The Simpsons Movie Lærer

Hjem
  • Til læreren
  • Filmens handling
  • Baggrund - tv-serien bag filmen
  • Slapstick - vold for sjov
  • Ironi
  • Satire og parodi
  • Karikatur
  • Skriv en anmeldelse

Til læreren

”See our family. And feel better about yours.”
“Se vores familie. Og få det bedre med din egen.”

Sådan lyder underoverskriften på filmplakaten til ”The Simpsons Movie”. Vrangen bliver vendt ud på amerikansk middelklasseliv, når den dysfunktionelle Simpson-familie indtager tv-skærmen og filmlærredet. Her får de amerikanske normer og værdier tørt på med replikker som: ”Amerika – landet, hvor alle kan tjene penge uden at tage ansvar!”

Men det er ikke kun middelklasseamerikaneren, der står for skud i ”The Simpsons Movie”. Her er (næsten) alle idiotiske på hver deres måde. Filmen – og tv-serien – gør ikke forskel på folk; her bliver gjort grin med alle – voksne og børn, autoriteter og hjemløse, mænd og kvinder, sorte og hvide, rige og fattige, hele pibetøjet. Filmens humor kører i høj grad på det verbale plan, hvor den ironiserer over livsstil, fordomme, genrer, kendte mennesker, medier og meget andet. Desuden ligger der også humor i billedsiden – ofte fysisk humor – og de forskellige lag af komik i filmen gør, at den henvender sig til et meget bredt publikum, børn såvel som voksne. Filmens personer fremtræder ofte barnlige og voksne på en gang – ikke mindst familiefaren Homer – og det forstærker den brede appel.

Tv-serien om The Simpsons har kørt i 20 år og undervejs samlet sig en stor skare af trofaste fans. I filmen er der dog ingen underforståede hentydninger til begivenheder i serien, og derfor kan filmen sagtens ses af et publikum, der ikke har fulgt serien.

Hvis I ønsker at arbejde med animationsfilm i mere bred forstand – eller evt. selv lave animation – kan I finde information og inspiration i DFI‟s undervisningsmateriale ”Animation i skolen”. Her er der bl.a. en gennemgang af animationsfilmens historie og forslag til, hvordan I kan arbejde med animation i undervisningen. Materialet kan findes på Filmcentralen. 

Undervisningsmaterialets opbygning

Undervisningsmaterialet er tænkt som inspiration til læreren i arbejdet med filmen. Klassen kan arbejde med et eller flere temaafsnit, I kan plukke i arbejdsspørgsmål og analyser alt efter tid og interesse. Teksten er skrevet til læreren, så du kan formidle det videre på et niveau, der passer til klassen.

Undervisningsmaterialet henvender sig til forskellige klassetrin og niveauer. Nogle steder har vi markeret det i arbejdsforslagene, andre steder er det op til læreren selv at vurdere, hvilke arbejdsforslag der vil være relevante at bruge i netop din klasse. Vi har forsøgt at lave arbejdsforslag til alle niveauer i hvert afsnit.

Materialet indeholder en række filmcitater og brugerkommentarer – de er alle på engelsk, og er derfor primært henvendt til 6. klasse og opefter. 4.-5. klasse kan finde danske tekster om filmen på f.eks. databasen Infomedia og www.scope.dk. 

Afsnittet Filmens handling er et referat af filmen. Referatet er tænkt som støtte til arbejdet med de øvrige temaer i undervisningsmaterialet.

Afsnittet Baggrund – tv-serien bag filmen fortæller lidt om tv-serien ”The Simpsons” og om filmens tilblivelse. Derefter fokuserer vi på analyse af de mange former for humor, der præger filmen, i afsnittene Slapstick – vold for sjov, Ironi, Satire og parodi og Karikatur. Her findes også et udvalg af citater fra filmen, som I kan bruge i analysearbejdet. Slutteligt lægger vi op til at arbejde med filmanmeldelser – både egne og andres – i afsnittet Skriv en anmeldelse.

