You and Me Forever Lærer

Hjem
  • Om filmen
  • Handlingsreferat
  • Faglige mål
  • Fag og temaer
  • Filmfaglige vinkler
  • Film, links og litteratur

Om filmen

”You and me forever” er en dansk ungdomsfilm, som portrætterer det symbiotiske teenage-venskab, der grænser til et kærlighedsforhold. Filmen kredser om fascinationen af og frygten for ’den første gang’ – et klassisk tema i genren ”coming of age”-film.

Filmen handler om en håndfuld helt almindelige 16-årige forstadsunge og deres relationer. Nysgerrigt og identitetssøgende udforsker de grænser; særligt to af pigerne kaster sig ud i eksperimenter med erotik, sex og alkohol. Og hele tiden strømmer de store følelser lige under overfladen - fra ekstatisk lykke og livsappetit til ensomhed og svigt.

Filmen har et overbevisende autentisk præg, der bl.a. hænger sammen med instruktøren Kaspar Munks arbejdsmetoder. ”You and me forever” er skabt under langt mere improviserede forhold end hans debutfilm ”Hold om mig” (2010), der var en klassisk styret proces med manuskript og nedskrevne replikker. Til ”You and me forever” blev der lavet en 30 sider lang og grundigt gennemarbejdet storyline men ikke noget decideret manuskript. Der var heller ingen nedskrevne replikker - de blev skabt i dialog mellem Kaspar Munk og skuespillerne, inden scenerne skulle optages. ”Det kunne lade sig gøre, blandt andet fordi de vigtige ting i scenerne sjældent sker i replikkerne, men derimod ligger i alt det usagte, der sker mellem personerne. Når man som instruktør arbejder med børn og unge, synes jeg, det er vigtigt at lade dem komme til orde og bruge et sprog, de kan identificere sig med og som falder naturligt for dem.” fortæller Kaspar Munk.

De unge skuespillere i ”You and me forever” er uskolede, men for fleres vedkomne ikke ubeskrevne blade hvad angår arbejde med film. Julie Brochorst Andersen, der spiller hovedpersonen Laura, havde også hovedrollen i ”Hold om mig”. Og Frederikke Dahl Hansen, der spiller den udfordrende veninde Maria, har erfaring fra både tv og film – og blev Bodil-nomineret for hovedrollen i spillefilmen ”Frit Fald” (2011). ”You and me forever” er blandt andet opstået ud fra Kaspar Munks ønske om at arbejde sammen med de to skuespillere igen. Han ville gerne videreudforske ungdomsuniverset med fokus på arbejdet med skuespillerne.

Foto: SF Film

Filmens credits

Instruktion: Kaspar Munk
Længde: 85 min.
Produktionsår: 2012
Distribution: SF Film/Filmcompagniet/Fox
Medierådet for Børn og Unges vurdering: Tilladt for børn over 11 år
Læs Medierådet for Børn og Unges vurdering her

Medvirkende:
Laura: Julie Brochorst Andersen
Maria: Frederikke Dahl Hansen
Christine: Emilie Claudius Kruse
Jonas: Benjamin Wandschneider
Tobias: Allan Hyde
Mads: Cyron Melville

Handlingsreferat

Laura og Christine går i gymnasiet et sted nær København og er bedste veninder. Men venskabet begynder at vakle, da klassekammeraten Jonas og en ny pige i skolen, Maria, viser interesse for Laura. Christine og Maria kommer på kant. Laura lægger afstand til Christine og begynder i stedet at ses med Maria.

Laura og Christine har et opgør i den forladte bygning, hvor Jonas bor; han trøster den grædende Christine. Maria og Laura tager i byen, hvor de møder Mads og Tobias. Pigerne lokker 500 kr. fra dem og stikker af, mens fyrene bogstavelig talt sidder tilbage med bukserne nede om anklerne.

Laura lyver for sine forældre og siger, hun ses med Christine, da hun overnatter hos Maria. Forældrene opdager løgnen, og efter et skænderi er der stuearrest weekenden over. Maria og Laura opdager, at Jonas har lavet graffiti med Lauras navn. Maria får Jonas til at smide tøjet, hvorefter pigerne stikker af.

Christine opsøger Jonas og de går i seng sammen. Maria vil hjælpe Laura med at komme af med sin mødom og arrangerer en date med Mads og Tobias i en lystyacht. Nede i kahytten med Mads bliver Maria hysterisk; det viser sig, at fyrene har betalt for at være sammen med pigerne. Laura afslutter venskabet med Maria.

Laura opsøger Tobias og går i seng med ham. Hun tager hen til den forladte bygning, hvor hun møder Jonas og Christine, der tilgiver hende. Sammen ser de bygningen blive revet ned.

