Bullets elev

Hjem
  • Introduktion
  • Film og filmforståelse
  • Handling
  • Temaer
  • Filmsprog
  • Videre arbejde

Introduktion

”Alle kan blive, hvad de vil, der findes ingen begrænsninger”. Eller hvad? 

I skal arbejde med den svenske film 'Bullets'. Før I ser filmen, skal I på jagt efter historier fra medierne om bandeproblemer i Sverige. I må også gerne undersøge emnet fra et dansk perspektiv. 

Efter I har set filmen, skal I arbejde med filmens dramaturgi. I skal undersøge, hvordan filmens karakterer og konflikter driver handlingen, og hvordan en hovedperson er opbygget af indre og ydre konflikter. Undervejs i forløbet er der også små filmøvelser.

'Bullets' (2023) / Thin Skin

I opgaverne arbejder I frem mod at ...

  • Blive klogere på bandkriminalitet og sociale problemstillinger.
  • Forstå, hvad dramaturgi er.
  • Forstå, hvordan indre og ydre konflikter skaber en spændende og troværdig hovedperson.
  • Analysere, hvordan location og lydebilledkomposition og kamerabevægelser beskriver miljøer og personer. 
  • Forklare, hvad der leder til filmens afslutning.
     

Film og filmforståelse

’Bullets’ foregår i Järva, en ghettoforstad til Stockholm. Her bor 12-årige Abdel sammen med sin mor og sine søstre. Alle omkring Abdel har forventninger til ham, problemet er bare, at forventningerne peger i forskellige retninger. Abdels liv er kompliceret.

FØR FILMEN

I klassen 

  1. Læs eller lyt om bandeproblemer i Sverige/Danmark. I skal søge online, men jeres lærer kommer også med tekster. 
  2. Hvad kan I finde ud af om emnet?
  3. Se filmens trailer sammen i klassen:
     

  4. Kan I genkende noget af det, I søgte frem? Tal sammen i klassen.

EFTER FILMEN

Alene

  1. Hvilke(n) genre(r) synes I, passer bedst på filmen. Brug Filmleksikons del om genrer som inspiration. 
  2. Tegn en handlingslinje. Placer filmens bipersoner på linjen, og skriv, hvilke konflikter de bringer Abdel i.
'Bullets' (2023) / Thin Skin

Handling

To og to 

I skal sammenligne jeres handlingslinjer fra forforståelsen og arbejde videre med filmens dramaturgi:

  • Start med at diskutere og blive enige om de indre og ydre konflikter i handlingen, ikke mindst Abdels.  
  • Forbered en kort fremlæggelse for klassen, hvor I redegør for jeres diskussion og konklusioner.
    • Hvem er karaktererne, og hvad er konflikterne i filmen?
      • Hvordan er begge dele med til at drive filmens handling? 
'Bullets' (2023) / Thin Skin

Temaer

Identitet og social arv / ghettoproblematikker og grooming

Alene (skriv ned) 

  • Der er mange temaer i filmen. Hvordan og hvor ser du temaer som:
    • Identitet?
    • Social arv?
    • Ghettoproblematikker? 
    • Grooming?
  • Forklar først, hvad de forskellige begreber dækker over. Forklar dem derefter i forhold til denne film.
  • Er temaerne tydelige, eller skal man lede efter dem?


To og to 

  • Præsenter jeres temaer for hinanden, og forklar, hvordan og hvor I ser dem i filmen.


Alene

Lav en todelt collage: 

  • Den ene side skal vise, hvem som påvirker Abdel og med hvad. 
  • Den anden side skal handle om dig, og hvem som påvirker dig.
     
'Bullets' (2023) / Thin Skin

Nabosprog: Nordisk filmfortælling

I denne opgave skal I oversætte fra svensk til dansk. Hvor meget svensk forstår I?

  • I skal læse og oversætte to uddrag fra filmens manuskript. I første omgang skal I prøve uden ordbogsopslag.
    • Når I har gættet, må I bruge ordbog eller Google Translate.
    • Sammenlign svensk og dansk. 