God arbejdslyst,
Liselotte Michelsen

Filmens handling

Der er koncert i Springfield. Bandet Green Day vil tale om miljø, men publikum vil ikke lytte. Scenen synker ned i forurenet slam, og bandet omkommer. Under begravelsen får Bedstefar Simpson en åbenbaring og taler i vildelse. ‟Enden er nær!‟ råber han.

Hjemme igen bygger Homer og hans søn Bart tag. De udfordrer hinanden og er onde ved hinanden, men da naboen Flanders blander sig, holder de sammen imod ham. Homers datter Lisa møder Colin, der ligesom hun selv er miljøforkæmper. Homer får Bart til at løbe nøgen gennem byen på skateboard. Da Bart bliver arresteret af politiet, giver Homer sønnen skylden. Inde på en restaurant ser Homer en gris, som han redder fra slagtning og tager med hjem. Bart drømmer om at være del af den pæne Flanders-familie.

Lisa holder foredrag om miljø og forurening i Lake Springfield. Myndighederne bliver enige om at forbyde at dumpe affald i søen. Byens borgere rydder op ved søen.

Homer er meget lykkelig for sin gris. I baghaven har han en silo med grisemøj. Da han i hemmelighed dumper siloen i søen, udvikler forureningen sig til den rene ondskab. Da et egern hopper i vandet, forvandler den sig til et uhyre.

Russ Cargill, der er leder af EPA, Amerikas Miljø Agentur, fremlægger problemet for præsidenten, Arnold Schwarzenegger, og viser ham det muterede egern. Myndighederne placerer en kæmpe osteklokke over Springfield. Den skal forhindre, at giften spreder sig. Byens borgere er lukket inde – undtagen lillesøster Maggie, der har en hemmelig tunnel, som går gennem hendes sandkasse.

Politiet finder Homers gylletank i søen. Byens borgere vil lynche Homer. Familien Simpson flygter gennem sandkassen. Hele deres ejendom bliver suget ned i kviksandet. De er eftersøgt af EPA og flygter til Alaska. Her slår de sig ned i et hyggeligt hus, og alt er idyl.

Familien Simpson ser i tv, at regeringen vil udslette Springfield. Marge beslutter, at det er deres pligt at prøve at redde byen. Homer vil ikke, så Marge og børnene tager af sted uden ham. Den forladte og ulykkelige Homer vandrer af sted i sneen og falder om, men bliver reddet af inuitkvinde. Hun er åndemaner, og sammen med hende får Homer en åbenbaring: ‟Andre mennesker vigtige – jeg må redde Springfield!‟

Marge og børnene er blevet arresteret og sat ind under kuplen. Byen er nu i total opløsning. Myndighederne sænker en bombe ned gennem et hul i kuplen. Byen skal fjernes fra jordens overflade.

Homer bryder ind i et militærlager og finder en superlim, som han klistrer i håndfladerne og klatrer op på kuplen. Ved et uheld falder han gennem hullet ned i byen – med bomben. Bart er blevet en del af Flanders-familien. Men da Homer beder Bart om forladelse, hopper han op bag på Homers motorcykel, og sammen kører de op ad kuplens inderside. Bomben sprænger oppe ved hullet og smadrer kuplen. Springfields borgere er atter frie mennesker.

EPA‟s leder Russ Cargill møder Homer og vil dræbe ham. Men Maggie smider en sten i hovedet på Cargill og redder sin far. Nede i byen klapper alle af Homer. Og endelig får han sin elskede Marge tilbage.

Baggrund - tv-serien bag filmen

”The Simpsons Movie” er baseret på tv-serien ”The Simpsons” – en animeret sitcom, der satirisk parodierer amerikansk middelklasseliv i den fiktive by Springfield. Serien er skabt af Matt Groening, som også har været med til at lave filmen. Han var angiveligt inspireret af sin egen familie, da han fandt på karaktererne i familien Simpson (han er selv Bart). Tv-serien startede som en række sketches i ”The Tracy Ullman Show” i 1987. I 1989 udviklede ”The Simpsons” sig til at være en selvstændig tv-serie, der siden er blevet sendt i mere end 400 afsnit – og stadig kører i 2008.

