Introduktion
Før I skal se ’Lille Allan – Den menneskelige antenne’, skal I se traileren og snakke om, hvad den afslører om filmen. I kan også tale med jeres lærer om ufoer og liv fra det ydre rum.
Efter I har set filmen, skal I lave en analyse af filmens handling ved at fokusere på hovedpersonen, Lille Allan.
Læringsmål: I opgaverne skal I:
- Prøve at gætte filmens tema ud fra filmens anslag
- Analysere filmens handling med aktantmodellen
- Arbejde med filmens temaer og analysere karakterernes handlinger
- Lære om science fiction-genren og filmiske virkemidler

Film og forforståelse
’Lille Allan – Den menneskelige antenne’ er en filmatisering af Line Knutzon og Peter Frödins bog af samme navn. En filmatisering betyder, at historien allerede findes som fx bog, teaterstykke eller computerspil.
’Lille Allan – Den menneskelige antenne’ handler om drengen Allan, hans skøre underbo Helge og et venligt rumvæsen ved navn Maiken. Desværre har Maiken mistet sit rumskib. Allan og Helge må derfor hjælpe hende med at få det igen, så hun kan rejse hjem til det ydre rum. Det bliver dog ikke nemt, da en gal samler er ude på at fange Maiken og udstoppe hende til sin samling.
DET VIGTIGE ANSLAG
Filmens start kalder man for anslag. Anslaget er vigtigt, da det skal afsløre lidt om filmens handling og genre, samtidig med at det skal virke spændende.
’Lille Allan – Den menneskelige antenne’ starter på Allans værelse ved sengetid. I loftet på Allans værelse er fotografier af gode oplevelser fra Allans liv, klistret op med selvlysende stjerner. Samtidig er rolig musik med til at skabe stemning. I baggrunden høres pludseligt lyden af voksne, som skændes, og en dør som smækker. Kameraet ryster, og et familiebillede med Allan og hans forældre falder ned fra loftet.

To og to
Snak med din sidemakker om, hvad anslaget med Allans loft afslører om filmen.
- Hvad betyder det, at man ser en masse gode minder på fotografier?
- Hvad betyder det, at et familiebillede falder ned, lige efter man har hørt Allans forældre skændes?
- Og hvad tror I, at de selvlysende stjerner betyder?
- Del jeres meninger med klassen.
Se filmens trailer:
To og to og i klassen
Når I har set traileren, skal I dele jer op i to grupper:
- De, der ikke kender bogen
- De, der kender bogen
Snak om spørgsmålene i fem minutter.
- De, der ikke kender bogen:
- Hvad synes I, traileren viser om hovedpersonen Allan?
- Hvordan er filmen lavet, og hvilken genre er det?
- De, der kender bogen:
- Hvad synes I forskellen er på historier i bøger og på film?
- Tror I, filmen har alle bogens detaljer med?
- Hvilke karakterer eller situationer glæder I jer til at se i filmen?
Del svarene med klassen.

Handling
I denne opgave skal I analysere handlingen ved at arbejde med filmens karakterer og deres største ønsker.
ØNSKER
Individuelt
Tænk på filmens karakterer. Hvad tror du, deres største ønske er?
- Lille Allan
- Helge
- Maiken
- Bror Palle

AKTANTMODELLEN
To og to
- Hvem er filmens hovedperson og hvorfor?
- Hvad er hovedpersonens største ønske?
- Hvem eller hvad gør det svært for hovedpersonen at få opfyldt sit ønske? Skriv gerne mere end én ting.
- Hvem eller hvad hjælper hovedpersonen med at få sit ønske opfyldt? Skriv gerne mere end én ting.
I klassen
Snak om jeres svar, og udfyld i fællesskab aktantmodellen. Print bilag 1.
Temaer
SKILSMISSE OG ENSOMHED
2. klasse
I klassen
Se klip 1, hvor Allan og hans far ankommer til Tårnby.
Klip 1
Individuelt
Print bilag 2
I klassen
Snak om jeres tegninger. Er der forskel på Allans ansigtsudtryk? Smiler Allan mere eller mindre, når han ser på sin far? Hvorfor tror I, det er sådan?
2.-4. klasse
To og to
Svar på spørgsmålene
- Nogle gange smiler man til andre, selvom man har det dårligt indeni. Lille Allan smiler også til sin far, selvom han ikke er glad. Har du prøvet at smile, selvom du ikke var glad?
- Lille Allan prøver at gøre sine forældre glade ved at virke glad. Senere i filmen fortæller han endda en hvid løgn, om at han har mødt nye venner. Hvorfor I tror, han vil virke stærk?
- Maiken har også følt sig mobbet og udenfor. Hun er rejst langt for at lave den perfekte fremlæggelse. Hvorfor tror I, det er så vigtigt for Maiken at lave en god fremlæggelse?
- Lille Allan og Maiken har begge brug for en god ven, der forstår dem. Hvordan synes I, en god ven skal være?
- De fleste personer i filmen føler sig ensomme, udenfor eller unormale. Alligevel er det dem, der vinder til sidst. Hvad tror I, filmen vil fortælle med det?
I klassen
Snak om jeres svar.

Filmsprog
FILMISKE VIRKEMIDLER: Billedbeskæring
Det er altid vigtigt, hvordan billederne ser ud i en film. De skal nemlig passe til den stemning, der er i filmens scener. I de næste opgaver skal I arbejde med scenen, hvor Helge møder Maiken for første gang.
To og to
Nedenunder kan I læse om forskellige måder at beskære et billede på.
- Snak med din sidemakker, og find ud af hvilken beskrivelse (tal), der passer sammen med hvilket billede (bogstav)?

I klassen
Se klip 4 sammen. Læg mærke til det tidspunkt, hvor Helge ser Maiken første gang. Hvilke billedbeskæringer bruger filmen, da Helge taber kæben og går helt i stå?
Klip 4
![]()
I grupper af tre
|
Genre: SCIENCE FICTION
To og to
’Lille Allan – den menneskelige antenne’ er en science fiction-film. Svar på følgende spørgsmål:
- Hvad er en science fiction-film?
- Kender I andre science fiction film?
- Tror I, der er liv i rummet?
- Tror I, vi en dag kan rejse til andre planeter?
Se klip 3, hvor Lille Allan møder Maiken for første gang.
Klip 3
Rekvisitter er ting, der bliver brugt i film. Rekvisitter er med til at vise filmens genre.
- Hvilke rekvisitter i klippet viser, at filmen er en science fiction-film?
- Hvad er Maiken og hvordan ved I det? Hvordan ser hun ud, og hvad kan hun?
I klassen
Tal om jeres svar
Klip fra filmen
Klip 1
Ankomst til Tårnby
Klip 2
Menneskelig antenne
Klip 3
Allan og Maiken mødes
Klip 4
Helge møder Maiken
Klip 5
Den private samler i Tårnby