikter.

  1. Hvilke ydre og indre konflikter mener I, at Léo gennemgår i løbet af filmen?

I både åbningsscenen og slutscenen toner den smukkeste blomstermark frem. Léo befinder sig midt i blomsterhavet i begge scener. Gense den første scene ovenfor.

I den sidste scene kommer Léo løbende alene, stopper op, vender sig om, ser sig tilbage og vender sig derefter med ryggen mod kameraet og går fremad.

  1. Hvorfor vælger instruktøren mon at lade filmen begynde og slutte på samme måde? 
  2. Hvilken udvikling har Léo været igennem fra start til slut, og hvorfor kan man netop betegne filmen som en “Coming of age”?
  3. Hvilket indtryk efterlader Léo hos tilskuerne? 

Lav en fælles opsamling i klassen.
 

Videre arbejde

Symboler og farver

‘Close’ er en smuk og æstetisk film fyldt med stærke symboler og farver. I skal nu gå på jagt efter de symboler og farver, der dominerer i filmen. 

Symboler

Grupper

Symboler kan være ting, begreber, steder eller vejr/årstider, som kan have en symbolsk betydning – altså at det repræsenterer noget andet og leder tankerne hen på noget bestemt uden at sige det direkte.

  • I ‘Close’ er nogle af de stærkeste symboler følgende – hvad mon de symboliserer?
  • Blomster/blomstereng (ses bl.a. i start og slutscene/)
  • Gartner (Léos forældre har et gartneri)
  • Obo (Rémi spiller på et klassisk musikinstrument)
  • Ishockey 
  • Ishockeymasken (Léo ses i close-up med masken på)
  • Gipsarm
  • Sygeplejerske (Rémis mor er sygeplejerske og står med en baby i armene i slutningen af filmen)
  • Musikken: Lyt evt til soundtracket på Spotify

Kan I komme i tanke om flere symboler fra filmen? Eller måske kan I komme på referencer eller perspektiveringer til andre fortællinger (fx bibelske fortællinger).

Lav en fælles opsamling i klassen.

Farver

Grupper

Farver kan også bruges symbolsk: Du kan læse nærmere om farvesymbolik her: Farvesymbolik

Gå herefter på opdagelse i farverne fra mange af filmens vigtige scener. Se om I kan drage paralleller mellem handlingen og farverne.

  • Blomsternes farver i startscenen og første del af filmen (røde, lyserøde, hvide). I slutscenen er der ingen hvide blomster - kun røde og pink. 
  • Den stærke røde farve i Rémis værelse
  • Den gule farve i stuen hos Rémis forældre
  • Det sorte tøj i ishockey
  • De hvide undertrøjer, da Léo og Rémi kommer op at slås
  • Léo bærer i begyndelsen af filmen hvidt tøj
  • Rèmi bærer overvejende rødt/bordeaux tøj

Kan I komme på flere eksempler?

Lav en fælles opsamling i klassen.

Foto: Camera Film

Tanker, spørgsmål og dilemmaer

‘Close’ er en film, der indbyder til eftertænksomhed, spørgsmål og dilemmaer. Vi er forskellige, og det er godt, for så er der mange meninger i spil. Derfor er det interessant at komme tættere på, hvad DU mon tænker efter filmen – hvilke tanker har ’Close’ sat i gang hos dig?

Individuelt / I klassen

Lav hver især en liste over de tanker, spørgsmål og dilemmaer, der dukker op hos jer efter filmen. Skriv dem op på små stykker karton. Aftal, hvordan I gerne vil dele det i klassen.

I kan fx læse udsagn, tanker, spørgsmål, dilemmaer op for hinanden på skift og give jeres bud på svar. Eller I kan lave en væg, hvor I hænger jeres kort op. I kan også trække dem op fra en kasse.

Husk at I deler tanker, holdninger og meninger i et tillidsfuldt og fortroligt rum.