Allerede fra starten var den et stort hit, og den har vundet en lang række tv-priser. ”The Simpsons” har forskellige rekorder – det er bl.a. den amerikanske sitcom og det animerede program, som har kørt i længst tid. Homer Simpsons utilfredse udråb ”D‟oh!” er blevet en del af det amerikanske sprog. Rent visuelt har serien ikke ændret sig ret meget gennem de 20 år, den har eksisteret; den bevidst primitive streg er blevet fastholdt. Til gengæld har serien ændret stil på andre planer – f.eks. har personer, der i de tidlige år blot var bifigurer, fået større roller i de senere år.

Tv-serien har været kontroversiel lige fra begyndelsen. Dengang var den oprørske Bart hovedperson, og da det ofte skete, at han ikke blev straffet for sin dårlige opførsel, mente bekymrede forældre og konservative politikere, at Bart og tv-serien var en dårlig rollemodel for børn. På visse skoler blev Simpsons-t-shirts og andet merchandise fra serien ligefrem forbudt.

Der har i mange år været tale om at lave en biograffilm med The Simpsons. Producerne bag filmen begyndte at udvikle filmen helt tilbage i 2001, og manuskriptet har været skrevet om over 100 gange. Der er 11 manuskriptforfattere krediteret på den endelige version af filmen. ”The Simpsons Movie” er blevet et stort publikums-hit og har i skrivende stund indtjent 526 millioner $ verden over.

Arbejdsforslag

  • Tegn en lille tegneserie eller en film-sekvens på et storyboard. Digt en scene, der kunne have været med i filmen. Forsøg at ramme filmens stil – både i streg, dialog og humor.

Slapstick - vold for sjov

‟Slapstick‟ er en type komedie, hvor humoren er meget fysisk og visuel.

Genren er opkaldt efter en genstand fra teaterverdenen. En slap-stick er et par træpinde, der kan lave en høj smæk-lyd. Før i tiden brugte man slap-sticks til at lave lydeffekter under slagsmåls-scener i teateret.

Slapstick-komedie svarer til det danske begreb ‟falde-på-halen-komedie‟. Det er en komedie-stil med rødder helt tilbage i Middelalderen. I filmens yngre dage stod bl.a. Gøg og Gokke, Buster Keaton, Charlie Chaplin og Marx Brothers for slapstick-humor, som også har været meget populær i tegnefilm som f.eks. ”Tom og Jerry”. I dag finder vi slapstick i mange animationsfilm, komedier, actionfilm og – ikke mindst – i computerspil og på internet-sites som YouTube.

Et eksempel på en nyfortolkning af slapstick er ”Jackass” – et tv-fænomen, der også er blevet til biograffilm, som fokuserer på en gruppe yngre mænd, der udfører vilde stunts og afprøver grænserne for både den menneskelige fysik og moral. Det anderledes ved ”Jackass” er, at vi her bevæger os væk fra fiktionens verden – som ellers altid har været det univers, slapstick foregik i – og over i retning af dokumentarfilm.

Kritikere af slapstick-genren er ofte bekymrede for, at volden i film og spil vil inspirere tilskuerne til at udøve vold i virkelighedens verden. Fortalere for slapstick-genren lægger vægt på, at volden i f.eks. en slapstick-komedie foregår i et så tydeligt fiktivt univers, at der ikke er nogen fare for, at den inspirerer til vold i virkelighedens verden.

