Introduktion
Til læreren: Opgaverne her er primært tænkt som klassesamtaler i dansk, der følges op af kreative opgaver. Tilpas selv formuleringer, så de passer til elevgruppen.
I skal arbejde med filmens temaer og filmsprog med små kreative opgaver undervejs.
I opgaverne arbejder I frem mod at ...
- Kunne tale om filmen og dens temaer.
- Kunne lave en tegneserie over en scene i filmen
- Lære, hvordan karakterer er vigtige for filmens handling.
Film og forforståelse
I ’Flow’ lever katten et stille og roligt liv, indtil der kommer en stor bølge – og med ét er dens liv forandret. Den må nu leve side om side med dyr, den ellers ikke havde meget til fælles med.
I klassen
- Tal i fællesskab om hvorfor filmen mon hedder ’Flow’.
- Hvad betyder flow?
- Kender I andre ord, der betyder det samme?
- Synes I, titlen passer til filmen? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvad kunne den ellers hedde?
- Genfortæl historien i filmen.
Handling
I skal arbejde med filmens handling.
Alene
- Skriv et resumé af filmens historie.
To og to
- Øv jer i at genfortælle historien for hinanden – men set fra hunden, sekretærfuglen, lemuren eller kapivarens synsvinkel. Hvordan oplever de andre dyr det, der sker?
- Når I har øvet jer to og to, skal I fortælle for klassen.
Temaer
4.-6. klasse
Fællesskab og forskellighed
I klassen
- Hvad betyder ordet fællesskab? Giv eksempler på gode og svære fællesskaber?
- Hvad betyder forskellighed? Kan man være for forskellige til at være venner? I så fald hvordan?
Fare og mod
I klassen
- Når man er i fare, kræver det mod for at komme videre.
- Snak om, hvordan man finder modet. Hvad kan man gøre?
- Tal om overlevelsesmekanismer, der træder i kraft, når vi er i fare: frys, flygt, kæmp.
- Hvad betyder de i jeres liv? Hvornår oplever I de følelser?
Klima
I klassen
- Hvad ved I om klimaforandringer? Hvor ved I det fra?
- Er det noget, der gør jer bange? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvad kan man gøre, når man er bange for noget?
- Hvad kan klimakatastrofen i filmen skyldes?
- Hvilke tegn ser I på, at der har været mennesker?

Filmsprog
4.-6. klasse
Filmiske virkemidler
Farver, billedstil og kamerabevægelser:
I klassen
- Tal om billederne i filmen; hvilke farver bliver der brugt? Hvilken betydning har farverne?
To og to
Samtale om billeder fra filmen. I skal beskrive, hvad I ser på billederne. I skal kigge efter:
- Farver
- Forgrund, mellemgrund og baggrund
- Beskriv hvordan dyrene og naturen er tegnet
- Hvad ser naturligt ud, og hvad ser unaturligt ud?
- Lav en opstilling, hvor I viser forgrund, mellemgrund og baggrund
- Tag 3 fotografier af opstillingen med en telefon eller en tablet/computer
- Leg med fokus, hvilken betydning har det? Sådan leger du med fokus: Tryk på skærmen, hvor du vil have fokus. Dette vil justere fokuspunktet og eksponeringen automatisk. På den måde kan du tage billeder af samme motiv, men forskellige udtryk.

I klassen
- Se traileren
- Tal om kamerabevægelsen.
- Ser I lige så lange klip i live action-film (der ikke er animation)?
Trailer
Dramaturgi
I klassen
- Tal om dyrenes bevægelser og ydre fremtoning. Læg mærke til deres bevægelser, hvad mon de betyder? Hvilke ting i filmen fortæller os, hvordan dyrene har det?
- Lav små dramaøvelser i klassen eller to og to, hvor I med kropssprog og mimik viser følelser/sindstilstande.
- Brug klippet til at beskrive, hvordan katten har det. Hvad gør musikken, lydene og kattens bevægelser for at vise dens følelser?
To og to
- Lav en tegneseriestribe baseret på en kort scene fra filmen. Tilføj dyrenes replikker. Udstil tegneseriestriberne i klassen.
Genre
Til læreren: Læs om roadmovie hybridgenrer i fantasy og sci-fi.
- Kig på filmplakaten. Hvad synes I, den fortæller om filmen? Hvad kan man se?
- Kan man gætte, hvem der er hovedpersonen?
- Hvilken genre synes I, filmen tilhører? Har I set andre film, der handler om det samme eller måske ligner?

Læreren til klassen
Fortæl om grundtrækkene i en roadmovie.
- Hvordan suser landskabet forbi dem?
- Hvad er det for en rejse, dyrene er på?
- Tror I, at instruktøren vil sige noget om samfundet med denne film?
- Kan vi lære noget af filmen, eller er det ren underholdning?
Idéer til afsluttende produktionsøvelser (primært 4.-6. klasse)
- Ligger skolen nær en bæk eller andet vand, kan I lave jeres egen 1-minuts Flow-film. Lav en fast ramme, der passer til aldersgruppen: filmens længde, antal scener, kameravinkler og perspektiv, rekvisitter.
- Hjemme – eventuelt i samarbejde med forældre: Lav korte optagelser med dyr, hvor der er fokus på dyrenes natur/signaler. Har man ikke selv et kæledyr, kan det være, naboen har en hund, en fugl eller en akvariefisk.
- I samarbejde med teknologiforståelse eller natur og teknologi kan eleverne i grupper kode et simpelt spil i Flappy Bird, hvor de arbejder med filmens omgivelser, karakterer og prøvelser.