Mini-Zlatan og Onkel Tommy elev

Hjem

Elevark

Introduktion

I dette forløb om filmen’ Mini-Zlatan og Onkel Tommy’ skal I sætte fokus på følelser. Hvordan venskaber kan gøre en glad og skuffet, og hvordan jalousi kan få en til at gøre de skøreste ting.
  
Læringsmål: I opgaverne skal I arbejde frem mod at:

  • Fokusere på historiens vigtigste dele og kunne fortælle handlingen kort. 
  • Forstå filmens temaer med udgangspunkt i eget liv.
  • Forstå hvordan rekvisitter og kostumer er med til at fortælle historien.
Foto: Simon Olsson / Snowcloud Films

Film og forforståelse

'Mini-Zlatan og Onkel Tommy' er et drama om venskab og jalousi. Ella er meget glad for sin Onkel Tommy – han er altid sjov og rar at være sammen med. Men da Onkel Tommy pludselig får besøg af sin kæreste, Steve, har Ella ham ikke længere for sig selv. Ella bliver meget jaloux og gør en masse ting for at få Tommys opmærksomhed igen.

  • Ved du, hvad jalousi er?
  • Har du selv prøvet at være jaloux?
Foto: Simon Olsson / Snowcloud Films

Handling

1.-2. klasse

To og to 

  • Genfortæl filmens handling for hinanden. Det må kun tage ca. ét min.
  • Bagefter skal I tale om:
    • Er der en skurk i filmen?
    • Hvorfor vil Ella ikke “dele” Onkel Tommy med Steve?

3.- 4. klasse

Individuelt

1) Skriv et referat af handlingen, hvor du med overskrifter markerer filmens start, midte og slutning. Husk at spørge dig selv om:

  • Starten: Hvem handler det om, og hvad handler det om?
  • Midten: Hvad sker der, som skaber problemer for vores hovedperson?
  • Slutningen: Hvordan bliver problemerne løst?

Eller

2) Film en anmeldelse af filmen på to minutter, hvor du genfortæller handlingen og giver filmen stjerner fra ét til fem til sidst.

Foto: Simon Olsson / Snowcloud Films

Temaer

Venskab

Grupper på fire

Ella elsker at være sammen med Onkel Tommy. Han er sjov, skør og elsker monstre. 

  • Nævn noget, du godt kan lide at lave sammen med din sidemakker.
  • Klip de fire emojier ud. Træk lod, om hvem der skal have hvilken emoji. Fortæl nu, hvad en ven kan gøre for at få dig til at have det som din emoji. Du må ikke bruge navne. Lad billederne gå på omgang, til du har haft alle fire.
Foto: Simon Olsson / Snowcloud Films

Jalousi 

Grupper på fire

Ella har svært ved at finde venner og være sammen med andre mennesker end Onkel Tommy. Derfor gør det ekstra ondt, at Steve kommer på besøg og forstyrrer deres tid sammen.

  • Kan du komme i tanke om en gang, hvor du syntes, at en leg blev forstyrret, fordi der kom en tredje ind og ville være med? Hvad gjorde I ved det? Kunne legen fortsætte eller stoppede den?
  • Hvad gør Ella for at slippe af med problemet?
  • Kan du forstå, hvorfor Ella gør, som hun gør? Er det okay?

Filmsprog

Filmiske virkemidler: Kostumer (tøj) og rekvisitter (ting)

To og to

Tøjet, som karakterne har på, kan sige meget om deres personlighed. Kig på nedenstående billeder, og svar på spørgsmålene ud fra hvert billede:

Hvorfor tror I, at trillingerne er i ens tøj og har samme interesser?
Hvor er vi? Hvordan kan du se det?
Ella ser vred ud. Hvad får hende til at se endnu mere vred ud?
Hvad fortæller Ottos tøj og cykel om ham som person?
Hvorfor tror I, at det er en sukkerstrøer og ikke en mælkekarton, der bliver brugt?
Fotos: Simon Olsson / Snowcloud Films

Dramaturgi: Berettermodellen

Filmen kan deles op i forskellige dele. Hver del har sin helt egen opgave i filmen, lidt ligesom når man bager en kage.

Berettermodellen kan ses som en kageopskrift:

  1. AnslagHvor er vi, og hvordan er stemningen?
    Først får du lyst til kage.
  2. PræsentationHvem handler det om?
    Så skal du finde ud af, hvilken kage du vil bage. 
  3. UddybningHvad handler det om?
    Derefter skal du finde en opskrift. 
  4. Point of no returnFilmens handling ændrer sig meget.
    Nu skal du blande ingredienserne. 
  5. KonfliktoptrapningSpændingen stiger, og problemerne bliver større.
    Kagen skal i ovnen.
  6. KlimaksHøjdepunktet i historien.
    Kagen skal spises.
  7. UdtoningSlutningen.
    Man sidder bagefter mæt og tilfreds med smagen af kage i munden.

Grupper på fire

  • Tal om billederne nedenfor. Hvilket et af dem husker du bedst fra filmen og hvorfor?
  • Giv billederne numre i den rækkefølge, de sker i filmen.
Fotos: Simon Olsson / Snowcloud Films

 

To og to

 

  • Fortæl om din morgen, mens du bliver filmet med en mobil. Du skal have en start, midte og slutning med. Du må gerne have alle syv dele af berettermodellen med, hvor du fortæller mest om klimaks. Hvis du har svært ved at finde et problem fra din morgen, så må du gerne opfinde et. Tænk over, hvornår historien skal fortælles med størst spænding og intensitet.
     
  • Vis filmene i klassen.