Der er mange eksempler på slapstick-humor i ”The Simpsons Movie”. Et markant slapstick-indslag (så markant, at det grænser til parodi af genren) er scenen, hvor Homer forsøger at ramme EPA‟s lastbiler med en stor jernkugle. I stedet bliver han selv ramt af kuglen – for derefter at blive banket frem og tilbage mellem en klippeblok og et hus. Et andet eksempel er scenen til slut, hvor kuplen over byen knuses og der falder glasskår ned. En mand i folkemængden siger: ”Det var da godt, at ingen blev ramt og kom til skade”, hvorefter et kæmpe glasstykke smadrer ned i ham.

  • Find eksempler på slapstick-humor i ”The Simpsons Movie”.
  • Lad eleverne komme med eksempler på film, computerspil eller internet-sites, hvor der bliver brugt slapstick-humor.
  • Diskuter, hvorfor de eksempler, eleverne har nævnt, er sjove. Måske er der nogle af eleverne, som ikke synes, det er sjovt. Tal om, hvad det morsomme ved overdreven vold er – eller hvorfor det ikke er morsomt.
  • Lad de yngre elever lave tegneserier eller billeder, hvor der udspiller sig historier med slapstick-humor. Tal om, hvad det er ved tegningerne og historierne som gør, at det er slapstick. Tal med eleverne om andre typer humor, og hvordan det kunne tage sig ud i tegneserieform.
  • Tal om fænomener som hjemmevideo-klip på You Tube og ”Jackass”. Her kommer folk nogle gange reelt til skade. Hvorfor er det komisk, når folk skvatter, vælter eller på anden vis mister den fysiske kontrol med det, de foretager sig? Hvor går grænsen for, at det er morsomt? Hvor meget skal de slå sig, for at det ikke længere er sjovt?
  • Del klassen i to grupper – kritikere af slapstick-humor og fortalere for slapstick-humor. Lad hver gruppe finde argumenter for og imod genren.

Ironi

Ironi (af græsk «eironeia»).
Ironi er en måde at udtrykke sig på, hvor man siger det modsatte af, hvad man faktisk mener. Dette kan man vælge at gøre med henblik på f.eks. at drille, lave sjov eller demonstrere uholdbarheden af et synspunkt på en måde, der virker mindre aggressiv end en direkte tilbagevisning. Ironien forudsætter, at modtageren er i stand til at gennemskue, at man faktisk mener noget andet, end hvad man giver udtryk for, og ironikeren vil derfor ofte hjælpe med denne afkodning ved at vise det med sit kropssprog. Ironiens objekt, dvs. det der gøres implicit grin med, er ofte eller altid, at visse ting ikke er så perfekte, som de måske burde være, eller som nogen tror, de er.

Nogle ironiske virkemidler er:
Overdrivelse, hvor man beskriver så vidtrækkende følger (fordele eller ulemper) af et synspunkt eller en handling, at det efterhånden viser modparten, at holdningen eller handlingen faktisk ikke er så betydningsfuld.
Underdrivelse, som er den modsatte virkning, hvor et vidt favnende begreb eller holdning snævres ind til det allermest inferiøre indhold, hvorved det vises at det er langt mere betydningsfuldt.
Selvmodsigelse, hvor ironikeren først ytrer ét, men derefter mere eller mindre åbenlyst ytrer det modsatte.
Åbenlys løgn, hvor situationen klart står i modsætning til en given ytring, således at ytringen først virker absurd, indtil det indses, at ironikeren mener det modsatte.

(Citat: da.wikipedia.org)

Her følger nogle eksempler på brugen af ironisk humor i “The Simpsons Movie”:

I første del af filmen er der borgermøde i Springfield. Forureningen er nået et dramatisk højt niveau. Lenny og Carl er to af tilhørerne. Carl er farvet.

Mayor Quimby: I hereby declare a state of emergency: Code Black.
Lenny: Black? That's the worst color there is.
[Lenny turns to Carl, his black friend]
Lenny: No offense there, Carl.
Carl: I get it all the time.

Homer og Bart er på diner sammen. Bart er i dårligt humor.

Homer Simpson: Hey, what's with you?
Bart Simpson: You really wanna know?
Homer Simpson: Of course I do. What kind of father wouldn't care about -
[sees something] - a pig wearing a hat!

