Comedy queen elev

Hjem

Introduktion

’Comedy Queen’ er en svensk film fra 2022, som handler om pigen Sasha, der ønsker at blive standupkomiker – at blive comedy queen.

Før I ser filmen, skal I se et klip fra filmen og tale om, hvad I tror, filmen handler om. 

Efter I har set filmen, skal I arbejde med filmens temaer, kigge på farvesymbolik, lave personkarakteristik og nogle kreative filmopgaver. 

Læringsmål: I opgaverne skal I arbejde frem mod at:

  • Kunne besvare spørgsmål om filmen og præsentere svarene for hinanden.
  • Kunne undersøge, hvad farvesymbolik er.
  • Kunne lave en personkarakteristik ud fra forskellige adjektiver (tillægsord).
  • Kunne lave en vennebog.
  • Kunne fortælle en sjov historie og filme det fra forskellige vinkler.
  • Kunne lave en lille kortfilm med ungdom som tema/genre.
Foto: SF Studios

Film og forforståelse

’Comedy Queen’ er en filmatisering af en svensk roman, også kaldet ’Comedy Queen’. Romanen er skrevet af Jenny Jägerfeld, og den er blevet oversat til flere sprog. Filmen har allerede vundet mange priser.

Forsiden til den danske udgave af romanen 'Comedy Queen'. Foto: Høst & Søn

Før I ser filmen, kan I se følgende klip fra filmens begyndelse (anslag) og lave opgaverne:

  1. Skriv tre sætninger om, hvad du tror, filmen handler om.
  2. Lav en liste på fire ting, som du håber kommer til at ske det næste år af dit liv.

KLIP: ANSLAG

Handling

Opgave:

Små grupper (tre-fire i hver gruppe)

9. årgang fra Søndre Skole i Viborg har lavet 20 spørgsmål til filmen. Hver gruppe vælger fem af spørgsmålene, som I ønsker at svare på.

I finder svarene sammen i gruppen, og når alle grupper i klassen har svaret på fem spørgsmål, skal I gå sammen med en anden gruppe og fortælle dem jeres svar. 

Når begge grupper har fremlagt deres svar, skal I vælge de to bedste spørgsmål og svar ud og præsenterer dem for klassen.

Spørgsmål

  1. Hvordan er forholdet mellem Sasha og hendes far? Udvikler relationen sig gennem filmen?
  2. Hvordan viser Sasha sin vrede, og hvorfor er hun så vred?
  3. Hvorfor vil Sasha ikke være som sin mor?
  4. Hvad symboliserer stenen, og hvad betyder den for Sasha?
  5. Hvordan bliver sorg vist i filmen?
  6. Hvilken betydning har det for Sasha, at hendes far begynder at grine igen?
  7. I starten af filmen bliver Sasha og hendes far kede af det, når de hører sangen ’Country Road’, men i slutningen er de glade og synger med. Hvorfor det?
  8. Hvorfor vil Sasha være en comedy queen?
  9. Havde du gjort det samme som Sasha, hvis du stod i hendes situation? Hvorfor/hvorfor ikke?
  10. Hvornår og hvorfor får Sasha anfald?
  11. Hvordan kan det være, at Sasha i slutningen af filmen gerne vil have en hund? Hvad er der sket, siden hun pludselig vil det? 
  12. Hvilken rolle har psykologen i filmen? Hvordan udvikler Sashas forhold sig til psykologen gennem handlingen?
  13. Hvad symboliserer Sashas stjerne-øreringe?
  14. Hvilken trøje tager Sasha på til standupshowet, og hvad betyder det?
  15. Hvordan reagerer Sashas venner og familie på hendes opførsel?
  16. Hvordan vælger Sasha at bearbejde sin sorg? 
  17. Hvordan udvikler Sasha sig gennem filmen?
  18. Hvordan kan man udadtil se, at Sasha går gennem en svær tid?
  19. Hvordan kan det være en fordel for faren, at Sasha åbner sig op og græder?
  20. Hvordan får Sasha opbakning fra venner og familie?
Foto: SF Studios

Temaer

Venskab 

Sashas venskaber betyder meget for hendes sorgbearbejdelse. Hun har stærke relationer i sin familie, både til Ossi og faren, men også venskaber uden for familien, som Märta og John. I filmen udforsker og udfordrer hun sine relationer, fx gennem mødet med John og skænderiet med Märta, og hun opdager, hvor meget hun har brug for andre mennesker. 

I skal nu lave en vennebog fra Sashas perspektiv.

Opgave:

Først individuelt og derefter i grupper på fire

I får først hver jeres person, enten Märta, John, Ossi eller Sashas far. Så skal I forestille jer, at I er Sasha, som skal lave en vennebog om personen. Man skal bruge vennebog-skabelonen (bilag), enten printet eller på computeren. De fleste spørgsmål får I ikke et direkte svar på i filmen, så I skal bruge jeres fantasi og forestille jer, hvad personen ville svare. 

Når I er færdige, kan I vise jeres vennebog i grupper på fire personer, én med hver person. Diskutér her, om I ville have sagt noget andet, og hvorfor svarene giver mening. 

