Mikro & Diesel Lærer

Hjem
  • Om filmen
  • Før I ser filmen
  • Handlingsreferat
  • Fælles mål
  • Fag og temaer
  • Filmfaglige vinkler
  • Links og litteratur

Om filmen

Filmens instruktør, Michel Gondry, er en prisvindende instruktør, som er helt sin egen. Han er kendt for sin surrealistiske og sanselige stil med visuelle eksperimenter og gakkede påfund. 

I 2013 filmatiserede Gondry 'En nuance af blå'. Filmen var så teknisk tung, at Gondry efterfølgende blev opfordret til at lave en lidt ”lettere” film. I et mere simpelt set-up hyrede Gondry derfor amatører og medbragte selv det ene kamera, de skulle bruge til optagelserne. Resultatet blev denne enkle, men hjertevarme coming of age-film, der stadig bærer instruktørens særpræg. 

‘Mikro & Diesel’ er inspireret af instruktørens egen ungdom i den parisiske forstad Versailles. Daniel, med øgenavnet Mikro, er instruktørens alter-ego. En følsom og til tider angstfuld kunstnerspire fra den øvre, kreative middelklasse. I filmen møder han Théo, hvis sociale baggrund og karaktertræk også er inspireret af venner fra instruktørens ungdom.

Foto: Filminstituttet

Filmens credits

Titel: Mikro & Diesel
Originaltitel: Microbe et Gasoil 
Produktionsland og -år: Frankrig, 2015
Instruktion: Michel Gondry
Længde: 103 min.
Distribution: StudioCanal
Medierådet for Børn og Unges vurdering: Tilladt for børn over 7 år
Læs Medierådet for Børn og Unges vurdering

Medvirkende:
Daniel: Ange Dargent 
Théo: Théophile Baquet
Laura: Diane Besnier
Daniels mor: Audrey Tautou
Steve: Vincent Lamoureu

Før I ser filmen

Elever i 6.- 8. klasse kan sagtens se ‘Mikro & Diesel’ uden nogen særlige forudsætninger. Ønsker du derimod at klæde dine elever godt på i forhold til det filmtekniske (montagen) og genrekendskab (roadmovie og coming of age-film), kan du vælge at præsentere instruktøren gennem:    
   

  • Detour’ (Gondry, 2017) – en magisk-realistisk sommerkortfilm, der introducerer instruktørens lidt gakkede og finurlige stil. Kortfilmen har roadtrip-elementer og indeholder montagesekvenser, og så er den filmet med en iPhone.
  • Human Behavior’ (Bjørk & Gondry, 1994) – en musikvideo. Brug musikvideoen til at introducere instruktørens stil og den synlige montageklipning, som er tydelig i musikvideoer, og som også optræder i ’Mikro & Diesel’. 
  • La lettre’ (Gondry, 1998) – en kortfilm, der behandler nogle af de samme coming of age-temaer. En genert kunstnerspire gemmer sig bag sit kamera og tør ikke bekende sin kærlighed. I slutningen får han et brev af sin udkårne... 

Handlingsreferat

Daniel bliver kaldt Mikro på grund af sin lille statur. Han er en genert kunstnerspire, som er forelsket i Laura. Hun er desværre mere optaget af Steve, klassens "bad boy". En dag begynder Théo i klassen. Han bliver hurtigt stemplet som outsider og får øgenavnet Diesel, da hans tøj altid lugter af benzin. Daniel og Théo bliver hurtigt gode venner, og på et tidspunkt bliver de sendt til skrothandleren af Théos far. Her finder de en gammel motor. Rundt om den bygger de en bil og senere et træhus på hjul. Sammen drager de ud på de franske landeveje. Her undgår de først politiet og flygter senere fra en gal tandlæge.

Daniel overtaler Théo til at tage til Morvan. Da de når frem, har Daniel fået en samuraifrisure på et koreansk bordel. Til sin skuffelse opdager Théo, at Laura holder ferie i Morvan. Spændingerne stiger, da de opdager deres nedbrændte husvogn. Politiet har stukket ild til vognen og romalejren ved siden af. Daniel bliver led over for Théo, som skrider. Han dukker senere op igen, da Daniel har et helt fodboldhold i hælene. Daniel har stjålet deres bold og vil gerne slås. Théo afværger slagsmålet, og herefter vinder Daniel to flybilletter hjem i en tegnekonkurrence.

