Tintin: Enhjørningens hemmelighed elev

Hjem

Elevspørgsmål

Formål

Opgaverne til 'Tintin: Enhjørningens hemmelighed' handler om, hvad ”billedsprog”, ”filmiske virkemidler” og ”filmatisering” er. Når I løser opgaverne, skal I skrive eller tale sammen om jeres filmoplevelse.

Fra tegneserie til film

  • Se Troldspejlets indslag 'Rundt om Tintin' og tal om dem i fællesskab. Jeres lærer har link til indslagene.
  • Undersøg på nettet og på biblioteket, hvem der har opfundet Tintin, og hvornår tegneserierne er lavet?
  • Sammenlign de tre Tintin-tegneserier, filmen er bygget over, med filmen. Hvilke forskelle og ligheder er der i måden, som tegneserien og filmen er tegnet på?
  • Find ligheder mellem scener og sekvenser i tegneserien og filmen. Tal om, hvad instruktøren har gjort for at gøre tegneserien til en god film.
  • Find eksempler på andre filmatiserede tegneserier. Hvordan er de ændret for at fungere som film? Er der fx nogle superheltes drager, der ser anderledes ud?
Foto: Andrew Cooper / Sony Pictures

Storyboards – perspektiv, farver og billedudsnit

  • Tag forskellige eksempler på tegneserier med i skole og kig på, hvordan de bruger billedudsnit, perspektiv og varme/kolde farver.
  • Lav en billedsøgning i Google på 'Tintin framegrabs'. Udvælge fem forskellige billeder fra filmen. Analysér billederne – se særligt på billedudsnit, vinkler/perspektiv, farver og baggrund. Er stemningen rolig, eller er der action og drama i billederne? Hvordan afspejler det sig i billedsproget?
  • Gå i grupper (tre personer i hver gruppe) og digt en lille, afsluttet historie. Tegn historien i seks billeder i et storyboard. Der skal være variation i billedudsnittet (totalbilleder, halvtotal, halvnær, nær og ultranær). I skal tegne i skitseform, ikke detaljeret. Det vigtige er, at ideen fastholdes.
  • Nu skal I arbejde med samme historie i seks billeder på et storyboard. Men denne gang skal I tænke på perspektivet (kameravinklen) og veksle mellem frø-, fugle- og normalperspektiv.
  • Rentegn jeres skitser og farvelæg dem i varme eller kolde farver. Hvilken effekt får det for oplevelsen af historien?

Helte og antihelte

  • Lav to lister – én om Tintin og én om Kaptajn Haddock. Beskriv de to personer, deres udseende og deres personligheder. Beskriv særligt deres styrker og svagheder.
  • Hvad er Terrys rolle i filmen? Kom med eksempler fra filmen, hvor Terry handler som en helt.
  • Hvor realistisk er figuren Terry, og har det en betydning for filmen?
Foto: Andrew Cooper / Sony Pictures

Fortællingens fremdrift

  • Tegn en tidslinje på tavlen. Genfortæl sammen, hvad der sker i filmen, og markér de vigtigste hændelser på tidslinjen.
  • Tal om, hvornår Terry gør noget, der har betydning for filmens handling. Er Terry vigtig for filmens handling? Kom med forslag til, hvordan handlingen i de enkelte scener havde udviklet sig, hvis Terry ikke var med.

Afsluttende opgaver

Filmen har en såkaldt åben slutning, hvor Tintin inviterer Haddock på et nyt farefuldt eventyr. I filmens slutscene finder Tintin og Haddock nemlig skatten i Møllenborgs ruiner. Men det er dog kun en lille brøkdel af den oprindelige skat og samtidig en ledetråd til at finde de 200 kilo guld på bunden af havet, som Racham den Røde efterlod.

  1. Digt videre på fortsættelsen af historien og Tintin og Haddocks eventyrlige jagt efter den oprindelige skat.
  2. Tegn en filmplakat, der passer til Tintins nye eventyr.
  3. Anmeld filmen – mundtligt eller skriftligt. Hvad var godt og dårligt ved filmen? Hvorfor? Var der særlige scener, I bedst kunne lide – eller ikke kunne lide? Hvorfor? Synes I bedst om tegneserien eller filmen om Tintin? Vil I anbefale filmen til andre?
Foto: Andrew Cooper / Sony Pictures