Russ Cargill henvender sig til borgerne i Springfield:

Russ Cargill: This is Russ Cargill, head of the EPA.
Moe: The what?
Russ Cargill: The Environmental Protection Agency.
Lenny: Come again?
Russ Cargill: Look, I'm an important man with a big TV. Just listen to me.

Mod slutningen af filmen er Marge og børnene vendt tilbage til Springfield. Byen er truet af en bombe.

Marge Simpson: Despite everything, I miss your father.
Bart Simpson: Me too... his big fat ass could shield us all.

Homer er vent tilbage til Springfield for at redde byen. Han løber af sted gennem byen:

Homer Simpson: Marge!
[runs to her, hits head in tree branch]
Homer Simpson: It's the epiphitree! I tried my best, what am I supposed to do?
[wind blows leaf so that it points to hole over dome]
Homer Simpson: But how am I supposed to get there?
[light shaft shines on motorcycle]
Homer Simpson: Oh!
[slips a dollar bill on a hole in the tree]
Homer Simpson: Here, buy yourself something nice.

Satire og parodi

Satire (fra latin – satira) er en genre, der forhåner, spotter og latterliggør mennesker og tilstande. Formålet er at underholde og samtidig udstille mange former for tåbelighed.

Parodien er en satirisk genre, som imiterer/karikerer et andet værk (litteratur, musik, film) og stiller det, dets indhold eller dets stil i et komisk lys. Inden for filmens verden kan nævnes eksempler som “Hot Shots”-filmene, der parodier “Top Gun” og “Rambo”, eller Mel Brooks‟ “Space Balls”, som gør grin med “Star Wars”. Den type film kaldes også „spoof‟.

Her følger et par eksempler på satire og parodi fra “The Simpsons Movie”:

I begyndelsen af filmen kører Bart nøgen gennem byen på skateboard. Ned Flanders og familie sidder og beder bordbøn. Midt i bønnen rammer den nøgne Bart frontalt vinduet.

Ned Flanders: Thank you, Lord, for this bountiful...
Ned Flanders: [screams] PENIS!
Rod Flanders, Todd Flanders: [devoutly] ... bountiful penis.
Todd Flanders: Amen.

Scenen kan ses som satire over salvelsesfuld og selvhellig opførsel og snerpethed. Den parodierer religiøst snæversyn og hjernevask, idet Flanders‟ børn ukritisk og mekanisk taler deres far efter munden uden at bruge deres egne sanser til at se og høre, hvad der reelt sker omkring dem.

I den del af filmen, hvor familien Simpson er i Alaska, indeholder filmen en Disney-parodi – da Homer og Marge lykkelige mødes i soveværelset og dyrene samler sig om dem ligesom i Snehvide. Men til forskel fra Disneys original bliver dyrene her pludselig ramt af rædsel, da den nysselige overflade må vige for de mere kødelige lyster hos ægteparret Simpson! Scenen satiriserer desuden over den forløjede dydighed og pænhed, der i mange film (fx fra Disney) prøver at fortrænge de mindre stuerene sider af menneskenaturen.

Mod slutningen af filmen kører Homer sammen med Bart på motorcykel op ad kuplens inderside.

Homer Simpson: Okay, son. You have only one chance to throw that bomb through the hole.
Bart Simpson: Dad, in case I don't make it, I'm sorry I said I wish you weren't my dad.
Homer Simpson: I don't blame you, son. I've never been that good of a father. Maybe it all starts with the way my father raised me. Yes, it's all clear to me. It's all just been one long, unbroken chain of...
Marge Simpson: Somebody throw the goddamn bomb!

Scenen kan ses som satire over amerikanske film, der blander action med kliché-prægede erkendelses-øjeblikke, der hylder traditionelle familie-værdier. Og den kan ses som satire over plat sentimentalitet og melodrama i almindelighed.