Tilbage i Versailles bliver Daniel modtaget med kys og kram, men hjemme hos Théo er moren død. Faren er rasende og sender Théo til Grenoble for at bo hos sin storebror. Drengene bliver skilt ad, men filmen slutter med, at Daniel giver Steve én på kassen, da han bagtaler Théo på første skoledag efter ferien. I sidste scene kigger Laura forelsket efter Daniel, men han vender sig ikke om.  

Foto: Filminstituttet

Fælles mål

Dansk

EFTER 6. KLASSETRIN

Kompetenceområde: Fremstilling
Kompetencemål: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer

  • Eleven har viden om virkemidler i drama og dokumentar på film, i tv og på nettet

Kompetenceområde: Fortolkning
Kompetencemål: Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster

  • Eleven har viden om måder at udtrykke teksters stemning på

EFTER 9. KLASSETRIN

Kompetenceområde: Fremstilling
Kompetencemål: Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation

  • Eleven har viden om genretræk og multimodalitet (vidensmål) 
  • Eleven kan tilrettelægge proces fra ide til færdigt produkt (færdighedsmål)
  • Eleven kan fremstille større multimodale produktioner (færdighedsmål)

Kompetenceområde: Fortolkning
Kompetencemål: Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster

  • Eleven har viden om genrer, sprog, symbolik, forfatter, værk og fortæller (vidensmål)
  • Eleven kan diskutere forskellige fortolkninger af en tekst (færdighedsmål) 
  • Eleven kan fortolke egne og andres fremstillinger af identitet i tekster (færdighedsmål)
  • Eleven kan gennemføre en målrettet analyse af en tekst (færdighedsmål) 

Elevarket i dansk (6.-8. klasse) beskæftiger sig med roadmoviens symbolik og sociale kritik, herunder en karakteristik af hovedpersonerne som ”outsidere”. Eleverne diskuterer begreber som ”populær” vs. ”outsider”, ”mode” vs. ”anti-mode”. Sidste del beskæftiger sig med montagens virkemidler og indeholder en slutopgave, hvor eleverne filmer og redigerer en montage over deres egen kreative proces.      

Fransk

EFTER 7. KLASSETRIN

Kompetenceområde: Mundtlig kommunikation 
Kompetencemål: Eleven kan kommunikere på fransk mundtligt om nære emner i et meget enkelt og forståeligt sprog

  • Eleven kan skelne mellem ord og udtryk
  • Eleven har viden om ord og udtryk om nære emner

Kompetenceområde: Skriftlig kommunikation 
Kompetencemål: Eleven kan kommunikere på fransk skriftligt om nære emner i et meget enkelt og forståeligt sprog

  • Eleven har viden om brugen af udsagnsord i nutid og navnemåde
  • Eleven kan skrive enkle sætninger om nære emner

Kompetenceområde: Kultur og samfund
Kompetencemål: Eleven får viden om sig selv som en del af et fransktalende fællesskab

  • Eleven kan fortælle om jævnaldrendes hverdagsliv

EFTER 9. KLASSETRIN

Kompetenceområde: Mundtlig kommunikation
Kompetencemål: Eleven kan kommunikere på fransk mundtligt i et forståeligt og sammenhængende sprog

  • Eleven har viden om den enkle sætnings opbygning (vidensmål) 
  • Eleven kan forstå budskaber og holdninger inden for nære emner (færdighedsmål) 

Komptenceområde: Skriftlig kommunikation
Kompetencemål: Eleven kan kommunikere på fransk skriftligt i et forståeligt og sammenhængende sprog

  • Eleven kan skrive korte tekster om egne og andres interesser (færdighedsmål)
  • Eleven kan skrive enkle udtryk og sætninger klart og forståeligt (færdighedsmål) 

Elevarket i fransk (6.-8. klasse) består af tre dele:  

  1. Før filmen: Eleverne arbejder med traileren, laver en lytteøvelse og svarer på en quiz. 
  2. Under filmen: Eleverne noterer alle de ting, hovedpersonerne kan lide og ikke lide. 
  3. Efter filmen: Eleverne analyserer og fortolker slutningen med støtte fra billeder og tekst.  

