Elevark
Introduktion
”Alle kan blive, hvad de vil, der findes ingen begrænsninger”. Eller hvad?
I skal arbejde med den svenske film 'Bullets'. Før I ser filmen, skal I på jagt efter historier fra medierne om bandeproblemer i Sverige. I må også gerne undersøge emnet fra et dansk perspektiv.
Efter I har set filmen, skal I arbejde med filmens dramaturgi. I skal undersøge, hvordan filmens karakterer og konflikter driver handlingen, og hvordan en hovedperson er opbygget af indre og ydre konflikter. Undervejs i forløbet er der også små filmøvelser.
![](https://filmcentralen.dk/sites/default/files/styles/dfi_scale_1020_wysiwyg/public/5YFirLJg.jpeg?itok=3N_OLtfv)
I opgaverne arbejder I frem mod at ...
- Blive klogere på bandkriminalitet og sociale problemstillinger.
- Forstå, hvad dramaturgi er.
- Forstå, hvordan indre og ydre konflikter skaber en spændende og troværdig hovedperson.
- Analysere, hvordan location og lyde, billedkomposition og kamerabevægelser beskriver miljøer og personer.
- Forklare, hvad der leder til filmens afslutning.
Film og filmforståelse
’Bullets’ foregår i Järva, en ghettoforstad til Stockholm. Her bor 12-årige Abdel sammen med sin mor og sine søstre. Alle omkring Abdel har forventninger til ham, problemet er bare, at forventningerne peger i forskellige retninger. Abdels liv er kompliceret.
FØR FILMEN
I klassen
- Læs eller lyt om bandeproblemer i Sverige/Danmark. I skal søge online, men jeres lærer kommer også med tekster.
- Hvad kan I finde ud af om emnet?
- Se filmens trailer sammen i klassen:
- Kan I genkende noget af det, I søgte frem? Tal sammen i klassen.
EFTER FILMEN
Alene
- Hvilke(n) genre(r) synes I, passer bedst på filmen. Brug Filmleksikons del om genrer som inspiration.
- Tegn en handlingslinje. Placer filmens bipersoner på linjen, og skriv, hvilke konflikter de bringer Abdel i.
![](https://filmcentralen.dk/sites/default/files/styles/dfi_scale_1020_wysiwyg/public/9UC__K5Q.jpeg?itok=sPCGAYZu)
Handling
To og to
I skal sammenligne jeres handlingslinjer fra forforståelsen og arbejde videre med filmens dramaturgi:
- Start med at diskutere og blive enige om de indre og ydre konflikter i handlingen, ikke mindst Abdels.
- Forbered en kort fremlæggelse for klassen, hvor I redegør for jeres diskussion og konklusioner.
- Hvem er karaktererne, og hvad er konflikterne i filmen?
- Hvordan er begge dele med til at drive filmens handling?
- Hvem er karaktererne, og hvad er konflikterne i filmen?
![](https://filmcentralen.dk/sites/default/files/styles/dfi_scale_1020_wysiwyg/public/ca_IQ7OQ.jpeg?itok=OVn-zppx)
Temaer
Identitet og social arv / ghettoproblematikker og grooming
Alene (skriv ned)
- Der er mange temaer i filmen. Hvordan og hvor ser du temaer som:
- Identitet?
- Social arv?
- Ghettoproblematikker?
- Grooming?
- Forklar først, hvad de forskellige begreber dækker over. Forklar dem derefter i forhold til denne film.
- Er temaerne tydelige, eller skal man lede efter dem?
To og to
- Præsenter jeres temaer for hinanden, og forklar, hvordan og hvor I ser dem i filmen.
Alene
Lav en todelt collage:
- Den ene side skal vise, hvem som påvirker Abdel og med hvad.
- Den anden side skal handle om dig, og hvem som påvirker dig.
![](https://filmcentralen.dk/sites/default/files/styles/dfi_scale_1020_wysiwyg/public/ge054F6w.jpeg?itok=4NbXnz7s)
Nabosprog: Nordisk filmfortælling
I denne opgave skal I oversætte fra svensk til dansk. Hvor meget svensk forstår I?
