Trash Lærer

Hjem
  • Om filmen
  • Før I ser filmen
  • Handlingsreferat
  • Faglige mål
  • Fag og temaer
  • Filmfaglige vinkler
  • Links og litteratur

Om filmen

Den britiske instruktør af ”Trash”, Stephen Daldry, er lidt af en Oscar-darling. Hans 4 første film er alle blevet Oscar nominerede. Derudover har han vundet adskillige internationale filmpriser. Daldry fik sit gennembrud med debutfilmen ”Billy Elliot” (2000). Derefter fulgte ”The Hours” (2002) og ”The Reader” (2008), og i 2011 instruerede han 9/11 dramaet ”Ekstremt højt og utrolig tæt på”.

”Trash” foregår i Rio de Janeiros slumkvarterer. Vi følger tre teenagedrenge, der lever af at gennemrode skrald på en af Rios gigantiske lossepladser. Men fundet af en rød pung får dem hvirvlet ind i en dødsensfarlig korruptionsskandale. Med dette dramatiske slum set up er det nærliggende at sammenligne ”Trash” med ’forgængeren’ ”City of God” (2002) af brasilianske Fernando Meirelles. Her er vi tilbage i 1960’ernes og 70’ernes barske gadeliv i Rio, men fortalt i en mere kras, socialrealistisk tone.

Selvom ”Trash” opruller en barsk og brutal historie, så er filmens grundtone også fuld af håb og livsglæde. Derfor kan ”Trash” med sin feel-good optimisme minde om Danny Boyles Oscarvindende spillefilm ”Slumdog Millionaire” (2008), hvor scenen blot er henlagt til Mumbais slum og gadebørn.

Stephen Daldrys talent for at instruere børn, der debuterer som skuespillere, bliver cementeret i ”Trash”. Her brænder de 3 brasilianske trash-drenge sig fast på nethinden med deres gribende skuespilpræstationer.

I undervisningen kan “Trash” inddrages på flere planer:

  • Som fiktivt forlæg for at arbejde med emnet ‘gadebørn i Rio’ i samfundsfag og dansk.
  • Som udgangspunkt for at arbejde med eksistentielle og kristne grundbegreber som liv, død, nåde, tilgivelse, skyld, næstekærlighed, venskab, fjendskab, moral og mirakler i dansk og kristendomskundskab.
  • Til filmanalyse – med fokus på dramaturgi og filmiske virkemidler.
Raphael, Gardo og Rato (Foto: UIP)

Filmens credits

Titel: ”Trash”
Produktionsland og -år: Storbritannien/Brasilien, 2014
Instruktion: Stephen Daldry efter Andy Mulligan’s roman af samme navn
Længde: 114 min.
Distribution: United International Pictures
Medierådet for Børn og Unges vurdering: Tilladt for børn over 11
Læs Medierådet for Børn og Unges vurdering

Medvirkende:
Raphael: Rickson Tevez:
Gardo: Eduardo Luis:
Rato: Gabriel Weinstein:
Fader Julliard: Martin Sheen:
Olivia: Rooney Mara:
José Angelo: Moura Wagner
Frederico: Selton Mello

Før I ser filmen

Introducer kort eleverne til den barske virkelighed, filmens tre hovedkarakterer lever i. Skrald, vold og kamp for overlevelse hører til deres dagligdag. Forbered også eleverne på, at filmen indeholder blodige og voldelige scener.

Udover at arbejde med filmens tematikker med referencer til virkelighedens Brasilien, lægger ”Trash” op til en analyse af filmens dramaturgi og virkemidler.

Forbered eleverne på, at ”Trash” ikke bliver fortalt ud fra en klassisk kronologisk dramaturgi. Filmen springer derimod frem og tilbage i tid. Der krydsklippes også jævnligt mellem flere forskudte handlingsforløb. Introducer derfor eleverne til krydsklipning og synlig klipning (montage), før de ser filmen.

Raphael og Gardo (Foto: UIP)

Handlingsreferat

De to 14-årige forældreløse drenge, Raphael og Gardo, bor i en af Rio de Janeiros favelaer. Her lever de af at gennemrode og samle skrald af værdi på en gigantisk losseplads. En dag sker miraklet; Raphael finder en rød pung. Pungen viser sig at gemme på en livsfarlig hemmelighed om politisk korruption, som både Rios borgmesterkandidat Santos og politiet er dybt involveret i.

Gardo og Raphael (Foto: UIP)

Parallelt hermed følger vi pungens ejermand, José Angelo, der er Santos betroede medarbejder. Han afslører korruptionsskandalen og flygter med de mange millioner, som han skjuler i en kiste på en kirkegård. På gravstenen er indgraveret hans 9-årige datters navn, Pia Angelo. Politiet fanger Angelo, torturerer og likviderer ham.

José Angelo (Foto: UIP)

Men forinden har han skrevet et brev med de fældende beviser og låst det inde i en bagageboks. Nøglen og en kodet besked ligger i den røde pung. Under politiforfølgelsen kaster han pungen i en skraldebil. Det ser politiet. De invaderer lossepladsen og udlover en dusør til den, der finder den røde pung. Raphael bliver klar over, at pungen og dens indhold har langt større værdi end politiets dusør.

Raphael, Gardo og en udstødt forældreløs dreng, Rato, indleder nu en dødsensfarlig jagt på at løse den røde pungs mystiske gåder.

Rato og Pia Angelo (Foto: UIP)

Den brutale og bundkorrupte politiinspektør, Frederico, fatter mistanke til Raphael, der bliver pågrebet, forhørt og udsat for grov vold. Men ved et mirakel slipper han med livet i behold.

 

Politiinspektør Frederico (Foto: UIP)

Raphael føler sig nu kaldet til at fuldføre den mission, José Angelo startede. Undervejs får de tre drenge hjælp af den katolske pater Julliard og hans assistent Olivia.

Olivia og Gardo (Foto: UIP)

Drengene lader de mange pengesedler regne ned over lossepladsen til stor glæde for alle de fattige midt i skraldet. I filmens udtoning kører de ud til havet og fisker og bader – de er frie. Imens opruller nyhederne på TV den store korruptionsskandale og beretter om protestbevægelser og demonstranter, der kræver en ny politik og social orden i Brasilien. ”Revolutionen kan begynde”, siger Rato.

Foto: UIP

Faglige mål

Temaer og opgaver i dette undervisningsmateriale knytter sig til Fælles Mål 2014.
Inden for fagene dansk, samfundsfag og kristendomskundskab trænes eleverne i følgende faglige mål og almene kompetencer:

Dansk 5.-8. klasse

  • Har viden om genretræk
  • Har viden om og kan undersøge fortællestrukturer
  • Har viden om virkemidler

Samfundsfag 8. klasse: 

  • Kan tage stilling til politiske, økonomiske, sociale og kulturelle problemstillinger og sammenhænge lokalt og globalt med forslag til handlinger

Kristendomskundskab 5.-8. klasse: 

  • Har viden om og kan reflektere over kristne grundbegreber og værdierne bag

Formålet med materialet er at gennemføre en målrettet analyse af “Trash” med fokus på filmens komplekse dramaturgi og brugen af filmiske virkemidler. Eleverne kan også undersøge filmens referencer til virkelighedens Brasilien med fattigdomsproblemer, vold og korruption. Endelig lægger filmen op til en diskussion af eksistentielle og kristne værdier.

Elevarket om filmens temaer og filmfaglige vinkler træner elevernes mundtlige, skriftlige og analytiske færdigheder i dansk, samfundsfag og kristendomskundskab.

Rato (Foto: UIP)

Fag og temaer

Fattig i favelaen

Et populært ordsprog i Rio lyder: ”Her ser de rige ikke ned på de fattige. Det er de fattige, der ser ned på de rige!” For på bakketoppene, der omkranser Rios verdensberømte strande og velhaverkvarterer ligger favelaerne, Rios slumkvarterer.

Favelaerne opstod som et resultat af boligkrisen i 1800-tallet, der blev yderligere forværret af en række efterfølgende politiske kriser. De evigt voksende, ulovlige bebyggelser blev fra begyndelsen betragtet som en skamplet for byen. De måtte fjernes. Men favelaerne skød hele tiden op igen. I dag bor der omkring 1,4 mio. mennesker i Rios favelaer, hvilket svarer til ca. 22 % af befolkningen.

Brasilien blev for alvor eksponeret af verdenspressen i forbindelse med VM i fodbold i 2014. Men ikke kun som en af verdens mest fodboldelskende nationer. Pressen viste også bagsiden af medaljen og beskrev favelaerne som et af de mest politisk betændte områder i verden. Her regerede byens største narkobander. Her var omfattende vold, kriminalitet og en skyhøj mordrate. Her var politivold inden for murene og korruptionsskandaler uden for murene.