Fag og temaer

Personkarakteristik: outsideren

Inden Daniel møder Théo, har han det ikke nemt: ”Jeg vil ikke være anderledes, jeg vil være som alle andre … eller nej, det vil jeg ikke … jeg ved det ikke … det irriterer mig” (0:07:40). At Daniel er forelsket i Laura, gør det ikke nemmere. Hun er nemlig optaget af klassens "bad boy", Steve. Daniel vil ikke være som Steve, men han er træt af at være "pigernes ven" og blive kaldt "Mikro" pga. sin spinkle statur. Han er også træt af, at folk forveksler ham med en pige. Samtidig ønsker han ikke at give efter for normerne og få klippet det lange hår. 

Théo er også en outsider, men han har imidlertid ingen ambitioner om at passe ind. Han bliver kaldt Diesel, fordi han lugter af benzin. Han kommer fra et hårdere socialt miljø end Daniel. Der har han lært at klare sig selv: "Uanset hvad jeg gør, får jeg skældud. Så jeg gør, hvad jeg vil" (0:33:03). 

Da Daniel fantaserer om at give Steve nogle velfortjente bank, beroliger Théo ham med, at "skolegårdens bødler er morgendagens ofre" (0:11:41). Både Théo og Daniel har et intellektuelt og sprogligt overskud, som Steve og de andre bøller knap forstår. Derfor mener Théo, at deres dag nok skal komme. "Pas på volden, lad dig ikke provokere" (1:04:09) , råber Théo profetisk efter Daniel i midten af filmen. Men da Steve i slutningen bagtaler Théo, ender det alligevel med, at Daniel giver ham én på kassen. 

Slutningen er interessant at diskutere. På den ene side ser vi en kynisk udvikling, hvor Daniel, nu med kort hår og bølleagtige kneb, ikke adskiller sig meget fra de andre af skolegårdens bødler. På den anden side ser vi en Daniel, der ikke længere er bange for at stå alene. Han nægter at være en vendekåbe og blive venner med Steve, også selvom Théo er væk, og selvom han ikke kender andre i sin nye klasse.

Foto: Filminstituttet

Coming of age – at styrke den selvstændige tanke

”Din personlighed ligger ikke i håret, men i de valg, du træffer. I dine handlinger” (1:01:49).

‘Mikro & Diesel’ er en ungdomsfilm, en coming of age-film. Den behandler temaer, som er altoverskyggende i overgangen fra barn til voksen: forelskelse, seksualitet, venskab, rivalisering og mobning. Men filmen handler også om at træffe egne valg og turde gå mod strømmen (… og nogle gange sin bedste ven).

Som to outsidere prøver Mikro og Diesel at gå bevidst mod strømmen, moden og alt det moderne. Symbolikken er ikke til at tage fejl af, når Daniel bogstaveligt skider på broderens iPhone ved et uheld. Men hvem dikterer moden eller for den sags skyld anti-moden?

Théo har fra start en stærk personlighed. Han ved, hvad han kan lide og ikke lide. Théo protesterer fx, når Daniel bruger highfives: "Det er vulgært" (0.42.19). Théo kommer hurtigt til at diktere den gode smag i gruppen. Dynamikken i venskabet får Daniel til at sige: "Jeg tror, jeg er letpåvirkelig … jeg har ikke meget personlighed" (0:53:00). Théo overbeviser ham straks om det modsatte og bekræfter Daniels egen analyse. 

Undervejs på deres roadtrip prøver Daniel dog at gå sin egen vej. Også selvom det betyder at gå "mod Théo", som han siger. Dette ender ofte galt, men forsøgene på at "styrke den selvstændige tanke" udvikler Daniel. At være anti-mode er ikke nødvendigvis en bedrift i sig selv, hvis det betyder at være som andre (drengene kritiserer fx broderen, der fra den ene dag til den anden blev punker). At træffe personlige valg og tage konsekvenserne af sine selvstændige ønsker, tanker og handlinger – det er der derimod ret meget personlighed i.

Filmfaglige vinkler

Genrekendskab: en roadmovie 

‘Mikro & Diesel’ er en roadmovie. I det meste af filmen følger vi to hovedkarakterer, der er ”på vej”. Destinationen i roadmovien er ikke vigtig, og det er også en række uheld og tilfældigheder, der gør, at Théo og Daniel ender i Dijon. I roadmovien er rejsen symbolsk, da hovedkaraktererne ofte længes efter noget. I filmen flygter Théo fra forældrenes jerngreb, mens Daniel længes efter kærlighed, sex og en stærk personlighed. Inden for genren deler drengene et ønske om frihed og individualisme med andre hovedkarakterer. Drengenes rejse er også symbolsk, da filmen handler om deres venskab og især Daniels ”rejse” fra barn til voksen (se Fag og temaer: Coming of age). 