Ideer til inspiration

  • Tænk fx på temaer fra filmarbejdet (venskab, tab af venskab, sorg, tilgivelse, identitetsdannelse…)
  • Hvilken rolle spiller det maskuline/det feminine i filmen?
  • Frygter drenge at blive stemplet som feminine (og dermed måske homoseksuelle?)
  • Er det vigtigt at opføre sig på en bestemt måde i en drengegruppe/pigegruppe? Gælder der nogle bestemte koder? 
  • Hvem definerer normerne for, hvad der er rigtigt og forkert i venskaber?
  • Drenge kan tale nærmest forelskede om en fodboldspiller, de er helt vilde med (i filmen taler drengene fx om Mbappe)? Opfattes det som homoseksuelt?
  • Accepterer vi bedre fysisk nærvær mellem piger end mellem drenge (fx at piger sover i samme seng)?
Foto: Camera Film

Sprogopgaver

Close raconte l’histoire de l’amitié proche et unique entre les deux garçons de 13 ans, Léo et Rémi. Ce sont des amis d'enfance, inséparables, mais lorsqu'ils entrent au collège, l'amitié prend un tournant. Un film puissant sur l'amitié, sur le fait de ne pas vouloir être différent et d'essayer de s'intégrer.

Close handler om et tæt og unikt venskab mellem de 13-årige drenge, Léo og Rémi. De er uadskillelige barndomsvenner, men da de begynder i "collège", tager venskabet en drejning. En stærk film om venskab, om ikke at ville være anderledes og om at forsøge at passe ind.

Læringsmål: 
Når I har set og arbejdet med filmen:

  • Kender I til udtryk, der beskriver venner og venskaber 
  • Har I lært at beskrive personer og grupper samt sammenligne forskelle og ligheder
  • Har I sagt jeres mening om filmen på fransk og talt om titlens betydning
  • Har I sammensat et multimodalt portræt af en ven på fransk

Forløbet har fokus på mundtlig sprogproduktion, derfor skal I så vidt muligt arbejde sammen i mindre grupper, så muligheden for at holde en samtale i gang på fransk er omdrejningspunktet.

God fornøjelse/Amusez-vous bien!

Foto: Camera Film

Før filmen

L'affiche

Regardez l’affiche du film et trouvez des réponses aux questions suivantes: 
Se på filmplakaten og find svar på følgende spørgsmål:

Plakat: Camera Film

Le titre 
Quel est le titre du film ? Qu’est-ce que cela signifie en français et en anglais ? 
Hvad er filmens titel? Hvad betyder det på engelsk og fransk?

Le réalisateur du film
Comment s’appelle le réalisateur? 
Hvad hedder filminstruktøren?

Les prix
Est-ce que le film a gagné des prix ? 
Har filmen vundet priser?

Description
Décrivez l’image 
Beskriv billedet

  • Sur l’image, il y a… 
  • On voit… 

Les personnes 
Quel âge ont-ils ? Que font-ils ?
Hvor gamle er de? Hvad laver de?

  • Il y a ... personne(s) 
  • Ils ont… ans 
  • Ils… (+ verbes…)

Les couleurs
Comment sont les couleurs ? 
Hvordan er farverne?

  • Les couleurs sont…. claires/foncées/chaudes/froides 
    Farverne er lyse/mørke/varme/kolde.

L’ambiance
Comment est l’ambiance sur l’image ? 
Hvordan er stemningen på billedet?

  • L'ambiance est bonne/triste/mauvaise… 
    Stemningen er god, trist, dårlig…

Le thème
Imaginez le thème du film. 
Forestil dig filmens tema.

  • Je pense que… 
    Jeg tror at…
  • Cela me fait penser à… 
    Det får mig til at tænke på…

La Bande-annonce (traileren)

Regardez la bande-annonce et trouvez/devinez des réponses aux questions suivantes: 
Se traileren og find/gæt svar på følgende spørgsmål.


Genre 
Quel est le genre du film ? 
Hvilken genre er filmen?

  • C’est un film d’amour/film de science-fiction/une comédie/un drame/un film catastrophe... 
    Det er en kærlighedsfilm, en science fiction, en komedie, et drama, en katastrofefilm...

Les personnages 
Qui sont les personnages ?
Hvem er personerne?

Quel âge ont-ils ? Que font-ils ? Comment sont-ils ?
Hvor gamle er de? Hvad laver de? Hvordan er de?

