Introduktion
Læreren introducerer materialet og opgaverne. Følgende læringsmål kan synliggøres/skrives op for eleverne:
Elev 0.-2. klasse
I opgaverne arbejder I frem mod at ...
- Kunne tale om filmens personer, og hvordan de er.
- Lære om lys og komposition i billeder.
- Kunne beskrive stemningen i en bestemt scene og lege med toiletruller.
- Kunne sammenligne et klip fra filmen med en berømt tegnefilm.
- Kunne tegne jeres egen lille tegnefilm.
Elev 3.-4. klasse
I opgaverne arbejder I frem mod at ...
- Kunne tale om filmens personer, og hvordan de er.
- Kunne analysere filmens handling ud fra aktantmodellen.
- Kunne beskrive stemningen og lyset i en bestemt scene og lave jeres egne små film med lommelygter.
- Kunne sammenligne et klip fra filmen med en berømt, gammel Disney-tegnefilm.
Film og filmforståelse
0.-2. klasse
I klassen
Før I ser filmen, skal I tale om fantasivenner.
- Har I (haft) en fantasiven (eller bamse), som giver jer trøst, mod, glæde, nye idéer?
- Under filmen skal I lægge mærke til, hvem der er Ninas fantasiven, og på hvilken måde fantasivennen hjælper Nina.
- Læg også mærke til, hvordan Nina har det på de forskellige tidspunkter, hvor pindsvinet dukker op. Er hun glad? Tryg? Bange? Opgivende? Vred eller ked af det?
3.-4. klasse
I klassen
Før I ser filmen, fortæller læreren, hvad udtrykket ”manden på gulvet” betyder.
- Kender I det med at blive bekymret for mor og far og få lyst til at gøre dem glade igen?
- Under filmen skal I lægge mærke til, hvad der er Ninas udfordring, hvad hun gør for at løse den, og hvem der er involveret i hendes plan.
- Læg også mærke til, hvornår Nina er en god ven, og hvornår I synes, hun ikke er.
- Bagefter kan I tale om, hvad I synes, en god ven er.
Handling
0.-4. klasse
I klassen
Nu har I set filmen.
- Nævn alle de personer, der optrådte i filmen, mens læreren skriver dem på tavlen.
I små grupper (to-tre personer)
Genfortæl handlingen – hvad skete der i filmen?
- Hvad kunne I bedst lide?
- Var der noget, I ikke forstod?
- Var der noget, der var uhyggeligt?
Del, hvad hvad I har snakket om i jeres grupper, med klassen.
Temaer
Venskab (0.-4. klasse)
Venskab betyder meget i filmen – både når man er en god ven, og man ikke er.
- Hvordan oplever I venskabet mellem Mehdi og Nina?
- Hvordan er Nina er god ven? Og en dårlig ven?
- Hvordan er Mehdi en god ven? Og en dårlig ven?
- Er pindsvinet en ven? Hvorfor/hvorfor ikke?
Fantasi og tegnefilm (0.-4. klasse)
Pindsvinet udspringer af Ninas (og farens) gode fantasi. Fantasi har altid kendetegnet tegnefilm, der er fyldt med fantasifulde idéer og sjove påfund fra tegnefilmens fødsel til i dag.
Se de to klip fra filmen, som viser forskellige oplevelser i pindsvinets liv:
Klip 1
Klip 2
Walt Disneys første tegnefilm med Mickey Mouse hedder ’Steamboat Willie’. Den blev udgivet i 1928 og var den første tegnefilm med synkroniseret lyd.
Se hele tegnefilmen her, og læg mærke til lighederne mellem den og tegnefilmen om pindsvinet.
I grupper
Del jeres svar i klassen, mens læreren skriver på tavlen.
- Hvilke ligheder er der mellem tegnefilmen om pindsvinet og tegnefilmen ’Steamboat Willie’?
- Er der også ligheder mellem Mickey Mouse og pindsvinet? Er de skurke eller helte? Noget andet?
Filmsprog
Filmiske virkemidler
Lys og billedkomposition (0.-4. klasse)
To og to og i klassen
Lyset er med til at påvirke vores oplevelse af en scene og skaber stemninger i handlingen. På billedet nedenfor står Mehdi og Nina med deres modelfabrik i deres skovhytte. I baggrunden af billedet ser vi skoven, hvorfra solen skinner ind og lyser børnene og modellen op. Der er sidelys fra baggrunden af billedet. I mellemgrunden står børnene og diskuterer deres plan, som vises i forgrunden af billedet i form af deres model. Figurerne på modellen i forgrunden kaster skygger ud mod os som seere.
- Hvilken stemning synes I, der er i billedet?
- Hvordan ville billedet opleves, hvis der ikke var lys?
Se klippet under, og læg mærke til, at der ikke længere er sollys i billedet. Lyset kommer fra en lommelygte og lyser nedefra og op på Nina og Mehdi, som får skygger i ansigtet.
Klip
- Hvilken stemning giver det?
- Har du set andre film eller billeder, hvor lyset kom nedefra. Hvordan var filmens stemning der?
0.-2. KLASSE
To og to
|
3.-4. KLASSE
|
Dramaturgi
Filmens handling – plot (1.-4. klasse)
I filmsproget kan man kalde filmens handling for et plot. Hovedplottet er filmens vigtigste historie. Det er hovedpersonens fortælling og kamp for at nå sit mål.
- Hvem af de navne, I har skrevet på tavlen, er filmens hovedperson?
- Hvad går filmens konflikt ud på?
- Hvilke forhindringer møder hovedpersonen?
- Hvem eller hvad hjælper hovedpersonen?
- Lykkes det at løse konflikten til sidst – og hvis ja, hvordan?
Pindsvinet (0.-4. klasse)
På hvilken måde hjælper pindsvinet Nina? Tal om alle de situationer i filmen, hvor pindsvinet hjælper Nina.
I klassen
- Er der andre end Nina, der kan tale med pindsvinet? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Prøv at tegne pindsvinet på et stykke papir. Pindsvinet siger, at ”ting lykkes ikke altid i første forsøg” og ”verden er fuld af muligheder for dem, der tør åbne deres hjerter for det ukendte”.
- Skriv ord på tegningen, som beskriver pindsvinet. Hvordan er pindsvinets personlighed?
0.-2. KLASSE
|
Karakterer og aktantmodellen (3.-4. klasse)
Hovedpersonen er filmens subjekt, som har et mål. Det er noget, han/hun gerne vil opnå, og det kaldes objektet.
- Hvem er filmens subjekt?
- Hvad er filmens objekt?
Der står ofte noget eller nogen i vejen for, at subjektet kan nå sit mål, og det er en (eller flere) modstander(e). Men subjektet har også en (eller flere) hjælper(e) til at hjælpe med at opnå målet.
- Hvem er subjektets modstander(e) i filmen?
- Hvem er subjektets hjælpere?
- Hvorfor er det så vigtigt for Nina at få fat i pengene?
- Hvad sker der med pengene?
- Hvad ender hun med at få til allersidst i filmen? Ender filmen godt? Begrund.
- Hvem giver Nina det, hun gerne vil have? Dette svar er filmens ”giver”.
- Hvem får glæde af det hele? Dette svar er filmens ”modtager”.
Herunder ser I aktanterne i eventyret ’Klods-Hans’:
Lav jeres egen aktantmodel for plottet i ’Nina og pindsvinets hemmelighed’.