Foto: Framegrab / SF Studios

Sort humor 

Sasha vil i filmen rigtig gerne være comedy queen (standupkomiker). Hun ser en masse shows og skriver sine idéer ned i den notesbog, som hun har fået af Märta. Men hun finder også ud af, at humor kan være svært, for hvornår er noget sjovt? Og kan man lave humor ud af alting? I geografitimen prøver hun fx at lave sjov med ordet “jordskorpe”, og selvom hun har en god idé, synes klassen ikke, at det er sjovt. Til sidst i filmen får hun dog stor succes med sit standupshow. 

 

I klassen / i grupper (to-fire personer)

 

Diskutér først følgende spørgsmål i klassen:
 

  • Find eksempler på humor i filmen, og forklar, hvorfor det var sjovt.
     
  • Hvilke standupkomikere er i jeres øjne sjove? Kan I forklare, hvorfor de er sjove?
     

I skal nu gå ud i jeres grupper og filme en, der fortæller noget sjovt. Det kan være noget fra et standupshow, en vittighed, eller I kan gøre ligesom Sasha og forsøge at gøre noget kedeligt ("jordskorpen") sjovt.
 

I skal prøve at filme det to gange: én gang, hvor I filmer personen i et nærbillede og én gang, hvor I filmer personen i et totalbillede.
 

Overvej, hvad der virker bedst og hvorfor.
 

Slut opgaven af med at vise jeres film i klassen.
 

Foto: Framegrab / SF Studios

Filmsprog

Filmiske virkemidler: Farvesymbolik  

Sasha føler og oplever mange ting, og hun er på vej til at finde sig selv efter tabet af sin mor. Hun har mange måder at gøre dette på, men også hendes stil og udtryk ændrer sig. Derfor skal I nu kigge på hendes tøj og farverne derpå. 

Opgave:

Individuelt 

I grupper (to-fire personer) 

I billedbiblioteket (bilag) ses udvalgte billeder fra filmen, hvor Sasha og faren er fokus. 

  1. Sæt billederne i kronologisk rækkefølge. Se, om I kan genkende noget af det tøj, som Sasha og faren har på – kan I huske et bestemt stykke tøj?
  2. Ved hvert billede skal I skrive to-tre ord, som tøjfarven symboliserer. 
  3. Diskutér, hvordan der sker en udvikling i Sashas og farens udtryk. Hvorfor I tror, at der sker denne ændring. 
  4. Diskutér jeres bud samlet i klassen. 
Foto: Framegrab / SF Studios

Dramaturgi 

Sasha er den vigtigste person i ’Comedy Queen’ – hun er filmens hovedperson. Det er hendes udvikling, vi følger, og hendes glæder og sorger, vi deler. I den næste opgave skal I lave en personkarakteristik af Sasha, så I bliver klogere på hende. I kan læse mere om karakterer her.

Opgave:

Individuelt og i små grupper

  1. Individuelt: Skriv fem adjektiver (tillægsord), der fortæller, hvem Sasha er, ned på arket (bilag).
  2. Gruppe: Kortene med adjektiver (tillægsord) + fem adjektiver fra hver elev i gruppen blandes og lægges i en bunke i midten.
  3. I skiftes til at trække et kort og derefter forklare, om adjektivet passer med jeres forståelse af Sasha. I skal i denne proces komme med eksempler fra filmen til at underbygge det, I siger (jeres argumentation). Hvis adjektivet passer i forhold til Sasha, lægges det i en ja-bunke; hvis ikke, lægges det i en nej-bunke.
  4. Når alle kortene er trukket og placeret, tager I kortene med adjektiver fra ja-bunken; de skal skrives op på et A3-papir, som efterfølgende bliver præsenteret for klassen. I må meget gerne være kreative (fx i form af digt/collage/illustrationer osv.)
Foto: Framegrab / SF Studios

Genre: Coming of age  

Selvom Sasha ikke har en helt normal ungdom, kan ’Comedy Queen’ kendetegnes som en ungdomsfilm eller coming of age-film, som er en filmgenre med fokus på de temaer og konflikter, der knytter sig til ungdommen. Det kan være temaer som venskab, familie, vrede, mm. I denne opgave skal I arbejde med genrens kendetegn og lave en kortfilm. 

 

I klassen / grupper på fire personer

 

  1. I klassen skal I lave et mindmap med de temaer/konflikter, der gør filmen til en ungdomsfilm. Hvad oplever Sasha, som er typiske kendetegn for ungdommen?
     
  2. Herefter skal I deles i grupper med fire personer. Hver gruppe udvælger ét af temaerne eller én af konflikterne fra klassens mindmap. I skal lave en ultrakort film om temaet eller konflikten. Kortfilmen behøver ikke at være ligesom ’Comedy Queen’; den skal være jeres egen fortolkning. Den skal indeholde følgende elementer:
     
    • Den må højst vare ét minut.
       
    • Den skal omhandle jeres udvalgte tema/konflikt.
       
    • Der må maks. være fem klip.
       
  3. Når filmen er optaget og klippet sammen, skal den vises for klassen. Her kan I diskutere, om temaet/konflikten var tydelig, og hvad der virkede bedst.
     
Foto: Framegrab / SF Studios