  • Il y a par exemple… une famille/des jeunes/des enfants… 
    Der er fx en familie, nogle unge, nogle børn…
  • Ils ont peut-être... ans
    De er måske… år
  • Ils… mangent/courent/parlent de…
    De spiser - løber - taler om…
  • Ils sont… aimables / gentils / sympathiques / beaux / forts / charmants / drôles
    De er… venlige / flinke / sympatiske / smukke / stærke / charmerende / sjove…

Le thème
Quel est le thème du film ? - Devinez ! 
Hvad er filmens tema? Gæt!

  • Le thème du film est…
    Filmens tema er…
  • L’histoire est…
    Historien er…

Handling

Regardez les photos et mettez-les par ordre chronologique qui suit l’action du film: 
Se på billederne og sæt dem i kronologisk rækkefølge, så de følger filmens handling :

  • Au début du film 
    I begyndelsen af filmen
  • Au milieu du film 
    I midten af filmen
  • A la fin du film 
    I slutningen af filmen
Fotos: Camera Film

Qu’est-ce qu’on voit sur des photos - faites des commentaires et parlez-en ensemble en classe:
Hvad ser man på billederne - kom med forslag og tal om det på klassen:

OBS: genbrug gerne sætninger fra øvelsen til filmplakat og trailer – brug evt. ordbog til at finde enkeltord og kombinér med sætningerne nedenfor.

Par exemple:

  • Sur l’image, il y a…
    På billedet er der…
  • On voit…
    Man ser…
  • Les personnes sont… Ils, Elles sont/font…
    Personerne er… De er/laver/gør…
  • La scène raconte…
    Scenen handler om…
  • Les couleurs sont… claires/foncées/chaudes/froides
    Farverne er… lyse/mørke/varme/kolde
  • L'ambiance est…
    Stemningen er...
  • La saison
    Årstiden
    C’est l’été, l’automne, l’hiver, le printemps
    Det er sommer, efterår, vinter, forår

Temaer

‘Close’ est surtout un film sur l’amitié entre les deux garçons, Léo et Rémi, mais aussi sur l’amitié en général et sur la perte d’amitié.
‘Close’ er især en film om venskabet mellem de to drenge, Léo og Rémi, men også om venskab generelt og tabet af venskab.

CLIP

Regardez le clip en classe et décrivez l'amitié entre les deux garçons au début du film (regardez la liste d’inspiration en dessous et trouvez des mots dans le dictionnaire). 
Se klippet sammen i klassen og beskriv venskabet mellem de to drenge i begyndelsen af filmen (se inspirationslisten nedenfor og find ord i ordbogen).

  • Au début du film l’amitié entre Léo et Rémi est…
    I begyndelsen af filmen er venskabet mellem Léo og Rémi….

Comparez avec la scène où Léo joue au hockey sur glace et expliquez la situation de l'amitié entre les deux garçons au milieu du film:
Sammenlign med scenen, hvor Léo spiller ishockey, og forklar venskabssituationen mellem de to venner halvvejs i filmen:

  • Au milieu du film l'amitié entre Léo et Rémi est…
    Halvvejs i filmen er venskabet mellem Léo og Rémi…
Foto: Camera Film

Et toi... 
Og dig…

Réfléchis un peu… et parlez des questions en classe ou deux par deux. 
Overvej spørgsmålene og tal om dem sammen i klassen eller to og to.

  • C’est quoi l'amitié pour toi ? 
    Hvad er venskab for dig?
  • Pour moi l’amitié c’est…
    For mig er venskab… 
  • C’est quoi un bon ami/une bonne amie? 
    Hvad er en god ven?

    Pour moi un bon ami/une bonne amie c’est….
    For mig er en god ven/en god veninde…
  • Est-ce que tu as de différents types d'amitiés ? Et comment ? 
    Har du forskellige slags venskaber - og hvordan?

    Par exemple: Oui, j’ai une amitié avec mes copains du foot qui est très amusante et j’ai une autre amitié avec…
    Ja, jeg har et venskab med mine fodboldkammerater, der er meget sjovt, og jeg har et andet venskab med…
  • Pour toi, est-ce qu’il y a des différences dans les amitiés entre les différents sexes? ?
    Pourquoi ? Pourquoi pas ?
    Er der forskelle på venskaber mellem forskellige køn?
    Hvorfor? Hvorfor ikke?

