Introduktion og formål

’Dancing Queen’ er en norsk film, der kommer rundt om flere konflikter, som man kan opleve som ung. De fleste elever kan nok relatere til mindst én af konflikterne, som hovedpersonen, Mina, oplever. 

Eleverne skal arbejde med temaerne kærlighed og identitet. Under ’Filmsprog’ skal de arbejde med musik, karakterer og ungdomsfilm som genre. Der er også en nabosprogsopgave med fokus på det norske sprog. 

'Dancing queen' (2023) / Amarcord

Dansk efter 6. klassetrin

Kompetenceområde: Fremstilling
Kompetencemål: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer.
Færdigheds- og vidensområder: Fremstilling, Præsentation og evaluering

Kompetenceområde: Fortolkning
Kompetencemål: Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.
Færdigheds- og vidensområder: Oplevelse og indlevelse, Fortolkning

Kompetenceområde: Kommunikation
Kompetencemål: Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer.
Færdigheds- og vidensområder: Dialog, Sprog og kultur, Sproglig bevidsthed
 

Film og forforståelse

Om filmen 

’Dancing Queen’ er en norsk film fra 2023. Den har vundet fem priser, herunder Golden Space Needle Award for bedste film og bedste børnefilm på Zürich Film Festival. Den er skrevet af Silje Holtet, som er kendt for ’Kautokeino-oprøret’ fra 2008 og ’Deadline Torp’ fra 2005. Filmen er instrueret af Aurora Gossé, som er kendt for den norske kortfilm ’Vi som ser i mørket’ fra 2015. 

Filmen er relevant for mellemtrinnet, da den berører flere problemstillinger, som kan opstå i de unge teenageår. Den kan med fordel være et samlepunkt for klassen til fælles samtale. 

'Dancing Queen' (2023) / Amarcord

FILMENS CREDITS

Titel: Dancing Queen
Produktionsland og -år: Norge, 2023
Instruktion: Aurora Gossé
Længde: 90 min.
Distribution: Scandinavian Film Distribution
Medierådet for Børn og Unges vurdering: Tilladt for alle

Medvirkende:
Hovedperson (Mina): Liv Elvira Kippersund Larsson
Hovedpersonens crush (E.D. Win): Viljar Knutsen Bjaadal
Hovedpersonens bedste ven (Markus): Sturla Harbitz
Hovedpersonens mormor: Anne Marit Jacobsen
Hovedpersonens mor: Andrea Bræin Hovig
Hovedpersonens lærer (Shaan): Cengiz Al

Forforståelse

I opgaverne skal eleverne arbejde mest i grupper. Derfor er det en god idé at lave faste grupper a tre elever, som bruges gennem hele forløbet. På den måde kan man give eleverne noget struktur for arbejdet. 

Som forforståelse skal I først diskutere i klassen, om I nogensinde har gjort noget, I har fortrudt. Her kan du starte med dine egne erfaringer som lærer, så eleverne bliver mere modige til selv at sige noget. 

Efterfølgende skal I se traileren og diskutere, hvad I tror, hovedpersonen kommer til at fortryde.

Trailer

Handling

Mina er enebarn og lidt kejtet. Når hun ikke er sammen med forældre og skolekammerater, besøger hun sin mormor, der engang var balletdanser. Men hun er mest sammen med sin bedste ven, Markus. 

En dag starter den kendte hiphopdanser E.D. Win på Minas skole, og hun får et crush på ham. Mina kommer på hans dansehold, som skal stille op til en konkurrence, kaldet The Mjøsa Challenge. Hun øver sig med sin mormor og Markus.

Mina får E.D. Win som dansepartner. Det er han ikke glad for, så Mina beslutter sig for at få en makeover: Hun køber nyt tøj og får farvet sit hår af sin mormor, og det gør Minas mor sur. Mina sætter al sin tid af til dansen og begynder at miste sin interesse for både skolen og Markus. 