Karikatur

Karikaturer er fremstillinger af personer, hvor særlige træk overdrives på komisk måde. Ordet karikatur bruges især om tegninger af kendte personer. Kendte karikaturtegnere er de 12 tegnere, der tegnede Muhammed-tegningerne i Jyllands-Posten. Magthavere har ofte været ofre for tegnernes pen, fx den danske statsminister Anders Fogh Rasmussen.

Langt de fleste af figurerne i Simpsons-serien er karikaturer – over kendte mennesker eller over kendte typer: den tykke, dumme politichef; den onde atomkraftdirektør; skolens skrappe rektor (der stadig bor hos sin mor); den selvoptagne tv-nyhedsvært; Simpson-familiens skinhellige nabo Flanders osv.

Et eksempel på karikatur i ”The Simpsons Movie” er figurerne Præsident Schwarzenegger og hans rådgiver Russ Cargill i følgende scene:

Russ Cargill: [enters the Oval Office] President Schwarzenegger.
President Schwarzenegger: Ja. That is me.
Russ Cargill: The pollution in Springfield has reached crisis levels.
President Schwarzenegger: Ach! Everything is "crisis this" and "end-of-the-world that"! No one opens with a joke! I miss Danny DeVito.
Russ Cargill: You like jokes, huh? Well, stop me if you've heard this one.
[holds up cage with the mutant squirral]
President Schwarzenegger: [gasp] Look at all those angry eyes and pointy teeth! It's like Christmas at the Kennedy Compound!
Russ Cargill: Mr. President, you chose me, Russ Cargill, most successful man in America, to head the EPA, the least successful organization. That's why I've narrowed your choices down to five unthinkable options.
[spreads the files on the President's desk]
Russ Cargill: Each one will cause untold misery and...
President Schwarzenegger: [points to File #3] I pick Number Three!
Russ Cargill: Really? You don't want to read them first?
President Schwarzenegger: I was elected to lead, not to read. Number Three!

Scenen er en direkte karikatur over Arnold Schwarzenegger, skuespiller og guvernør i Californien. Men den kan også ses som en karikatur over inkompetente og uvidende politikere i almindelighed.

Politimester Wiggum og betjenten Lou star ude ved søen. De ser gangsteren Fat Tony og hans håndlangere komme slæbende med noget, der tydeligvis er et lig rullet ind i et lagen.

Chief Wiggum: Uh sorry, sorry, no dumping in the lake!
Fat Tony: Fine, I will put my „yard trimmings‟ in a car compactor.
[he and the mobsters walk off with the body]
Lou: Uh, Chief, I think there was a dead body in there.
Chief Wiggum: I thought that too, until he said yard trimmings. You gotta learn to listen, Lou.

Igen en scene, som direkte karikerer nogle typer, der ofte optræder i film – gangsterne, mafiosoen og politiet. Og samtidig en scene som karikerer inkompetente og stupide autoriteter i almindelighed.

Arbejdsforslag

  • Find flere eksempler på ironi, satire, parodi og karikatur i The Simpsons Movie. Gå evt. ind på Internet Movie Database, hvor I under „memorable quotes‟ kan finde en lang række eksempler på scener og replikskifter fra filmen. Søg på filmens titel på www.imdb.com.
  • Tal med eleverne om, hvad det er filmen ironiserer over og gør grin med. Lav evt. en liste med elevernes forslag.
  • Diskuter om I synes, filmen gør grin med ting og emner, som man ikke må/bør.
  • Lad de yngre elever arbejde med karikatur-tegninger – find fotos af f.eks. filmstjerner, musikstjerner og politikere og forsøg at tegne dem overdrevet. I kan også arbejde med at tegne eller spille overdrevede typer – f.eks. den pyntesyge pige og den overdrevet seje dreng. Hvad har de på? Hvordan er deres kropssprog og ansigtsudtryk?
  • Diskuter det underliggende budskab i filmens humor. Hvad tror I, filmskaberne synes om f.eks. autoriteterne og regeringen i USA?
  • Tal om hvordan humor kan bruges i samfundskritisk øjemed. Hvad er det for et type samfund, “The Simpsons Movie” kritiserer? Sammenlign evt. med en film som “Borat”, der også bruger humor til at kritisere bl.a. det amerikanske samfund. Se undervisningsmaterialet til “Borat” på Filmcentralen.
  • USA er præget af et anderledes værdisæt end Danmark. Blandt andet er holdningen til religion anderledes i USA end i Danmark, og “The Simpsons Movie” er blevet opfattet provokerende i nogle religiøse kredse. Find eksempler på at “The Simpsons Movie” gør grin med kristendom og naturreligioner. Diskuter hvad filmens underliggende holdning og kommentarer til religon er.