    Oui, pour moi il y a une différence parce que… Non, pour moi il n’y a pas de différences parce que…
    Ja, for mig er der forskel, fordi… Nej, for mig er der ikke forskel, fordi…
  • Est-ce que tu as vécu la perte d’une amitié ? Et comment as-tu réagi ? 
    Har du prøvet at miste et venskab? Og hvordan reagerede du?

    Oui, j’ai perdu un ami/une amie à cause de…
    Ja, jeg har mistet en ven/en veninde på grund af…

Liste d’inspiration

  • Jouer /sortir / rigoler/ être / parler ensemble 
  • Spille / gå ud / grine / være / tale sammen
  • Passer du temps ensemble – tilbringe tid sammen
  • Partager des secrets – dele hemmeligheder
  • Avoir confiance en quelqu’un – at have tillid til hinanden
  • Être lá pour l’un et l’autre – være der for hinanden
  • Tolérant / tolérante
  • Loyal / loyale
  • Positif / positive
  • Drôle, amusant – sjov
  • Honnête – ærlig 
  • Sympathique – sympatisk
  • Fort / forte – stærk
  • Gentil / gentille – venlig
  • Proche – tæt 
  • Tendre – kærlig 
  • Confidentiel / confidentielle – tillidsfuld
  • Profond / profonde – dybt

À toi de parler...
Din tur til at tale...

Fais un sondage en classe - pose la question aux camarades et notes les réponses dans la liste:
Lav en rundspørge i klassen og noter svarene i listen:

Commence par écrire tes pensées: Pour moi un bon ami/une bonne amie est…
Begynd med at skrive dine egne tanker: For mig er en god ven/veninde…

  • Question: Pour toi - c’est quoi être un bon ami/bonne amie ? 
    Hvad er en god ven/god veninde for dig?

    Réponse: Pour moi un bon ami/une bonne amie est…
    For mig er en god ven/en god veninde…

Présente un camarade de classe à la 3ème personne - exemple: Pour Albert un bon ami est très drôle et honnête.
Præsenter en ven fra klassen i 3. person - eksempel: For Albert er en god ven, han er meget sjov og ærlig. 

Exemple:   

Prénom  Pour moi un bon ami/une bonne amie est…
Albert   Très drôle et honnête 
Meget sjov og ærlig
   
   

​​​​Liste d’inspiration

  • Tolérant / tolérante
  • Loyal / loyale
  • Positif / positive
  • Drôle – sjov
  • Honnête – ærlig 
  • Sympathique – sympatisk
  • Fort / forte – stærk
  • Poli / polie – venlig, høflig
  • Gentil / gentille – venlig
  • Proche – tæt 
  • Tendre – kærlig 
  • Intime – meget tæt
  • Confidentiel / confidentielle – tillidsfuld
  • Gentil / gentille – venlig
  • Profond / profonde – dybt
  • Compliqué / compliquée – kompliceret

Nuage de mots
www.wordclouds.com

Crée un nuage de mots. Choisis par exemple entre 6-8 mots qui symbolisent pour toi l’amitié. Si tu ne connais pas le mot en français, regardes dans ton dictionnaire.
Lav en ordsky. Vælg fx. 6-8 ord som symboliserer venskab for dig. Hvis du ikke kender ordet på fransk, så slå op i din ordbog.

Pense aux arguments – pourquoi as-tu choisi ces mots ?
Tænk på dine argumenter - hvorfor har du valgt disse ord?

Présente ton nuage pour la classe ou pour un/une camarade et explique tes mots: Par exemple « J’ai choisi le mot confiance parce que le mot est très important pour moi - je fais confiance à mes amis ».

Præsenter din sky for klassen eller for en kammerat og forklar dine ord.
Fx « Jeg har valgt ordet tillid, fordi det er et meget vigtigt ord for mig – jeg har tillid til mine venner ».

