‘Fokus på Norden’ stiller skarpt på børn og unges liv i Norden fra en filmisk vinkel – hvad vi har til fælles kulturelt, hvad forskellene er, og hvordan vi taler. Med afsæt i en række nordiske film skal eleverne forholde sig til fortællingen om Norden og de samfund og landskaber, vores naboer er rundet af.
Eleverne får indblik i det fællesskab, vi har – og har haft – mellem de nordiske lande, og de bliver klogere på nabosprog gennem filmsprog. De skal også selv lave film om at være en del af Norden.
Opgaverne har fokus på Norge og Sverige, inklusive Sápmi, og rigsfællesskabet med Grønland og Færøerne. Sprogligt er der mulighed for at arbejde med norsk, svensk, grønlandsk, færøsk og det samiske sprog (ordliste). Man kan gennemføre hele forløbet, enkelte temaer eller vælge bestemte film og nabosprog ud.
Materialet udspringer af Filminstituttets projekt ‘Norden på film’, som frem til 2027 arbejder med at udbrede kendskabet til nordisk film, kultur og sprog. Historiske filmkilder indgår også i undervisningsmaterialet.
Se det nordiske børn og unge-kort, og læs mere om Norden på film.
Fagligt fokus
TEMAER
- Hvad er Norden?
- Kultur og nabosprog
- Fælleskab og fordomme
- Ung i Norden
- Naturen
FILMSPROG
- Filmsprog som nabosprog
- Lav film om Norden
Dette materiale er skrevet af Lisbeth Valgreen, april 2025.
Redaktør: Martin Schantz Faurholt Projektleder Norden på film: Sara Prahl |