Foto: SF Film

Faglige mål

Dansk

Undervisningsmaterialet imødekommer bl.a. følgende fælles mål for faget dansk:

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne kan

  • gøre rede for samspillet mellem tekst, genre, sprog, indhold og situation
  • beherske skriftsproget i forskellige genrer
  • fortolke, vurdere og perspektivere tekster og andre udtryksformer ud fra såvel umiddelbar oplevelse som analytisk forståelse
  • vurdere og perspektivere værdier og værdiforestillinger i andres udsagn samt i tekster og andre udtryksformer

Filmkundskab

Undervisningsmaterialet imødekommer desuden følgende fælles mål for faget filmkundskab:

  • Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at samtale om film ud fra oplevelse og analyse skriftligt.
Foto: SF Film

Fag og temaer

Undervisningsmaterialet til ”You and me forever” er primært målrettet danskfaget og filmkundskab. Da filmen foregår i et nutidigt, realistisk og genkendeligt ungdomsunivers, kan filmen give eleverne anledning til at reflektere over eget liv i forbindelse med fx personkarakteristik, miljøkarakteristik, filmens dilemmaer og temaer m.m.

Filmen er desuden oplagt at se og diskutere ud fra, hvis klassen beskæftiger sig med temaer som:

  • unges brug af alkohol
  • ungdomsliv og identitet
  • seksualundervisning

Undervisningsmaterialet er udformet på en måde, så det kan bruges, både hvis I har set filmen i biografen, og hvis I har den på dvd.

Foto: SF Film

Filmfaglige vinkler

Fremstillingen af kroppen i ”You and me forever”

Der er fokus på krop og seksualitet i ”You and me forever” allerede fra filmens begyndelse. I filmens indledende scener ser vi Laura og Christine på vej i byen; de er tæt omslyngede, holder i hånd, kysser – de er fysisk tæt, næsten som et kærestepar. Den følgende dag ser vi i en kort scene, at de er i svømmehallen, og her er kameraet mere under vandet end over vandet: deres kroppe er i fokus – både helt bogstaveligt (visuelt) og i overført betydning (tematisk/ handlingsmæssigt). I svømmehalsscenen ser vi bl.a. Christine betragte Lauras krop nedefra, ligesom vi selv betragter pigernes kroppe (tidskode 4:11-4:33).

Senere i filmen er der flere scener, hvor pigerne er fysisk tætte – fx første gang Laura besøger Maria, og senere da Laura, Maria og veninden Sofie ryger hash, danser og sover sammen på Marias værelse. Det antydes hele filmen igennem, at venskabet mellem pigerne har strejf af seksuel tiltrækning. Men hvor Christine virker oprigtigt forelsket i Laura, er Marias mål i højere grad at eksperimentere med grænser og udforske sine egne handlingers virkning på andre. Da Jonas og Christine mod slutningen af filmen går i seng sammen, er det både gensidig tiltrækning og ulykkelig kærlighed til Laura, der bringer dem sammen - symbolsk understreget ved, at Jonas netop er i gang med at male Lauras navn på væggen over, da Christine tager de indledende skridt ved at kysse ham.

Den naturlige krop

I en scene i filmens begyndelse sidder pigerne på værelset og kigger i klassikeren ”Kvinde kend din krop” (tidskode 4:33-5:24). Her har de bl.a. følgende dialog:
Laura: ”Fuck, hvor er der meget hår…”
Christine: ”Ja, det er helt vildt, det er sådan op ad låret…”
Laura: ”Og hvem har så meget? Og prøv at se, det er helt om, sådan… og så står hun rigtig og holder spejlet nedad… aj, hvor er det ulækkert!”
Christine: ”Det ser virkelig, virkelig klamt ud! ... Hvor mange fra klassen tror du har været sammen?”

Mens pigerne taler, klippes der mellem nærbilleder af bogen og af deres ansigtsudtryk; billedbeskæringen gør det muligt for os at næraflæse deres følelser og reaktioner på det, de ser. Både deres stemmer og ansigtsudtryk afslører en blanding af væmmelse og fascination. Scenen viser tydeligt, hvordan de på én gang er frastødt og pirret af bogens emne og billeder af nøgne kroppe.

Filmsproget i de erotiske scener

Vi ser flere gange i filmen de unge hovedpersoner nøgne eller næsten nøgne i erotisk sårbare situationer. I lystyachten ser vi Laura stå foran Tobias, smide blusen og røre ved sig selv (tidskode 58:57-59:50). Det er fotograferet i uglamourøs halvnær og et næsten pinefuldt langt klip, så vi tydelig ser, hvor akavet og halvhjertet Laura fremstår i situationen. Fotografen kunne have valgt at filme scenen udelukkende i nære og ultranære billeder af hænder mod kroppen, hud mod hud; det ville have skjult mimikken og sløret udtrykket i gestikken – og fået scenen til at fremstå mere konventionelt og/eller sensuelt. Med valget af halvnær billedbeskæring virker Laura udstillet og sårbar; vi har større mulighed for at aflæse gestik og mimik i sin helhed, og vi får en klar fornemmelse af, at Laura har taget en beslutning: det er en viljesakt, nu skal det være!