'Dancing queen' (2023) / Amarcord

Til dans siger E.D. Win til Mina, at hun skal tabe sig. I juleperioden gør Mina alt, hvad hun kan, for at smide vægten. Det bekymrer moren og mormoren, og til en af øvetimerne ender hun med at besvime midt i dansen. Hun vågner op på hospitalet, hvor moren giver mormoren skylden for vægttabet. E.D. Win vælger at tage til The Mjøsa Challenge med en anden pige.

Midt i alle konflikterne dør Minas mormor pludselig. Ved begravelsen holder Markus en tale, hvorefter danseholdet kommer ind og danser til minde om mormoren. 

Mina siger undskyld til Markus. De beslutter sig for at stille op til The Mjøsa Challenge sammen, men de vinder ikke konkurrencen. Til gengæld bliver de inviteret til at filme en musikvideo med en af Norges største hiphopdansere. 

Temaer

Kærlighed

Temaet kærlighed er til stede på flere måder i ’Dancing Queen’. Der er forblændet romantisk kærlighed mellem Mina og E.D. Win, som fører til, at hun ikke ser den kærlighed, Markus har til hende. Der er samtidig venskabelig kærlighed mellem Mina og Markus, som senere bliver mere romantisk. 

'Dancing Queen' (2023) / Amarcord

Derudover fylder kærlighed til familien. For eksempel forholdet mellem Mina og mormoren, som er præget af kærlighed til dansen. Mormoren har i mellemtiden et kompliceret forhold til Minas mor. I filmen nævner moren, at hun havde en dårlig barndom, hvilket mormoren benægter. 

Eleverne skal arbejde med at skrive kærlighedsbreve. Det kan gøres på papir eller computer. 

Identitet

Mina prøver at finde sig selv. I starten er hun den typiske stille og nørdede pige. Alt, hun har, er familien og sit venskab med Markus. Men da hun møder E.D. Win, begynder hun at forandre sig. Hun skifter udseende og lægger både Markus og skolen på is. Markus trækker sig, da han ikke kan genkende hende mere. Minas mor er samtidig bekymret og bebrejder mormoren, da hun gik med til at farve Minas hår. Men mormoren har i virkeligheden bare støttet Mina i finde sin identitet. 

Da Mina begynder at tabe sig, bliver alle bekymrede. Det er dog først, da E.D Win dropper ud af dansegruppen og bliver partner med en anden, at Mina stopper sin uheldige udvikling. Selv efter hun kommer på hospitalet, prøver hun at imponere E.D. Win. 

'Dancing Queen' (2023) / Amarcord

 
’Dancing Queen’ handler især om at finde sig selv og sin rette hylde i livet som ung. I denne proces er der ofte andre, der hjælper en på vej (eller skubber en væk fra målet). 

Eleverne skal arbejde med at beskrive karaktererne og deres udvikling. Det foregår blandt andet i en ”kastecirkel”, hvor I kaster en bold eller lignende rundt, mens I sætter ord på filmens personer. 

Nabosprog: Læreren præsenterer sig 

’Dancing Queen’ er en norsk film. Derfor er det relevant at arbejde med det norske sprog, som er nabosprog til dansk. Dine elever skal i klassen se et kort klip af Minas lærer, der introducerer sig selv. Herefter skal I oversætte det sammen. Klippet er valgt, da læreren udtrykker sig på en måde, der er let at forstå – så de fleste kan forstå, hvad han siger, selv om det er på norsk. 

I kan eventuelt lave samme opgave til traileren, hvis I vil arbejde med norsk fra starten af forløbet.

'Dancing Queen' (2023) / Amarcord

Filmsprog

Filmiske virkemidler: Musikkens betydning

Musikken har stor betydning i filmen. Det ses i titlen, som refererer til det klassiske ABBA-nummer af samme navn, men også i Minas liv, hvor hun både møder musik gennem hiphop og sin mormor. Musikken bliver ikke mindst brugt som et filmisk virkemiddel til at forstærke stemninger og følelser. 

