Introduktion
I dette forløb skal I arbejde med filmen ’Årets fighter’, hvor I får mulighed for at tale om, hvordan man gør fodbold og anden sport fair for alle.
Læringsmål: I opgaverne skal I arbejde med at:
- Tage stilling til, om konkurrence eller venskab er det vigtigste i fodbold.
- Tage stilling til, hvad fairplay er, og hvordan man får flest med i fodbold i frikvartererne, fritiden og klubben.
- Få mere viden om handicapsport.
- Blive klogere på, hvordan man kan bruge filmiske virkemidler til at vise forandringer og følelser på film.
- Kunne undersøge konflikter og genretræk i film.
Film og forforståelse
’Årets fighter’ er en hollandsk fodboldfilm, der handler om drengene Dylan og Youssefs venskab, der bliver sat på en prøve. Kan det holde til, at den ene mister sin plads på banen?
I klassen
- Kom med eksempler på nuværende og tidligere herre- og damespillere, der har haft trøje nummer 10.
- Hvorfor er trøje nummer 10 speciel?
Individuelt
- Mens I ser filmen, skal I holde øje med, hvordan drengene Dylan og Youssef behandler de andre spillere på holdet.
Handling
To og to
Genfortæl filmens handling for hinanden. Svar på spørgsmålene herunder:
- Var der noget, I ikke forstod?
- Hvilke problemer/konflikter er der i filmen?
- Hvilke personer bliver der taget hensyn til i filmen?
- Hvorfor vil Dylan ikke have Mimoun med til Touzani Cup i begyndelsen?
- Hvorfor ændrer Dylan holdning?
- Hvis skyld er det, at Mimoun scorer?
Temaer
Konkurrence eller venskab
Små grupper
Svar på følgende spørgsmål:
- Hvordan kan man se, at konkurrence er vigtigt for Dylan og Youssef?
- Hvordan behandler Youssef holdkammeraten Mimoun?
- Hvordan behandler Dylan Mimoun i begyndelsen?
- Hvordan viser Youssef efter ulykken, at Dylan er hans ven?
- Hvorfor begynder Dylan at være sur på Youssef og afvise ham?
- Hvad er vigtigst for Dylan: at vinde i fodbold eller at være venner med de andre drenge?
- Hvad er vigtigst for Youssef?
- Hvorfor giver Dylan sin trøje til Youssef?
- Hvad er det vigtigste for jer, når I spiller fodbold? Fællesskabet eller at vinde?
Fodbold for sjov eller alvor
Små grupper og i klassen
Se klip 1, og tal om spørgsmålene i små grupper. Diskutér dem derefter i klassen.
- Synes I, at Dylan skulle være udskiftet, da han var hård over for Mimoun?
- Er det ok, at han bliver på banen?
- Et sted i filmen siger Dylans far: ”Hvis alle tror, at de er Messi, så vinder vi ikke”. Hvad mener han med det? Har han ret?
- Er det ok at ”gå selv” og ikke at spille andre, hvis man scorer? Hvorfor eller hvorfor ikke?
- Hvad er vigtigst, når man spiller fodbold i skolen/fritiden: at have det sjovt eller at vinde? Skal alle have lov til at være med?
- Hvad er vigtigst, når man spiller fodbold i klubben: at have det sjovt eller at vinde? Skal alle have lov til at være med?
- Hvornår spiller man for sjov, og hvornår spiller man for alvor?
- Hvad er godt/skidt ved at spille for sjov?
- Hvad er godt/skidt ved at spille for alvor?
KLIP 1: FODBOLDKAMP
Forældre til fodbold
Små grupper og i klassen
- Hvorfor bliver Youssef vred på sin far og ked af det i klip 1 og senere i filmen?
- Er det godt eller skidt at have sine forældre med på sidelinjen til kampe? Hvorfor eller hvorfor ikke?
- Er det ok, at forældre blander sig eller kommer med tilråb?
- Hvad kan man gøre, hvis forældre er ubehagelige?
Sport, inklusion og handicap
Små grupper og i klassen
- Hvorfor vil Dylan ikke køre i bus med dem, der har psykisk udviklingshæmning? Hvordan reagerer hans kammerater over for dem?
- Kan alle med handicap dyrke sport?
- Passer det, når folk siger "Man kan, hvad man vil, hvis bare man arbejder hårdt nok"?
- Tarek siger til Youssef og Dylan, at turneringen ikke er ”handicap-fodbold”. Hvad mener han med det?
- Ville I spille fodbold mod en som Dylan i rullestol? I skolen/fritiden? I klubben?
- Kan man forestille sig en form for fodboldspil, hvor dem med handicap kan spille sammen med dem, der ikke har et handicap?
