Glasværelset

- et undervisningsmateriale
Lærer Elev – dansk Elev – tysk

Kort Introduktion

Kort før 2. Verdenskrigs afslutning søger Anna og hendes elleveårige søn Felix tilflugt på landet. Her hersker et strengt naziregime, og Felix bukker langsomt under for den højreorienterede propaganda. En dag da Felix leger med sine venner, opdager de en desertør, som i første omgang slipper væk. Børnene melder manden, men hvad Felix ikke ved er... at det er hans far.

I dette forløb skal I arbejde med den tyske børne-og ungdomsfilm ’Glasværelset’. Gennem børnene Felix, Karri, Martha og Tofan skildrer filmen, hvordan krig påvirker børns venskaber og voksnes relationer til hinanden og deres børn. Filmens handling er baseret på den ene af manuskriptforfatternes, Josef Einwangers, egne oplevelser som barn i Tyskland under 2. Verdenskrig.

Materialet indeholder både del til lærerelev-dansk og elev-tyskDe er opbygget efter samme struktur med fokus på filmens handling, temaer og filmsprog. Sprogopgaverne ligger både online og i en PDF til print. 

FAGLIGT FOKUS

Temaer 

  1. Dansk: Magt og venskab
  2. Tysk: Freundschaft

Filmsprog 

  1. Filmiske virkemidler: Rekvisitter og location
  2. Dramaturgi: Set up/pay off
  3. Genre: historisk drama
     

Trailer

DENNE FILM INDGÅR I MED SKOLEN I BIOGRAFEN I SÆSON 2022/2023

Dette materiale er skrevet af Elsebeth Hansen, maj 2022.

Materialetype:
Lærer Elev – dansk Elev – tysk

Kontakt

Martin Brandt-Pedersen
martinb@dfi.dk

Lisbeth Juhl Sibbesen
lisbeths@dfi.dk

Det Danske Filminstitut, Gothersgade 55, 1123 København K. Copyright ©2022.