Da Mina skal øve med Markus og mormoren, spilles sangen ’Send Me Some Loving’ af Solomon Burke. Det er en romantisk sang, som styrker vores fornemmelse af, at der er usagte følelser mellem Markus og Mina. Senere høres samme sang til mormorens begravelse, hvor musikken bygger bro mellem fortiden og nutiden og og understreger hendes betydning for Mina. 

'Dancing Queen' (2023) / Amarcord

 
Abbas ’Dancing Queen’ optræder i en melankolsk klaver-udgave, da E.D. Win har afvist Mina. Derimod bliver den originale version brugt i slutningen af filmen til at fremme de store, positive følelser (i dur). 

Eleverne skal arbejde med filmens vigtigste sange i grupper. I den forbindelse skal de lave en fremlæggelse med udgangspunkt i et kreativt produkt. Grupperne kan fremlægge for hele klassen, men kan gøre det i par af to grupper eller på andre måder.   

Dramaturgi: Karakterer og replikker

De fleste personer i filmen har indflydelse på hovedpersonen, Mina. Det er ofte igennem det, de siger, at man lærer karaktererne og deres indbyrdes forhold at kende. Her er nogle eksempler på kendetegnende replikker:

Mormoren siger: ”Jeg må vel godt besøge mit barnebarn, uden du skal kyle bebrejdelser i fjæset på mig". Replikken fortæller os meget om mormorens forhold til Minas mor, der virker anspændt, præget af bebrejdelser, grimt sprog, manglende forståelse.

Hovedpersonen Mina oplever i mellemtiden en anden side af sin mormor – fx da hun spørger: ”Er jeg gammel nok til at få sådan en fedmeoperation?”. Her bliver mormoren rørt over spørgsmålet og de tanker, som Mina har. De fortæller en del om Minas selvværd og opfattelse af sig selv. 

Minas dårlige selvværd kan blandt andet tilskrives E.D. Win, som siger: ”Du er lidt som en usleben diamant. Men den skal slibes. Måske bare spise lidt mindre?”. Gennem replikken afslører E.D. Win sig som filmens antagonist, der ikke bare er slem og ufølsom, men også udløser Minas identitetskrise.

I arbejdet med replikkerne skal eleverne fremlægge deres overvejelser. Bestem selv, om det skal gøres foran hele klassen, i matrixgrupper eller på en tredje måde. 

'Dancing Queen' (2023) / Amarcord

Genre: Ungdomsfilm  og dannelseshistorie

’Dancing Queen’ er en klassisk ungdomsfilm med en klassisk dannelseshistorie. Den berører flere af de konflikter, som man kan møde i overgangen fra barndom til ungdom, og derfor kan mange børn relatere til genren

'Dancing Queen' (2023) / Amarcord

                 
Mina gennemlever coming of age-temaer og -problematikker som ugengældt kærlighed, venskab, døden, familiekærlighed og -løsrivelse, søgen efter identitet, kropsidealer, en spiseforstyrrelse med mere. 

Elever skal lave en filmøvelse, hvor de skal filme deres egen lille ungdomsfilm. Her kan I eventuelt slå grupperne sammen, hvis I ikke synes, der er nok elever i filmgrupperne. Det kan også være godt at dele roller ud blandt eleverne, så nogle ikke går i stå.  

NB. Det er vigtigt at nævne, at hvis elever i klassen har døden eller en spiseforstyrrelse tæt på, skal man selvfølgelig tage særlige forbehold for det. 
 

Videre arbejde

Hiphop i idræt
I idræt kan I arbejde med at lave jeres egen hiphop-danserutine i grupper. I kan få inspiration i de danse, som man ser i ’Dancing Queen’, eller I kan kigge på klip fra YouTube og blive inspireret, ligesom Mina bliver i filmen.

Musikkens tekster i engelsk
I engelsk kan I arbejde med de tekster, der er i filmens sange (som eleverne også arbejder med under ’Filmiske virkemidler’). Her kan eleverne kigge nærmere på teksternes betydning, og hvordan sangene passer sammen med filmens handling eller den specifikke scene. Eleverne kan også lave deres egen sangtekst om filmens handling og/eller temaer.