- I skal læse og oversætte to uddrag fra filmens manuskript. I første omgang skal I prøve uden ordbogsopslag.
- Når I har gættet, må I bruge ordbog eller Google Translate.
- Sammenlign svensk og dansk.
I kan lege videre med sproget og lave quizzer med dansk-svenske oversættelser til hinanden. Aftal med jeres lærer, om I går videre med det.
Filmsprog
FILMISKE VIRKEMIDLER: MILJØBESKRIVELSER
Location og lyd
Se Klip 1.
Læg mærke til, hvordan lyden kommer før billederne.
- Hvad viser billederne, hvilke lyde hører vi? Hvilke slags lyde er det?
- Hvordan er lydene med til at præsentere miljøet?
- Hvad kan I sige om miljøet efter de første 2 minutter og 30 sekunder?
- Vælg selv en enkel scene, og analyser samspillet mellem location og lyd.
![]()
I små grupper (to-tre personer)
|
BILLEDER OG KAMERABEVÆGELSER
Læs om billedkomposition og kamerabevægelser.
- Se Klip 2, hvor læreren giver Abdel og hans klassekammerater en opgave. I skal have fokus på lærerens holdning/forventninger til Abdel og på de andre elevers reaktioner.
- Forklar, hvordan billedkomposition og kamerabevægelser viser lærerens holdning til Abdel.
- Se Klip 3, hvor Abdel og Bashir mødes med banden i en parkeringskælder. I skal have fokus på mændenes syn på Abdel og Bashirs reaktion.
- Kig igen på billedkomposition og kamerabevægelser, og forklar, hvordan virkemidlerne underbygger handlingen.
![]()
I små grupper (to-tre personer)
|
![](https://filmcentralen.dk/sites/default/files/styles/dfi_scale_1020_wysiwyg/public/GyAPCYEg.jpeg?itok=7NZGZ10l)
Genre: Ungdomsfilm med actiontræk
To og to / i klassen
Ud over at være en ungdomsfilm, der fokuserer på unges konflikter, er ’Bullets’ også en actionfilm. Actiongenren er blandt andet kendetegnet ved at foregå i nutiden, ofte i storbyen, hvor fredelige borgere bliver truet af nogen eller noget. Men 'Bullets' har også bestemte genretræk fra kriminalfilmen.
I skal arbejde med de genremæssige kendetegn i 'Bullets'.
- Hvordan ser I de forskellige genrer repræsenteret i filmen? (Notér i punktform)
- Saml op sammen i fællesskab.
Videre arbejde
![](https://filmcentralen.dk/sites/default/files/styles/dfi_scale_1020_wysiwyg/public/k41-j5sw.jpeg?itok=dElF0MDD)
Filmens slutning og Abdels valg
Abdel og hans venner må hele tiden træffe valg. Diskuter disse valg i klassen. I kan fx tage udgangspunkt i følgende spørgsmål:
- Hvad mener I, leder til Abdels valg i slutningen af filmen?
- Er det overhovedet hans eget valg?
- Hvilke dilemmaer har Abdel?
- Hvad synes I, er det sværeste i Abdels liv?
- Abdel har drømme om fremtiden. Hvilke? Og hvad med jer?
- Hvad skal der til for at nå ens drømme? Kan alle nå dem, eller er der forskel på menneskers muligheder?
- Underbyg jeres argumenter i forhold til Abdel og de valg, han træffer. Find tal fra Danmarks Statistik som underbygning.
- Hvis I har arbejdet med at opstille hypoteser i samfundsfag, kan I opstille en eller flere hypoteser om Abdels valg, og bruge statistikkerne til at underbygge dem.
- Kan I lave en sammenligning med 'Syndefaldsmyten'? Abdel kigger i den forbudte taske … Skriv et kort essay.
- Arbejd med modtagerrettet kommunikation.
- Skriv et læserbrev til et landsdækkende medie om udsatte boligområder.
- Før I skriver jeres læserbreve, kan I fx søge viden her.
- Skriv et læserbrev til et landsdækkende medie om udsatte boligområder.
![](https://filmcentralen.dk/sites/default/files/styles/dfi_scale_1020_wysiwyg/public/kl2ehVuQ.jpeg?itok=wOHhauQv)