Rato og Pia Angelo (Foto: UIP)

I årene op til VM i fodbold iværksatte den brasilianske regering en række tiltag i favelaerne:

  • Specielle politienheder, de såkaldte UPP (Pacificerende Politienheder) blev indsat for at eliminere narkokartellernes magt her. Det resulterede i faldende kriminalitet, men også i demonstrationer mod politiets brutale fremfærd og drab på uskyldige unge.
  • Op til flere favelaer blev ryddet. Regeringen begrundede det med risiko for sammenstyrtning og brande. Kritikerne talte om tvangsforflytninger af mindst 19.000 familier uden tilbud om genhusning.
  • Flere favelaer blev omkranset af kilometerlange mure. Ifølge regeringen var det støjværn. Ifølge kritikere var det for at gemme favelaen og de fattige af vejen for VM-gæsterne.

Selvom ”Trash” er en fiktiv fortælling, er baggrundskulissen autentisk, og filmens dramatiske og brutale hændelser er rystende naturtro.

Lad derfor eleverne undersøge og arbejde med Rios fattigdomsproblemer i favelaerne og regeringens tiltag de seneste år. Lad dem også få kendskab til nogle af de politiske korruptionsskandaler.

Gardo (Foto: UIP)

Kristne symboler og grundbegreber

Bemærkelsesværdigt for ”Trash” er, at de kristne symboler popper op overalt som lysende kontraster til alt skraldet, forfaldet, volden og korruptionen.

  • En lokal amerikansk missionsstation, med en menneskelig og lidt fordrukken pater Julliard og hans assistent og sproglærer Olivia, spiller en central rolle for filmens tre hovedkarakterer:
  • Drengene får stillet deres værste sult og tørst og får lidt kærlig omsorg.
  • De får pater Julliards velsignelse.
  • Olivia forsøger ihærdigt at proppe engelske gloser ind i hovederne på drengene (set up), som senere viser sig nødvendige for at forstå og løse gåden (pay off).
  • Pater Julliard forsøger at finde og redde Raphael, da han bliver pågrebet af politiet. Han behandler og plejer den stærkt medtagne dreng.

Men uden at vide det er pater Julliard og Olivia også vigtige for handlingens fremdrift og opklaringen af forbrydelsen:

  • Drengene lister sig ind for at bruge missionsstationens computer for at søge på brevets afsender og modtager.
  • Med en hvid løgn overtaler drengene Olivia til at hjælpe Gardo med at få adgang til Clémente i fængslet.
  • Rato låner penge fra missionsstationen for at kunne bestikke en fængselsvagt til at give ham en bibel med vigtige koder.
  • Olivia videofilmer drengenes afsløringer som bevismateriale mod den politiske korruption og brutale politivold.

Der optræder også mirakler i filmen:

  • Ved et mirakel finder Raphael den røde pung i bjergene af skrald.
  • Ved et mirakel udviser politimanden nåde, da han skal til at likvidere Raphael.
  • Til videokameraet udtaler Raphael og Gardo: “At komme ind i fængslet krævede en plan og et mirakel”. Og ind i fængslet kommer Gardo.

Raphael er selv troende. I en scene mod filmens slutning beder Gardo Raphael om at stoppe med at bede Fadervor med ordene: “Lad være, Gud har glemt os!” Hertil svarer Raphael: “Gud passer på de fattige… Hvis man tror, er man uovervindelig!” Raphael og hans venner har tydeligvis Gud på deres side i jagten på at opklare forbrydelsen.

Men Raphael og Gardo synes også at have en skytsengel til at vogte over dem. I en scene mod slutningen af filmen (ca. 01:35) afleverer Rato en tegning af sig selv med navnet “Gabriel” til pater Julliard. ‘Gabriel’ betyder Guds styrke. Det er derfor nærliggende at se ham som en repræsentation af ærkeenglen Gabriel. Han er Guds sendebud til menneskeheden. Han er åbenbaringens, bebudelsens, nådens og håbets engel. Filmens Gabriel guider Raphael og Gardo og kender nøglen til mysteriets opklaring.

Raphael og Rato (Foto: UIP)

Navnet ‘Raphael’ betyder ‘kriger’. Det passer perfekt på filmens Raphael, der kæmper med livet som indsats for at opklare forbrydelsen. Men ‘Raphael’ er også navnet på en af ærkeenglene. Her er den bibelske betydning “Gud har helbredt”. Filmens Raphael rejser sig da også næsten fra de døde, efter at være blevet udsat for den brutale ‘rutschetur’ bag i politibilen. Ærkeenglen Raphael er menneskehedens vogter og kendes som den, der frelser mennesker fra overhængende ulykke.

Det er også Raphael, der er på spil, når der sker mirakler. Filmens Raphael er en moderne Robin Hood, der tager fra de rige og giver til de fattige. Ved at gå foran i opklaringen af forbrydelsen, træder han ind i en større sags tjeneste i kampen mod korruption og uretfærdighed. Hermed beskytter og frelser han sin næste – og i sidste ende sig selv – med hjælp fra Gabriel, når det brænder på.

Gardo (Foto: UIP)

Der optræder endnu en engel i filmen. ‘Angelo’ stammer fra det græske ord ‘angelos’ og betyder ‘engel’ og ‘budbringer’. I filmen sørger José Angelo for at viderebringe pungen inden han tortureres til døde.

Lad eleverne gå på jagt efter de kristne symboler og grundbegreber i filmen og afkode deres betydning. De kan også finde, gruppere og analysere filmens eksistentielle modsætninger som fx:

  • liv/død
  • nåde/brutalitet
  • tilgivelse/hensynsløshed
  • rig/fattig
  • ven/fjende
  • undertrykte/undertrykkere
  • det åndelige/det materielle
Rato (Foto: UIP)

Filmfaglige vinkler

Dramaturgi og krydsklipnig

”Trash” bliver ikke fortalt ud fra en klassisk kronologisk dramaturgi, idet filmen springer frem og tilbage i tid og handlingstråde. Filmen består af fire forskudte handlingstråde:

  1. Drengenes historie
  2. José Angelos historie
  3. Videooptagelserne med drengene
  4. Kongresmedlem Santos og hans håndlanger, politiinspektør Frederico
José Angelo (Foto: UIP)

I det følgende bliver filmens første fem scener kortlagt:

1. scene (filmens anslag)

  • Raphael truer nogen med en pistol i mørket. ”Skyd ham”, siger Gardo i baggrunden. Raphael ryster på hånden. Så bliver der klippet. Filmen starter in medias res med historiens klimaks-scene. Manden, som Raphaels pistol peger mod, viser sig senere at være den brutale politiinspektør, Frederico. Manden, der har jagtet drengene og været tæt på at likvidere Raphael. Nu har Raphael chancen for at likvidere sin værste fjende. Men der klippes lige før klimaksøjeblikket. Således bliver anslaget et set up. Pay-off kommer først hen mod slutningen af filmen (ca. 01:32), hvor anslaget bliver gentaget i flere og mere dramatiske vinkler. Men Raphael kan ikke skyde. Han vælger at vise nåde mod politiinspektøren.

2. scene

  • Der klippes til en videooptagelse af Raphael. Her siger han bl.a.: ”Når du ser denne video er jeg nok død… Jeg må fuldføre det, José Angelo startede.” Vi fornemmer, at det er den sidste videooptagelse med Raphael. Samtidig giver scenen en række vigtige informationer til beskueren: Raphael er på en dødsensfarlig mission for José Angelo.

3. scene

  • Der klippes til José Angelo, som sidder i sin lejlighed. Herefter ser vi en ca. 5 min. lang krydsklipning mellem et flashback af Angelo, der begraver sin datter, tror vi, og Angelo, der flygter fra sin lejlighed tæt forfulgt af politiet. Lige inden han bliver pågrebet, smider han sin røde pung ned i en skraldebil. Og så er forbindelsen etableret mellem Angelo og Raphael. Den røde pung bliver filmens centrale ledemotiv, der driver plottet fremad og i bogstaveligste forstand leder Raphael og hans venner mod opklaringen af forbrydelsen.

4. scene

  • Der klippes til lossepladsen og Raphael, der finder den røde pung. Herefter følger en montagesekvens mellem Angelo, der bliver tortureret til døde, kongresmedlem Santos, der beordrer, at Angelo afslører pungens indhold, Frederico, der bliver tilkaldt som forhørsleder og tilbage til Raphael, der udforsker pungens indhold.

5. scene

  • En politistyrke med Frederico i spidsen ankommer til lossepladsen. Frederico taler med Gardo og holder et vågent øje med Raphael.

Efter 5. scene er de fire forskudte handlingstråde blevet forbundet med hinanden. Fremadrettet følger vi drengenes jagt på at løse mysteriet. På raffineret vis bliver der kontinuerligt krydsklippet mellem flashbacks til Angelos historie før han bliver tortureret til døde og drengenes jagt.