I kan lege videre med sproget og lave quizzer med dansk-svenske oversættelser til hinanden. Aftal med jeres lærer, om I går videre med det. 

 

Filmsprog

FILMISKE VIRKEMIDLER: MILJØBESKRIVELSER
 

Location og lyd

Læs om location og lyd
 

Se Klip 1.

Læg mærke til, hvordan lyden kommer før billederne.

  1. Hvad viser billederne, hvilke lyde hører vi? Hvilke slags lyde er det?
  2. Hvordan er lydene med til at præsentere miljøet? 
  3. Hvad kan I sige om miljøet efter de første 2 minutter og 30 sekunder?
  4. Vælg selv en enkel scene, og analyser samspillet mellem location og lyd. 


Location og lyd
 

I små grupper (to-tre personer)
 

  • I skal vælge en location, hvor I vil filme. Lyden skal komme før billederne og bringe seeren på sporet af stedet, hvor vi er.
  • Herefter skal I knytte en handling til forløbet, som skal understøttes af lyd (fx lyden af bølger på en strand, hvor en person samler en sten op og kaster den i vandet). 
  • Klippene vises i klassen.


BILLEDER OG KAMERABEVÆGELSER 

Læs om billedkomposition og kamerabevægelser.

  1. Se Klip 2, hvor læreren giver Abdel og hans klassekammerater en opgave. I skal have fokus på lærerens holdning/forventninger til Abdel og på de andre elevers reaktioner.
     
  2. Forklar, hvordan billedkomposition og kamerabevægelser viser lærerens holdning til Abdel.
  3. Se Klip 3, hvor Abdel og Bashir mødes med banden i en parkeringskælder. I skal have fokus på mændenes syn på Abdel og Bashirs reaktion.
     

  4. Kig igen på billedkomposition og kamerabevægelser, og forklar, hvordan virkemidlerne underbygger handlingen.


En relation 

 

I små grupper (to-tre personer)
 

  • Film en relation mellem to personer. 
    • Arbejde tre replikker ind i handlingen.
  • Klippene vises i klassen.
'Bullets' (2023) / Thin Skin

Genre: Ungdomsfilm med actiontræk 

To og to / i klassen 

Ud over at være en ungdomsfilm, der fokuserer på unges konflikter, er ’Bullets’ også en actionfilm. Actiongenren er blandt andet kendetegnet ved at foregå i nutiden, ofte i storbyen, hvor fredelige borgere bliver truet af nogen eller noget. Men 'Bullets' har også bestemte genretræk fra kriminalfilmen

I skal  arbejde med de genremæssige kendetegn i 'Bullets'.

  • Hvordan ser I de forskellige genrer repræsenteret i filmen? (Notér i punktform)
  • Saml op sammen i fællesskab. 

Videre arbejde

'Bullets' (2023) / Thin Skin

Filmens slutning og Abdels valg

Abdel og hans venner må hele tiden træffe valg. Diskuter disse valg i klassen. I kan fx tage udgangspunkt i følgende spørgsmål:

  • Hvad mener I, leder til Abdels valg i slutningen af filmen?
    • Er det overhovedet hans eget valg? 
  • Hvilke dilemmaer har Abdel? 
  • Hvad synes I, er det sværeste i Abdels liv?
  • Abdel har drømme om fremtiden. Hvilke? Og hvad med jer?
  • Hvad skal der til for at nå ens drømme? Kan alle nå dem, eller er der forskel på menneskers muligheder?
  • Underbyg jeres argumenter i forhold til Abdel og de valg, han træffer. Find tal fra Danmarks Statistik som underbygning.
    • Hvis I har arbejdet med at opstille hypoteser i samfundsfag, kan I opstille en eller flere hypoteser om Abdels valg, og bruge statistikkerne til at underbygge dem.
  • Kan I lave en sammenligning med 'Syndefaldsmyten'? Abdel kigger i den forbudte taske … Skriv et kort essay. 
  • Arbejd med modtagerrettet kommunikation.
    • Skriv et læserbrev til et landsdækkende medie om udsatte boligområder.
      • Før I skriver jeres læserbreve, kan I fx søge viden her.
'Bullets' (2023) / Thin Skin