Skriv en anmeldelse

Var filmen god? Hvorfor – eller hvorfor ikke?

Det er de basale spørgsmål, vi gerne vil have svar på i en filmanmeldelse.

Herudover indeholder en anmeldelse også andre elementer. Vi vil gerne vide lidt om, hvad filmen handler om – hvem er hovedpersonen eller hovedpersonerne, og hvilke problem(er) står han/hun/de overfor? Hvilke skuespillere spillede rollerne (eller lagde stemmer til) – og gjorde de det godt eller ikke? Hvad er filmens temaer og budskab?

Ofte vil filmanmelderen også fortælle noget om de vigtigste personer bag kulisserne – instruktøren og manuskriptforfatteren, og måske producenten eller fotografen. Det er som regel også en god idé at perspektivere filmen – dvs. sætte den i relation til for eksempel sin genre. I et tilfælde som “The Simpsons Movie” er det oplagt at perspektivere filmen i forhold til tv-serien. Anmelderen kan give læseren oplysninger om tv-serien og komme med sit bud på, om filmen minder om tv-serien, eller om den er bedre eller dårligere en serien.

En vigtig pointe i forbindelse med at skrive filmanmeldelser er, at anmelderen skal begrunde sine meninger. Det er altså ikke nok at skrive at „filmen er god‟. Vi – læserne – skal også have at vide, hvorfor anmelderen synes, den er god.

For blot 10 år siden var filmanmeldelser noget, udvalgte professionelle kritikere skrev i trykte medier eller formidlede via tv og radio. I dag er filmanmelder-funtionen så at sige demokratiseret – alle kan skrive en filmanmeldelse og udtrykke deres mening via internettet. Det er mange steder sat i system, f.eks. på Internet Movie Database (www.imdb.com). Her ligger mange hundrede brugeranmeldelser eller kommentarer til “The Simpsons Movie”. Nedenfor kan I læse tre eksempler:

Fear not folks, it is very funny
25 July 2007 Author: a-bark from United Kingdom
- what more can I say. the movie is a return to the glory days of the show, those ever yellow times when Homer jumped the gorge, when alien ants threatened the earth and the mono rail came to town. If any of that made sense to you then this is the film to go for this weekend. It is a laugh a minute, unlike most comedy films which seem to think funny is a dirty word. I have to say it is NOT really a kids film (although a child sitting near me was crying with laughter) as some of the lines are very naughty and near the bone. I am keen to see it again to catch all the gags I missed. And thank God Ricky Gervais was not allowed anywhere near it (his TV episode stunk!). So if you're up to you knees in flood water or suffering from some other global disaster right now and fancy a good time your local multiplex is the place to go. Lets face it we all need a laugh right now.