À la fin vous pouvez faire une petite exposition en classe avec les nuages.
Til slut kan I lave en lille udstilling med jeres ordskyer.
 

Personer

Fais un portrait de Léo et Rémi dans un diagramme de VENN pour organiser visuellement les relations et les différences. Léo est à droite et Rémi est à gauche. Au milieu on met toutes les choses en commun. Vous pouvez dessiner le diagramme sur un autre papier. 

Lav et portræt af Léo og Rémi i et VENN diagram for visuelt at organisere relationen og forskellen. Léo til højre og Rémi til venstre. I midten placerer I alt det, de har til fælles. I kan tegne diagrammet på et andet stykke papir. 
 

VENN diagram

Trouve des mots/phrases qui décrivent leur personnalité, leurs intérêts, 
leurs familles, leur amitié… 
Find ord, der viser deres personlighed, interesser, familier, venskab…

Liste d’inspiration

  • Gentil – venlig 
  • Triste
  • Curieux – nysgerrig
  • Masculinité
  • Charmant
  • Drôle – sjov
  • Timide – genert
  • Fermé – lukket
  • Discret
  • Optimiste
  • Loyal
  • Innocent – uskyldig
  • Discret  – diskret
  • Poétique
  • Doux – mild
  • Introverti 
  • Extraverti
  • Faire du sport
  • Jouer de la musique 
  • Avoir une famille
  • Faire du vélo – cykle
  • Peur d'être différent – bange for at være anderledes
  • Se sentir frustré – føle sig frustreret
  • Travailler – arbejde

Comparez les mots liés à Léo et Rémi. Discutez les différences 
et les points communs entre les garçons en classe.

Sammenlign ordene knyttet til Léo og Rémi. Tal om forskelle og
ligheder mellem drengene i klassen.
 

Min mening

Le titre du film 
Filmens titel

Pourquoi le titre ‘Close’ ? Est-ce un titre significatif pour le film ?
Hvorfor titlen ‘Close’? Er det en meningsfuld titel?

Donne ton avis
Giv din mening

  • A mon avis…c’est…parce que…
    Efter min mening… det er… fordi…

Le classement par étoiles ★★★★★
Giv den stjerner 

‘Close’ est un film qui a obtenu beaucoup d'étoiles dans le monde du cinéma. Mais toi – qu’en penses-tu ? 
‘Close’ er en film, der har fået mange stjerner i filmverdenen. Men hvad synes du?

Donne ton avis et donne des étoiles: 
Sig din mening og giv stjerner:

  • Je pense que le film est… parce que…
    Jeg synes, at filmen er… fordi…

    Un bon film, un film important, un film touchant…
    En god film, en vigtig film, en rørende film…
  • Je donne au film __ étolies parce que...
    Jeg giver filmen __ stjerner, fordi…

    ★★★★★ = C’est un film incroyable – det er en helt utrolig film

    ★★★★ = C'est un très bon film – det er en rigtig god film

    ★★★ = C’est un bon film – det er en god film

    ★★ = C’est un bon film mais uniquement pour des raisons précises (p.ex. les acteurs, le réalisateur, le sujet…)
    – den er god, men kun af nogle særlige årsager… (fx skuespillerne, instruktøren, temaet…)

    ★ = C’est nul – den er dårlig

Filmøvelse

Til slut skal du lave et multimodalt portræt af en ven på fransk.

Du skal skrive et portræt af en ven på fransk, hvor rammen kan være  
følgende (og så kan du selv tilføje mere):  

  • Prénom, âge, caractère, intérêts, Il/Elle adore/aime – et ensemble nous aimons faire…etc.
    Navn, alder, karakteristik, interesser, hun/han kan godt lide – og sammen kan vi godt lide at…etc.

Herefter skal du tage et eller flere portrætfotos eller optage et lille filmklip af din ven.
Det kan evt. gøres foran en green screen, så du efterfølgende kan arbejde med at ændre baggrunden. 

Du kan indsætte baggrundsbilleder, der understøtter din vens karakter. 

Du sammensætter dine klip til en lille film og læser dit manus på fransk ind over, imens filmen ruller. 

Brug fx Skoletube-programmet Wevideo.

Foto: Camera Film