- Hvad ville du gøre, hvis du kom ud for en ulykke som Dylan?
- Hvem er ifølge dig ”årets fighter” i filmen? Hvorfor?
- Hvad er fairplay? Hvad betyder det?
Filmsprog
Filmiske virkemidler: Forandringer og følelser på film
Individuelt
- Filmleksikon: Læs om beskæring, lyd, klipning og kamerabevægelser.
To og to
Tag billeder af hinandens ansigter i nær eller ultranær beskæring, hvor I viser, at I:
Hvorfor er det let at vise følelser med de beskæringer? |
To og to
|
To og to
Tal med en fantasiven ved hjælp af klipning
I skal bruge to stole, der står overfor hinanden.
Optagelse 1: Film den ene af jer på den ene stol nogle sekunder i halvnær, mens personen siger fx "Du skal træne hårdere".
Optagelse 2: Film den anden af jer på den anden stol i nogle sekundær i halvnær, mens personen siger fx "Det ved jeg godt".
Optagelse 3: Film den første stol igen fra samme vinkel, uden at nogen sidder på den.
Klip de tre optagelser sammen. Hvordan virker det? |
Grupper på tre
Se klippene herunder, og løs opgaverne:
Opgaver til klip 2
- Genfortæl: Hvad sker der i klippet?
- Hvordan viser reallyden/effektlyden, hvad der sker?
- Hvilke kamerabevægelser er der lige efter ulykken? Hvorfor?
- Beskriv underlægningsmusikken. Hvorfor lyder den sådan?
- Hvilken reallyd hører vi efter ulykken? Hvad skal den vise?
- Hvilken reallyd laver lydbro til scenen på hospitalet?
- Hvilke beskæringer er brugt på hospitalet? Hvorfor?
KLIP 2: DYLAN BLIVER KØRT NED
Opgaver til klip 3 og klip 4
- Genfortæl: Hvad sker der i klippene?
- Hvordan bliver det med klipning vist, at Touzani ikke er der i virkeligheden?
- Hvorfor er den rigtige fodboldspiller Touzani med i klippet? Hvad bliver han brugt til?
- Hvorfor bliver Dylan sur på ham i klip 4?
- Hvad synes I om, at den rigtige Touzani er med? Ville det have været lige så godt med en skuespiller? Hvorfor eller hvorfor ikke?
KLIP 3: DYLAN OG TOUZANI
KLIP 4: DYLAN OG TOUZANI
Dramaturgi: Konflikt
Individuelt
- Filmleksikon: Læs om konflikter i film.
Grupper på tre
Tal om:
- Hvilken ydre konflikt har Youssef?
- Hvordan bliver den løst? Hvem hjælper Youssef?
- Hvilke ydre konflikter har Dylan med sin familie og venner?
- Hvilken indre konflikt har Dylan med sig selv?
- Hvilken tidsfrist er der for at løse konflikterne?
- Bliver den indre konflikt løst? Hvordan eller hvorfor ikke?
- Bliver den ydre konflikt løst? Hvordan eller hvorfor ikke?
- Hvilken udvikling sker der med Dylan undervejs?
- Hvad sker der med Dylan, da han møder Maya?
- Hvem hjælper ellers Dylan?
Genre: Sportsfilm eller ikke?
Grupper på tre
Tal om:
- Hvilke sportsfilm eller -serier kender I? Lav en liste over dem.
- Hvilke rekvisitter og kostumer viser, at en film/serie handler om sport?
- Hvilke locations viser, at en film/serie handler om sport?
- Hvilke ydre og indre konflikter er almindelige i sportsfilm?
- Hvad ender sportsfilm ofte med?
Diskutér:
- Er ’Årets fighter’ er typisk sportsfilm? Hvorfor? Hvorfor ikke?
- Synes I, at filmen ender lykkeligt for Dylan?
- Hvad synes I om slutningen? Hvorfor?
- Synes I, at filmen skulle være endt med, at Dylan kom til at spille fodbold igen? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Gennemgå og diskutér jeres svar i klassen.
Afsluttende produktionsøvelse
Små grupper
Lav forslag til jeres egne regler til skolegårdsfodbold, så flest mulige kan være med – fx en klassekammerat, der
- har armen i gips.
- har benet i gips.
- er i dårlig form.
- let bliver sur eller har svært ved at tabe.
- er dårlig til fodbold.
- har et fysisk handicap.
- har et psykisk handicap – fx psykisk udviklingshæmning som pigen i Dylans bus.
- altid går selv.
Lav små film på ét minut, hvor I præsenterer jeres idéer med optagelser fra spillet med de nye regler.