Introduktion
I skal først arbejde med at få viden om den tid, filmen foregår i. Derefter skal I sammenklippe jeres egne film ud af ægte optagelser fra besættelsestiden.
Når I har set filmen og arbejdet med temaerne, skal I lave en analyse af filmen og eventuelt arbejde videre med jeres egne små film.
I opgaverne skal I:
- Sammenligne filmen med fortællingen 'Den barmhjertige samaritaner'.
- Diskutere, om man skal hjælpe flygtninge ud fra fortællingen og filmens begrundelser.
- Forklare filmens brug af historien.
- Analysere en udvalgt scene fra filmen.
- Forstå filmens dramaturgi i forhold til kontraktmodellen.
- Analysere filmens genretræk.
![](https://filmcentralen.dk/sites/default/files/styles/dfi_scale_1020_wysiwyg/public/10317_NBK_still_B-23_dan-fin-nor-swe_.jpg?itok=O_SgMF3T)
Film og forforståelse
'Når Befrielsen kommer' er et historisk drama, der handler om tyske flygtninge i Danmark i tiden omkring Danmarks befrielse i maj 1945. Filmen stiller skarpt på de mange dilemmaer, der var i forhold til behandlingen af de mange flygtninge, der kom til landet.
Før I ser filmen, skal I blive klogere på de tyske flygtninge i Filmcentralens tema 'Besættelsen på film'. Det vil give jer viden om perioden og mulighed for at klippe jeres egne film.
Klik jer ind på temaets fane 'Flygtninge', hvor I skal:
- Læse en fagtekst om de tyske flygtninge i Danmark og se en filmoptagelse af, hvordan Tyskland så ud i 1945.
- Se tre korte danske film om tyske flygtninge og svare på spørgsmål om dem.
- Diskutere behandlingen af flygtninge dengang og i dag.
- Udvælge kilder, der fortæller om Danmarks behandling af tyske flygtninge og om Tyskland i 1945. I kan vælge mellem filmoptagelser og billeder fra dengang samt lydoptagelser fra nyere interviews.
- Klippe jeres egne film ud fra de kilder, som I har valgt.
![](https://filmcentralen.dk/sites/default/files/styles/dfi_scale_1020_wysiwyg/public/10317_NBK_still_B-1_dan-fin-nor-swe_.jpg?itok=DeiBOMGM)
Handling
Mens I ser filmen, skal I lægge mærke til følgende personer:
- Drengen Søren (filmens hovedperson)
- Sørens far og mor
- Modstandsmanden Birk
- Højskolens bestyrelse og formanden, Lauritz
For hver af de ovenstående personer skal I overveje følgende:
- Hvilke holdninger har de til de tyske flygtninge? Hvorfor? Hvilke begrundelser bruger de?
- Hvordan ændrer deres holdninger sig undervejs? Hvorfor?
Når I har set filmen, skal I gå sammen i grupper på tre:
- Genfortæl filmens handling for hinanden. Var der noget, I ikke forstod?
- Hvorfor bliver Birks far skudt?
- Jacob taler med Lægeforeningen i telefonen: Hvorfor vil de ikke hjælpe?
- Gennemgå Sørens, forældrenes og Birks holdninger til de tyske flygtninge, og lav en liste med deres begrundelser.
![](https://filmcentralen.dk/sites/default/files/styles/dfi_scale_1020_wysiwyg/public/10317_NBK_still_B-26_dan-fin-nor-swe_.jpg?itok=WbZLYSsG)
Temaer
Hvem skal man hjælpe?
Én af Bibelens mest kendte fortællinger er 'Den barmhjertige samaritaner', der handler om at hjælpe fremmede i nød, når man møder dem. Jesus fortæller historien som svar på, hvad næstekærlighed er – hvem man skal vise kærlighed og godhed over for. ”Næste” er et andet ord for ”nærmeste”.
- Læs fortællingen om den barmhjertige samaritaner (Lukasevangeliet 10, 25-37), og forklar hinanden, hvad den handler om. Diskutér, om I ville have hjulpet manden.
- Sammenlign fortællingen med historien om de tyske flygtninge. Hvilke forskelle og ligheder er der?
- Hvem viser næstekærlighed i filmen? Hvem vælger ikke at vise næstekærlighed?
- Se klip 1 og 2 herunder, og svar på:
- Hvad er Jacobs, Lis’ og Birks begrundelser for og imod at hjælpe de tyske flygtninge?
- Hvilke begrundelser er I enige og uenige i? Hvorfor? Overvej her også jeres liste med begrundelser for og imod at hjælpe de tyske flygtninge (fra 'Handling').
- Skulle lægerne have hjulpet de tyske flygtninge?