Total crap
2 August 2007 Author: shiftage from United States
Cheesy, boring, full of random unnecessary references to the show- this movie sucked ass.
I guess I was spoiled by the simpsons: seasons 3-8. This movie lacked the characters we liked: Barney for his alcoholism, Moe for his lack of dignity, Principal Skinner for his strictness, Burns for his evil. It seems the writers used the characters at completely random moments to remind us this was the simpsons we were watching, and not some corny family movie. Failed, lame, sophomoric humor is the opposite of what made the simpsons classic in it's golden years: witty, fast-paced, and intelligent. The retarded writing-troop that comprised the movie introduced boring, low-brow characters like the head of the EPA (my brain pushed his name out, thank you brain!), that native American (the boob thing was lame), and re-invented an old favorite- McBain, or more commonly known as- Arnold Schwarzenegger. Don't count on Arnold spouting any good lines such as "we had script problems from day one" or "the goggles...", just sit back, relax, and prepare to be bored.
I can handle a minute or two of corny resolution in the show with marge and homer. Not this. This is over the top, borderline romantic-comedy-starring-jennifer-aniston-cheese. I mean george-clooney-smiling-and-sandra-bullock-falling-over-cheesy. Prepare, brave movie goer, for many moments of homer missing marge, marge admitting she doesn't love homer, homer redeeming himself, things we have seen in the show that we don't miss. Side plots like Lisa falling in love with an irish douche are not funny or interesting. I just wonder why they threw that in. Any ideas? Maggie is being developed as the silent magnificent force, much like a Silent-Bob-type character. She gives a saves-the-day-salute at the end. Shoot me. I'm spent. I could ramble all day and night how bad this is, but until you have seen it, you won't know. You shouldn't know. Call me traitor, call me convert, just go to the store and rent the Family Guy movie. God help me, there's better writing in it. God help us all.

The Simpsons Movie was Worth the Wait. Fantastic!
25 July 2007 Author: who-two from Ireland
I don't want to give much away, but this movie truly is EPIC. The storyline is great, so is the animation. The movie is hilarious throughout, and also has one of the most emotional moments ever on The Simpsons. You can see just about every face ever on The Simpsons and they keep making subtle references, such as when Homer and Bart jump Springfield Gorge, the ambulance is still crashed into the tree.
It definitely rewards long-time fans, but it is a great movie even for those who don't watch the Simpsons. CGI only adds to the excellent drawings, and it is very cool to see them on the big screen! If you love the Simpsons, Old or New, you will LOVE this.

Find flere kommentarer på Internet Movie Database – www.imdb.com – under ”user comments”. Desuden kan I finde anmeldelser – både professionelle og fra forskellige websites – under ”external reviews”.

Hvis I vil finde danske eksempler på anmeldelser og brugerkommentarer til filmen, kan I f.eks. gøre det via f.eks. Infomedia og den danske filmportal www.scope.dk

Arbejdsforslag

  • Til de yngre elever: Find anmeldelser og brugerkommentarer på dansk. Læs dem og diskuter, om I er enige eller uenige – og hvorfor.
  • Til de ældre elever: Oversæt ovenstående engelske kommentarer. Diskuter dem (på dansk eller engelsk). Er I enige med skribenternes holdninger og pointer?
  • Skriv en anmeldelse af ”The Simpson Movie”. Tilpas længden til klassens alderstrin og niveau.
  • Gå i grupper á tre personer. Læs hinandens anmeldelser, og giv hinanden kritik: Forestil dig, at du ikke har set filmen. Forstår du handlingsreferatet? Får du en fornemmelse af filmens stil, tone, humor osv.? Fungerer argumentationen i vurderingen - dvs. forstår du, hvorfor anmelderen kan/ikke kan lide filmen? Får du en klar fornemmelse af anmelderens holdning?
  • Omskriv din anmeldelse ud fra den respons, du fik i gruppen - så dine synspunkter osv. står klarere.
  • Sæt anmeldelserne op på en opslagstavle, så alle i klassen kan læse hinandens tekster.
  • Find andre anmeldelser af “The Simpsons Movie”. Vælg nogle enkelte ud, og gennemgå dem sammen. Hvordan er de opbygget? Er der referat, perspektivering og vurdering i dem alle? Fungerer argumentationen i vurderingen? Får I en klar fornemmelse af anmelderens holdning? Diskuter, hvorvidt I er enige med anmelderne i deres mening om filmen.