I den erotiske scene, hvor Jonas og Christine er sammen i den forladte bygning, er der i højere grad brugt nærbilleder og et varmt, dæmpet lys (tidskode 1:01:56-1:02:25). Det får situationen til at virke mere intim; de er ikke udstillet i halvnær som Laura. Filmsproget understreger forskellen på personernes følelser i de to scener: Laura er følelsesmæssigt distanceret fra Tobias, mens Jonas og Christine er følelsesmæssigt mere tætte og intime.

Da Laura tager hjem til Tobias mod slutningen af filmen (tidskode 1:12.28-1:15:13) er der kortvarigt en indstilling, hvor vi ser hende nøgen ’udstillet’ i halvtotal, men herudover er der brugt mere nænsomme og diskrete nærbilleder. Filmsproget får hende til at virke mindre sårbar i denne scene end i båden.

To gange i filmen får Maria mænd/drenge til at smide tøjet: først Tobias og Mads, og siden Jonas. Begge gange stikker Maria og Laura af. Det er ikke nogen erotisk akt men snarere en leg med magt og dominans fra Marias side. Hun eksperimenterer med, hvor langt hun kan få mændene til at gå – indtil eksperimentet løber ud af kontrol i lystyachten med Mads til slut i filmen (tidskode 57:52-1:01:54). Her bliver hun selv mere fysisk involveret, end hun faktisk vil, og reagerer ved at skrige og slå om sig. Filmens location har stor betydning for vores oplevelse af denne scene: At det foregår i en båd – i en lille, indelukket kahyt – understreger Marias følelse af klaustrofobi; af at stå med ryggen mod væggen; at være presset op i et hjørne, presset til at gøre noget, hun ikke ønsker.

Filmiske virkemidler

Kameraføring og billedbeskæring

I ”You and me forever” bliver der næsten udelukkende brugt håndholdt kamera. Denne type visuelt udtryk forbindes typisk med dokumentarfilm og giver en fornemmelse af autenticitet og improvisation – af, at det, der sker, er ægte og virkelighedsnært. Oplevelsen forstærkes af, at fotografen jævnligt placerer genstande, der ude af fokus (uskarpe), i forgrunden – fx vandglas, møbler og tøj, der hænger på en knage. Det giver os en fornemmelse af at være vidne til et improviseret forløb: det, vi ser, sker her og nu, og fotografen er ’fluen på væggen’, der fanger øjeblikket. At der placeres genstande i forgrunden af billedet giver til tider en næsten voyeristisk fornemmelse af at lure: vi lister os til at betragte pigerne, halvt gemt bag noget. Det skaber en følelse af ’at se gennem et nøglehul’ ind til dem og få indblik i deres private rum - såvel fysisk som mentalt.

Mange af filmens indstillinger er nærbilleder og halvnære billeder. Billedbeskæringen underbygger, at ”You and me forever” er en film med fokus på personernes følelser og relationer og de indre, psykologiske dramaer frem for ydre dramaer. Nærbilleder giver os mulighed for at nærstudere personernes ansigtsudtryk og se hvilke følelser, de gemmer. De halvnære billeder giver os mulighed for at aflæse personernes kropssprog, og der er plads til to personer på lærredet samtidig, så vi kan se deres blikke på hinanden og følge deres reaktioner på, holdning til og følelser for hinanden.

Farver og lys

Selvom ”You and med forever” i høj grad er realisme, arbejder filmen til tider næsten ekspressivt med farver og lys, der afspejler personernes (primært Lauras) følelser og stemning. Et eksempel er sekvensen, hvor klassen er på besøg i en svinestald (tidskode 5:24-7:05). Da de står inde i stalden, flyver der frække bemærkninger og jokes gennem luften; Laura ler og er i godt humør, hvilket understreges af varmt lys og gyldne farver. Da de ser en gris bliver kastreret, ændrer lyset sig en anelse og bliver koldere – situationen er ubehagelig. Da Laura løber ud og kaster op, er lyset markant anderledes, fladt og med lav kontrast, og farverne kolde og blågrå. Hendes følelser og stemning er ændret, hun er i dårligt humør og irriteret på Jonas, der kommer hen til hende.