Denne komplekse fortælleform passer fint ind i plottets gådefulde og labyrintiske puslespil, hvor forbrydelsen langsomt opklares brik for brik.

Hvis I har adgang til ”Trash” på DVD er det oplagt at lade eleverne gruppevis kortlægge og analysere dele af filmens dramaturgiske forløb.

Olivia (Foto: UIP)

Genre og filmiske virkemidler

”Trash” har både elementer af thriller-, action- og dramagenren med et stænk politisk socialrealisme og magisk realisme. Men filmens mest fremtrædende genre synes at være thrilleren, der bliver forløst gennem det stramme krimiplot.

Lad eleverne indkredse de forskellige genrer og diskutere, hvornår de optræder i filmen.

Filmens forskellige genre-elementer bliver fint understøttet af de filmiske virkemidler. Ved de dramatiske forfølgelsesscener er klippetempoet hæsblæsende. Der er varierede kameravinkler og billedbeskæring og en spændingsfyldt underlægningsmusik med skæve, uhyggelige undertoner. Beskueren lever sig åndeløst og anspændt ind i hovedkarakterernes farefulde færd på liv og død. Karakteristisk for klassiske actionscener er også, at det afgørende øjeblik ofte bliver vist i slowmotion. Fx i den første scene med José Angelo, hvor han i sidste øjeblik før pågribelsen kaster den røde pung fra sig. Denne handling er filmet i slowmotion for at understrege, at pungen er filmens absolut vigtigste rekvisit og ledemotiv.

Raphael (Foto: UIP)

Underlægningsmusikken anslår de enkelte sceners grundstemning. Der lyder melankolske moltoner i de scener, hvor filmens personer står magtesløse tilbage. Fx i scenen, hvor Raphael er blevet bortført og pater Julliard, fuld af sorg, tænder et lys for Raphael.

Der optræder også musik som reallyd i scenen, hvor Frederico sidder i sin politibil på vej til at afhøre Raphael. Her hører han klassisk musik fra bilradioen, hvilket står i skærende kontrast til den brutale politimand og den grove vold, Raphael bliver udsat for. Musikken er således brugt kontrapunktisk. Den klassiske musik og Fredericos tilsyneladende rolige og kontrollerede attitude og bevægelser, selv i de mest brutale og voldelige øjeblikke, gør ham umanerlig giftig og psykopatisk.

Selv om ”Trash” foregår blandt trøstesløse affaldsbjerge i favelaens forfald er det bemærkelsesværdigt, hvor smukt filmen er fotograferet i farverige tableauer og scener badet i et varmt, gyldent lys. Billedernes skønhed underbygger filmens grundtone af håb og livsglæde midt i al miseren, og de tre drenges ukuelige vilje til at kæmpe og atter kæmpe for retfærdighed, ”Fordi det er rigtigt”, som Raphael udtrykker det.

Foto: UIP

Links og litteratur

Om ”Trash”

Grundoplysninger om filmen og Stephen Daldry:

Anmeldelse i EKKO:

Anmeldelse i Kristeligt Dagblad:

Andre film om gadebørn:

”City of God”
Grundoplysninger:

”Slumdog Millionaire”
Undervisningsmateriale på Filmcentralen:

”Ali Zaoua”
Undervisningsmateriale på Filmcentralen:

Fattig i favelaen:

Facts om favelaer fra Wikipedia:

BBC News artikel om favelaen:

Vold, stoffer og narkobander i favelaen – artikel i The Guardian:

Favela Painting Project:

VM i fodbold, 2014 – Brasiliens problemer

DR artikel om Rios favelaer:

Artikel i Politiken om dødspatruljer i Rios favelaer:

Folkeligt oprør i Brasilien op til VM i fodbold:

Korruptionsskandaler i Brasilien

DR.dk artikel om Brasiliens største korruptionsskandale:

Graden af korruption i Brasilien:

Den Store Danske Encyklopedi om Brasiliens sociale forhold:

TV2 artikel om korruption i Brasilien:

Kristne symboler og grundbegreber

Artikel i Kristeligt Dagblad om Brasiliens religion:

Wikipedia artikel om ærkeengle:

Raphael – navnebetydning:

Om ærkeenglene Raphael og Gabriel:

Om Kristusstatuen i Rio de Janeiro:

Filmfaglige vinkler

Om filmanalyse

Filmcentralens online filmleksikon om dramaturgi og filmiske virkemidler:

Om at skrive filmanmeldelser

Undervisningsmateriale på Filmcentralen:

Rato (Foto: UIP)