Roadmoviens dramaturgi er episodisk. Ude på landevejen oplever vores hovedkarakterer en række enkeltstående begivenheder, fx mødet med den gale tandlæge, bandemedlemmerne på det korianske bordel og ordensmagten i skoven. Disse begivenheder skaber konflikt og er med til at skildre karakternes udvikling. Situationerne er forskellige, men vold eller truslen om vold er et gennemgående tema. Daniel slår tandlægen med en spade og løber fra bandemedlemmerne, men opsøger senere slåskampen ved at stjæle en bold fra et helt fodboldhold.

Mange roadmovies kritiserer samfundet og hylder originalerne. Théo og Daniel kan ikke lide iPhones, sociale medier, mails, highfives, bandeord, populære subkulturer, alkohol, rygning og alt, som er modeagtigt. ”Vi kan faktisk ikke lide noget” (1:23:08), opsummerer Daniel i slutningen af filmen. Roadmoviens sociale kommentar er også tilstede i slutningen. I middelklassens skød bliver Daniel modtaget med kys og forståelse, mens deres roadtrip får anderledes og mere alvorlige konsekvenser for Théo. Hans mor er død, og faren smider ham ud og sender ham til Grenoble.

Montagen: en hyldest til den kreative proces 

‘Mikro & Diesel’ er en hyldest til kreativiteten. Daniel og Théo bygger først en bil og senere et træhus på hjul. 

I begge byggeprocesser optræder der en montagesekvens. En sammenligning af sekvenserne gør det klart, at synlig klipning med asynkron musik er effektivt til at beskrive 1) en proces eller udvikling og 2) en særlig stemning

Se montage 1:

Se montage 2:

I begge montagesekvenser er der tale om synlig klipning, fordi de springer i tid og sted. Daniel og Théo samler fx metal på gaden i både sol og regn. I en indstilling hamrer og banker de om natten. I den næste tager de en lur bagerst i klasselokalet. Det er især den asynkrone musik, som forbinder indstillingerne. Den skaber en let og optimistisk stemning omkring de kreative projekter. 

På et tidspunkt blander filmen asynkron musik og asynkron tale. På lydsiden hører vi drengene tale om at indtage de franske landeveje, mens vi på billedsiden ser Théo, der kører ind i et opstillet spejl i baggården. Da montagesekvensen slutter, undviger drengene imidlertid spejlet, da de triumferende kører ud ad gården. Bil og køreevne er i vinkel – tror de. 

Det store frankrigskort spiller også en rolle i begge montagesekvenser. I begge tilfælde toner musikken ud og giver plads til en dialogscene foran landkortet. I den første sekvens diskuterer hovedpersonerne mulige destinationer. I anden sekvens vender Daniel kortet om, og på bagsiden tegner han træhuset på hjul. Musikken toner frem, da Théo indser, at Daniels idé er genial. Musikken bliver drengenes kreative ledemotiv. Musikken er mere energisk i anden sekvens. Her bliver drengene for alvor kreative. Det er her, at de vender op og ned på traditionelle ideer (jf. den symbolske handling ved at vende kortet om).

Links og litteratur

Kortfilm 

  • ‘Detour’ (Michel Gondry, 2017): https://www.youtube.com/watch?v=Ryk0eny1j0M
  • ‘La Lettre’ (Michel Gondry, 1998): https://www.youtube.com/watch?v=PfgA7xJfO1g 

Musikvideo 

  • Bjørk ‘Human Behaviour’ (Michel Gondry, 1993): https://www.youtube.com/watch?v=p0mRIhK9seg

Artikel, der analyserer Michels Gondrys fortællestil

  • 'Michel Gondry og den kunstneriske sensibilitet': http://www.16-9.dk/2006-06/side06_feature3.htm

Fransk interview med Michel Gondry, Ange Dargent et Théophile Baquet, 

  • « Je voulais que ce soit personnel… »  https://leschroniquesdecliffhanger.com/2015/06/29/entretien-avec-michel-gondry-ange-dargent-et-theophile-baquet-je-voulais-que-ce-soit-personnel/

Andre elevark til filmen (franskfaget)

  • Fransk sprog af L’institut Français https://www.fransksprog.dk/da/fiches/microbe-et-gasoil-de-michel-gondry