- Kan man bruge historien om den barmhjertige samaritaner som svar på, hvordan man skulle have behandlet de tyske flygtninge?
- Kan man bruge den som svar på, hvordan man skal behandle flygtninge i dag?
- Ville I have hjulpet de tyske flygtninge?
- Ville I hjælpe flygtningefamilier fra områder med terrorregimer?
KLIP 1
KLIP 2
Flygtninge og historiebrug
I skal se nærmere på filmens historiske baggrund og diskutere den.
I mindre grupper
- Som afslutning på filmen fortæller en tekst, at 6.540 tyske flygtningebørn døde i månederne omkring Befrielsen. Hvorfor er den oplysning med?
- Historikere har peget på, at flygtningebørnene i Sønderjylland fik lægehjælp, men at mange af dem alligevel døde, da de var for syge efter mange måneders flugt. Hvorfor er den oplysning ikke med i filmens afslutning?
- I filmens pressemateriale står der, at tyskerne i 1945 slog flere tilfældige danske læger ihjel som hævn for sabotage (clearingmord). Det ser man fx i drabet på Birks far. Mordene var en af grundene til, at danske læger ikke ville hjælpe de tyske flygtninge. Hvorfor er den oplysning ikke med i filmens afslutning, tror I?
- Se klip 3 herunder, og svar på:
- Hvorfor er denne scene med i filmen? Hvilket billede skal den give af danskere og modstandsbevægelsen? Hvilket billede skal den give af de tyske flygtninge?
- Tager filmen stilling til, om man skulle have givet de tyske flygtninge lægehjælp? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvorfor laver man i dag en film om tyske flygtninge?
- Se på jeres liste med begrundelser for og imod at hjælpe de tyske flygtninge (fra 'Handling'): Hvilke argumenter kunne være brugt i debatten om flygtninge i dag?
KLIP 3
Filmsprog
Filmiske virkemidler: Analyse af filmklip
Filmleksikon: Læs først om beskæring, perspektiv, synsvinkel og lyd.
Se klip 4, og lav derefter en analyse af klippet, hvor I kommer ind på de fire områder. Svar på:
- Hvilke virkemidler er med til at gøre klippet kaotisk og voldsomt?
- Hvordan kommer Søren til at virke truende og Carl svag?
- Hvordan er lyden med til at vise Sørens sindstilstand?
- Hvorfor er læreren vist – og hvordan er han fremstillet?
KLIP 4
Dramaturgi: Kontraktmodellen
Filmleksikon: Læs først om kontraktmodellen.
Løs herefter disse opgaver i mindre grupper:
- Lav en analyse af filmen ud fra kontraktmodellen.
- Hvilke prøvelser bliver Søren udsat for?
- Hvordan bliver Sørens modelfly brugt til at vise kontrakt, kontraktbrud og genetablering af kontrakten?
![](https://filmcentralen.dk/sites/default/files/styles/dfi_scale_1020_wysiwyg/public/10317_Still-fotocredit-Andreas-Bastiansen_still_DSC8326%5B1%5D_dan_.jpg?itok=CMO-3216)
Genre: Historiske film
Filmleksikon: Læs først introduktionen 'Hvad er en genre?'.
Diskutér derefter i små grupper:
- Hvilke genretræk har en historisk film?
- Hvordan kan man se, at 'Når Befrielsen kommer' er en historisk film?
- Filmen handler om 2. verdenskrig, men er det også en krigsfilm? Hvorfor/hvorfor ikke?
![](https://filmcentralen.dk/sites/default/files/styles/dfi_scale_1020_wysiwyg/public/10317_NBK_still_B-7_dan-fin-nor-swe_.jpg?itok=nWWU0qJW)
Videre arbejde
I det videre arbejde kan I lave en eller flere af følgende tre opgaver:
- Klip nye versioner af jeres film fra 'Besættelsen på film'.
- Tænk først over, hvordan I med speak kan bruge Sørens, Birks og forældrenes begrundelser for og imod at hjælpe flygtningene.
- Lav gerne ekstra optagelser i sort-hvid, hvis I har brug for det.
- Omskriv 'Den barmhjertige samaritaner' til en historie fra nutiden. Vælg selv karakterer og eventuelt ny slutning.
- Sammenklip en film om flygtninge, hvor I ved hjælp af speak og filmiske virkemidler laver det til en ny version af 'Den barmhjertige samaritaner.
![](https://filmcentralen.dk/sites/default/files/styles/dfi_scale_1020_wysiwyg/public/10317_NBK_still_B-10_dan-fin-nor-swe_.jpg?itok=ACUO9bbi)
Klip fra filmen
KLIP 1
KLIP 2
KLIP 3
KLIP 4