Rekvisitter

Rekvisitter i film er nøje udvalgt og kan fortælle noget om personerne. Maria introduceres med rekvisitten absint. Første gang, vi hører hende sige noget, er, da hun kommer hen til Laura og Christine til en fest. Hun har en flaske absint med og byder dem på en slurk. Absint er en stærk alkoholisk drik med kælenavnet ’Den grønne fe’; drikken er forbundet med associationer til noget eksotisk, farligt og forførende, til kunstnerliv og vanvid (sidstnævnte pga. sit indhold af nervegiften tujon). Det er symbolsk, at Christine siger nej tak, mens Laura siger ja og drikker af flasken. Her starter syndefaldet: Maria er Eva, der tilbyder æblet fra visdommens træ (absinten) – og Laura er Adam, der siger ja tak og smager på ’den forbudte frugt’. Det farlige, seksuelt udfordrende og ’syndige’ understreges i de følgende indstillinger, hvor Maria står og kysser med en fyr, mens hun sender Laura sigende blikke.

En anden rekvisit, som spiller en stor rolle i filmen, er mobiltelefonen. Måden, personerne håndterer deres mobiltelefoner, afspejler, hvordan deres relationer er til hinanden. Når de er tiltrukket af hinanden, kan de næsten ikke holde fingrene fra mobiltelefonen, og de erklærer hinanden deres kærlighed over sms. Og når de lægger hinanden på is, vises det i filmen ved, at de undlader at tage telefonen eller sletter hinandens telefonnummer. Til slut i filmen kyler Laura i frustration sin telefon i havnen. Handlingen understreger, at NU har hun fået nok!

En tredje rekvisit med betydning er den 500 kr. seddel, som tre gange er på højkant mellem Mads, Tobias, Maria og Laura. Første gang er, da Maria lover mændene blowjob – og pigerne i stedet stikker af med de 500 kr. Anden gang er i båden, hvor Mads hidsigt vifter med 500 kr. og siger, at de havde en aftale. Tredje gang er, da Laura har været hjemme hos Tobias og undlader at tage de 500 kr., som han har lagt frem til hende. Pengene afspejler relationen mellem mændene og pigerne: her er ikke forelskelse og ægte følelser på spil, men derimod en handel med værdier og magt, en leg med dominans. Pengene kædes sammen med løgne – pigerne franarrer mændene penge, og Maria har løjet for Laura om, at der var penge involveret i daten i båden. Da Laura til slut undlader at tage sedlen hjemme hos Tobias, kan det ses som et symbol på, at hun har været sammen med Tobias, fordi hun havde lyst – ikke som del af et spil. Samtidig afslutter det ’deres udestående’ og giver os en fornemmelse af, at hun næppe ser Tobias igen.

Location

En markant location i filmen er den forladte bygning, som Jonas bor i. Det er et fristed uden nogen voksne, der bestemmer. Her kan de unge skabe deres egne rammer: smide ting, de ikke vil have, ud af vinduerne og lave graffiti på væggene. Det er spændende og hemmeligt at være der – lidt på samme måde som børn har det med en hule, de har bygget. Bygningen danner rammen for bl.a. Jonas’ og Christines første seksuelle oplevelser sammen; på denne location træder de et skridt nærmere en voksen identitet. Bygningen er også stedet, hvor Laura og Christine bliver uvenner og siden venner igen. Filmen slutter med, at bygningen rives ned, mens de unge ser til med afklarede ansigtsudtryk: På det symbolske plan fortæller scenen, at de ikke har brug for dette ’pubertets-hus’ længere - de er kommet ud på den anden side, deres voksenidentitet er ved at have dannet sig.

Andre locations, vi oplever i filmen er pigernes forskellige hjem, gymnasiet, S-toget, en cafe, en erotisk butik, Lauras sommerhus, svømmehallen, privatfester, diskoteker, Tobias’ lejlighed og en lystyacht.

Foto: SF Film

Film, links og litteratur

Om filmen

”You and me forever” på Facebook

Interview med instruktør Kaspar Munk (på engelsk)

Den naturlige krop

Engelsksproget artikel i BBC News, der ser på tabuer omkring kvinders kropsbehåring (inkl. det skandaleombruste foto af Julia Roberts)

Dansksproget artikel om hårfjerningens historie

Dansksproget blogindlæg om kvinder med hår under armene

Bøger om krop og seksualitet – kan lånes på biblioteket:

”Kvinde kend din krop”, Birgitte Rode Diness m.fl. (red) (4. udgave, Tiderne Skifter, 2001)
”Kun for drenge” af Christian Graugaard (Politikens Forlag, 2010)
”Respekt, drenge!” af Inti Chavez Perez (Høst & Søn, 2010)

Filmanmeldelse i undervisningen

Det Danske Filminstituts undervisningsmateriale om at anmelde film giver vejledning i hvad ingredienserne i en filmanmeldelse er, og hvordan filmanmeldelser kan indgå i undervisningen

Om filmiske virkemidler

Læs om absint i forbindelse med opgaven om rekvisitters betydning

Læs om filmiske virkemidler i undervisningsmaterialet ”Den gode historie – på film” fra Det Danske Filminstitut

EMU har mange gode links, når I vil arbejde med film i undervisningen: